Oorspronkelijk geplaatst door BMW Power
Bekijk Berichten
Uiteraard is dat voor 'n standaardauto wel voorzien voor "gewoon" gebruik. Bij sommige auto's kan een sportiever gebruik of een langere afdaling met veel remmen al duidelijk verminderde remprestaties veroorzaken, andere standaardwagens hebben remmen die écht meer dan aangepast zijn.
Er is een groot verschil tussen het betreden van de zone waarin het remsysteem z'n limieten nadert, en het laten kromtrekken van remschijven. Dat eerste is zelfs zonder écht "krankzinnig" gedrag makkelijk te bereiken met zo goed als elke wagen. Het tweede, da's een ander paar mouwen : meestal heb je daar ofwel complete mishandeling van het remsysteem voor nodig, ofwel een compleet verkeerde rem- en rijtechniek, ofwel uitzonderlijke externe factoren
Kromtrekken van remschijven is eigenlijk meer een gevolg van het niet correct laten afkoelen, dan van het teveel verhitten. Maar bon, dat loopt allemaal erg hard in elkaar over ... en uiteindelijk kan je remschijven van een gewone auto krom krijgen door de auto te gebruiken waar 'ie niet voor is bedoeld. Met slepende rem rijden (door een tegen het rempedaal steunende voet), met opzet plankgas rijden terwijl je je snelheid controleert met de rem, een zeer lange afdaling met een volgeladen of overladen auto, intens circuitgebruik, ...
Het ganse systeem moet aan het intense gebruik zijn aangepast. Niet enkel de remblokken. Ook de schijven, de remleidingen, de remvloeistof, de verluchting van het ganse systeem, ja zelfs de remzadels en de velgen.
Als je met een "krap bemeten" standaardsysteempje zit (qua dikte en diameter schijf, type remzadel, verluchting) dan mag je nog de beste remblokken steken -> om zeep helpen ga je 't zeker doen, omdat de warmte nergens weg kan.
Comment