Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vrij rijden circuit van Zolder (Eran racing)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door BMW Power Bekijk Berichten
    Even een vraagje buiten deze kwestie. Kan je je remschijven ook kromremmen op de openbare weg?

    Ik bedoel dan bij sportief rijden.
    Eigenlijk niet, aangezien we er mogen van uit gaan dat de constructeurs enkel hun auto's gehomologeerd zullen zien als ze een voldoende aan de prestaties en het gewicht van de auto aangepast remsysteem hebben.
    Uiteraard is dat voor 'n standaardauto wel voorzien voor "gewoon" gebruik. Bij sommige auto's kan een sportiever gebruik of een langere afdaling met veel remmen al duidelijk verminderde remprestaties veroorzaken, andere standaardwagens hebben remmen die écht meer dan aangepast zijn.

    Er is een groot verschil tussen het betreden van de zone waarin het remsysteem z'n limieten nadert, en het laten kromtrekken van remschijven. Dat eerste is zelfs zonder écht "krankzinnig" gedrag makkelijk te bereiken met zo goed als elke wagen. Het tweede, da's een ander paar mouwen : meestal heb je daar ofwel complete mishandeling van het remsysteem voor nodig, ofwel een compleet verkeerde rem- en rijtechniek, ofwel uitzonderlijke externe factoren

    Kromtrekken van remschijven is eigenlijk meer een gevolg van het niet correct laten afkoelen, dan van het teveel verhitten. Maar bon, dat loopt allemaal erg hard in elkaar over ... en uiteindelijk kan je remschijven van een gewone auto krom krijgen door de auto te gebruiken waar 'ie niet voor is bedoeld. Met slepende rem rijden (door een tegen het rempedaal steunende voet), met opzet plankgas rijden terwijl je je snelheid controleert met de rem, een zeer lange afdaling met een volgeladen of overladen auto, intens circuitgebruik, ...

    Het ganse systeem moet aan het intense gebruik zijn aangepast. Niet enkel de remblokken. Ook de schijven, de remleidingen, de remvloeistof, de verluchting van het ganse systeem, ja zelfs de remzadels en de velgen.
    Als je met een "krap bemeten" standaardsysteempje zit (qua dikte en diameter schijf, type remzadel, verluchting) dan mag je nog de beste remblokken steken -> om zeep helpen ga je 't zeker doen, omdat de warmte nergens weg kan.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
      ne jimmy
      Ne watte?

      Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
      Blokjes die neig slepen warmen de schijf ook constant op he
      Dat denk ik niet. Gewoon "aanleunen" ertegen gebeurt met quasi niks van druk, je voelt immers ook geen remkracht. Oké, misschien dat ze ne graad of 5 of 10 warmer worden, uw blokken, en waarschijnlijk zelfs dat niet.

      Comment


      • Ne jimmy ja.. of hoe noemt dat.. dat u stuur trilt door onbalans van de wielen
        ik dacht toch dat da bestempeld werd als: "ne jimmy in het stuur "

        Ik heb toch op ne moto al schijven fameus blauw weten worden door slepende remmen...
        Om de reden dat de blokjes dikker waren, en ervoor bij de bijna versleten blokjes had ik remolie toegevoeld, waardoor de zuigers niet genoeg konder terugtrekken...
        Al doende leert men

        Dat van de manier waarop u schijven opwarmen en afkoelen had ik al gezegd he
        JEEJ ik zen SLIM

        Comment


        • Ja, 'k weet wat je bedoelt hoor, wij zeggen eerder "sjiemie" (nadruk op tweede lettergreep), maar ik weet ook begod nie hoe het correct te schrijven.

          Wat dat laatste betreft -> ge moet da ni zien als een correctie van uw post, dat was gewoon een antwoord op de post van BMWpower, ik antwoord post per post zonder latere posts te lezen (i know, stom, 'k zou 't ni mogen doen).

          Comment


          • Allez, mijne PerformanceBox is besteld. Die gaat hier wel ni meer zijn tegen woensdag, maar da's ni erg.

            Comment


            • Performancebox?
              enlight me :p

              +linkje aub
              Last edited by ; 30/05/2008, 18:28.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                Ja, 'k weet wat je bedoelt hoor, wij zeggen eerder "sjiemie" (nadruk op tweede lettergreep), maar ik weet ook begod nie hoe het correct te schrijven.
                "Shimmy"... of trillen.

                Comment


                • Ja, trillen. Ha, dat schrijf je zo. Thanks!

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
                    Performancebox?
                    enlight me :p

                    +linkje aub
                    www.performancebox.co.uk

                    Da's de light-versie van de www.driftbox.com

                    Comment


                    • Ok ik heb dat bekeken van die performancebox en dat is precies iets dat ik ook moet hebben tegen dat ik terug naar frankrijk ga...
                      Hey kijk hoe snel ik van strontdorpje 1 naar strontdorpje 2 ben gereden

                      Comment


                      • Ik ga woensdag ook nog es werken met de performancebox op Zolder... maar eerst nog es de handleiding lezen, want de vorige keer lukte het mij niet direct om de punten in te stellen en heb het dan maar uitgelaten voor de rest van den dag

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door stevenvdw Bekijk Berichten
                          Ik ga woensdag ook nog es werken met de performancebox op Zolder... maar eerst nog es de handleiding lezen, want de vorige keer lukte het mij niet direct om de punten in te stellen en heb het dan maar uitgelaten voor de rest van den dag
                          hehe succes ermee steven!

                          Comment


                          • Enig idee of er al een overlay beschikbaar is van Zolder? Heb je immers broodnodig om nadien de rijlijnen te kunnen analyseren.

                            Comment


                            • Ne watte ? Sorry, ken die term niet...

                              Comment


                              • Een overlay is een op correcte GPS-data gebaseerde log van 't circuit, die je op het scherm waarin je de rijlijnen die je zelf gereden hebt, kan "overleggen", waardoor je dus ziet waar je exact gereden hebt.

                                Algemeen beeld. Rood zijn de eigen rijlijnen, zwart is het circuit.



                                Ingezoomd op het (in bovenstaande graph) blauw gedeelte :



                                Veel circuit overlays worden gemaakt op basis van gegevens van Google Earth, maar die zijn niet altijd correct. Kan je ook hier zien, linksonder wordt er precies altijd naast het circuit gereden. Eén reden is een onnauwkeurige weergave (qua coördinaten) op Google Earth (vaak qua resolutie ook), een andere reden is het feit dat sommige foto's op Google Earth al te oud zijn.

                                Wat dat laatste betreft : het circuit van Zolder wordt op Google Earth weergegeven in z'n versie van 2003. Ook Francorchamps wordt weergegeven in z'n oude versie (met de oude busstop-chicane).



                                Ik zou zelf zo'n overlay willen maken, dat vereist dat ik minstens 2 rondes rijd op Zolder (één voor de binnenrand van het circuit, één voor de buitenrand), compleet op de rand (traagjes dus), en zo de gelogde route als overlay opsla.
                                Waarschijnlijk ga 'k mijn PB nog niet hebben woensdag, 'k zou daar dan graag 'es de PB van stevenvdv voor gebruiken.

                                Heb op 't forum van de constructeur al de vraag gepost hoe 't exact te doen.

                                Comment


                                • Wie komt er woensdag?

                                  CU there
                                  1991 Mazda MX-5 NA
                                  Professional Photographer - www.facebook.com/DennisNotenPhotography
                                  www.dennisnoten.com - Flickr

                                  Comment


                                  • a kik kom komde gy niet en nu omgekeerd jama denniske

                                    Comment


                                    • Als het écht regent, kan 't zijn dat ik alsnog afhaak. 'k Heb eigenlijk enkel zin in een droge zolder.

                                      Effe weerberichten erbij halen. Hm, ça va nog, een beteke wisselvallig maar niet noodzakelijk echt nat.

                                      OK, dan kom ik af.

                                      Comment


                                      • ik zal er zijn , ik wil een herkansing ...mét DSC op

                                        Comment


                                        • Hoe, komt gij niet met de Porsche?

                                          Bij mij is 't morgen vooral de bedoeling om te gaan testen op andere lijnen. Ik weet dat ik bij sommige bochten nog altijd te vroeg instuur. Dat moet eruit. Ik denk dat ik met m'n 120d in standaard setup nog zeker een seconde of 3 eraf kan taffelen door nog betere lijnen te rijden, en door maximaal te remmen (deed ik vorige keer niet, altijd aan 80% geremd, te vroeg dus).

                                          En dan 'es een rondje met DSC uit en dan moet dat richting de 2 minuten rond te pushen zijn.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X