Mededeling
Collapse
No announcement yet.
tuning BMW '1 (E81, E87)
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Black-Ang3l Bekijk Berichtenbeetje aan uwe carbu liggen vijzen is volgens mij wel totaal iets anders dan in de oorspronkelijke software 'hacken' en zo aanpassingen aanbrengen
OK, de beveiliging omzeilen is niet echt toegestaan maar de rest klopt wel. Iedere motor is verschillende, ondanks de extreem goede productie methodes gaat niet elke motor perfect zijn 177pk of whatever uitstoten. De ene al wat meer dan de andere, gewoon puur door minimale verschillen in de gebruikte onderdelen.
Maar BMW (en gelijk welke andere constructeur) kan moeilijk elke motor apart gaan opmeten en een softwaresturing meegeven. Daarom kiezen ze een gemiddelde software die het best werkt op alle geproduceerde motoren. Maar niet op uw motor specifiek, daarom is chiptuning (of herprogrammeren) eigenlijk zelf goed...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dark_Beemer Bekijk Berichten
Voor de rest een prachtige eend...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk BerichtenNochtans heeft ie deels gelijk...
OK, de beveiliging omzeilen is niet echt toegestaan maar de rest klopt wel. Iedere motor is verschillende, ondanks de extreem goede productie methodes gaat niet elke motor perfect zijn 177pk of whatever uitstoten. De ene al wat meer dan de andere, gewoon puur door minimale verschillen in de gebruikte onderdelen.
Maar BMW (en gelijk welke andere constructeur) kan moeilijk elke motor apart gaan opmeten en een softwaresturing meegeven. Daarom kiezen ze een gemiddelde software die het best werkt op alle geproduceerde motoren. Maar niet op uw motor specifiek, daarom is chiptuning (of herprogrammeren) eigenlijk zelf goed...
Anders zouden ze tegenwoordig ook niet het roderen zo als 'overbodig' bestempelen. Da's namelijk ook een gevolg van de bouwprecisie, de verschillende onderdelen zijn reeds quasi-perfect op elkaar afgestemd. En aangezien al die onderdelen van verschillende productiebanden komen, en ze willekeurig worden samengegooid, wil dat ook zeggen dat de motoren in hun geheel zo goed als gelijk zijn.
Hoe je het ook draait of keert, volgens mij zijn de OEM-motorsturingen nog steeds 'optimaal'. Hetzij alleen dat ze optimaal zijn om zo goed mogelijk te voldoen aan een hele resem van factoren. En bij het chiptunen laten ze een aantal van die factoren vallen, of laten ze die op z'n minst minder doorwegen. Terwijl een motorsturing van fabriek af een optimaal compromis biedt tussen prestaties, loopcultuur, souplesse, milieuvriendelijkheid, verbruik en levensduur van de onderdelen (turbo, injectoren, koppeling etc.), zal een chiptuner de motorsturing optimaal afstemmen op die eerste factoren (prestaties, souplesse, ...) en de andere factoren (in beperkte mate uiteraard) verwaarlozen.
En waarom zouden bijvoorbeeld zeer sportieve motoren (ik denk dan bijvoorbeeld aan de CSL, GT3, ...) wel een veel optimalere motorsturing meekrijgen? Want in praktijk blijkt dat chiptuners bij die motoren nauwelijks nog resultaat boeken.
Niet zozeer omdat die motoren veel preciezer dan andere motoren zijn gebouwd hé....integendeel, die motoren steken wel in elkaar met hoogwaardigere onderdelen (gesmede zuigers ed.), maar die zijn dikwijls net handgemaakt en minder micrometerprecies dan grootserie-motoren, bij dit soort motoren is het roderen dikwijls net wél nog belangrijk.
Wel omdat BMW het aandurft om zelf reeds meer belang te hechten aan prestaties, en veel minder waarde gaat hechten aan levensduur. Een CSL moet geen 200.000km doen met dezelfde koppeling, da's geen vereiste bij dit soort auto's. Evenmin dat de CO2-uitstoot van een CSL heel belangrijk is, daar kraaien die kopers niet naar.
Comment
-
@G 55 AMG: ik volg je volledig in je uiteenzetting maar dat laatste regeltje is net de reden waarom massa-productie wagens WEL getuned worden..
Ze adverteren een 1-reeks als "puur" rijplezier en het rijdt inderdaad goed, vlot - maar de CO2 op zo'n wagen is wel een issue. Want de vrouw van de bakker wil ook met zo'n wagentje rond rijden... dus ik denk dat je op de "alledaagse" productiewagens net wel die tuning kan uitvoeren omdat het materiaal degelijk genoeg is maar dat ze er teveel met het milieu rekening houden. De fabrikant zoekt hier naar een compromis. Een een compromis is nu éénmaal van een toegeving van beide partijen - dus dit betekent dat er in theorie toch nog wat extra uit te halen valt uit zo'n blok zonder schade.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TomClaessens Bekijk Berichten@G 55 AMG: ik volg je volledig in je uiteenzetting maar dat laatste regeltje is net de reden waarom massa-productie wagens WEL getuned worden..
Ze adverteren een 1-reeks als "puur" rijplezier en het rijdt inderdaad goed, vlot - maar de CO2 op zo'n wagen is wel een issue. Want de vrouw van de bakker wil ook met zo'n wagentje rond rijden... dus ik denk dat je op de "alledaagse" productiewagens net wel die tuning kan uitvoeren omdat het materiaal degelijk genoeg is maar dat ze er teveel met het milieu rekening houden. De fabrikant zoekt hier naar een compromis. Een een compromis is nu éénmaal van een toegeving van beide partijen - dus dit betekent dat er in theorie toch nog wat extra uit te halen valt uit zo'n blok zonder schade.
Mijn pa heeft er net om die reden spijt van dat hij z'n wagen heeft gechipped... die chip werd hem verkocht als 'volledig binnen alle fabrieks(milieu)normen', maar nu ergert hij zich wel dood aan de sliert rook die hij bij elke matige acceleratie uitstoot
Misschien had je m'n laatste zin ook verkeerd gelezen in die vorige post, ik had het daar dan ook nadrukkelijk dat CO2 uitstoot (en andere schadelijke uitstoten) net geen issue zijn op ultrasportieve wagens genre CSL. Maar wél bij massaproductie-wagens
Comment
-
nu, laat ons er géén morele wel-of-niet-chiptunen-kwestie van maken, daar heb ik op het moment érg weinig goesting in
mijn vorige post was dan ook niet bedoeld om het chippen af te breken omdat je op die manier geen rekening houdt met het milieu (daarmee doet ieder wat ie zelf doet, ik heb die chiptuning voor m'n pa z'n wagen hem ook indertijd aangesmeerd), 't was enkel een reply op simoni z'n post dat die oem-motorsturingen eigenlijk verre van optimaal zouden zijn
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk BerichtenEn waarom zouden bijvoorbeeld zeer sportieve motoren (ik denk dan bijvoorbeeld aan de CSL, GT3, ...) wel een veel optimalere motorsturing meekrijgen? Want in praktijk blijkt dat chiptuners bij die motoren nauwelijks nog resultaat boeken.....
Kijk eens naar hoeveel vermogen ze winnen op een M3 CSL
Kijk dan eens naar hoeveel vermogen er gewonnon wordt op een Carrera Turbo.
Zal ik het u zeggen:
M3CSL: 20Nm en 21pk
Carrera Turbo: winst 100Nm en 50 pk
Is da nu omdat diene Turbo slechter is gemaakt dan ne CSL?
nee, da is omdat op de turbo ne, jawel, turbo zit, en die csl (en gt3 die je noemt) zijn atmosferische blokken.
Uit een atmosferisch blok kan je weinig winst halen mits enkel chiptuning.
En uw verhaal over motorenconstructie houdt ook gene steek imho. Een Nissan GT-R wordt met de hand vervaardigd en er wordt dan ook uitgezocht welke stukken "die van de band rollen" voor in het blok de kleinste toleranties tov mekaar hebben om het meeste vermogen uit die motor te halen
Comment
-
Toeme Ir was me voor..
maar toch nog effe aanhalen...
Een m3 kan wel gechipt worden, maar de winst is marginaal... waarom? omdat men bij atmosferische motoren op een andere manier dient te tunen,
bv , flowen, koppakking, hetere nokkenassen.. etc etc..;
Een turbomotor is makkelijker te chippen omdat bij een turbomotor de verbranding en met name het brandstofmengsel veel bijdraagt tot de werking van de turbo...
dus ja nogmaals, het optimaliseren van deze brandstofverhouding, zorgt veelal makkelijker voor een betere loopcultuur en vermogensopbrengst voor de wagen..
daar waar de Fabrikant kiest voor een compromis om de wagen overal te laten rijden.. ook in die landen waar de brandstof van mindere kwaliteit is...
En wat doet een goede chiptuner juist... de verbranding afstellen op de hier aanwezige kwaliteit van brandstof...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenOmdat jij het principe van chiptunen niet gesnapt hebt
Kijk eens naar hoeveel vermogen ze winnen op een M3 CSL
Kijk dan eens naar hoeveel vermogen er gewonnon wordt op een Carrera Turbo.
Zal ik het u zeggen:
M3CSL: 20Nm en 21pk
Carrera Turbo: winst 100Nm en 50 pk
Is da nu omdat diene Turbo slechter is gemaakt dan ne CSL?
nee, da is omdat op de turbo ne, jawel, turbo zit, en die csl (en gt3 die je noemt) zijn atmosferische blokken.
Uit een atmosferisch blok kan je weinig winst halen mits enkel chiptuning.
dankje om me er op te wijzen, maar ik ben niét dom. Ik ken goed genoeg het verschil tussen atmo en drukgevoed, en weet goed genoeg dat je ivgm drukgevoede motoren zowiezo bijzonder weinig winst kan maken op atmosferische motoren.
Maar dan heb jij mijn punt net niet. Ik maak hier helemaal geen loze vergelijking tussen een atmosferische en een drukgevoede motor, dus daar moet je me niet proberen op een fout te wijzen. Vergelijk eens andere atmosferische motoren, met atmosferische motoren met een race-inborst zoals het reeds geoptimaliseerde S54 blok in de CSL. Veel winst valt daar in de praktijk niet meer te maken op dat laatste blok, omdat ze simpelweg al veel meer aandacht gaven aan de performance, en dus logisch iéts minder aan degelijkheid/ecologisch aspect. En ik bedoel dus juist dat chiptuners hetzelfde doen dan dat BMW deed met dat blok, en dat de mogelijkheid te chiptunen (imo!) geen gevolg is van de 'veralgemeende' motorsturing die op zich een gevolg zou zijn van de onderlinge verschillen in motoren die van dezelfde band rollen. Want die zijn er volgens mij niet méér aanwezig dan bij blokken zoals dat in de GT3 en de CSL liggen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk BerichtenToeme Ir was me voor..
maar toch nog effe aanhalen...
Een m3 kan wel gechipt worden, maar de winst is marginaal... waarom? omdat men bij atmosferische motoren op een andere manier dient te tunen,
bv , flowen, koppakking, hetere nokkenassen.. etc etc..;
Een turbomotor is makkelijker te chippen omdat bij een turbomotor de verbranding en met name het brandstofmengsel veel bijdraagt tot de werking van de turbo...
dus ja nogmaals, het optimaliseren van deze brandstofverhouding, zorgt veelal makkelijker voor een betere loopcultuur en vermogensopbrengst voor de wagen..
daar waar de Fabrikant kiest voor een compromis om de wagen overal te laten rijden.. ook in die landen waar de brandstof van mindere kwaliteit is...
En wat doet een goede chiptuner juist... de verbranding afstellen op de hier aanwezige kwaliteit van brandstof...
nogmaals, ik heb bewust géén vergelijking gemaakt tussen atmosferische en drukgevoede motoren, ik ken de verschillen ook wel, ik heb énkel een vergelijking gemaakt tussen 'normale' motoren waar aan veel normen moet worden voldaan, en waarbij chiptuners gemakkelijk daarvan kunnen gebruik maken om zich meer toe te spitsen op performance (ten koste van....), en zeer sportieve motoren waar de constructeurs dat reeds zelf gedaan hebben. Om aan te tonen dat chiptuning imo daar over gaat, en niet over het feit dat de doordeweekse software in grootseriewagens maar zeer mild staat afgesteld, om zo adequaat mogelijk te passen bij de motorblokken onderling die allemaal verschillend zouden zijn.... want die verschillen zijn tegenwoordig bijzonder klein, volgens mij dan toch.
Dat brandstofverhaaltje heb ik al meer gehoord (en heeft Heinz me zelf ook uitvoerig uit de voeten gedaan), maar ik weet niet wat ik er van moet geloven.... waarheid, verkoperspraat of er iets tussenin? De verschillen inzake brandstofkwaliteit in de verschillende landen in West-Europa zijn volgens mij niét groter dan de verschillen hier in ons eigen landje bij een degelijke pomp (esso, total,...) en een prutsmerk (Oeral ed.). Dat brandstofkwaliteit in andere continenten anders is ontken ik niet, maar die motor(sturing) wordt zowiezo al meestal aangepast door de constructeur....dezelfde voertuigen hebben in andere continenten dikwijls al geheel andere speceficaties.
Comment
-
Ik volg G55, er is een groot verschil tussen standaard blokjes (waar bv. veelal zelfs 100% vollast aan de gasklep niet toegestaan wordt), en blokken a la S54 CSL waaraan BMW Motorsport reeds enorm veel gewerkt heeft om er dat beetje extra uit te halen in vergelijking met een gewone S54.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichtenaudi:
A3 1.6FSI: 115 -> 128 pk, 155 -> 170Nm
R8: 4.2: 420->440pk, 430->455Nm
440pk bij een R8 bv, daar mag je meer bij doen dan enkel een chipje.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichtenja, dat zijn mooie opgavecijfertjes van de chiptuners. Leuk voor in de boekjes, maar verder ben je er niets mee.
440pk bij een R8 bv, daar mag je meer bij doen dan enkel een chipje.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenHeinz garandeert da, da staat zo toch op hunne site
edit: vakwerk van JDengineering + volledige uitlaat (met andere kats) geeft 440-450pk ja, waarvan een groot deel dankzij de uitlaat.
maar soit, off topic
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenHeinz garandeert da, da staat zo toch op hunne site
Veel van die cijfertjes die ze op sites zetten zijn niét gebaseerd op metingen, maar gewoon het standaard opgegeven vermogen x een bepaalde factor. Voor atmosferische motoren zal dat bijvoorbeeld x 1.08 zijn, voor drukgevoede motoren x 1.25 ofzo.
Dus.... die cijfertjes (en vele andere verkoopszever van chiptuners, zoals 'jamaar, motoren verschillen allemaal onderling', of 'wij houden rekening met het feit dat je wagen een automatisch versnellingsbak, airco en een schuifdak heeft' of 'de brandstofkwaliteit is overal anders' - Heinz heeft me nochtans niet gezegd dat ik vanaf dan enkel die brandstof mocht nemen omdat de motor daarop was afgestemd, en ik heel hard moet oppassen in het buitenland?) neem je best met een korreltje zout.
Met atmosferische motoren zal je trouwens irl zelden verder geraken dan die 8 of 10% vermogenswinst (tenzij het om de één of andere reden om een toegeknepen versie gaat) die zij op hun site weergeven, met geblazen motoren geraak je wel heel simpel veel verder dan 25% vermogenswinst.... alleen ga je dan andere onderdelen mogelijk beschadigen.
En dat bevestigt nogmaals dat chiptuners gewoon de limiet inzake betrouwbaarheid en uitstoot verleggen.
Uiteraard doen ze daar niet té gek mee, 't zou erg zijn als voor hun een motor uit een normale dagdagelijkse wagen geen 200.000km meer moet aankunnen, maar ze zijn er wel een pak soepeler in dan constructeurs.
Bepaalde drukgevoede motoren lenen zich reeds zeer goed tot een forsere vermogenstoename zonder veel aanpassingen. Zoals gTa z'n vorige 320d met een toegeknepen motorsoftware, waar zomaar eventjes 70pk kon bijkomen. Of bepaalde audi-blokjes, zoals dat van de S2, die je eveneens met enkel chiptuning nog relatief veilig van 220 naar +280pk kan opschroeven. Idem bij enkele andere motoren. Maar eigenlijk zou je bij elke drukgevoede motor even simpelweg de turbodruk kunnen verdubbelen, en dat vermogen neemt met ongeziene proporties toe. Alleen zal op z'n minst de turbo dat niet lang uithouden, net zoals de injectoren ed.... en da's ook waarom een goede tuner met 'stage 1, stage 2, stage 3' etc werkt. Eerst enkel de software wat aanpassen, dan in- en uitlaattraject, dan de turbo, dan andere drijfstangen en pistons (niet zozeer om gelijk bij een atmo motor gewicht uit te sparen en hoger in de toeren te kunnen gaan, wel om de toegenomen krachten als gevolg van de gestegen turbodruk aan te kunnen),....
Dit haal ik gewoon aan omdat jullie zeiden dat ik 'even het verschil tussen atmo en drukgevoed over het hoofd zie', en dus heel het principe niet snap. Ik heb het bewust enkel over atmo gehad, anders heb je geen vergelijk. Maar dus zelfs als je met drukgevoede motoren à la P 997 TT aan de slag gaat, gaat het nog steeds om het verleggen van de grenzen van de betrouwbaarheid en andere eisen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk BerichtenIk weet genoeg
edit: vakwerk van JDengineering + volledige uitlaat (met andere kats) geeft 440-450pk ja, waarvan een groot deel dankzij de uitlaat.
maar soit, off topic
Comment
Comment