Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote chiptuning topic! V3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Bedacion Bekijk Berichten
    Dag heren,

    Iemand die ervaring heeft met het chippen van de laatste lichte BMW diesel motoren? In mijn geval zou het gaan om de laatste 1.5d met 116pk uit de X1. Zijn er experts die me al zouden kunnen zeggen dat dit geen goed idee is om de een of andere reden?

    Cheers
    Geen ervaring met dit type motor. Mijn vorige auto was wel gechiptuned. (1.6 DLD-416 dieselblokje van Ford/PSA).
    Ik ging van 113 naar 147pk. Er stonden toen 45.000kms op de teller. Ondertussen 120.000 en doorgegeven aan mijn ouders.
    Nog steeds geen problemen. Veel zal er wsl vanaf hangen of je na het chiptunen vaak het onderste uit de kan wil halen.
    Normaal gezien is er wel wat reserve zodat afbeulen minder kwaad kan. Die reserve is nu weg.

    Maar dat wil niet zeggen dat er bij jouw auto geen onderdelen zitten die bij extra zware belasting veel sneller stuk zullen gaan.
    Het is, denk ik, ook niet een dichtgeknepen versie van een zwaardere motor die je hebt (zoals de 18d en 20d wel dezelfde motor zijn)
    KLIK |&| KLAK

    Comment


    • Vanavond op één in factcheckers.

      Comment


      • nu de rage wat gaan liggen is de mensen er terug attent op maken dat het kan

        Comment


        • "Dat het kan en mag, behalve als je met de auto op de openbare weg wil" lijkt het punt te worden...
          KLIK |&| KLAK

          Comment


          • FF dit topic terug uit het stof halen.

            Weet iemand wat de wettelijk vastgestelde tolerantie is van het opgegeven vermogen naar boven toe in procenten?

            Blijkbaar geeft AG Insurance zelf een max. van 10% naar boven toe maar dat is hun eigen interpretatie van normafwijking aangaande het max. vermogen dus niet representatief.

            Er zal altijd een afwijking zijn van zowel naar onder als naar boven dus vroeg ik mij dat af.
            Last edited by JMM; 11/04/2022, 16:56.

            Comment


            • Zitten er hier nog tuners of mensen die er iets van kennen?

              Hoe kan de 45e motor nog zo ver gechipt worden?

              Die gaan richting de 550pk en 800Nm.

              Komt dat "simpelweg" door die elektromotor te pushen?
              BMW X5 45e

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                Zitten er hier nog tuners of mensen die er iets van kennen?

                Hoe kan de 45e motor nog zo ver gechipt worden?

                Die gaan richting de 550pk en 800Nm.

                Komt dat "simpelweg" door die elektromotor te pushen?
                Zou je echt het risico lopen om een prutser te laten werken aan een auto van 100k?
                En wat wil je bereiken, is dat ding niet snel genoeg?

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                  Zou je echt het risico lopen om een prutser te laten werken aan een auto van 100k?
                  En wat wil je bereiken, is dat ding niet snel genoeg?
                  Ik ga daar niet aan prutsen nee. Geen zin om daar kosten aan te krijgen

                  Was eigenlijk eerder informatief. Toch een serieus stijging van 150pk en 200Nm.

                  Ik weet eigenlijk niet of chippen nog wel zo "in" is tegenwoordig, je komt dat precies veel minder tegen.
                  BMW X5 45e

                  Comment


                  • Blijkbaar ben ik de enige niet die daar geen info over kan vinden, naargelang de "non" reacties.

                    Denk ook niet dat daar over nagedacht is in de wetgeving (Goca) dus lijkt mij een optimalisatie van het vermogen met een kleine verhoging van het koppel en een lichte vermogenstoename van +/- 9% geen enkel probleem.
                    Last edited by JMM; 13/04/2022, 09:22.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door JMM Bekijk Berichten
                      Blijkbaar ben ik de enige niet die daar geen info over kan vinden, naargelang de "non" reacties.

                      Denk ook niet dat daar over nagedacht is in de wetgeving (Goca) dus lijkt mij een optimalisatie van het vermogen met een kleine verhoging van het koppel en een lichte vermogenstoename van +/- 9% geen enkel probleem.
                      Dat is hier ooit gepasseerd maar weet het ook niet meer.
                      den borre


                      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                      Int3x0r
                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                      Comment


                      • Chiptuning wordt verleden tijd denk ik. Met de optrektijden en hernemingen van sommige EV heb je zo iets niet meer nodig.
                        “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten

                          Dat is hier ooit gepasseerd maar weet het ook niet meer.
                          Zal best en ik kan nu daarover ook niets concreets vinden op het net dus hoe wettelijk of onwettelijk is het als je vermogen bijv. 10% hoger ligt dan de opgegeven waarden van de fabrikant?
                          Veel negatief commentaar hier over motoroptimalisatie aka chiptuning (Niet persoonlijk bedoelt) maar dit vrij belangrijk gegeven komt blijkbaar niet uitgebreider aan de orde, vreemd.

                          Comment


                          • Misschien staat er hier iets interessants.

                            den borre


                            "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                            Int3x0r
                            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                            Comment


                            • Had ik al gevonden maar die opmerkingen in die groen geaccentueerde comment, dat meer dan 1 procent extra motorvermogen vrijwel uitgesloten is, met daarbij nog wat gewauwel over vergelijkbare kleurverschillen in lak, geeft duidelijk aan dat die persoon geen kennis van zaken heeft.

                              RDW (Rijksdienst Wegverkeer) gebruikt een max. afwijking van 20% en dat doen zij niet voor niets.

                              Maar goed, dat zijn onze Noorderburen, daar hebben wij verder niets aan.
                              Hier in Belgenland blijkbaar geen duidelijke omschrijving omtrent vermogensafwijking dus dat betekent dat vermogensoptimalisatie (Chiptuning) perfect wettelijk mogelijk is, mits binnen bepaalde (ongedefinieerde) percentages.

                              Mijn punt is dus dat men perfect het vermogen van een wagen kan laten optimaliseren zonder de wet te overtreden.
                              Last edited by JMM; 20/04/2022, 18:15.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                                Chiptuning wordt verleden tijd denk ik. Met de optrektijden en hernemingen van sommige EV heb je zo iets niet meer nodig.
                                Kan aan mij liggen maar vind het een vreemde eenzijdige opmerking, klinkt alsof het huidige wagenpark uit 90% EV's zou bestaan en dus ontbrandingsmotoren vrijwel niet meer bestaan..

                                Comment


                                • de tdi's van vroeger met hun pompverstuivers weken serieus af van de officiële waardes. Zijn metingen geweest vd 115 pk variant die op een vermogensbank standaard 135 pk's hadden. En in motoren onderling wijkt het zeker af. Hoe precies men ook de onderdelen maakt, afwijkingen zijn er altijd en daarom zal de ene motor standaard beter presteren dan de andere. Zelfs lamborghini had vroeger speciale reeksen waar men blokken gebruikte die standaard beter presteerden dan de andere.
                                  Maar de dag dat gij buiten het wettelijk kader van het gelijkvormigheidsattest en wergeving op zich gaat of laat tweaken aan uw motor is een ander paar mouwen. Want daar hebt ge sec toestemming voor nodig... en die gaat ge nooit krijgen.
                                  www.peugeotforum.be

                                  Comment


                                  • De gti en R van VW hadden ook meestal minimaal 15pk meer dan dat er op de papieren stond.
                                    den borre


                                    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                    Int3x0r
                                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door JMM Bekijk Berichten

                                      Kan aan mij liggen maar vind het een vreemde eenzijdige opmerking, klinkt alsof het huidige wagenpark uit 90% EV's zou bestaan en dus ontbrandingsmotoren vrijwel niet meer bestaan..
                                      Er is een kanteling naar EV bezig. Ik spreek over de toekomst. Er zullen nog lang verbrandingsmotoren bestaan. Maar de nood naar meer macht en kracht neemt af naarmate EV meer en meer zijn intrede doet.
                                      “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                        de tdi's van vroeger met hun pompverstuivers weken serieus af van de officiële waardes. Zijn metingen geweest vd 115 pk variant die op een vermogensbank standaard 135 pk's hadden. En in motoren onderling wijkt het zeker af. Hoe precies men ook de onderdelen maakt, afwijkingen zijn er altijd en daarom zal de ene motor standaard beter presteren dan de andere. Zelfs lamborghini had vroeger speciale reeksen waar men blokken gebruikte die standaard beter presteerden dan de andere.
                                        Maar de dag dat gij buiten het wettelijk kader van het gelijkvormigheidsattest en wergeving op zich gaat of laat tweaken aan uw motor is een ander paar mouwen. Want daar hebt ge sec toestemming voor nodig... en die gaat ge nooit krijgen.
                                        Kan allemaal best wel zijn maar als ik bijv. mijn M2 laat tweaken naar 390pk en iemand anders met een M2 het geluk heeft om die waarde ook te halen zonder te tweaken dan ben ik schuldig en die andere niet...kan ik mij nauwelijks voorstellen zonder dat daar wettelijk kader over bestaat.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten

                                          Er is een kanteling naar EV bezig. Ik spreek over de toekomst. Er zullen nog lang verbrandingsmotoren bestaan. Maar de nood naar meer macht en kracht neemt af naarmate EV meer en meer zijn intrede doet.
                                          Ja klopt zeker wel wat je opmerkt maar voorlopig is het heden wat telt dus nog plenty brandstof motoren.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X