Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Reglementering omtrent uitlaten België

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Reglementering omtrent uitlaten België

Ik richt mij tot deze site omdat ik het beu ben om allerlei forums af te dwalen achter het zoeken wat nu in feite mag en wat niet mag omtrent de uitlaat van een personenwagen. Wat ik er al over weet (denk ik) is dat uw einddemper/knalpot weghalen legaal is in België, wil dit zeggen dat je mag rondrijden met een gewone pijp dat het deel van uw achterdemper vervangt en dat dit dus door de keuring geraakt, of moet je je achterdemper vervangen door een officiëel uitlaatstuk dat wordt geïnstalleerd door een professional waarbij je ook allerhande documenten en papieren bijkrijgt voor op de keuring?

De katalysator weghalen mag volgens mij niet omdat die er zit vanwege het in orde houden van uitstoot en verbruik, maar of je je middendemper/resonator mag weghalen, daar vindt ik echter niets van informatie van. En mag je je middendemper en einddemper weghalen, of enkel je midden-of einddemper.
    Ik stel deze vraag omdat ik graag de goedkoopste manier wil vinden om mijn wagen wat luider te maken, in mijn geval dacht ik dus aan: de einddemper weghalen en vervangen door een buis dat iets groter is in diameter dan de rest van de originele uitlaat, of mijn middendemper/resonator weghalen en vervangen door een iets grotere buis. Het is te zien welke van de twee methodes het beste geluid levert. Mag dit dan wel nog door de keuring, zoniet, mag het door de keuring als het door een professional geplaatst wordt?
    Soms zie ik enorm luide, zo goed als oorverdovende wagens, die waarschijnlijk helemaal niets van dempers hebben zitten, en vraag ik mij af hoe die door de keuring geraakt zijn, blijkbaar wordt er dan toch niet zo hard gecontroleerd als iedereen zo met 'fartcans' rondrijdt.
    (wagen: Opel Astra J GTC 1.4T 140PK)

Ik hoop echt op een antwoord terug zodat ik mijn zoektocht naar de waarheid eindelijk zou kunnen stopzetten.

Alvast met vriendelijke groeten
    Bart

als je graag een ander geluidje wil, moet je dit eens proberen

video, delen, cameratelefoon, videotelefoon, gratis, uploaden

is goedkoop en je haalt het er af als je naar de keuring gaat

Comment

En waarom zou je eigenlijk graag meer kabaal maken?
      Of is het de bedoeling hier een idiote debiele vraag te stellen?
      Ga naar huis, moeder heeft viskes gebakken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten
        je bent jong en je wilt wat :-)
        Ik vraag me dat niet eens meer af, sommige mensen doen gewoon graag domme dingen.
        Of dingen die niet mogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P.
          Debiele antwoorden zijn ook niet nodig.
          Dus ofwel help je hem ofwel onthou je ervan.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten

Debiele antwoorden zijn ook niet nodig.
            Dus ofwel help je hem ofwel onthou je ervan.

Oh, maar als ge dat debiele antwoorden vindt mag je gerust mijn IP-adres blokkeren, dan kan ik geen domme antwoorden op zo'n intellectuele vragen meer geven.

Comment

eigenlijk is het niet meer dan dit

Comment

Oh, maar als ge dat debiele antwoorden vindt mag je gerust mijn IP-adres blokkeren, dan kan ik geen domme antwoorden op zo'n intellectuele vragen meer geven.
                Voor een 2jarige met een iq van een vis is dan inderdaad geen dom antwoord.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Comment

@ TS:

Einddemper verwijderen zou ik vermijden, gaat plots heel luid worden.
                  Wat je best kan doen is middendemper (resonator) verwijderen. Geeft in de meeste gevallen al een mooier, dieper geluid. Deze oplossing is geen probleem voor de keuring.
                  Stock einddemper kan je vervangen door sportdemper, meeste sportdempers worden geleverd met attest voor keuring.
                  Andere optie is je cat vervangen door een sportcat, maar is weer duurdere optie die wel wat uithaalt, maar niet veel.
                  Je kan je cat er ook compleet uitzwieren, maar geraak je niet meer door keuring.
                  Mijn advies, start al met een middendemper delete, en werk dan verder. Dit is ook de simpelste en goedkoopste optie.
                  En wil nu ook niets negatief over je wagen zeggen, maar een 1.4 turbonaft is nu ook niet de sportiefste / meest ideale motor voor een mooier geluid uit te halen. Verwacht dus geen wonderen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten
                    Door zo neerbuigend te doen, zeg je veel over jezelf.
                    Alles dat hier met modificaties te maken heeft (legaal / minder legaal) wordt direct in de grond geboord door jou.
                    Vraag me uiteindelijk af wat je bijdragen zijn, buiten erop wijzen dat bepaalde dingen belachelijk / illegaal / niet goed voor het milieu enz zijn...
                    Sommigen hier passen hun wagen graag aan, laat hen dat doen en hou zo'n posts gewoon voor jezelf.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk Berichten

laat hen dat doen .
                      Neen hoor. Er is al lawaai genoeg. Waarom zou ik moeten accepteren dat men totaal overbodig nutteloos extra kabaal maakt enkel om op te vallen?
                      Net zoals ik niet hoef te accepteren dat men nutteloos het verkeer nog wat gevaarlijker maakt en er zelfs alle regels voor aan zijn laars lapt als 'amusent'.
                      Idem wat betreft extra vervuiling.
                      Dat ik daarmee niet de sympathie van tuners allerhande win begrijp ik wel maar stoort mij niet.
                      Men kan perfect autoliefhebber zijn zonder wetten te overtreden of anderen te storen en hinderen.

Comment

Neen hoor. Er is al lawaai genoeg. Waarom zou ik moeten accepteren dat men totaal overbodig nutteloos extra kabaal maakt enkel om op te vallen?
                        Net zoals ik niet hoef te accepteren dat men nutteloos het verkeer nog wat gevaarlijker maakt en er zelfs alle regels voor aan zijn laars lapt als 'amusent'.
                        Idem wat betreft extra vervuiling.
                        Dat ik daarmee niet de sympathie van tuners allerhande win begrijp ik wel maar stoort mij niet.
                        Men kan perfect autoliefhebber zijn zonder wetten te overtreden of anderen te storen en hinderen.

Maurice man, ik stel voor dat je verhuist naar Noorwegen. Gaat helemaal u ding zijn.

Wat betreft u vraag voor u profiel te wissen, ik ga er nog eens over nadenken.

Comment

Maak enkele gaten in je luchtfilterhuis en je krijgt een mooi, niet storend aanzuiggeluid. Uitlaat zou ik professioneel laten doen met een mooie einddemper die door de keuring geraakt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bart VB Bekijk Berichten
                            zodat ik mijn zoektocht naar de waarheid eindelijk zou kunnen stopzetten.
                            Begin misschien eens met een boek over motortuning, of de werking van een motor ?
                            Voor je aan typisch belgische tuning begint met 'meer lawaai' ? Of draai je vensters wat verder open dat helpt ook.
                            Geen wonder dat tuning/schouwing en gans de bataclan hier een vaudeville is.

Comment

Wie niet doorheeft dat TS hier gewoon een zoveelste polemiek wil starten omtrent aanpassingen aan een auto waarvan hij zéér goed weet dat dit niet is toegelaten, is mijn inziens een 2-jarige met een IQ van een vis zoals Jangske mij omschrijft.
                              De wetgeving hieromtrent is écht niet zo moeilijk te vinden en daar hoef je geen x-aantal fora voor af te schuimen om zogezegd "eindelijk de waarheid te vinden" en waarvan elk weldenkend persoon verdomd goed weet dat zo'n dingen niet thuishoren in het gewone straatbeeld. (Ik vraag me zelfs af of men op circuit met zo'n dingen is opgezet.)

Dat men ijvert om de F1-wagens terug hun specifieke klank te bezorgen, daar kan ik inkomen.
                              Dus ja, mijn reactie mag dan wat (of zelfs veel té) cru klinken, ik blijf er van overtuigd dat ze juist is.
                              Dat ook een 'beheerder' dit niet inziet is des te jammer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
                                Geen wonder dat tuning/schouwing en gans de bataclan hier een vaudeville is.
                                Ze beseffen blijkbaar zelf niet dat door zo'n 'aanpassingen' en houding ze in hun eigen vlees snijden en mensen hun 'hobby' belachelijk vinden.
                                Het is dus geen slechte zaak dat hier in België op gebied van tuning weinig of niets is toegelaten. Kinderen die zich niet aan regels kunnen houden moet je dan maar streng beperken in hun 'vrijheid'.

Comment

Het gaat bij mij niet over dat het wel/niet mag..

U reactie is er gewoon over..

Er stelt iemand een vraag en gij antwoord me de vraag of dat nen debiel is en da zen moeder viskes gebakken heeft!!

Comment

ZUCHT.
                                    En gij blijft dus geloven dat TS ter goeder trouw een vraag stelt?
                                    Neen, mijn beste, het ligt er vingerdik op dat het enkel en alleen de bedoeling is de zoveelste polemiek te starten.
                                    En denken dat we daarin trappen vind ik dus debiel.
                                    Jammer genoeg kan ik er geen tekeningetje bij maken.
                                    Maar soit, als men de openingspost niet kan interpreteren heeft verdere uitleg geen zin, ik dacht dat mijn verklaring in post #15 voldoende zou zijn, niet dus.

Comment

Ik ga geen tijd verspillen aan u..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bart VB Bekijk Berichten
                                        [I]Ik richt mij tot deze site omdat ik het beu ben om allerlei forums af te dwalen
                                        volgende keer niet dwalen maar direct hier komen :-)

Comment

Working...
                                        X