Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote chiptuning topic! V3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Medihummer Bekijk Berichten
    Ja tuurlijk tuv is een privebedrijf. Die keuren alles wat je maar wil. Allez op voorwaarde dat zij het comform de veiligheidsvoorschriften achten. Zij geven enkel een tuv certificaat. Ik weet het want ik heb het 14 dagen geleden gedaan. Tuv op een wagen met belgische plaat


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Was die keuring ook voor chiptuning of andere modificaties aan de wagen (als je hier niet over wil uitweiden hoeft ik het niet te weten hoor).
    Wat heb je zoal betaalt voor zo'n keuring en waar heb je dat laten doen? Ik heb namelijk gezien dat er in Nederland ook een Tuv keuring is blijkbaar.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Mcnab Bekijk Berichten
      Mijn vraag aan de makelaar:

      Beste,
      Ik ben van zin om mijn skoda octavia te laten chiptunen waardoor het vermogen van 110pk stijgt naar 140 pk en het koppel van 250nm naar 308nm.

      Onlangs heb ik telefonisch contact met u gehad en heeft u mij gemeld dat ik enkel het hoger vermogen van de wagen dien aan te geven en dat de wagen dan verzekerd zal worden op het hoger vermogen.
      Nu heb ik nog enkele bedenkingen hierbij en wens ik me hieromtrent eerst te informeren alvorens ik de wagen laat aanpassen.

      Als je een wagen laat chiptunen zit je eigenlijk met twee problemen:

      1. De wagen heeft na de ingreep een hoger vermogen dan standaard.
      2. De wagen is niet meer conform het gelijkvormigheidsattest en zou dus terug gehomologeerd en gekeurd moeten worden, dit na akkoord van de constructeur (skoda).

      Het eerste probleem wordt door u opgelost omdat ik het hoger vermogen aangeef en de wagen laat verzekeren op dit verhoogde vermogen. De verzekeringspremie zal dan ook wat stijgen tov de standaard premie die ik betaal en zal berekend worden op het hoger vermogen.

      Het tweede punt is praktisch haast onmogelijk aangezien de wagen dan terug naar de constructeur moet en dit ettelijke duizenden euro's zal kosten zonder de garantie te hebben dat dit in orde komt..
      Met andere woorden, de wagen is niet gehomologeerd en er mag dus wettelijk gezien na het chiptunen niet mee op de openbare weg gereden worden.

      Stel nu dat ik de wagen bij u laat verzekeren op hoger vermogen en dat ik betrokken raak in een ernstig ongeluk. Je hoopt dat dit nooit gebeurt natuurlijk, maar daar dienen verzekeringen voor om je te dekken in omstandigheden die je nooit hoopt mee te maken.

      De wagen is bij u verzekerd op hoger vermogen dus alles zou gedekt moeten zijn door de verzekering, maar waar ik me zorgen om maak is of dat de verzekeringsmaatschappij zich dan alsnog kan terugtrekken (lees niet uitbetalen) omdat de wagen niet meer voldoet aan het gelijkvormigheidsattest (hoger vermogen) en dat de wagen dus eigenlijk niet op de openbare weg mag en dus ‘onverzekerbaar’ is?

      Kan u mij bevestigen dat de wagen verzekeren op hoger vermogen voldoende is om volledig verzekerd te zijn? Ook indien de wagen niet meer conform het gelijkvormigheidsattest is?
      Of is de wagen pas volledig verzekerd van het ogenblik hem terug laat homologeren EN laat verzekeren aan het hoger vermogen?

      Heeft u een document waarin aangegeven wordt dat verzekeren op hoger vermogen voldoende is om volledig verzekerd te zijn?



      Het antwoord van de makelaar op mijn vraag:


      Beste,

      Op vlak van een autoverzekering dienen volgende zaken in acht genomen te worden voor berekening van de premie :
      • Leeftijd en rijervaring hoofdzakelijke bestuurder
      • Postcode
      • Voertuig – vermogen – verzekerde waarde
      Voor bepaling van de juiste premie stelt hier dus geen probleem, want is simpel te wijzigen.

      Uw tweede vraag ligt iets gecompliceerder, de maatschappij kan geen wettelijke procedure overrulen en zal deze aanpassing nooit zwart op wit kunnen bevestigen, dit gaat namelijk om de aanpassing van technische kenmerken van het voertuig.

      Het risico dat zich hier stelt is dat wanneer er zich een ernstig ongeval voordoet en de maatschappij kan aantonen dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen de aanpassing van het vermogen en het ongeval, ze zich kan onthouden van tussenkomst en haar uitgaven terug vorderen. Een voorbeeld zou kunnen zijn dat de remmen niet meer berekend zijn op het aangepast vermogen en daardoor een ongeval zich niet had voorgedaan, maar lijkt me bij een verhoging als deze geen item.

      Zie hieronder uittreksel uit de algemene voorwaarden als bevestiging voor uw eerste vraag :
      Zo moet u ons in kennis stellen van wijzigingen betreffende:
      ■■het gebruik van het voertuig
      Voorbeeld: omschakeling van privégebruik en arbeidsweg naar beroepsgebruik van het
      voertuig
      ■■de kenmerken van het voertuig
      Voorbeeld: wijzigingen aan de motor om het vermogen van het voertuig op te drijven
      ■■de verzekeringnemer
      Voorbeeld: inbreng van het voertuig in een vennootschap
      ■■de hoofdbestuurder die u ons hebt opgegeven
      d.w.z. verandering van woonplaats, verandering van beroep, nieuwe hoofdbestuurder,
      lichamelijke handicap, gezondheidstoestand die de geschiktheid tot sturen zou kunnen
      verminderen.

      Verder kan u in bijlage de documenten terug vinden met vermelding wanneer de maatschappij het recht heeft om terug te vorderen bij schade, heel belangrijk hier is : “schadegeval waarvoor de maatschappij kan aantonen dat het veroorzaakt werd doordat het voertuig niet in overeenstemming ….” .

      Volledig in orde is dus ook de aangepaste homologatie vragen.

      Wij hebben weet via een collega makelaar die een discussie heeft gehad met de maatschappij omtrent een getuned voertuig, maar hier ging het om een voertuig waarvan het vermogen, de ophanging en banden enz werden aangepast en dus volledig niet meer in orde was qua keuring, maar uiteindelijk heeft de maatschappij wel moeten betalen, gezien geen oorzakelijk verband kon worden aangetoond.

      Dus kort, indien u het voertuig niet laat homologeren, is er altijd een klein risico.

      --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      In de bijlage (algemene voorwaarden) naar waar de makelaar verwijst, vind ik volgende teksten aangeduid terug:

      'Schadegeval waarvoor wij aantonen dat het veroorzaakt werd doordag het voertuig niet in overeenstemming was met de belgische reglementering op de technische controle, bij afwezigheid van een geldig keuringsbewijs.'

      => Beperkte terugbetaling.

      Door wie:

      'De verzekerde behalve degene die bewijst dat het schadeverwekkende feit niet aan hem toe te schrijven is en plaats heeft gevonden in strijd met zijn richtlijnen of buiten zijn weten.'

      En vervolgens nog:

      "Het bedrag van het verhaal is volledig indien de schadevergoedingen in hoofdsom, alsook de gerechtskosten en interesten die wij dienen te betalen, niet hoger zijn dan 10.411,53 euro. In het geval 10.411,53 euro wordt overschreden, wordt het verhaal uitgeoefend tot beloop van de helft van de voornoemde bedragen met een minimum van 10.411,53 euro en een maximum van 30.986,69 euro."


      Nu heb ik toch nog enkele bemerkingen bij de informatie die ik verkregen heb. De makelaar spreekt dat er een oorzakelijk verband moet zijn tussen de tuning en het ongeval alvorens de verzekering zich kan terugtrekken. De makelaar haalt aan dat bijvoorbeeld de remmen niet voorzien zijn op het nieuwe vermogen. Ik zou bijvoorbeeld ook kunnen denken dat als je wagen normaal 200km/h kan en je doet een ongeval aan 230km/h dat er ook problemen kunnen ontstaan.
      Maar klopt de bewering van de makelaar wel? Of kan de verzekering alsnog zich terugtrekken op basis van het niet conform zijn met het gelijkvormigheidsattest?
      Om het heel kort samen te vatten. Ze innen graag de premie, maar geven geen onvoorwaardelijke dekking.
      En met die brief in je dossier, je kan er zeker van zijn dat je auto binnenstebuiten gekeerd wordt als je iets meer schade hebt dan een kras op je bumper.

      Denk ook aan de gevolgen in de rechtbank. Rijden met een auto die niet gehomologeerd is wordt door een rechter soms gelijkgesteld met rijden met een niet gekeurde wagen. Als dat bewust gebeurt, dan kan je dat ook een tijdje rijverbod en een verbeurdverklaring opleveren. Duur.... en veel gezever.
      Binnenkort kan daar nog milieuschade bij komen, omdat je getunede auto meer roet en NOX uitstoot.

      Je moet jezelf er bij neerleggen. In België is het tunen van de motor niet legaal in orde te krijgen.
      Doe je het toch, dan neem je een risico, en je kan garantie vergeten.

      Comment


      • Er was niks origineel meer aan de auto
        Motor versnellingsbak ophanging interieur remmen, carroserie in carbon....

        Ophanging hebben ze lang moeilijk over gedaan. Deze is volledig custom made namelijk is met hydraulische liftkit op de vier wielen omdat in laagstand bodemvrijheid 5 cm is. Motorvermogen is meer dan verdubbeld deze onderdelen werden in duitsland gekeurd bij de tuner. Deze wagen heeft minstens 100 pk meer dan de officiele raceversies.

        Er is ook een tuv in luxemburg. Tuv rheinland noemt die, zit naast de luchthaven in luxemburg. Ik ben er een maand geleden geweest met een focus rs. 400 pk driftstick uprated remmen en lichtgewicht velgen volledige nieuwe downpipe cat en uitlaat met klep. Allemaal gekeurd voor 400 euro denk ik. Staat nu op de luxemburgse papieren van de auto en is dus 100 procent streetlegaal. Auto staat op ons luxemburgs bedrijf... zijn we vorige week mee gaan driften. Man man gymkhana!! Dat ding kan je dwarszetten nu zoals Kenn Block. En sturen puur op het gas. Je moet het gedaan hebben om te geloven. En met dat driftknopje van ford kan iedereen het eigenlijk

        Paar weken geleden ook met engelse prototype geweest geen COC niks. 800 euro om de volledige wagen te keuren. Deze wagen moet nog ingeschreven worden...

        Onze firma doet alles met auto’s die zo dicht mogelijk bij circuitversies liggen maar dan streetlegaal. Ontwerpen van tuningstukken, tuning van wagens, homologatie extreme wagens, homologatie extreme ombouwen. Events met sportwagens in en om circuits, televisie, homologatie en import niet europese wagens... We zijn nu met een extreme project bezig maar als het allemaal rond is laat ik er iets meer van weten.

        Zo’ n bedrijf kan niet overleven in bureaucratisch belgie spijtig genoeg.... tussen droom en werkelijkheid staan hier wetgeving en praktische bezwaren....
        Zoals je zelf zegt ook de juridische onzekerheid


        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Medihummer Bekijk Berichten
          Ja tuurlijk tuv is een privebedrijf. Die keuren alles wat je maar wil. Allez op voorwaarde dat zij het comform de veiligheidsvoorschriften achten. Zij geven enkel een tuv certificaat. Ik weet het want ik heb het 14 dagen geleden gedaan. Tuv op een wagen met belgische plaat


          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
          interessant.... maak je dan een dossier of zo met foto's etc, hoe dingen aangepast zijn, gelast zijn, vermogenkurve etc.. ?

          Comment


          • Heeft iemand ervaring met Rennsport bvba uit Madegem?
            Rennsport Chiptuning BVBA - Maatwerk software - Met 4x4 testbank én garantie - auto chiptuning van alle merken. Kwaliteit én service op maat - Open op zaterdag !

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
              Heeft iemand ervaring met Rennsport bvba uit Madegem?
              Rennsport Chiptuning BVBA - Maatwerk software - Met 4x4 testbank én garantie - auto chiptuning van alle merken. Kwaliteit én service op maat - Open op zaterdag !
              Das skytune denk ik, van de uitlaten.

              Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

              Comment


              • Onlangs bij @Geertdvx geweest met de schoonouders hun Tiguan, dat spel reed voor geen meter met zijn 1.4TSI 125pk.

                De curve gaf idd aan dat er iets niet klopte, leek wel een alpen rit in de Tour de france. Met het bekijken van de ECU kwam er een fijne maar bizarre uitkomst... Hier zat geen 125pk in maar de veel betere 1.4TSI 150pk met software die ervoor zorgde dat hij 125pk had. Na chippen kwamen we op 197pk, compleet andere auto.


                Wat is er nu gebeurt? Na eigen onderzoek blijkt dat hun Tiguan een van de laatst geproduceerde is en er waarschijnlijk geen 1.4 125 meer voor handen was. Dus een 150 ingestoken en aangepaste software.

                Nog vreemd, op onderhoud hebben ze stukken op serienummer besteld.. maar die pasten niet omwille van de andere motor. Motorcode van de 150 staat wel op het COC, maar niet gekoppeld aan het serienummer. Vreemde dingen daar in Wolfsburg.



                Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk


                Comment


                • Ah ik wist niet dat dat voor zo'n klein vermogensverschil een andere fysieke motor was?

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                    Ah ik wist niet dat dat voor zo'n klein vermogensverschil een andere fysieke motor was?
                    Zijn twee verschillende motoren in opbouw. 125 heeft een kwalijke reputatie, daar waar de 150 dat niet is.

                    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

                    Comment


                    • Was de 150pk niet de versie met cilinderuitschakeling?

                      BMW X5 45e

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                        Zijn twee verschillende motoren in opbouw. 125 heeft een kwalijke reputatie, daar waar de 150 dat niet is.

                        Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
                        De oude 125pk was niet de beste nee.

                        Mijn generatie 125pk had andere onderdelen zitten en was wat betrouwbaarder.
                        BMW X5 45e

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                          Was de 150pk niet de versie met cilinderuitschakeling?
                          Je hebt er twee.
                          1.4 TSI 150 en 1.4TSI ACT, die laatste is met de cilinder uitschakeling.

                          Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                            Das skytune denk ik, van de uitlaten.

                            Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
                            Zou me verbazen, is ander adres ook

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten

                              Zou me verbazen, is ander adres ook
                              Je hebt gelijk, die noemen gewoon Skytune Performance.

                              Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

                              Comment


                              • Waar zitten hier de anti-tuner-trollen? Of zijn deze allemaal gaan lopen de afgelopen jaren?
                                BMW X5 45e

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                                  Waar zitten hier de anti-tuner-trollen? Of zijn deze allemaal gaan lopen de afgelopen jaren?
                                  Hela op u gemak he , ik zit hier nog wel steeds he :-))))))))
                                  De vraag is waar hedde gij al die jaren gezeten
                                  Mijn alter ego Willy met ne Toyota

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Inventief Bekijk Berichten

                                    Hela op u gemak he , ik zit hier nog wel steeds he :-))))))))
                                    De vraag is waar hedde gij al die jaren gezeten
                                    Auto’s aan het chippen natuurlijk
                                    BMW X5 45e

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                                      Heeft iemand ervaring met Rennsport bvba uit Madegem?
                                      Rennsport Chiptuning BVBA - Maatwerk software - Met 4x4 testbank én garantie - auto chiptuning van alle merken. Kwaliteit én service op maat - Open op zaterdag !
                                      Op Facebook zie ik dat 1 van de oprichters een (ex?)-forumlid is, lang geleden nog Porsche rit mee gedaan door TuurBo georganiseerd. Maar da's heel lang geleden
                                      2021 Taycan 4S
                                      2021 Lexus UX250h

                                      Comment


                                      • Upje zou een kuur mogen hebben. VAG techniek uit Nederland trekt deze naar 145pk terwijl al de andere tuners het op 130 of 135 houden. Wat zou daar de reden van zijn?
                                        “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                                          Upje zou een kuur mogen hebben. VAG techniek uit Nederland trekt deze naar 145pk terwijl al de andere tuners het op 130 of 135 houden. Wat zou daar de reden van zijn?
                                          Of de één kent zijn job beter dan de andere. Of de andere bouwen een (grotere) veiligheidsmarge in.


                                          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                                          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X