Sommigen zullen het waarschijnlijk grappig of zelfs dom vinden dat ik met zo iets afkom. Maar ik zal daarom even de situatie uitleggen.
In mijn laguna(grandtour '01 privilege) zit nog een volledig originele geluidsinstallatie in. Deze geeft prachtig helder geluid ook bij hoge volumes zonder vervorming. Het probleem? Er komt teweinig bass uit naar mijn goesting. Als je dan het bass niveau op de radio wat hoger zet, dan krijg je wel gekraak.
Na heel dit verhaal hoor je me waarschijnlijk al afkomen? Kan je een 8ohm luidspreker aansluiten op een auto radio? Ik meen mij te herrineren dat auto radio's vroeger 4ohm luidsprekers hadden? Hoe zit het tegenwoordig? Zijn hier oplossingen voor? Versterker?

Thx,
In mijn laguna(grandtour '01 privilege) zit nog een volledig originele geluidsinstallatie in. Deze geeft prachtig helder geluid ook bij hoge volumes zonder vervorming. Het probleem? Er komt teweinig bass uit naar mijn goesting. Als je dan het bass niveau op de radio wat hoger zet, dan krijg je wel gekraak.
- Een andere radio plaatsen is geen optie want dan ben ik de functionaliteit van het daschboard schermpje en de stuurbediening kwijt (hier bestaan wel setjes voor maar die kosten geld en die doen enkel de stuurbediening werken niet het schermpje). Ook de cd-wisselaar in de koffer is dan nutteloos, en momenteel is het heel handig met dat ik niet enkel een wisselaar heb maar ook vooraan cd's in de radio zelf kan steken.
- Speakers vervangen? Vier speakers en vier tweeters te vervangen, gaat dan wel wat kosten. En ik heb sterk mijn twijfels dat betere speakers een merkbaar verschil gaat geven als ik deze op dezelfde originele radio aansluit.
- Een versterker plaatsen? Ook niet goedkoop, en om dan de originele speakers op een goede versterker aan te sluiten? Zou niet slim zijn. Dus dan moet je al alle speakers vervangen plus een versterker. Dat zal wel een mooi geluid geven maar zoveel geld is dat klein beetje meer bass mij niet waard.
- Subwoofer? Mja hier is dan ook een versterker voor nodig. Dit lijkt me wel de beste oplossing en waarschijnlijk de goedkoopste. Zeker als ik de lage tonen voor de huidige speakers wegfilter. Maar deze koop ben ik zo al een tijd aan het uitstellen.
Na heel dit verhaal hoor je me waarschijnlijk al afkomen? Kan je een 8ohm luidspreker aansluiten op een auto radio? Ik meen mij te herrineren dat auto radio's vroeger 4ohm luidsprekers hadden? Hoe zit het tegenwoordig? Zijn hier oplossingen voor? Versterker?

Thx,
Comment