Mededeling

Collapse
No announcement yet.

tuning BMW '1 (E81, E87)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door torque Bekijk Berichten
    Ik zou hem ook zo laten. Enkel de banden zou ik proberen mooi zwart te maken, die letters...
    Doel je ook op het mooi laten blinken van de flanken?
    Dat is alleszins een "mode" die ik niet snap. Sinds wanneer moet een band glanzend zijn?
    120d Hatch Edition Sport

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
      Als eerste wagen is een 1-reeks natuurlijk zalig.
      Zoals je mss al zag, heb ik zelf ook een zwarte E87. Donkere ruiten zijn idd wel mooier, maar wederom iets waar ik mijn geld niet kan aan hangen.
      Zo ben ik: al wat ik wil, moet er direct op zitten. Anderzijds, accessoires (zoals zo'n spoiler) worden sowieso achteraf gemonteerd, net als die andere mods die je overweegt.
      Idd mag niet klagen hehe En heb hierop et forum je wagen juist bekeken. Pareltje van een wagen natuurlijk

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door BMW Einser Bekijk Berichten
        Idd mag niet klagen hehe En heb hierop et forum je wagen juist bekeken. Pareltje van een wagen natuurlijk
        Thx.
        120d Hatch Edition Sport

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
          Doel je ook op het mooi laten blinken van de flanken?
          Dat is alleszins een "mode" die ik niet snap. Sinds wanneer moet een band glanzend zijn?
          glanzend niet, maar wel diepzwart ipv afgeschenen grijs

          Comment


          • Heeft iemand soms kuipzetels in z'n eend? Of de achterbank gestript? Zou dat veel gewicht schelen en dus beter rijden of is het verschil miniem?

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door exacorta Bekijk Berichten
              Heeft iemand soms kuipzetels in z'n eend? Of de achterbank gestript? Zou dat veel gewicht schelen en dus beter rijden of is het verschil miniem?
              nog niet gezien...
              van plan om gewichtsbesparing te doen?
              is wel intressant want naar mijn mening is een eendje een beetje zwaar...
              met de chauffeur erbij zit je al snel aan een anderhalve ton.
              nuja, bmw heeft dat wat gecompenseerd door een bijna 50/50 gewichtsverdeling voor en achter.

              Comment


              • Hier een paar fotokes van mijne einser. Later is de dubbele pijp erbij gekomen, een must vond ik, net zoals de H&R verlaging, de dakspoiler (Maar dan ook enkel dit soort model), de 19" velgen (Hoezo te groot?) en het M-pakket.
                Bijgevoegde Bestanden
                Last edited by ; 07/12/2010, 15:21.

                Comment


                • Ja en nee. Ik ben op het gemak wat meer informatie over de 1 reeks aan het verzamelen omdat de eerste indrukken goed zijn. Die 50/50 gewichtsverhouding die je ook vermeldt, uiterlijk vind ik niet afstotelijk, redelijke kofferruimte en een van de belangrijkste: RWD.

                  Wat ik dan ook las en wat je idd ook zegt is dat ze nogal zwaar zijn. Daarom dat ik hardop aan het nadenken ben of daar nog iets te doen aan zou zijn waardoor het rijgedrag beter is.

                  Nuja, op papier is een E81 120d al niet traag, als je die dan nog eens chipt tot 200pk en 420Nm koppel denk ik dat dat wel fijn moet rijden. Enkel het gewicht dat je blijft meesleuren is jammer...

                  Eerst maar eens een ritje proberen te regelen in een 120d, kijken hoe snel alles in praktijk aanvoelt

                  Comment


                  • Een 123d is ook een optie (Indien van toepassing dus o.a. betaalbaar). Denk dat een 120d sneller aanvoelt als een 123d maar gechipt krijg je een heel ander verhaal t.o.v. een 120d.
                    Sleur je nog altijd 1,5 ton mee maar met een pk of 250 en een koppel van ongeveer 500NM heb je al een vrij vinnige auto. Het verschil zit em in het feit dat de 123d gewoon echt doorsleurt tot bijna 5000tr/min terwijl een 120d bij dat toerental al behoorlijk naar lucht snakt.
                    Toch iets om te overwegen, buiten het gewicht.
                    Last edited by ; 07/12/2010, 15:47.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
                      Hier een paar fotokes van mijne einser. Later is de dubbele pijp erbij gekomen, een must vond ik, net zoals de H&R verlaging, de dakspoiler (Maar dan ook enkel dit soort model), de 19" velgen (Hoezo te groot?) en het M-pakket.
                      Nice. Ik zou die spoiler niet monteren, maar ik vind hem niet echt slechter ogen dan dat OEM-ding.
                      Eigenlijk sowieso wel een beetje vreemd dat een 123d standaard geen dubbele pijp krijgt, vind ik. OK, tot de nieuwe generatie geen dubbele uitlaten op viercilinders, maar een 123d is natuurlijk wel de enige met meer dan 200 pk. Dat is meer vermogen dan wat sommige zescilinders van het merk halen.
                      Knappe velgen, maar rijdt dat nog comfortabel? Altijd moeten opletten voor de velgen, lijkt mij ook net iets minder aangenaam. En dan niet alleen aan stoepranden. Ik kan mij inbeelden dat als je op sommige Vlaamse wegen rijdt, je al eens schade kan ondervinden aan de velgen, enkel en alleen door een put of omhooggekomen asfalt.
                      120d Hatch Edition Sport

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
                        Een 123d is ook een optie (Indien van toepassing dus o.a. betaalbaar). Denk dat een 120d sneller aanvoelt als een 123d maar gechipt krijg je een heel ander verhaal t.o.v. een 120d.
                        Sleur je nog altijd 1,5 ton mee maar met een pk of 250 en een koppel van ongeveer 500NM heb je al een vrij vinnige auto. Het verschil zit em in het feit dat de 123d gewoon echt doorsleurt tot bijna 5000tr/min terwijl een 120d bij dat toerental al behoorlijk naar lucht snakt.
                        Toch iets om te overwegen, buiten het gewicht.
                        Voor ik de mijne bestelde ben ik beiden gaan testrijden. De 123d was een Sportshatch op 18" en met Dynamic Line (dus o.a. sportzetels en sportophanging). De 120d was een Coupé met meer luxe-uitrusting (leder, open dak, automaat), maar geen sportzetels of sportophanging. De velgen waren ook iets kleiner. De automaat en het ontbreken van een sportief pack, vond ik alleszins een nadeel.
                        Los daarvan vond ik de 123d wel sneller aanvoelen dan de 120d, maar doordat het een diesel is en blijft, had ik niet echt zin om de meerprijs voor die wagen (ja, ik weet dat de 123d standaard een stuk beter is uitgerust, maar toch) op te hoesten. Daar komen dan ook nog eens extra BIV en extra verzekeringskosten bij.
                        En ik vergeleek hem ook wel met de Golf VI GTI die op papier exact even snel van 0 naar 100 gaat. Tegenover die Golf vond ik de 123d een stuk minder uitnodigen tot volgas rijden. Het gaat goed vooruit, maar voor het geluid hoef je het niet te doen. Het is en blijft een diesel.
                        In dat opzicht vind ik de 120d de betere keuze.
                        120d Hatch Edition Sport

                        Comment


                        • Klopt enigzins. Verder is de standaard 123d door zijn extreme lineariteit een stuk saaier als de 120d.
                          Maar..ik kan mij wel voorstellen dat bij chiptuning de 123d net zo lekker aanvoelt als een gechipte 120d maar dan wel een pakske sneller. Wat de prijs betreft... reken maar op een kleine 3000€ meer voor deze biturbo (o.a imago....) maar daar zijn wel een deel opties standaard die bij andere 1 series bijbetaalt moeten worden. O.a. Electronische airco, alarm, 130i remschijven..enz...

                          Had ik ook al aangehaald.
                          Last edited by ; 07/12/2010, 21:39.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
                            Klopt enigzins. Verder is de standaard 123d door zijn extreme lineariteit een stuk saaier als de 120d.
                            Maar..ik kan mij wel voorstellen dat bij chiptuning de 123d net zo lekker aanvoelt als een gechipte 120d maar dan wel een pakske sneller. Wat de prijs betreft... reken maar op een kleine 3000€ meer voor deze biturbo (o.a imago....) maar daar zijn wel een deel opties standaard die bij andere 1 series bijbetaalt moeten worden. O.a. Electronische airco, alarm, 130i remschijven..enz...
                            Ik zou eens twee vergelijkbare Einsers moeten vergelijken om het verschil in lineariteit nog eens te testen. Echter, de 120d vind ik ook behoorlijk lineair. En in feite zijn zowat alle (tegenwoordig toch) BMW-diesels redelijk lineair.
                            120d Hatch Edition Sport

                            Comment


                            • Behalve als ze gechipt zijn, dan gaat de linariteit er zo uit. Turbo komt er plotseling zo hard inzetten dat het niet meer te vergelijken is met standaard, nog nie bekan.! En de 123d stuwt je zo hard vooruit dat je de lineariteit vergeet, versnelling gaat wel nog liniair maar wel beduidend sneller waardoor er toch wel een meer dan seriueze kick onstaat...

                              Hoe da ik da weet? Heb zelf een e46 330d gehad en weet dus wel hoe het zit na chiptuning en heb ook al meegereden met een gechipte 123d. 330d is standaard redelijk snel maar gechipt is deze gewoon explosief, geen "Scuderia"maar beduidend sneller.
                              De 123d gaat er onderuit als de bliksem en blijft versnelen tot bijna 5000tr/m...onvoorstelbaar voor een twee liter..
                              Last edited by ; 07/12/2010, 18:51.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
                                Behalve als ze gechipt zijn, dan gaat de linariteit er zo uit. Turbo komt er plotseling zo hard inzetten dat het niet meer te vergelijken is met standaard, nog nie bekan.! En de 123d stuwt je zo hard vooruit dat je de lineariteit vergeet, versnelling gaat wel nog liniair maar wel beduidend sneller waardoor er toch wel een meer dan seriueze kick onstaat...
                                Ja, dat had ik intusen door. Ik had het over een 120d en 123d met standaard vermogen.
                                De mijne is alleszins niet gechipt en ik ben het ook niet van plan.
                                Enig nadeel: elke 118d die wel gechipt is, is natuurlijk even snel als de mijne. En bij uitbreiding ook elke 116d ...
                                120d Hatch Edition Sport

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
                                  Hier een paar fotokes van mijne einser. Later is de dubbele pijp erbij gekomen, een must vond ik, net zoals de H&R verlaging, de dakspoiler (Maar dan ook enkel dit soort model), de 19" velgen (Hoezo te groot?) en het M-pakket.

                                  Wauw, dit is een knappe 1!

                                  Zowat alles klopt naar mijn mening!
                                  Mooie kleur, M-pakketje, perfecte verlaging, reteknappe velgen (van de X3?) en een sobere dubbele uitlaat erop (skytune?). Meer moet dat niet zijn.

                                  Comment


                                  • Thx. Inderdaad, meer moet het niet zijn, wij hebben duidelijk dezelfde mening.
                                    Klopt, velgen zijn van X3, achter met extra 5mm spacer.
                                    De achterspoiler van BMW zelf vind ik vrij zielig en ben dus blij dat ik deze heb gevonden.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
                                      Klopt enigzins. Verder is de standaard 123d door zijn extreme lineariteit een stuk saaier als de 120d.
                                      Maar..ik kan mij wel voorstellen dat bij chiptuning de 123d net zo lekker aanvoelt als een gechipte 120d maar dan wel een pakske sneller. Wat de prijs betreft... reken maar op een kleine 3000€ meer voor deze biturbo (o.a imago....) maar daar zijn wel een deel opties standaard die bij andere 1 series bijbetaalt moeten worden. O.a. Electronische airco, alarm, 130i remschijven..enz...

                                      Had ik ook al aangehaald.
                                      @Beta: Had ik ook al aangehaald, allez ja, in de eerste zin toch.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
                                        @Beta: Had ik ook al aangehaald, allez ja, in de eerste zin toch.
                                        Ik weet dat je dat zei, en ik antwoordde daarop dat ik ze eens zou moeten naast elkaar zetten in dezelfde uitvoering om te zien welke meer lineair is. Ik vind de 120d ook vrij lineair.
                                        120d Hatch Edition Sport

                                        Comment


                                        • Ik heb het sterke vermoeden dat door velen de 120d gekozen wordt boven de 123d, gewoon omdat de enkele turbo toch duidelijk een " extra acceleratiegevoel geeft" t.o.v de supersaaie liniaire 123d maar... tja dat is natuurlijk ook een persoonlijke ervaring.
                                          Daarbij komt nog dat je een paar duiten in je zak steekt t.o.v. een 123d.
                                          De 123d sleurt zonder pinken, zoals eerder gezegd, wel door tot bijna 5000tr/m maar of je dat waardeert is ook puur persoonlijk.
                                          Zelf vind ik het grootste nadeel aan een 123d dat de versnellingen te kort zijn, op dat gebied snap ik BMW echt niet. Bedoel: 204pk en 400NM...WTF met die korte versnellingen??
                                          VB.: 118d bij 3000tr/m rijdt 180km/h, een 123d heeft daar 3400tr/m voor nodig.
                                          In ieder geval, ik geef je alvast wat voorkennis moest je één van deze twee in overweging nemen en een testrit is natuurlijk het beste voor een persoonlijke ervaring tussen deze twee..

                                          Comment

                                          Working...
                                          X