Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het grote chiptuning topic! V3
Collapse
X
-
Wordt er hier nu echt gedacht dat als een constructeur motor x uitbrengt met y vermogen dat daar geen ruime marge op is? Zowel als op het blok als op de andere randonderdelen.
De constructeur geeft veiligere waardes op zodat een auto zowel met slechte benzine en in de vrieskoude dezelfde waardes kan afleveren dan met goede benzine in gewoon klimaat.
Zij gaan toch geen auto’s verkopen waarvan het vermogen van de auto al op 70-75% zit van hetgeen het blok of andere onderdelen aankan.
En ja een chiptuning zal wel een aantal % meer slijtage bezorgen op langere termijn. Al gaat dat volgens mij maar een marginaal verschil zijn als je normaal rijdt met een auto.
Net zoals een sportieve chauffeur met een stockwagen snellere slijtage zal hebben dan een rustige chauffeur met dezelfde auto. Hoeveel remmen/schijven en andere prullen ik niet heb moeten vervangen op mijn toen nog stockauto’s omdat ik een relatief vlotte rijstijl had. Dat had met de tuning niet veel verschil gegeven. Ik heb 1 jaar en 45.000km met een 523i gereden. Ik heb daar om de 15k km nieuwe banden en nieuwe blokken op kunnen steken. Op mijn huidige V90 staan er 53.000km. Ik ben aan mijn 2 set banden bezit, 2e set remblokken en vooraan nieuwe schijven. Dusja rijstijl is alles.
Ik ben geen pure fanboy oid van chiptuning, dat bewijzen mijn oudere posts en discussies wel, maar realist.
En een goeie tuning binnen deftige marges gaat de auto niet ineens na 200k km versleten zijn ipv 300k.
Trouwens, de eigenaar van de gechipte kar moet zelf beslissen wat die ermee gaat doen en hoe ze met een tuning omgaan.
Ik koop liever trouwens een 2-de hands gechipte wagen als de auto goed warm is gereden en gebruikt ipv een koud afgetrapte stockauto. Dat is ook miserie achteraf.
Mijn zwarte leon ging van een top van 220 naar 250+ op teller, ja dan moeten er deftige banden onder en betere remmen. Al was het maar voor mijn eigen gemoedsrust.
Last edited by kefkie; 20/05/2019, 20:04.BMW X5 45e
- Likes 1
Comment
-
Ze kunnen vermogen verhogen maar het is niet efficiënt gedaan. Je moet aan zo'n tuner eens vragen wat de optimale voorontsteking is voor een optimaal vermogen en hoe ze dat denken te meten of aan te passen als ze de turbodruk/afr veranderen....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichtendan moeten er deftige banden onder en betere remmen. Al was het maar voor mijn eigen gemoedsrust.
Marges zijn sowieso veel kleiner dan vroeger, alle merken besparen. Het wordt er niet breder op. Maar het staat iedereen vrij dit risico te nemen, zolang de wagen veilig blijft.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
Mijn zwarte leon ging van een top van 220 naar 250+ op teller, ja dan moeten er deftige banden onder en betere remmen. Al was het maar voor mijn eigen gemoedsrust.
Trouwens met een witte Lowie zou ik aan 250 + km/u ook niet veel gemoedsrust hebben, maar dat terzijde.
Is dat de bedoeling om op de Duitse snelwegen deze snelheden te halen?
Ik ben natuurlijk niet zo'n grote specialist zoals de meeste tjoeners, maar mijn gezond boerenverstand zou denken dat een crèmekar (sorry voor de woordkeuze, het is niet denigrerend bedoeld) zulke prestaties meegeven toch niet zonder gevaar is.
Indien ik zo'n prestaties nodig (?) zou hebben, kocht ik mij één of andere dikke Audi, BMW, Porsche... (keuze genoeg, elk merk heeft wel wat in de aanbieding). Maar daar hangt een steviger prijskaartje aan, niet? Of ga je nu beweren dat een gechiptunede Leon met een ander remschijfje dezelfde kwaliteit, stevigheid en veiligheid biedt?
Willen maar niet kunnen noem ik het.
Wedstrijdwagens daar kan ik uiteraard inkomen, maar dan spreken we wel over andere (professionelere) dingen.
Comment
-
ABT doet ( of deed) het met de toestemming van VAG zelf in DE. Met behoud van garantie. In de moderne motoren zit er volgens mij een zekere marge in ikv bedrijfszekerheid van de motor. Als je ziet dat ze bij moto’s uit 1000 CC zelfs 200 pk puren, dan is er nog ruimte.“If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”
Comment
-
Uit een 1600 -tje wordt zelfs meer dan 700 pk gehaald (en meer).
Wil dat dan zeggen dat er ruimte genoeg is om eender welk 1600-blokje te chippen en verder geen aanpassingen aan onderdelen te hoeven doen?
Ik wil gerust geloven dat er wel een veiligheidsmarge is, maar dat die marge tientallen procenten zou zijn lijkt me sterk.
De spreekwoordelijke uitzondering die de regel bevestigt is hier misschien wel mogelijk?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
Of zoals volvo die voor mijn D4 ook een chipkuur aanbiedt. Zot gewoon!
Die chippers hebben dat nog nooit getest. Kan goed gaan, maar kan even goed helemaal mis gaan.
En dan gaan we nog voorbij aan het feit dat het in België illegaal is zonder toelating van de fabrikant, en een nieuwe homologatie.
Comment
-
Je kan je ook de vraag stellen of alles van de rest van de wagen wel voorzien is op extra vermogen? Schokdemper, chassis, remmen, enz.
En wat kan de OEM opstelling aan ikv remmen enz? Is dat 10 of 50 % extra vermogen?“If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”
Comment
-
het wordt hier een welles nietes spelletje hé.
Zoals hierboven niet wettelijk in België en dan zie ik op Facebook een uitdraai passeren van een auto met 600pk op Belgische platen (komt van ergens rond de 400)....als die mens problemen heeft met iemand en die ziet dat trek je die direct een kloot af. Flikken tippen en auto in beslag nemen.
Comment
-
Wat met eco tuning? https://dtctuning.nl/eco-tuning/“If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk BerichtenWat met eco tuning? https://dtctuning.nl/eco-tuning/
Denk je nu echt dat de constructeurs zelf 20% brandstofbesparing gaan laten liggen?
En dan zouden een paar IT doe het zelvers dat ineens klaar spelen?
Als je weet hoe veel boetes de constructeurs zouden kunnen vermijden met 20% besparing, dan weet je gewoon dat het niet kan.
Als het echt zou zijn, dan zouden die bedrijven/software al lang opgekocht zijn door de fabrikanten.
En kom nu niet af met verhalen van... de nonkel van de zus van mijn bakker heeft dat laten doen, en die bespaarde 18%.
Feit is: om een brandstofbesparing representatief te testen, daar moet je ook een hele hoop factoren onder controle nemen. Metingen bij dezelfde temperatuur, zelfde traject, op exact dezelfde manier gereden etc. Of, in labo's testen...
Meer vermogen uit een motor halen doe je door er meer lucht en brandstof door te krijgen. Met een turbo is dat niet eens zo moeilijk. Druk omhoog, en de injectoren wat voorliegen, en klaar is kees. Om 20% brandstofbesparing te halen moet je de verliezen aanpakken. Dat is echt niet zo simpel dat je dat in je tuinhuis klaar kan krijgen.
- Likes 1
Comment
-
eco tuning is een foutief woord, je moet eens zoeken naar de curves nox/co bij een verbrandingsmotor. als je de afr aanpast gaat de éne factor omhoog én de andere omlaag (of omgekeerd). je kan ze NOOIT alletwee vebeteren. Een motor is zo afgesteld dat co/nox beiden zo laag mogelijk zijn. dus ecotuning is zelfs theoretisch en fysisch ONMOGELIJK
Comment
-
De enige eco tuning is een houten blok onder je gaspedaal.“If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
250+ km/u met een zwarte Leon... van gemoedsrust gesproken.
Trouwens met een witte Lowie zou ik aan 250 + km/u ook niet veel gemoedsrust hebben, maar dat terzijde.
Is dat de bedoeling om op de Duitse snelwegen deze snelheden te halen?
Ik ben natuurlijk niet zo'n grote specialist zoals de meeste tjoeners, maar mijn gezond boerenverstand zou denken dat een crèmekar (sorry voor de woordkeuze, het is niet denigrerend bedoeld) zulke prestaties meegeven toch niet zonder gevaar is.
Indien ik zo'n prestaties nodig (?) zou hebben, kocht ik mij één of andere dikke Audi, BMW, Porsche... (keuze genoeg, elk merk heeft wel wat in de aanbieding). Maar daar hangt een steviger prijskaartje aan, niet? Of ga je nu beweren dat een gechiptunede Leon met een ander remschijfje dezelfde kwaliteit, stevigheid en veiligheid biedt?
Willen maar niet kunnen noem ik het.
Wedstrijdwagens daar kan ik uiteraard inkomen, maar dan spreken we wel over andere (professionelere) dingen.'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
- Likes 1
Comment
-
Dat en het feit dat de remmen wel berekend zijn op extra marge. Leeg remmen versus volgepakt op reis met 4 mensen.“If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
250+ km/u met een zwarte Leon... van gemoedsrust gesproken.
Trouwens met een witte Lowie zou ik aan 250 + km/u ook niet veel gemoedsrust hebben, maar dat terzijde.
Is dat de bedoeling om op de Duitse snelwegen deze snelheden te halen?
Ik ben natuurlijk niet zo'n grote specialist zoals de meeste tjoeners, maar mijn gezond boerenverstand zou denken dat een crèmekar (sorry voor de woordkeuze, het is niet denigrerend bedoeld) zulke prestaties meegeven toch niet zonder gevaar is.
Indien ik zo'n prestaties nodig (?) zou hebben, kocht ik mij één of andere dikke Audi, BMW, Porsche... (keuze genoeg, elk merk heeft wel wat in de aanbieding). Maar daar hangt een steviger prijskaartje aan, niet? Of ga je nu beweren dat een gechiptunede Leon met een ander remschijfje dezelfde kwaliteit, stevigheid en veiligheid biedt?
Willen maar niet kunnen noem ik het.
Wedstrijdwagens daar kan ik uiteraard inkomen, maar dan spreken we wel over andere (professionelere) dingen.
Ik spreek van een zwarte en witte leon omdat ik er 1 witte en 1 zwarte heb gehad.
Maar stock remmen waren uiteraard onderbemeten net als de stock banden. Die laatste waren vervangen door PS4S banden, geen brol. Remmetjes waren vervangen door bremboset met andere remleidingen en trackremolie.
Dus er waren wel wat extra dingen voorzien. Was dat genoeg? Geen idee maar voor mij wel aangezien ik nog leef . Mijn crèmecar reed op zolder sub 2min en eerder richting de 1m55. Dat is niet verkeerd voor een crèmecar.
Mijn E39 was in het begin stock qua motorvermogen en toen waren de remmen al te zwak(beetje zoals elke bmw die deftig wordt gebruikt op circuit), daar zaten al snel schijven/blokken onder van het formaat 540i. En dat was nog voor het over aangepast vermogen werd gesproken.
Ik weet dat mijn auto’s gebruikt zullen worden, en geregeld tegen de limiet gereden worden of er soms over, daarom dat ik -extra vermogen of niet- investeer in betere banden/remmen/koeling e.d. Maar ik weet evengoed dat het eerste beste petje met een 116d die van 11xpk naar 220pk gaat daar zich weinig van aantrekt en gewoon doorknalt.
En toegegeven nu heb ik een pak meer geld ter beschikking en kan ik een zwaardere motor betalen/onderhouden dus zou ik niet zo snel meer chippen om te chippen.
Hetgeen wat ik bv 3jaar geleden nog wel zou doen.Last edited by kefkie; 22/06/2019, 16:29.BMW X5 45e
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichtenhttps://cri.nbb.be/bc9/web/catalog;j...xecution=e1s2#
DVX: Personeelskost 50k + waarschijnlijk de 2 zaakvoerders.
1FTE op de loonlijst en die heeft secundair onderwijs gedaan.
Omzet ca 800k - Brutomarge 220k
De rest zal wel moeten doorbetaald worden aan de firma's waar ze de software kopen/leasen/gebruiken.
En ze zitten nog met 300k aan schulden.
Zo kort door de bocht op basis van gegevens van dvx België dat dan software gekocht zou worden.
Gedacht aan andere kosten?
Of mss eens dieper graven. Dan zal je zien dat er veel meer firmas aan ons gelinkt zijn :-)
PS, allemaal legaal hoor
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk Berichten
na zoveel tijd kom ik nog eens lezen en zie ik dat het hier geen haar veranderd is.
Zo kort door de bocht op basis van gegevens van dvx België dat dan software gekocht zou worden.
Gedacht aan andere kosten?
Of mss eens dieper graven. Dan zal je zien dat er veel meer firmas aan ons gelinkt zijn :-)
PS, allemaal legaal hoor
Hoe veel ingenieurs hebben jullie in dienst die al die research doen voor die honderden verschillende motoren?
En vooral dat legale, daar wil ik meer over weten.
Comment
-
Het zelf ontwikkelen en processen van software is denk ik veel op een basis geënt. Vandaar uit zal het ieder voor zich zijn ,die tweakt aan de parameters. Niet?“If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”
Comment
Comment