Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Amerikaanse Sportuitlaat homologeren?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Amerikaanse Sportuitlaat homologeren?

    Hey iedereen,

    Ik heb een tijdje geleden een einddemper gekocht vanuit De verenigde Staten. Toen ik de uitlaat had gekocht kende ik nog niet veel over de wetgeving en dacht ik dat dit allemaal in orde was zonder enig certificaat. Omdat ik lichtjes begonnen ben met het uitbouwen van mijn wagen ben ik dit nu te weten gekomen door opzoekwerk etc... Nu heb ik binnenkort mijn auto die voor de eerste keer naar de keuring moet dus wil ik dit wel in orde hebben. Ik had in gedachten om mijn uitlaat te laten homologeren maar ik weet niet hoe dit juist moet. Ik heb al heel de website van de Vlaamse overheid doorgelezen maar daar staat het allemaal maar vaag genoteerd. Misschien is hier iemand die er al ervaring mee heeft en me een simpel antwoord kan geven.

    Ik weet dat hier veel mensen zijn dat tegen sportuitlaten zijn dus kom niet met een antwoord dat ik maar geen sportuitlaat had moeten nemen.

    Alvast bedankt!

  • #2
    Je zal het niet graag lezen, maar als particulier is het met een uitlaat zonder certificaten ofwel onbetaalbaar, ofwel niet realiseerbaar.

    Ik kan me voorstellen dat je bij een uitlaat sowieso een geluidstest moet doen in welomschreven omstandigheden. Je kan dat laten doen, maar dat zal een paar duizend euro kosten.
    Als je de katalysator hebt vervangen kan je je verwachten aan emissietests, en dat is helemaal ondoenbaar. Je zal onder last en tijdens het rijden de emissies moeten kunnen meten met geijkte apparatuur...
    Ik weet zelfs niet of er instanties zijn in België die dat kunnen. Meestal gebeurt dat bij de fabrikant onder toezicht van TUV, RDW, UTAC etc. In België worden geen motoren en auto's ontwikkeld, dus die kennis en apparatuur is er gewoon niet. Dat wordt europees goedkgekeurd.

    Comment


    • #3
      Over welke wagen en uitlaat gaat het?

      Comment


      • #4
        Elke jaar wisselen met de originele voor de keuring vrij simpel.
        Polo 6n 1.4

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
          Elke jaar wisselen met de originele voor de keuring vrij simpel.
          En als je een ijverige ambtenaar tegenkomt op de weg, kan je nog eens een boete krijgen in het slechtste geval. En mag je je wagen gaan tonen met originele uitlaat.
          “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
            Over welke wagen en uitlaat gaat het?
            Ik heb een Mazda 3 skyactive-G Met een Racingbeat uitlaat.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten

              En als je een ijverige ambtenaar tegenkomt op de weg, kan je nog eens een boete krijgen in het slechtste geval. En mag je je wagen gaan tonen met originele uitlaat.
              heb de uitlaat nu ongeveer 2,5 jaar en heb nog geen problemen gehad. Hopelijk blijft het zo. Ik moet wel zeggen dat het een vrij bescheiden uitlaat is. het is geen trompet zoals je bij sommige hoort.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
                Elke jaar wisselen met de originele voor de keuring vrij simpel.
                Dacht ik ook aan, ik heb hem er zelf ook opgehangen en dat was inderdaad niet veel werk buiten de ophang rubbers was een beetje prutsen. Wel lastig dat mijn keuring telkens in de winter is, dan moet ik in de kou onder mijn auto kruipen maar dat zal mss best de enigste oplossing zijn.

                Comment


                • #9
                  Of effe binnen springen bij een onafhankelijke garagist. Die kan dat ook voor je doen.
                  “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door JoranD Bekijk Berichten

                    heb de uitlaat nu ongeveer 2,5 jaar en heb nog geen problemen gehad. Hopelijk blijft het zo. Ik moet wel zeggen dat het een vrij bescheiden uitlaat is. het is geen trompet zoals je bij sommige hoort.
                    Als je niet overdreven veel lawaai maakt op de weg ga je niet snel tegen de lamp lopen in België, of er moet een buur klagen.
                    In B is dit geen prio voor de politie, in Duitsland wel.

                    maar de keuring blijft een risico elke keer.

                    Comment


                    • #11
                      Laten keuren met een gehomologeerde uitlaat, dan heb je toch al de sportuitlaat op je keuringsbewijs staan. Als hij dan niet overdreven luid is kraait er verder geen haan naar.

                      Comment

                      Working...
                      X