Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vrij rijden circuit van Zolder (Eran racing)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
    Voor Robin mijn rijk Zolder-archief geplunderd:







    lotuzzzzzzz

    en die gaan zelfs op stalen 16" velgjes...

    ik zal wel zien tegen dan, de mondeo heeft op dat roadtripgedoe best al wat afgezien... en je voelt het er wel aan En als ik dat doe vrees ik dat ik vooraan eerst nieuwe rubbers mag opleggen

    Kan iemand hier nog eens even neerpoten wat die cursus juist kost?

    edit: staat in de openingspost 185€ dus voor de cursus, met daarin anderhalf uur free driving.

    @gTa en porker enzo; hoelang rijden jullie daar ongeveer op één dag? 1 uur, 2 uur, een hele namiddag,...? Ik kan me best voorstellen dat na 2 uur jij en vooral je kar uitgeput zijn
    Last edited by ; 20/08/2007, 21:37.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
      Bwoah, de marshalls daar rijden ook met Ford Tournier-spul.
      Ik heb een kapotte cardanas. Bij het nemen van een bocht naar rechts begint heel die kar te trillen als ik gas geef. Echt wel lastig als je zo een dagje wilt raggen op circuit

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
        Ik heb een kapotte cardanas. Bij het nemen van een bocht naar rechts begint heel die kar te trillen als ik gas geef. Echt wel lastig als je zo een dagje wilt raggen op circuit
        kan je die cardanas er niet gewoon uithalen? het lijkt me dat die trillingen dan toch over zijn...

        1wd
        (wel je diff vastlassen dan, anders bolt het niet meer)

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten
          kan je die cardanas er niet gewoon uithalen? het lijkt me dat die trillingen dan toch over zijn...

          1wd
          (wel je diff vastlassen dan, anders bolt het niet meer)
          Zalig, elke keer massa's wielspin bij het vertrekken

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
            Zalig, elke keer massa's wielspin bij het vertrekken
            doet mij er aan denken, daarstraks vertrok ik op nat wegdek, die antispin remde m'n voorwielen halfhalf af... bijgevolg, voortrein begint te bokken, voorbanden beginnen keihard op de weg te kloppen... voelde niet gezond aan, ik verlies zowiezo af en toe al onderdelen in snelle bochten, op deze manier zal het helemaal snel afgelopen zijn

            vanaf nu zwier ik die antispin maar uit als het regent. Dan spinnen die wielen maar door in elke bocht, zo rijdt je tenminste nog zelf...

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten
              @gTa en porker enzo; hoelang rijden jullie daar ongeveer op één dag? 1 uur, 2 uur, een hele namiddag,...? Ik kan me best voorstellen dat na 2 uur jij en vooral je kar uitgeput zijn
              Op de dag van de cursus heb ik geluk gehad, en heb ik zo'n 2,5 uur kunnen rijden. We konden beginnen rond kwart voor tien met de begeleide ritjes, en ze hebben 't pas afgesloten na 12 uur. En 't was niet druk, en droog. 's Namiddags vond ik 't te druk, en had ik al genoeg thrills gehad, dus 'k heb niet meer bijbetaald (of m'n bon voor 1 uur free driving gebruikt).

              De tweede keer dat 'k ging heb ik twee keer een uur gereden, met een uur tussen.


              "Een uur rijden" =/= één uur aan één stuk rijden. Als je wat doorrijdt met 'n standaard auto, houdt 'ie dat niet vol. Ik reed doorgaans een stint van maximaal 15 minuten (twee opwarmrondjes, drie hot laps, twee uitbolrondjes), daarna 10 minuutjes tot 'n kwartiertje pauze, daarna 'n stint van ca. 20 minuten (twee opwarmrondjes, twee hotlaps, twee pauzerondjes, twee hotlaps, twee afkoelrondjes), en afhankelijk van hoeveel tijd er nog over is wachtte ik dan nog 'es een minuutje of 5 à 10 om dan nog in 'n laatste stint enkele rondjes te rijden.

              Ik heb één keer een rondje of 5 à 6 na elkaar compleet à fond doorgepeerd (rondetijd 2:04), met zeer laat en maximaal remmen, en na anderhalve ronde trapte ik m'n rempedaal al quasi "pedal to the metal". Scary. Ik had toen m'n remblokken zo'n 5.000 km zitten ... en ik heb ze toen compleet verglaasd. Heb dan nadien meteen terug nieuwe gestoken.

              Nu doe ik dat niet meer, 't is te belastend, en met enkele tientallen meter vroeger al te remmen kom je er ook, 't is even fun, en je houdt 't langer vol.



              En zuwiezu : 't is ZO fun dat je eigenlijk zelfs met 3 stints van 12 minuten en daartussen twee keer dikke 10 minuten pauze ook al AWESOME fun hebt gehad.

              Comment


              • Heeft er dit jaar eigenlijk al iémand gereden van de mannen die vorig jaar een cursus hebben gedaan?



                Vergeet niet: de chicane (voor de berg) is lichtjes hertekend! Eerst was het een veredelde linkse knik, maar nu liggen de boordstenen zó dat de links-rechtse bewegingen veel uitgesprokener zijn.


                Toch blijft de oude chicane 't meest karakter hebben
                Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                Bestelt
                1995 Mazda MX-5 1.8

                Comment


                • Ja, 'k weet 't dat ze is herlegd, ze is trager geworden en dat is m.i. goed zo. Vroeger was dat eigenlijk de naam chicane niet meer waard.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                    Ja, 'k weet 't dat ze is herlegd, ze is trager geworden en dat is m.i. goed zo. Vroeger was dat eigenlijk de naam chicane niet meer waard.
                    We hebben het toch over de bocht voor de sacramentsheuvel? Die is net sneller geworden Racewagens gaan er nu tegen hogere snelheden door.

                    Comment


                    • Wat? Nog sneller? En vroeger (vorig jaar) was 't al maar een flut-remzone en keihard over de curbs denderen. Ik hoorde nochtans dat ze die terug wat trager zouden maken. Meer "chicane" in plaats van een knikje.

                      Njah, kan me weinig schelen, eigenlijk, fun is 't toch zowiezo.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                        Wat? Nog sneller? En vroeger (vorig jaar) was 't al maar een flut-remzone en keihard over de curbs denderen. Ik hoorde nochtans dat ze die terug wat trager zouden maken. Meer "chicane" in plaats van een knikje.

                        Njah, kan me weinig schelen, eigenlijk, fun is 't toch zowiezo.
                        Kga et nog is aan de baancomissarisen vragen, die waren niet zo 'tevreden' omdat 'ie sneller was, minder sensatie in die chicane dan.

                        Comment


                        • Kan ik begrijpen. Nu, ik begrijp wel dat ze daar de remzone wat minder hard willen maken, want er komen drie remzones achter die zéér zwaar zijn ... maar toch.

                          Ach ja. We zien wel.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                            Kan ik begrijpen. Nu, ik begrijp wel dat ze daar de remzone wat minder hard willen maken, want er komen drie remzones achter die zéér zwaar zijn ... maar toch.

                            Ach ja. We zien wel.
                            Ik ben eens benieuwd hoe Babs het doet op het circuit, maar je bent er toch nog al eens op geweest hé?

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door BMW Z4 M Bekijk Berichten
                              Ik ben eens benieuwd hoe Babs het doet op het circuit, maar je bent er toch nog al eens op geweest hé?
                              Als je de moeite had genomen om zelfs deze pagina nog maar diagonaal te lezen dan wist je dat

                              Comment


                              • Babs heeft vriend en vijand zo'n ogen doen trekken bij haar circuitcapaciteiten als pure doodnormale standaardwagen. Mjah, in zekere zin is 't niet zó moeilijk te begrijpen : 1) 't is een BMW (en dat wil véél zeggen, wat de niet-liefhebbers ook mogen beweren), 2) M ophanging die niet grandioos afgaat op circuit maar er toch nog iets van bakt (i.t.t. de meeste op de weg afgestemde ophangingen en sportophangingen), 3) sublieme banden (toen 18" Michelin Pilot Sport, nu 18" Michelin Pilot Sport 2).

                                En toch, voor 'n standaarddieselbreakje te zijn ... je staat versteld. Ik ging als 'n speer over de Nordschleife (achteraf bekeken compleet verrukt stom, wegens geen marge, wat ik jammer genoeg één keer aan den lijve heb mogen ondervinden), en daar was ik al onder de indruk, maar op Zolder is 't nog anders.

                                De sensaties zijn wel niet zo intens. Je rijdt quasi integraal vlak, hè. Maar als je 'n actieve, bewuste chauffeur bent en weet wat je auto kan op de openbare weg, dan sta je versteld hoeveel verder je nog kan gaan op circuit.
                                Ik heb ook een zeer cleane rijstijl, in tegenstelling tot b.v. Wannes die op Zolder helemaal anders rijdt dan mij, hij zoekt eigenlijk de sensaties op "per seconde", wil op élk moment de mééste sensaties hebben, zo lijkt 't wel. Ik rijd véél minder sensationeel, volg met zo weinig mogelijk stuurbewegingen de ideale lijn, en ga nooit bruuske stuurbewegingen maken "om 'es de bandjes extra te horen piepen", ofzo. Niet dan ik op zoek ben naar de laatste tiende van 'n seconde, hè, want ik rijd ook niet tegen de limiet aan, ik wil gewoon technisch zo goed als ik kan rijden, een "perfecte" rit naar mijn maatstaven, met voldoende veiligheidsmarge.

                                Voor passagiers is dat b.v. minder intens. De zeer lang neutrale wegligging van Babs, het feit dat ik vloeiend rijd en dus niet keihard rem om dan weer keihard te moeten accelereren, maar liever laat "uitbollen" en de bocht zo neem dat ik zo weinig mogelijk hoef te vertragen, waardoor de acceleratiezone erna ook niet zo heftig is, en 't feit dat ik ook niet voluit ga ... maakt het ritje, denk ik, minder leuk om te beleven. Hey, 't is ook maar een 4-pitter dieseltje, hè, geen RS6 met 'n brullende V8 en fenomenale prestaties.
                                Ik reed toen die dag een 2:04 dacht ik, en dat was een zeer rustige rit, weinig hobbeldebobbel of stuurtrekgedoe en dies meer, gewoon zeer neutraal en zo koel mogelijk de ideale lijn rijden, tiphielen in de remzones, enz. Daarna ging ik 'es mee met de Wannes in z'n MINI, die toen die dag 2:06 reed dacht ik, en ik zat met 'n halve schrik in de auto. Hij rijdt compléét anders dan ik: 'ie ligt languit naar achter, stuurt vaak met één hand en altijd met gestrekte armen, de radio goed luid op één of ander enerverend boenke-boenke songske, en hij heeft een "hoekige" rijstijl, hij "kapt" echt de bochten, terwijl ik probeer zo vloeiend mogelijk te rijden. En bij mij ligt de radio AF (op de Nordschleife zet ik 'm wel op Radio Ring, op Zolder volledig uit), ik zit op z'n rallye/race goed rechtop met 't bovenlichaam, goed gebogen armen, en ik kan weinig tot geen afleiding verdragen. Bij mij is 'n ritje Zolder dus geen babbelpauze. Ik zeg uiteraard wel 'es iets, en antwoord uiteraard ook, maar 'k heb het toch graag stil, eigenlijk. Toch zeker in de rondjes waarin je snel gaat; in de meer ontspannen rondjes relax ik dan ook meteen weer helemaal.
                                De krachten die je dus als passagier van de Wannes-MINI ervaart zijn zoveel te intenser dan bij mij als passagier in Babs. Al is 't ook zo dat je als chauffeur wel de controle hebt, wat 't minder eng maakt. Als passagier is 't altijd enger.



                                'k Ben wel benieuwd hoe 't nu gaat zijn. Babs 'r achterdempers zijn al 'n éind versleten. Haar kont is helemaal zo nauwkeurig niet meer.

                                Plus: 'k zou graag 'es met de 17" brolrubber erop gaan, 'es zien hoe dat spel te driften valt. Op 255R18 Pilot Sport rubber krijg ik ze op Zolder niet aan 't driften, tenzij misschien moest je gekke toeren doen (Scandinavian flick en zo), maar da's niet aan mij besteed.



                                'k Ben benieuwd !
                                Last edited by ; 21/08/2007, 15:35.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door BMW Z4 M Bekijk Berichten
                                  We hebben het toch over de bocht voor de sacramentsheuvel? Die is net sneller geworden Racewagens gaan er nu tegen hogere snelheden door.
                                  Wel degelijk trager hoor. Ze hebben hem voor het begin van het seizoen net trager gelegd in samenspraak met de mensen van de Champcar. Dit om de doorkomstsnelheid op de sacramentsheuvel (en zo dus ook de 'lift'neiging) te beperken!


                                  Je ziet het ook op 't zicht hoor, echt trager.
                                  De marshalls kunnen blij zijn omdat de kans dat ze echt in de 'bergop' in de muur kwakken veel kleiner is nu.
                                  Last edited by Lotuzzz; 21/08/2007, 15:51.
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                                  Bestelt
                                  1995 Mazda MX-5 1.8

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
                                    Wel degelijk trager hoor. Ze hebben hem voor het begin van het seizoen net trager gelegd in samenspraak met de mensen van de Champcar. Dit om de doorkomstsnelheid op de sacramentsheuvel (en zo dus ook de 'lift'neiging) te beperken!


                                    Je ziet het ook op 't zicht hoor, echt trager.
                                    De marshalls kunnen blij zijn omdat de kans dat ze echt in de 'bergop' in de muur kwakken veel kleiner is nu.
                                    Dat was wat ik al dacht, eigenlijk. Maar mjah 'ie liet zo uitschijnen alsof 'ie 't daar zo goed kende, en de marshalls kende ... dat 'k er van uit ging dat ik 't bij 't verkeerde eind had.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                      Kan ik begrijpen. Nu, ik begrijp wel dat ze daar de remzone wat minder hard willen maken, want er komen drie remzones achter die zéér zwaar zijn ... maar toch.

                                      Ach ja. We zien wel.
                                      De remzone voor de chicane is harder ja, maar dat impliceert dat de zeer moeilijke voor de Villeneuve-chicane achter de berg iets minder zwaar wordt, wegens lagere top voor het afremmen (hoewel die top ook bepaald wordt door het al-dan-niet volgassen bergaf )
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                                      Bestelt
                                      1995 Mazda MX-5 1.8

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                        Dat was wat ik al dacht, eigenlijk. Maar mjah 'ie liet zo uitschijnen alsof 'ie 't daar zo goed kende, en de marshalls kende ... dat 'k er van uit ging dat ik 't bij 't verkeerde eind had.
                                        Ik ken geen marshalls, maar Zolder is nu eens mijn walhalla
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                                        Bestelt
                                        1995 Mazda MX-5 1.8

                                        Comment

                                        Working...
                                        X