Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Juiste versterker kiezen, niet helemaal duidelijk

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Juiste versterker kiezen, niet helemaal duidelijk

Voor mijn Chevy bus gaat er een serieuze audio upgrade zijn. Jaren geleden eens spullen gekocht via een veiling toen Ataf in Sint-Niklaas over de kop ging. De Hertz subwoofer en 2 Hertz speakers kan ik nu gebruiken voor mijn Chevy project. Onlangs een Pioneer 4 kanaals radio gekocht en twee kleine Pioneer speakers voor onder het dashbord. Nu komt het erop aan om een juiste versterker te kiezen. En ondanks het zoeken op het net en youtube is het me echt niet helemaal duidelijk dus hopelijk kan iemand me bijstaan hierin.

Het gaat dus om 4 speakers en 1 subwoofer, hierbij de nominale (niet max) waarden:
    2 Pioneer speakers: 30 watt elk - 4 ohm
    2 Hertz speakers: 130 watt elk - 4 ohm
    1 Hetz subwoofer: 450 watt - 4 ohm
    Totaal is 770 Watt

Voor dit aantal ga ik opteren voor een 4 kanaal versterker waarbij ik één kanaal ga bruggen voor de subwoofer. En gebasseerd op de info die ik kon begrijpen zou ik opteren voor een Kenwood KAC-PS704EX, die de volgende kenmerken heeft:
    Maximum power output 1000W
    Rated power output (4Ω) 70W x 4 (4Ω)
    Bridged power output (4Ω) 200W x 2
    Rated power output (4Ω, 14,4V) 70W x 4 (20Hz ~ 20000Hz, 1%THD)

De vraag is nu of ik de goeie keuze gemaakt heb?

dat is goes voor de hertz speakers, maar wat gaat ge gebruiken voor de pioneers?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
      dat is goes voor de hertz speakers, maar wat gaat ge gebruiken voor de pioneers?
      Die zou ik op de radio zelf aansluiten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door McLarenboy Bekijk Berichten
        Voor mijn Chevy bus gaat er een serieuze audio upgrade zijn. Jaren geleden eens spullen gekocht via een veiling toen Ataf in Sint-Niklaas over de kop ging. De Hertz subwoofer en 2 Hertz speakers kan ik nu gebruiken voor mijn Chevy project. Onlangs een Pioneer 4 kanaals radio gekocht en twee kleine Pioneer speakers voor onder het dashbord. Nu komt het erop aan om een juiste versterker te kiezen. En ondanks het zoeken op het net en youtube is het me echt niet helemaal duidelijk dus hopelijk kan iemand me bijstaan hierin.

Het gaat dus om 4 speakers en 1 subwoofer, hierbij de nominale (niet max) waarden:
        2 Pioneer speakers: 30 watt elk - 4 ohm
        2 Hertz speakers: 130 watt elk - 4 ohm
        1 Hetz subwoofer: 450 watt - 4 ohm
        Totaal is 770 Watt

Voor dit aantal ga ik opteren voor een 4 kanaal versterker waarbij ik één kanaal ga bruggen voor de subwoofer. En gebasseerd op de info die ik kon begrijpen zou ik opteren voor een Kenwood KAC-PS704EX, die de volgende kenmerken heeft:
        Maximum power output 1000W
        Rated power output (4Ω) 70W x 4 (4Ω)
        Bridged power output (4Ω) 200W x 2
        Rated power output (4Ω, 14,4V) 70W x 4 (20Hz ~ 20000Hz, 1%THD)

De vraag is nu of ik de goeie keuze gemaakt heb?
        ok, even hier op terug komen.

1) wat belangrijk is is dat je de RMS waarde van een speaker kent en hier je versterker op voorziet.
        2) het is niet erg om een versterker iets of wat te overbemeten. TOV van je speakers, je kan altijd je de kanalen wat dicht draaien voor de lichtere speakers.
        zie het als met je auto, het is makkelijker 200pk te halen ( en betrouwbaar te zijn) uit een grote motor dan uit een klein motortje.

3) speakers speel je niet kapot door hoge tonen er naartoe te sturen, maar eerder lage tonen welke ze niet aankunnen. ( je kan best zogezegd je voor 50w RMS naar je 35W speakers sturen en soms zelfs meer. zolang je deze speakers maar geen te lage tonen laat spelen.
        het is nutteloos om bassen te sturen naar 13cm of kleinere speakers.
        - het klinkt bagger
        -teveel vermogen op lage tonen is waar je de speaker mee vernietigd.

4) een dooddoener voor alle speakers is een blokgolf naar een speaker sturen., maw u speaker moet altijd een mooie sinus krijgen.
        maw, stel dat je uit je radio volledig opendraait en een 5v sinus uitstuurt richting je versterker.Maar je hebt je versterker ingesteld op 4v.
        dan gaat je geluid klippen ( betekent dat de topjes van de sinus er worden afgesneden en naar de speakers worden gestuurd )dit is iets dat speakers niet leuk vinden.)

terug nu naar de opstellingen.
        IMHO ik ben voor mijn auto met een volledige cerwin vega setup gegaan.
        35W HED speakers vooraan 13cm

100W 6x9 VEGA speakers achteraan

1x 8" subwoofer in een gesloten behuizing van 20x30x40cm ( gepoorte kist is luider, maar de bassen resoneren meer, gesloten kist is correcter in zijn bassen, maar je moet meer energie steken om hetzelfde geluid te verkrijgen.

5kanaals 1100W versterker. alles aangesloten op 4ohm. Ik zou de subwoofer 2ohms kunnen aansluiten, en indien nodig zelfs 1ohm. maar ik kan u zeggen dat de versterker op deze manier totaal geen moeite hoeft te doen, en de bassen meer dan voldoende zijn.
        https://cerwinvegamobile.com/product...lifiers/vcu85/ <- het vorige model van deze.

het belangrijke is zoals eerder aangehaald dat je geen clipped audio naar je boxen stuurt.
        wat ik deed was.
        -de boxen afkoppelen.
        -de radio zelf 80% van het maximum volume zetten. ( als je een radio hoger zet, dan heb je een kans dat de radio door zijn knieen gaat waardoor je geen mooi signaal naar de versterker stuurt. -bijkomend heb je een versterker voor een reden gekocht. laat de versterker het werk doen )
        -het liedje met de luidste bassen opzetten.
        -en nu begon ik op de versterker mijn geluid af te regelen. het leuke aan mijn versterker is dat deze Led heeft wanneer het geluid begint te clippen.
        maw, als tijdens de bassen het lampje aangaat, dan moet ik het input signaal terug verder omhoog draaien op de versterker tot het lampje niet meer flikkert.

Deel 2.
        de boxen zelf afregelen.
        als je naar een concert gaat, dan sta je met je gezicht naar het concert. maw, het duidelijkste geluid moet van vooraan komen.
        u achterste boxen dienen enkel voor opvulling van de ruimte.
        wat betekent dit correct.
        zorg dat je je geluid zo afregelt dat het geluid van vooraan komt.
        hoe lager de tonen, hoe meer het geluid van achter u mag komen, sinds het menselijk oor moeilijk lage tonen kan localiseren.
        maw, kap u kleine speakers af bveeld op 125hz. u achterste speakers regel je op u versterker of op uw radio af dat ze iets minder geven, maar naargelang het type boxen regel je deze af dat ze +- 50hz leveren. ( sommige 6X9 speakers kunnen soms nog lager gaan, sommige minder, hou hier rekening mee)
        denk ook dat speakers op dat speakers op hun uiterste ook niet echt correct meer spelen. maw als u speakers op de doos zogezegt 30 tot 22000hz speelt, dan is het goed genoeg om deze af te regelen op 40 of 50hz.

als laatste, u subwoofer.
        een subwoofer dient voor bassen, hou deze hier dan ook aan, het is nutteloos om hier iets naartoe te sturen boven de 120hz.

Comment

ik vermoed te laat gereageerd hierop ....

Comment

Bedankt voor je uiteenzetting maar zal eerlijk zeggen dat ik nog niet helemaal begrepen heb hoe het in elkaar zit. Heb uiteindelijk 2 versterkers gekocht via een kennis die vroeger verdeler was van dat merk. Hij beval me dit aan op basis van mijn speakers en heeft me in het verleden al vaker geholpen met dingen waar ik niet in thuis ben.

Had ook nooit kunnen inbeelden dat achter het formaat van de subwoofer kist ook een theorie achter zat. In de handleiding stond wel iets van beschrijving maar uiteindelijk niet genoeg, gelukkig dan een excelbestand kunnen vinden waar ik alle gegevens moest ingeven en zo bij het juiste formaat van kist ben gekomen.

Comment

Wat begrijp je nog niet, buiten het verhaal van de kist ?

Kist is moet je onthouden.
              Een gesloten kist is kleiner dan een gepoorte kist.
              Een gesloten kist vraagt meer energie voor hetzelfde geluid sinds (indien u kist 100% gesloten is, onmogelijk ) ge elke keer vacuum maakt in de kist ( als de woofer naar voor komt ) en druk als die naar binnen gaat.
              Als geluid heb je redelijk strakke bassen. Eerder rock muziek .

Een gepoorte kist gaat groter zijn , waarbij je ook de diameter en lengte van de poort moet berekenen ( alsook de locatie )
              Voordeel is dat je iets minder energie in dezelfde woofer moet steken.
              U geluid heb je bassen die iets meer na resoneren, eerder R&B.

Neem ook nota dat de vorm van de kist van belang is., bij een kist die vierkant is in vorm heb je kans dat de geluidsgolven zich tegen elkaar uitcancelen. Omdat het geluid weerkaatst tegen de achterkant van de kist en terug gestuurd worden waar ze van komen. ( nu das al vrij vergaand)

Wat heel belangrijk is is dat het materiaal waar je u kist uit maakt.
              Reken op 12mm dik hout.
              Als je er op klopt moet het solide klinken.

Laatste test, als je een kist hebt gebouwt steek je oor erin, je zou de leegte moeten horen. Klinkt raar maar is zo.

Voor mijzelf, ik ben op het einde gekomen op een kist van 20x30x40 buitenmaten. Gesloten kist
              Zo kwam ik aan een intern volume van 18L ( reken nog het feit dat u woofer wat volume in beslag neemt)
              Voor een 8" woofer

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk

Last edited by Timmie; 15/11/2020, 12:44.

Comment

Brings back memories Timmie
                2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                  Brings back memories Timmie
                  Vertel ?

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk

Comment

Samen met een kameraad heb ik nogal wat installs gestaan. Meerendeel straightforward slngle-din, CD-changer in de koffer, vier luidsprekers.
                    Maar af en toe ook een projectje met extra-versterker en sub-kistje.

Heel veel first-gen GSM-sets gemonteerd ook (nog de 8 watt-versie), en MOB2’s gedemonteerd, en terug gemonteerd in andere auto’s.

Heel veel koude, nachtelijke uren in rare gewrongen posities doorgebracht in allerlei auto’s (inclusief een lijkwagen )

Leuke tijden, aftermarket car-audio was toen nog echt iets van betekenis. Op het autosalon vulde men nog makkelijk een hall met muziek voor auto’s.
                    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Hier ben ikzelf geintresseerd in een zo degelijk mogelijke setup zonder het super opvallend te maken.
                      Kom morgen in mijn camaro zien en buiten een double din sony radio gaat je niets speciaal opvallen.
                      Dat het airbag stuur met controls in zit dat niet beschikbaar was toen, een usb aansluiting is in de center console en er een 1100w versterker + woofer achter een paneel zit waar het reservewiel hoort, is allemaal bijzaak

Last edited by Timmie; 15/11/2020, 23:32.

Comment

Working...
                      X