Mededeling

Collapse
No announcement yet.

tuning BMW '1 (E81, E87)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Supercarsite.net Bekijk Berichten
    Die uit de eerste post is echt wel ferm!
    hey Supercarsite

    hoe laat ben jij vertrokken ginder ?
    wij waren gaan kijken naar de 130i cup en toen we terug kwamen was je vertrokken

    twas de moeite he

    Comment


    • Ja, 'ie is knap ... maar 'ie is duur. 'k Vind 'm mooier dan de BMW-diffusor (carbon, cfr. accessoire-prijslijst), omdat 'ie meer de originele vorm heeft ... maar 'k vind 't te duur. En aangezien dat het enige zichtbare carbon zou zijn aan m'n toekomstige LSE, vind ik 't eigenlijk een beetje te qua looks ook. Gisteren reed ik bovendien een tijdje achter de prachtige 120dA Sporthatch van Tulpje & Co, op weg naar Zolder ... en sjongejonge, 't is standaard toch verdorie ook zeer knap.

      De carbon diffusor achteraan moet wel prachtig staan in combinatie met de BMW carbon spiegelkappen (cfr. accessoireprijslijst) en de carbon spoilerhoekjes vooraan (idem). En dat zéker op een witte '1, dus euhm ... Odan, ga uw gang. You have my blessing.






      In m'n zoektocht naar een propere, mooie, deftige dubbele uitlaatpijp voor de E87/E81 diesel, eentje die goed lijkt op de 130i-uitlaat (die niet te opzichtig is, maar toch een zekere potentie uitstraalt), was 't tot nu toe maar magertjes.
      • Van de Eisenmann-uitlaat voor de 118d/120d heb ik tot nu toe nog geen deftige foto's gezien. Als iemand zo'n piccie vindt (Eisenmann ESD dubbel rond, enkel links, op een diesel), graag posten! Jammer genoeg is die niet dezelfde als de Eisenmann einddemper voor de 130i, die een kleine einddemper meekrijgt die niet te zien is onder het koetswerk. Ik vrees dat de versie voor de diesel hetzelfde "probleem" zal hebben als de Bastuck-einddemper : véél te goed zichtbare demper, die zowel achteraan als langs de zijkant onder de bumper uit komt piepen. De pijpjes zijn prachtig, maar de pot : ieuw.
      • Bastuck valt dus om voornoemde reden ook af. De pijpjes staan me nochtans helemaal aan, maar de "pot" waaraan ze hangen lijkt teveel op een "tank" die onder 't koetswerk zichtbaar is.
      Maar gisteren kreeg ik PM van WC Eend met een linkje naar een thread van een Franse 118d-eigenaar die een prachtige oplossing heeft. En geen DHZ-oplossing waarbij je zelf moet gaan slijpen en lassen, maar eentje die te kopen valt, en die ze in de garage voor je monteren, en klaar.

      Hartge !



      De tweede van onderaan in het lijstje, met serienummer 18 87 0128 D, is een oplossing waarbij de einddemper wordt weggenomen en vervangen door een pijp, die achteraan uitmondt in een mooi dubbel pijpje met gepolierd edelstalen tipjes.

      Hebbes !

      Dit is het topic van de Franse eigenaar : klik. Op pagina 2 (van de 4) onderaan begint de uitleg over de uitlaat ('t is in 't Frans), en bovenaan pagina 3 staan enkele detailpiccies ervan.

      Wie weet lukt 't en kan ik ze hier leechen :





      (bron = gebruiker "spit93" op serie1.forumactif.com)




      Het systeem is dus zoals dit :


      (foto Hartge.de)

      ... maar dan met deze eindtip :


      (foto Hartge.de)

      And i like it.

      'k Heb dan al meteen gemaild naar danny@hartge.be over de prijs van dat ding, en of 't gemonteerd wordt bij hen, en of er een validatierapport en een montage-attest (of hoe heten die dingen) bij komen wegens nodig voor de keuring. Als ik antwoord krijg zet ik de prijzen zeker hier.


      Bij de diesels is de uitsnijding in de diffusorplaat achteraan niet groot genoeg om deze pijpjes te kunnen huisvesten, en dan kan je twee dingen doen : 1) ofwel snijd je de uitsparing zelf wat bij zodat alles past, 2) ofwel koop je de diffusorplaat van de 130i waarin een uitsnijding zit die voor deze uitlaat perfect past. De Franse eigenaar van bovenvermelde 118d deed het laatste, en het koste 'm maar iets van een 80 EUR zei 'ie. Bijkomend voordeel is dat je dan een propere uitsnijding hebt, in plaats van een "doe het zelf" gat met scheven lijnen...

      Zeer interessant !!!!




      (thx WC eend)
      Last edited by ; 06/08/2007, 15:43.

      Comment


      • Ja, wordt best samen geplaatst. Aanvraag is al gebeurd: klik.

        - edit -

        Voilà, samengevoegd. Thx tsmetjen!
        Last edited by ; 06/08/2007, 15:59.

        Comment


        • @ gta: Was dergelijke oplossing die ik ook zocht. Enig idee of de vermelding Hartge op de uitlaatpijp erin gedrukt is, zie het nog liever indien naamloos.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Supercarsite.net Bekijk Berichten
            @ gta: Was dergelijke oplossing die ik ook zocht. Enig idee of de vermelding Hartge op de uitlaatpijp erin gedrukt is, zie het nog liever indien naamloos.
            Lijkt me een sticker.

            Comment


            • Ik zie net dat de exhaust tips van de 130i uitlaat een appart artikelnummer hebben. Ben dan eerder van plan deze eindstukken aan het onderdeel van Hartge te bevestigen

              09 EXHAUST PIPE TIP 1 18307558260
              10 EXHAUST PIPE TIP 1 18307558261

              Meer info
              Last edited by GregV; 06/08/2007, 21:29.

              Comment


              • gTa, ik vrees dat je hiermee niet door de keuring geraakt ...
                Bij mijn weten, mag je geen enkele demper zomaar weglaten.

                Comment


                • Zitten die carbon diffusor platen in de accesoire lijst bij bmw ? zo ja waar vind ik dat ???

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
                    Zitten die carbon diffusor platen in de accesoire lijst bij bmw ? zo ja waar vind ik dat ???
                    Deze van op de vorige pagina niet neen, dat is geen OEM accessoire. BMW zelf biedt echter ook enkele onderdelen aan:

                    * Aerodynamica-onderdeel:
                    - 51 11 0 413 930 (voor de standaardvoorspoiler): 485,68 EUR

                    * Buitenspiegelkappen carbon:
                    - 51 16 0 414 217 (buitenspiegelkap links): 168,07 EUR
                    - 51 16 0 414 216 (buitenspiegelkap rechts): 168,07 EUR

                    * Aerodynamica-onderdelen voor de M voorspoiler:
                    - 51 11 0 413 929 (carbon-opzetdeel, links): 230,67 EUR
                    - 51 11 0 413 928 (carbon-opzetdeel, rechts): 230,67 EUR

                    * Aerodynamica-onderdeel voor de M achterskirt:
                    - 51 12 0 413 928 (carbon diffusor): 965,58 EUR


                    Ik ben bezig gans de nieuwe accessoire cataloog op mn site aan het plaatsen, dus binnenkort kan je al die onderdelen makkelijk terug vinden met bijhorende fotos.

                    Comment


                    • De Hartge einddemper-vervanger met dubbele pijp kost 262,50 EUR excl. BTW, en de montage kost 114,00 EUR excl. BTW. Hij wordt geleverd met TÜV-attest.

                      Volgens de verkoper geldt op vandaag het volgende, and i quote:
                      "Momenteel is het zo dat GOCA (de overkoepelende organisatie van de autokeuring) nog steeds geen beslissing genomen heeft, of er al dan niet een validatieprocedure komt. (zie www.goca.be ).
                      Er wordt enkel melding gemaakt dat wagens met TUV documenten tot september 2007 zowiezo een geldig schouwingsbewijs krijgen van 1 jaar. Maar september komt met rasse schreden dichterbij, en het enige wat we op dit moment kunnen doen is afwachten. In jouw geval gaat het om een nieuwe wagen en heb je dus nog wat tijd vooraleer je naar de keuring moet...nog effe afwachten dus..."

                      Geplaatst incl. BTW kost dit mooie kleinood dus 455 EUR. Best doenbaar, vind ik nog.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                        De Hartge einddemper-vervanger met dubbele pijp kost 262,50 EUR excl. BTW, en de montage kost 114,00 EUR excl. BTW. Hij wordt geleverd met TÜV-attest.

                        Volgens de verkoper geldt op vandaag het volgende, and i quote:
                        "Momenteel is het zo dat GOCA (de overkoepelende organisatie van de autokeuring) nog steeds geen beslissing genomen heeft, of er al dan niet een validatieprocedure komt. (zie www.goca.be ).
                        Er wordt enkel melding gemaakt dat wagens met TUV documenten tot september 2007 zowiezo een geldig schouwingsbewijs krijgen van 1 jaar. Maar september komt met rasse schreden dichterbij, en het enige wat we op dit moment kunnen doen is afwachten. In jouw geval gaat het om een nieuwe wagen en heb je dus nog wat tijd vooraleer je naar de keuring moet...nog effe afwachten dus..."

                        Geplaatst incl. BTW kost dit mooie kleinood dus 455 EUR. Best doenbaar, vind ik nog.
                        dit is voor een diesel zeker? weet je misschien wat zo'n dubbele einddemper voor een 120i kost?

                        Comment


                        • Prijs valt goed mee idd, ai het blijven wel bijna 20.000 oude belgische frankskes. Wat ik nog WIL laten uitvoeren:

                          -Hamann Edition Race velgen 19";
                          -Carbon kit (spiegels, lipjes en diffusor);
                          -Dubbele einddemper;
                          -Korte antenne.

                          Maar het zal bij willen blijven als je de kostprijs van al dat moois gaat bekijken, en wetende dat ik nog een huis moet bouwen.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten

                            Geplaatst incl. BTW kost dit mooie kleinood dus 455 EUR. Best doenbaar, vind ik nog.
                            Idd, valt zeer goed mee. Ik had verwacht dat het een pak duurder ging zijn.
                            Senna, Driven To Perfection

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door WC-eend Bekijk Berichten
                              Idd, valt zeer goed mee. Ik had verwacht dat het een pak duurder ging zijn.
                              Dat vind ik het overwegen niet echt waard. Zekers omdat ons chromé uitlaatpijpje niet lelijk is.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Tulpje and Co Bekijk Berichten
                                Dat vind ik het overwegen niet echt waard. Zekers omdat ons chromé uitlaatpijpje niet lelijk is.
                                Da's waar. 'k Vind 't jammer dat 't mat is, ik heb graag de looks van gepolierd edelstaal, eigenlijk. Maar knap is het zeer zeker.

                                'k Ga zien wat 'k ga doen, zoiets presseert zeer zeker niet. Eigenlijk is er zelfs weinig dringend, enkel de chroom nierspijltjes moeten er onmiddellijk op. Voor de rest is de '1 Sporthatch gewoonweg perféct.

                                Comment


                                • Hartge dubbele uitlaat

                                  Link naar iemand van een 1-Serie forum die net dezelfde dubbele uitlaat heeft(Hartge)


                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                    Da's waar. 'k Vind 't jammer dat 't mat is, ik heb graag de looks van gepolierd edelstaal, eigenlijk. Maar knap is het zeer zeker.

                                    'k Ga zien wat 'k ga doen, zoiets presseert zeer zeker niet. Eigenlijk is er zelfs weinig dringend, enkel de chroom nierspijltjes moeten er onmiddellijk op. Voor de rest is de '1 Sporthatch gewoonweg perféct.

                                    Let wel op hoe je de chroom niertjes vervangt hé

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Dark_Beemer Bekijk Berichten
                                      Link naar iemand van een 1-Serie forum die net dezelfde dubbele uitlaat heeft(Hartge)
                                      Valt bij deze voor mij ook af als oplossing (vind uiteinde niet mooi)! Er zal wellicht niet veel anders opzitten dan de volledige uitlaatlijn van de 130i te bestellen om het gewenste resultaat te bekomen, maar deze optie zal veel te duur zijn
                                      Last edited by GregV; 10/08/2007, 23:39.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door JelleM Bekijk Berichten
                                        gTa, ik vrees dat je hiermee niet door de keuring geraakt ...
                                        Bij mijn weten, mag je geen enkele demper zomaar weglaten.
                                        Als je geen extreem luide uitlaat hebt en de co valt binnen de perken kan dit geen kwaad. Ik had vroeger ook een pot minder. cat. bleef zitten maar de pot erachter was vervangen door een supersprint tussenstuk

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
                                          Als je geen extreem luide uitlaat hebt en de co valt binnen de perken kan dit geen kwaad. Ik had vroeger ook een pot minder. cat. bleef zitten maar de pot erachter was vervangen door een supersprint tussenstuk
                                          Kan goed zijn, maar we leven nu niet vroeger hè wim
                                          Nee maar serieus, je mag altijd een pot vervangen (door een e-gekeurde tegenhanger), maar weghalen mag niet (je kan bijvoorbeeld wel een pot leeghalen en geen kat dat dat waarschijnlijk zal merken..
                                          Maar een volledige pot (en zeker de achterpot) zomaar weghalen en vervangen door een buis is bij mijn weten niet toegestaan ..

                                          Comment

                                          Working...
                                          X