Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Te veel co-uitstoot, Katalysator kapot?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Te veel co-uitstoot, Katalysator kapot?

Beste,
    afgelopen donderdag ben ik naar de keuring geweest met mijn scirocco 2.0tsi dsg 2009
    hier haalde hij een co waarde stationair van 0,95 echter toen de controleur in kwestie gas gaf tot 2900-3000rpm steeg deze waarde naar 1.90
    als de waardes zou hoog zijn, wilt dit dan zeker zeggen dat de katalysator kapot is?
    ik was enkele weken geleden al de wagen bij mijn broertje (die voor hobby aan vag autos werkt) deze al aan de vagcom gaan hangen om uit te lezen en deze gaf geen fout aan voor de lambdasensor, de reden dat ik die destijds heb laten uitlezen is omdat de wagen veel grommender klinkt ( de wagen is standaard op andere software van dvx-porformance na).
    Als ik gas geef tot pakweg 5000rpm en ik laat gas los hoor ik tussen en enkel tussen 2-3000rpm een ratelend geluid.

de wagen rijd verder gewoon zoals die hoort te rijden, het vermogen is zeker nog zoals die altijd is geweest.

alvast bedankt!

co wordt normaal bij stationair toerental gemeten.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Str03mf Bekijk Berichten
      co wordt normaal bij stationair toerental gemeten.

Benzine auto's met cat worden de uitlaatgassen gemeten tussen 2000-3000 toeren.
      Last edited by camaro 68 rs; 06/01/2018, 08:59.
      Z4 M40i

Comment

ben je zeker dat de motor goed warm stond ? Koude motor draait rijker en zou slecht resultaat kunnen veroorzaken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten

Benzine auto's met cat worden de uitlaatgassen gemeten tussen 2000-3000 toeren.
          Is dat recentelijk dan veranderd ? Heb nooit iets anders geweten dan dat ze dat meten bij stationair toerental ?

Zou natuurlijk een reden kunnen zijn van TS zijn co-waardes : als de software aangepast is ...... (normaal gezien worden de kenvelden bij stationair niet aangepast, maar als ze de motor meer toeren laten draaien bij keuring dan kan de situatie natuurlijk anders worden hehe )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door herbie66

Is dat recentelijk dan veranderd ? Heb nooit iets anders geweten dan dat ze dat meten bij stationair toerental ?
            Idd , paar maanden geleden in Tienen nog altijd het geval.
            Op de site van goca staat ook geen info over de meetmethode

Comment

beste, de mapping is door dvx- performance gedaan, en de waardes blijven dezelfde als standaard.
              ik ben van hier naar de keuring gereden (3 mins rijden) en dan heb ik de wagen daar stationair 20mins laten draaien, dus ik vermoed dat deze dan wel op bedrijfstemperatuur is.
              als de waardes maar net teveel zouden zijn zou ik nog geloven dat het komt omdat de wagen nog niet warm was, maar deze waardes zijn véél te hoog dus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten

Cat is pas op temperatuur als men eerst naar 2500-3000 t/m gaat voor +/- 30 sec tot 1 minuut. (winter)

Daarna is uw Co uitstoot ook stationair OK

Als je 10 minuten stationair staat aan te schuiven is uw Cat in de winter terug te koud...daarom dat het zo extreem vervuilend is om met een auto rond de kerk te rijden Cat of oxide-cat werken pas na 10 (benzine) à 20 km (diesel)

In Alken en Webbekom doet men dat toch al + 10 jaar (zeker in de winter is dit altijd nodig)
                Als je in de zomer, recht van de autostrade, kan binnen rijden is dit natuurlijk niet nodig....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kennytje0 Bekijk Berichten
                  beste, de mapping is door dvx- performance gedaan, en de waardes blijven dezelfde als standaard.
                  ik ben van hier naar de keuring gereden (3 mins rijden) en dan heb ik de wagen daar stationair 20mins laten draaien, dus ik vermoed dat deze dan wel op bedrijfstemperatuur is.
                  als de waardes maar net teveel zouden zijn zou ik nog geloven dat het komt omdat de wagen nog niet warm was, maar deze waardes zijn véél te hoog dus.
                  Bij een nieuwe Cat, blijf je juist binnen de norm, (met mapping) na een beetje slijtage, moet je een nieuwe Cat steken…was alles in het leven maar zo eenvoudig…

Met alle pep middelen betaal je vroeg of laat altijd de rekening.....

Comment

maar ik mag er dus wel van uitgaan dat het aan de cat ligt? niet dat ik ff 1000euro neertel en het iets anders blijkt te zijn? mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

Cat is pas op temperatuur als men eerst naar 2500-3000 t/m gaat voor +/- 30 sec tot 1 minuut. (winter)

Daarna is uw Co uitstoot ook stationair OK

Als je 10 minuten stationair staat aan te schuiven is uw Cat in de winter terug te koud...daarom dat het zo extreem vervuilend is om met een auto rond de kerk te rijden Cat of oxide-cat werken pas na 10 (benzine) à 20 km (diesel)

In Alken en Webbekom doet men dat toch al + 10 jaar (zeker in de winter is dit altijd nodig)
                      Als je in de zomer, recht van de autostrade, kan binnen rijden is dit natuurlijk niet nodig....
                      Zou dat niet afhankelijk zijn waar die cat gemonteerd is ?
                      Bij mij zit die cat in het uitlaatspruitstuk (en ik veronderstel dat dit bij de meeste recente auto's zo is ? )
                      Ik moet altijd in december naar de keuring en nog nooit problemen gehad, meting wordt gewoon stationair gedaan.
                      Ik laat de wagen wel een tijdje draaien voor ik de schouwing binnenrij. Ik rij binnen, meetsonde erin op stationair en ok.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kennytje0 Bekijk Berichten
                        maar ik mag er dus wel van uitgaan dat het aan de cat ligt? niet dat ik ff 1000euro neertel en het iets anders blijkt te zijn? mvg
                        normaal gezien, als de cat niet meer naar behoren werkt zou je een foutmelding moeten krijgen. Er ziin 2 lambdasondes, 1 vóór en 1 nà de cat. Mocht de cat niet naar behoren werken dan zou je een foutmelding moeten krijgen (p0420 meestal). 2de lambdasensor nà de cat controleert de juiste werking van de cat.

Comment

ik kan eventueel wel een filpje maken van het geluid?

Comment

van dat geluid gaan we niet veel wijzer worden.
                            Is dat de eerste keer dat je met die wagen naar de schouwing gaat ?

Comment

klopt, maar het geluid is er ongeveer 6maand geleden pas beginnen komen, mijn broertje zei ook ga gewoon naar de keuring want kan goed zijn dat het daar niet aan ligt

Comment

eigenlijk rij je met een illegale wagen rond en heb je geluk dat hij niet verboden wordt tot het verkeer ....

Comment

In belgie kan je dat niet op papier laten zetten, alsook ik denk niet dat je wil weten hoeveel wagens er dan in belgië illegaal rondrijden

Comment

als er iets aan het management van je motor scheelt zou je een foutmelding moeten krijgen
                                    Tenzij divx dergelijke waarschuwingen uitprogrammeert ?
                                    Ben je wel zeker dat daar nog een cat onderzit :-)

Comment

daar ben ik 100% zeker van is op de keuring omhoog geweest, en op software na is de wagen volledig standaard.

Comment

Nou nou nou en dan proberen ze diesels te bannen.

Comment

Working...
                                        X