Ik vind M6 velgen mooi... maar niet op een 1
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
tuning BMW '1 (E81, E87)
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door TomClaessens Bekijk Berichten
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door olivierooo Bekijk BerichtenDie velg wil ik wel eens zien onder een eend...
Zwart is anders ook niet mis
Dit is met 19"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten20" onder een eend
goed zot
Breyton heeft een heel nieuw gamma velgen uit voor 2208.
pfff
nog zo lang wachten
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk BerichtenIk ben nog altijd aan het twijfelen of ik die performance striping nu ga kleven of niet...
Probleem is, eens ge dat kleeft.. hangt het vast he
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TomClaessens Bekijk Berichten
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door GregV Bekijk BerichtenHehe, past in ieder geval niet op een 1. Heb anderhalfjaar rondgereden met Breyton velgen (19" ET35) en dat was al op de limiet. Die site heeft blijkbaar wel nog een mooie korting.
In casu betreffen het allebei (zowel jouw 19" Flames als deze nieuwe 20") velgen van 8,5 duim breed, met offset 35. Als er correcte banden worden gelegd op de 20" velgen, dan is dat identiek aan jouw 19" exemplaren.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenGregory, het vermelden van de ET heeft geen enkele betekenis als je de bréédte van de velg er niet bij vermeldt.
In casu betreffen het allebei (zowel jouw 19" Flames als deze nieuwe 20") velgen van 8,5 duim breed, met offset 35. Als er correcte banden worden gelegd op de 20" velgen, dan is dat identiek aan jouw 19" exemplaren.
Last edited by GregV; 28/05/2008, 23:10.
Comment
-
Om een misverstand uit de wereld te helpen,
tis ni omdat ge bv van 17" naar 18" gaat dat u banden meegroeien he...
De buitenste omtrek van u band blijft hetzelfde, maar doordat uwe velg groeit... verkleind de binneste diameter van uwa band.
Met gevolg dus dat ge minder band overhoud...
Dus of ge nu 19" steekt of 20" da maakt ni uit voor het vullen van de kassen (optisch wel)... Zoals gTa aanhaalde is voor het schuren de ET waarde van belang
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door GregV Bekijk BerichtenDe velgen zijn inderdaad beiden 8,5" breed. Ik dacht ook eerst dat ik verkeerd was, maar als je het tekent, merk je misschien wat ik bedoel. De wagen op 20" velgen zal zowiezo inderdaad iets hoger staan, maar de kans op het raken van de wielkassen is volgens mij toch groter (weliswaar op andere raakvlakken). Of ben ik nu totaal verkeerd?
Concreet voor de BMW '1 : op een 8,5Jx19" velg leg je (b.v.) 235/35ZR19, op een 8,5Jx20" velg leg je dan (b.v.) 235/30ZR20. Het middelste getal is een weergave van de hoogte van de bandflank, uitgedrukt in % van van de bandbreedte. De eerste band zal dus een wandhoogte hebben van 8,225 cm (35% van 235 mm), de tweede band zal een wandhoogte hebben van 7,05 cm (30% van 235 mm).
De hoogte van de bandflank maakt 2 x deel uit van de totale hoogte van het wiel. In ons geval hier zal het verschil van 1,175 cm, verdubbeld naar 2,35 cm, de één inch grotere velg (in diameter) mooi compenseren. Eén inch = 2,54 cm, dus de 2,54 cm grotere diameter van de velg wordt gecompenseerd door de 2,35 cm kleinere diameter van de band (235/30ZR20 vergeleken met een 235/35ZR20).
Wil je zelf het concept wat beter leren begrijpen, mét visuele voorstelling, dan raad ik je aan deze Excel-spreadsheet 'es op te slaan, en wat met bandenmaten te gaan spelen. Je kan er alles aanpassen : breedte velg, offset velg, hoogte velg, breedte band, profielhoogte band.
Concreet terug ons voorbeeld, dien je 't zo in te vullen :
Rechts op de visuele weergave lopen de rode lijnen (20" banden) quasi perfect over de blauwe lijnen (19" banden), waardoor je dus kan afleiden dat de 20" setup (je ziet dat de velgen gelijk zijn qua breedte en offset) met 235/30ZR20 dus identiek zal passen als de 19" setup met 235/35ZR19.
Bijgevoegde Bestanden
Comment
-
Nog 'es een voorbeeldje, dat duidelijker is.
We nemen een BMW E36. Standaardmaat van velg was 7Jx15" ET47, standaardmaat van band was 205/60R15. Dat voeren we in als "blauw" wiel in de spreadsheet.
Stel dat we willen berekenen of die 20"-velg past, dus maat 8,5Jx20" ET35, met name : welke band moeten we dan leggen?
We voeren dus de 20"-velg in als "rode" velg, en daarna gaan we wat spelen met gekende bandenparameters. We nemen 225 als bandbreedte. Door dan met stappen van 5 de bandflankhoogte te zoeken, komen we uit dan een 225/20R20 band het 20" wiel ongeveer even groot maakt als dat 15" wiel.
Op de visuele weergave rechts zie je verschillende zaken :- de binnenrand van de 20"-velg (rood) komt nauwelijks meer naar binnen in de wielkas dan de binnenrand van de 15"-velg (blauw) -> onderaan links zien we trouwens bij 'verplaatsing binnenzijde velg' staan "7,1mm", dat wil zeggen dat de binnenzijde van de velg dus 7,1mm meer naar binnen zit dan bij de 15" velg ... veel kans dat er voldoende ruimte is daarvoor
- de buitenrand van de 20"-velg (rood) komt behoorlijk veel méér naar buiten in de wielkas dan de buitenrand van de 15"-velg (blauw) -> onderaan links zien we trouwens dat dat exact 3,1 cm is ... dat is veel, maar misschien past het nog wel
- de totale wielhoogte van het 20"-wiel (velg + band) is ietsje kleiner dan die van het 15"-wiel -> linksonder staat onder 'verschil wieldiameter' dat het verschil exact 6,5 mm is, de auto zal dus met dat wiel (geen rekening houdend met 't induwen van de band, wat bij een 15"-band onder correcte druk méér is dan bij een 20"-band onder correcte druk) de helft lager liggen, en dat zie je linksonder bij 'verschil in rijhoogte' staan, namelijk 3,3mm. Dus de omtrek van de band is sowieso geen probleem (integendeel, 't laat nog wat ruimte voor extra verlaging van de auto)
- Tenslotte nog de breedte van de band, dat je samen moet zien met de breedte én de offset van de velg ... als je wil berekenen of die gaat slepen tegen de wielkassen of niet. Uiteraard kan je de wielkas niet in deze Excel-spreadsheet opnemen, dus dat is wat gissen. Je kan wel gaan meten hoeveel cm er tussen je bandflank en de rand van de wielkas zit, maar dat is geen garantie omdat het wiel bij 't inveren misschien dichter bij andere zaken komt die je niet kan meten, en bij 't voorwiel is het hetzelfde bij een gedraaid/inverend voorwiel.
Doorgaans kan je er van uitgaan dat, als de buitenzijde van de velg/band niet meer dan 2 cm meer naar buiten komt, er voldoende ruimte zal zijn. Sommige auto's verdragen een véél breder staand wiel (b.v. de BMW E36), andere auto's hebben weinig extra plaats in de wielkassen (b.v. de BMW '1).
Geen idee of 225/20R20 bestaat, ik vermoed van niet. Maar 't is een bijna 'overdreven' voorbeeld, om uit te leggen hoe je met die calculator aan de slag kan gaan om te berekenen of iets past, of niet.Bijgevoegde Bestanden
Comment
Comment