Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Pick-Up achterbank verwijderen voor laadruimte.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Pick-Up achterbank verwijderen voor laadruimte.

Hallo iedereen,

heeft er iemand enig idee of het wettelijk is om de achterbank te verwijderen in mijn dual cab om daar een houten constructie te plaatsen voor spullen in op te bergen? Uiteraard met deftige bevestigingen. de gordels kunnen gewoon blijven, deze zitten niet in de weg.

Ik heb wat plannen in mijn hoofd en de achterbank zelden tot nooit nodig, zonde van al die ruimte.

Iemand ervaring of kennis van zaken?

Bedankt!

Als je ze elk jaar er terug inzet voor de keuring zal dat wel lukken ja.
    Polo 6n 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
      Als je ze elk jaar er terug inzet voor de keuring zal dat wel lukken ja.
      Ik ben speciaal lid geworden van dit forum om dezelfde vraag te stellen, en ik wilde u even vragen hoe u bij dit antwoord komt ?
      Namelijk kan ik mij wel voorstellen dat dit de gemakkelijkste optie zou zijn voor sommige mensen, maar graag zou ik het stuk van de wetgeving zien dat bepaalt wat wettelijk met de achterbank mag gebeuren. Wat als u onderweg wordt tegengehouden en men ziet dat uw achterbank verwijderd is, zou dit dan een boete opleveren ? Is er een wettelijke manier om dit permanent op te lossen zonder de achterbank jaarlijks terug te monteren ? Dit zou namelijk het ontwerp van de houten constructie kunnen beïnvloeden.

Alvast bedankt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VettigeJef Bekijk Berichten

Ik ben speciaal lid geworden van dit forum om dezelfde vraag te stellen, en ik wilde u even vragen hoe u bij dit antwoord komt ?
        Namelijk kan ik mij wel voorstellen dat dit de gemakkelijkste optie zou zijn voor sommige mensen, maar graag zou ik het stuk van de wetgeving zien dat bepaalt wat wettelijk met de achterbank mag gebeuren. Wat als u onderweg wordt tegengehouden en men ziet dat uw achterbank verwijderd is, zou dit dan een boete opleveren ? Is er een wettelijke manier om dit permanent op te lossen zonder de achterbank jaarlijks terug te monteren ? Dit zou namelijk het ontwerp van de houten constructie kunnen beïnvloeden.

Alvast bedankt.
        normaal gedrag is om als eerste post op een forum, je zelf voor te stellen.
        Dat weet je toch. Of is het niet meer nodig voor jou ?

Comment

Ik weet zo'n Nissan Cabstar bollen, tot op heden zonder problemen en ik zie ook niet meteen in waarom die er zouden komen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
            Ik weet zo'n Nissan Cabstar bollen, tot op heden zonder problemen en ik zie ook niet meteen in waarom die er zouden komen.
            Omdat er bij een ongeval serieus wat vliegende objecten kunnen zijn bij een slecht geconstrueerde constructie. Ik zou dezelfde bevestigingspunten gebruiken als die waar de bank mee vast staat op dit moment. Op zich is het absoluut geen ramp om jaarlijks de bank er terug in te gooien, staat maar vast met een paar bouten, maar misschien dat er mensen waren die zo al naar de keuring gereden waren.

Ook zou ik misschien dan de wagen kunnen laten verzekeren voor 2 personen in plaats van 5 nu. Veel zal het niet schelen in mijn jaarlijkse premie, maar alle beetjes helpen uiteraard ;-)

Comment

probleem is juist dat als je u auto wil ombouwen naar een2 zit, je dan ook alle verankeringspunten van gordels + zetels moet verwijderen.

Comment

Dat kan in dit geval niet van toepassing zijn omdat hij niet gaat ombouwen naar lichte vracht, dat is hij al.

Oorspronkelijk geplaatst door jacothom Bekijk Berichten
                mijn dual cab
                Welk merk en wie homologeerde hem ?

Comment

jaja, maar als u auto zegt, personenwagen voor 5 man, en er zijn maar 2 zetels, dan edde wel een probleem.

Comment

Topic gaat over een pick-up en da's sowieso een lichte vrachtwagen.

Comment

Het betreft een Nissan D22. De belangrijkste reden dat ik zo een constructie wil is omdat mijn laadbak niet op slot kan, en ik er dus niet echt "waardevolle" spullen zoals gereedschap en dergelijke in kan laten liggen. Nu klem ik mijn werkkoffer en een zak voor het gerief van de winch en dergelijke tussen de voorstoelen en de achterbank, maar echt ideaal is dat niet.

Ik denk dat ik eens ga na denken over een constructie dat makkelijk elk jaar er uit en terug in te monteren is, want zaken als terug homologeren en dergelijke... De auto is 15 jaar...
                      Het kan zijn zoals Timmie zegt dat ik de gordels onklaar moet maken voor het verzekeren en keuren als 2-zit, maar aangezien ze niet in de weg zitten voor een houten constructie laat ik ze liever zitten, voor je weet maar nooit.

Wat voor sommige een oldtimer of sportwagen een hobbywagen is, is mijn 4x4 dat voor mij. Ik moet aan de wagen al heel wat dingen doen voor de jaarlijkse keuring, de achterbank er in zetten kan er nog wel bij

Comment

Topic gaat over een pick-up en da's sowieso een lichte vrachtwagen.
                        dat kan wel zijn, maar bij een lichte vracht ga je de aansluitpuntn van de gordels etc ook onklaar moeten maken.

Comment

Er zal niets onklaar moeten gemaakt worden, bovendien zijn achterste veiligheidsgordels niet verplicht op deze Nissan.

Comment

Ik heb zo juist een mail gestuurd naar het AIBV met de vraag. Als ik tegen eind volgende week geen antwoord heb ga ik er eens voor langs bij de keuring hier in Vilvoorde.
                            Ik post hun antwoord hier, voor de eventuele geïnteresseerden.
                            Bedankt voor de input!

Comment

Strak plan !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jacothom Bekijk Berichten
                                Ik heb zo juist een mail gestuurd naar het AIBV met de vraag.
                                Hebben ze - na twee weken - al een antwoord op je vraag kunnen formuleren ?

Comment

Hebben ze - na twee weken - al een antwoord op je vraag kunnen formuleren ?
                                  Neen. Wegens een sterfgeval in de nabije familie ook nog niet op de keuring geraakt, wordt ASAP gedaan!

Comment

Vrijdag had ik de bank er uit gezwierd en een tijdelijke houten horizontale plaat gemonteerd, de plaat heb ik bevestigd op de bevestigingspunten waar de bank mee vast stond. Dit om de mannen op de keuring een duidelijk voorbeeld te geven.

Antwoord dat ik van het keuringscentrum kreeg:

Mijn Pick-Up zou bij de periodieke keuring afgekeurd worden hiervoor. Dit voor 2 redenen:

- Mijn wagen is ingeschreven en gehomologeerd voor 4+1 personen. Dit wil zeggen dat er ook 4+1 gordels aanwezig moeten zijn, het testen van de werking van de gordels is een keuringspunt blijkbaar.

- De plaat die ik gemonteerd had was gewoon een vlakke houten plaat, deze had een tussenschot tussen de voorste zetels en de laadruimte van minimum x-aantal centimeter (ik dacht 20?) moeten hebben. Dit is echter gemakkelijk oplosbaar.

De wagen van 5 naar 2 personen laten wijzigen is het gedoe en het geld niet waard, dus dat wordt elk jaar de bank er terug in monteren.

Timmie had dus het juiste antwoord IVM de gordels die blijkbaar gecontroleerd worden. Ik kan mij niet herinneren dat ze ooit al mijn 2 achterste deuren open hebben gedaan, maar de kans op afkeur is dus zeer groot.
                                    Last edited by jacothom; 20/08/2017, 16:43.

Comment

Ik ben nog niet helemaal overtuigd hoor, want ik heb nog een interessante nota gevonden ... uit deze nota blijkt duidelijk dat :

- achterste gordels niet verplicht zijn op jouw Nissan

- achterste gordels niet moeten aanwezig zijn wanneer de achterbank niet aanwezig is

Indien een zetel verwijderd is, moet natuurlijk geen veiligheidsgordel geëist worden (bijvoorbeeld Postvoertuigen met vooraan één zetel).

Indien zetels en veiligheidsgordels weggenomen zijn, wordt de volgende sanctie toegekend :

703 – 4 AFWEZIGHEID VEILIGHEIDSGORDELS : afwezigheid van veiligheidsgordels toegestaan voor zover de zetels niet teruggeplaatst worden
                                      Bron : http://www.bfov-fbva.be/files/Veilig...-01-2003-N.pdf

Comment

Ik ben nog niet helemaal overtuigd hoor, want ik heb nog een interessante nota gevonden ... uit deze nota blijkt duidelijk dat :

- achterste gordels niet verplicht zijn op jouw Nissan

- achterste gordels niet moeten aanwezig zijn wanneer de achterbank niet aanwezig is

Bron : http://www.bfov-fbva.be/files/Veilig...-01-2003-N.pdf
                                        hmmm met dat regeltje moet ik misschien nog maar eens terug gaan...

Er staat wel: "indien zetels EN veiligheidsgordels weggenomen zijn, word de..."

De veiligheidsgordels waren bij mij wel niet volledig weggenomen, de 2 buitenste gordels met het oprolmechanisme waren aanwezig.
                                        Volgens de tekst kan het dus wel als ik deze ook verwijder.

Leuk dat er volop mee gedacht wordt!

Comment

Working...
                                        X