Mededeling

Collapse
No announcement yet.

tuning BMW '1 (E81, E87)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• hoe betrouwbaar is ziptuning nu eigenlijk?
    de ene is er niet over te spreken, de andere is er heel content van.
    Hetzelfde verhaal over Heinz

bij wie moet iemand gaan als hij zn kar wil laten chippen?

Comment

• Hoe dat juist in elkaar zit bij die chips om motorsturing e.d. te controleren weet ik niet maar ik ken wel het principe uit de software wereld (misschien gewoon hetzelfde?)

Je kan van eender welk bestand een "checksum" berekenen. De wiskunde erachter ga ik laten vallen (omdat ik die zelf niet ken) maar het komt erop neer dat je van alle "data" (ruim gezien) een berekening kan maken en dan kom je een bepaalde sleutel uit.

De bekendste hash functie is md5 - de md5 hash van bv. "checksum" is "226190d94b21d1b0c7b1a42d855e419d". md5 is "one way encryptie" dat betekent dus dat je vanaf deze string (22619...) niet met één of andere formule terug op het woord "checksum" uit komt (dus de bewerking is niet om te keren) maar de md5 van "checksum" geeft wel altijd hetzelfde resultaat.

Waarvoor gebruiken ze dat nu? Wel stel ik ontwikkel een programma en ik wil dat de mensen die mijn programma downloaden vanaf het internet altijd zeker zijn dat ze de originele versie hebben (die dus niet door derden werd aangepast). Dan kan ik bv. op mijn site een checksum resultaat zetten voor mijn programma. Als jij dan de md5 berekent van mijn programma, kan je kijken of het resultaat dat jij bekomt, overeenstemt met wat ik op de website heb gepubliceerd. Is het resultaat verschillend, dan weet je dat er met de bestanden is geknoeid.

Nu vermoed ik dus dat voor de motorsturing ook zoiets wordt gedaan. Er zit in een chip een checksum resultaat ingebakken van de hele motormanagement-software. Bij het starten bv. wordt de checksum van de software vergeleken met deze die in de chip zit (ik vermoed ROM (dus niet te overschrijven?)). Wagens die standaard staan, hebben hetzelfde (verwachte) resultaat en starten dus. Als je de software aanpast, klopt die checksum niet meer en zal de motor niet starten (of stil vallen, of ...)

Nu zullen ze bij chiptuning op één of ander manier toch die checksum kunnen overschrijven OF in theorie (maar daar weet ik het fijne niet van) is het mogelijk om van twee verschillende data files de checksum te berekenen en toch tot hetzelfde resultaat te komen... en ik denk dat dit het probleem was met die EDC17 chip - of toch iets van die aard

Maar md5 is op zich moeilijk te kraken - dus ik vermoed dat er ofwel naar het aantal bytes wordt gekeken van de motorsoftware en dat die worden vergeleken of dat er een eenvoudigere versie van het gekende checksum principe wordt gebruikt.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
        Feit is, 'k ben zo goed als 100% zeker dat ik niet ga laten chippen. 'k Heb dat nu één keer gedaan in m'n leven, 't is leuk, maar 't is uiteindelijk niet optimaal (op verschillende vlakken) en ja zelfs gevaarlijk (verzekeringstechnisch).
        Voila seh, dan hoor je het eens van iemand die al wel gechipt heeft ...

Pure logica ... die gasten bij om het even welk automerk, maken een wagen die afgesteld is op elkaar. Als je dan begint te foefelen langs 1 kant, weet je dat dat verkeerd afloopt. 't is gewoon een cheapo oplossing, die op den duur meer zal kosten als het voordeel dat je er initieel mee haalt. 'k vind het eigenlijk not done, uit respect voor de fabrikant zelf, uiteindelijk leg je het lot in handen van een software-piraat. Behalve het technische, is het nog on-ethisch ook.

Maar iedereen doet wat ie wilt, uiteraard.

Comment

• als je chipt doe het door en firma die weet waar ze mee bezig is.. niet zo'n 'alle merk' chipper

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
            als je chipt doe het door en firma die weet waar ze mee bezig is.. niet zo'n 'alle merk' chipper
            Dat is wat ik bedoel : als die firma BMW, Mercedes, whatever noemt : ja.

Noemt die zichzelf naar ketchup : ik zou er iets voor kopen om op men frieten te doen, maar aan men motor laten klungelen : no way jose.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Zero2 Bekijk Berichten

Pure logica ... die gasten bij om het even welk automerk, maken een wagen die afgesteld is op elkaar. Als je dan begint te foefelen langs 1 kant, weet je dat dat verkeerd afloopt. 't is gewoon een cheapo oplossing, die op den duur meer zal kosten als het voordeel dat je er initieel mee haalt. 'k vind het eigenlijk not done, uit respect voor de fabrikant zelf, uiteindelijk leg je het lot in handen van een software-piraat. Behalve het technische, is het nog on-ethisch ook.

Maar iedereen doet wat ie wilt, uiteraard.
              Als ik je stelling puur objectief bekijk kan ik er wel inkomen dat je er zo over denkt.

Maar... ik nodig je uit om eens bij ons langs te komen, dan toon ik je dat tunen meer is dan verhogen van vermogen alleen, vaak is de standaard software van een fabrikant niet optimaal (kan regioafhankelijk zijn), en enkel en alleen door het corrigeren van die software (dus niet noodzakelijk verhogen van zaken) haal je een hoger vermogen en gunstiger brandstofverbruik.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door xtratec Bekijk Berichten
                Als ik je stelling puur objectief bekijk kan ik er wel inkomen dat je er zo over denkt.

Maar... ik nodig je uit om eens bij ons langs te komen, dan toon ik je dat tunen meer is dan verhogen van vermogen alleen, vaak is de standaard software van een fabrikant niet optimaal (kan regioafhankelijk zijn), en enkel en alleen door het corrigeren van die software (dus niet noodzakelijk verhogen van zaken) haal je een hoger vermogen en gunstiger brandstofverbruik.
                Hebben jullie toestemming om aan die software te prutsen ?

Indien neen; besef je wel waar je mee bezig bent ?

Gunstiger verbruik. Laat me niet lachen.

Comment

Pure logica ... die gasten bij om het even welk automerk, maken een wagen die afgesteld is op elkaar. Als je dan begint te foefelen langs 1 kant, weet je dat dat verkeerd afloopt. 't is gewoon een cheapo oplossing, die op den duur meer zal kosten als het voordeel dat je er initieel mee haalt. 'k vind het eigenlijk not done, uit respect voor de fabrikant zelf, uiteindelijk leg je het lot in handen van een software-piraat.
                  Da's jouw mening, je zet mij daarbij in quote maar zover zoals jij gaat, wil ik niet gaan in m'n beweringen.

Het is zeker zo dat de belasting van/in een motor stijgt na het chiptunen, maar of ze daardoor allemaal voortijdig de geest geven? Mijn vorige auto heb ik teruggegeven met 135.000 km ongeveer, en die heeft 75.000 km gechipt rondgecrosst en ik heb die auto zééér hard laten werken (minutenlang aan een stuk topsnelheid, op Zolder, ...). Niks problemen gehad.

Elke motor wordt af fabriek zwaar teruggetuned, eerst en vooral om een lagere uitstootnorm te behalen. Soms ook om wille van positionering. En van die "groene zone" maken chiptuners gebruik.

Je hebt wél gelijik dat, als er zich kosten voordoen, deze doorgaans hoog kunnen oplopen. Een nieuwe turbo steken kost meer dan het chippen. Als we er dan nog 'es van uit gaan dat de fabrikant van de auto detecteert dat 't nav. tuning was, dan pas is het hek helemaal van de dam. Vooral bij leasingauto's b.v. is dat risico hoog -> leasingfirma rekent extra kosten aan aan de firma, dus jouw baas roept jou op 't matje.

Comment

• Wordt de software bij chiptuning gewijzigd?
                    Ik dacht dat enkel de waarden van de parameters in de matrixtabellen aangepast werden.

Comment

Hebben jullie toestemming om aan die software te prutsen ?
                      Waarom zouden ze dat moeten hebben? Eens een product op de markt is gebracht, weerhoudt niks jou om dat product uiteen te prutsen en te veranderen zoals je wil. Het zal uiteraard zorgen voor het zich terugtrekken door de constructeur bij elke garantie-claim, dat spreekt voor zich. Maar garantievoorwaarden, of enige wet, verbieden niet dat men producten die vrijelijk op de markt beschikbaar zijn, mag aanpassen.

Mijns inziens maakt de hele chiptuningbranche wél handig gebruik van onvoldoende-informatiestrategie (ofte "onwetendheid" en "goedgelovigheid") van de klant.
                      • Schadelijk is dat niet hoor! (wat bullshit is, de belasting intern stijgt DUS het is schadelijkER voor de motor dan stock)
                      • Jaja, ge moogt daarmee op de baan! (wat bullshit is, aangezien je auto niet meer beantwoordt aan de technische details die aan 't proces-verbaal van goedkeuring verbonden zijn, en je begeeft je dus op de weg met een auto die per definitie niet kan toegelaten worden onder dat PVG-nummer, en aangezien 'ie niet onder een ander PVG-nummer is toegelaten, is 'ie dus niet rechtsgeldig ingeschreven en mag 'ie eigenlijk niet op de baan)
                      • Jaja, ge zijt verzekerd! (bullshit, dat ben je 100% zeker niet, voor dat vermogen, en bovendien worden maatschappijen zeer allergisch voor zo'n zaken en is het nauwelijks nog mogelijk om dat verzekerd te krijgen)
                      • Uwe garantie vervalt niet, want ze zien dat niet bij de dealer! (bullshit, zelfs bij 't simpelweg uitlezen van mijn vorige auto op fouten (dus geen grondige uitlezing) werd ik meteen de vraag gesteld of 'ie gechipt was ... omdat veel chiptuners niet de moeite doen om de flashcounter te resetten, als dat überhaupt al mogelijk is, én omdat de motor bij zware belasting dan vaak extra temperatuur te verwerken krijgt, en de minste trigger van een veiligheidsdrempelwaarde wordt ook in de foutenlog opgeslagen en als er zo enkele in zitten dan weten die mannen dat ook wel ... en als een merk nog maar vermoedt dat de schade door chippen kan veroorzaakt zijn, dan doen ze sowieso moeilijk ... tenzij de dealer zwaar z'n hand in 't vuur steekt voor je, maar dat gebeurt ook steeds minder omdat zij contractueel zeer zware verplichtingen hebben tav. het automerk of de importeur)
                      • Ge verbruikt minder! (ik verbruikte met mijn vorige -gechipte- wagen niet minder, en wel om een zeer simpele reden : als ge extra vermogen wilt, zoekt en koopt ... dan zijde iemand die daar ook gebruik wil van maken, en vermogen gebruiken kost brandstof ... doorgaans is een gechipte auto gevoelig gulziger bij vollast dan een niet-gechipte)
                      • ...
                      Ik denk dat, mocht iedereen die z'n wagen laat/liet chippen, weten hoe de vork in de steel zit op elk vlak, een paar keer zou nadenken, en er zouden er vele zijn die zich zouden bedenken. Een simpel voorbeeld van een ongeval met zware lichamelijke schade bij de tegenpartij, en waarbij overduidelijk overdreven snelheid gepaard is gegaan -> chiptuning gedetecteerd -> verzekeraar roept exceptie van niet-verzekering in -> ge moogt het allemaal zelf dokken -> bankroet / zware problemen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door tsmetjen Bekijk Berichten
                        Wordt de software bij chiptuning gewijzigd?
                        Ik dacht dat enkel de waarden van de parameters in de matrixtabellen aangepast werden.
                        Vroeger was dat inderdaad zo.

Nu lijkt me dat, gezien de zware beveiliging, niet meer mogelijk... Die moeten ze toch omzeilen, en zoals TomClaessens mooi uiteen deed vermoed ik dat zo'n checksum simpelweg "rewriten" niet mogelijk is. Dus moeten ze die toch op de één of andere manier herschrijven?

Waar ik bij m'n 2.0d150 geen problemen zag (noch had) bij 't chiptunen, zie ik het bij de 2.0d177 helemaal niet zo rooskleurig in. 't Lijkt me dat de detectiekans door de dealer sowieso een PAK groter zal zijn ... en dat wil je toch niet (garantie). Zeker niet met een 120d die nog de KKK-turbo heeft steken, 't lijkt me een gedroomde manier voor BMW om zich de handen te wassen in onschuld als je turbo stuk gaat (zoals er toch een groter percentage dan normaal doen), door te verwijzen naar je chiptuning.

Niet met mij.

Comment

• Ik heb altijd gedacht dat een checksum een algoritme was op de data.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door piet-snot Bekijk Berichten
                            hoe betrouwbaar is ziptuning nu eigenlijk?
                            de ene is er niet over te spreken, de andere is er heel content van.
                            Hetzelfde verhaal over Heinz

bij wie moet iemand gaan als hij zn kar wil laten chippen?
                            Nergens.

Als je meer PK's wilt moet je een auto kopen met een zwaardere motor.

Of je moet het door de constructeur zelf laten doen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                              [*]Uwe garantie vervalt niet, want ze zien dat niet bij de dealer! (bullshit, zelfs bij 't simpelweg uitlezen van mijn vorige auto op fouten (dus geen grondige uitlezing) werd ik meteen de vraag gesteld of 'ie gechipt was ... omdat veel chiptuners niet de moeite doen om de flashcounter te resetten, als dat überhaupt al mogelijk is, én omdat de motor bij zware belasting dan vaak extra temperatuur te verwerken krijgt, en de minste trigger van een veiligheidsdrempelwaarde wordt ook in de foutenlog opgeslagen en als er zo enkele in zitten dan weten die mannen dat ook wel ... en als een merk nog maar vermoedt dat de schade door chippen kan veroorzaakt zijn, dan doen ze sowieso moeilijk ... tenzij de dealer zwaar z'n hand in 't vuur steekt voor je, maar dat gebeurt ook steeds minder omdat zij contractueel zeer zware verplichtingen hebben tav. het automerk of de importeur)

daar hebben wij dan blijkbaar geluk gehad. Gechipte motor, automatische versnellingsbak kapot, wagen al uit garantie -> toch onder garantie vervangen.

Ik vermoed dat ze dat niet zouden gedaan hebben moesten ze gezien hebben dat-ie gechipt was?

Nuja, ik zou het ook niet meer rap doen, toch niet bij een nieuwere diesel. Elke gechipte diesel die ik al gezien heb rookt een pak meer dan voordien.... alleen al op die manier kun je de gechipte wagens er uit halen. En dat stoort me.

Bij sommige geblazen benzinemotoren zit dat anders. Een Impreza, een Audi S2/B5 S4, .... die bakken vragen er om

Comment

• Ivm die garantie/belasting van de motor/...... hoe komt het dan wanneer je bvb een ACS ECU upgrade koopt je je garantie niet verliest?

Comment

• Mijn wagen zal vermoedelijk wel gechiped worden
                                  maar 100% zeker niet bij zip...

En voor al diegenen met de (overigens belachelijk stelling): koop een dikkere wagen..

Chiptuning is gewoon het optimaliseren van de motorsturing, en iets dat optimaal afgeregeld is, rijd nu eenmaal beter...

Maw als ik een carburator gevoed voertuig heb , en ik ga de verhouding benzine/lucht etc bijregelen om het te optimaliseren, dat zou dan van jullie ook ni mogen, en dan moet ik maar een dikkere bak kopen ???

Comment

• Knappe LSE met CSL velg

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
                                      Mijn wagen zal vermoedelijk wel gechiped worden
                                      maar 100% zeker niet bij zip...

En voor al diegenen met de (overigens belachelijk stelling): koop een dikkere wagen..

Chiptuning is gewoon het optimaliseren van de motorsturing, en iets dat optimaal afgeregeld is, rijd nu eenmaal beter...

Maw als ik een carburator gevoed voertuig heb , en ik ga de verhouding benzine/lucht etc bijregelen om het te optimaliseren, dat zou dan van jullie ook ni mogen, en dan moet ik maar een dikkere bak kopen ???
                                      beetje aan uwe carbu liggen vijzen is volgens mij wel totaal iets anders dan in de oorspronkelijke software 'hacken' en zo aanpassingen aanbrengen

Comment

• het komt op hetzelfde neer, beide handelingen zorgen ervoor dat de wagen beter rijd
                                        dat was men punt

Comment

• Deze week monteer ik (waarschijnlijk) 'es de LCI Blacklines op m'n LSE'tjen. 'k Post dan wel wat pics, en dan uitmaken of ik ze houd, of verkoop.

Comment

Working...
                                          X