En vergeet trouwens je datum niet naar juni te verzetten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Vrij rijden circuit van Zolder (Eran racing)
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk BerichtenMisschien een grinddeeltje
Schijven en blokken waren gewoon nog vrij nieuw, en een beetje uitgezet door de warmte.... na een uurtje afkoelen hoorde ik toch niets meer, of wel nog?
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk BerichtenZet je die vids online ?
Misschien dat ik wel 'es enkele medley's ga maken, ja. Maar integraal uploaden? Naah.
Comment
-
Neen, ik kijk die 'es door. Da's cool, hoor. Da's gelijk youtube-kijken terwijl ge 'n boterhammeke aan 't eten zijt, maar dan uw eigen rijlijnen en zo.
Edit : alhoewel, 'k probeer ze toch ook te gebruiken om fouten te bespeuren, bijvoorbeeld. Al is dat op zo'n "slechte" video's moeilijk. Maar 'k heb er b.v. wel door geleerd dat ik in 't begin véél teveel met één hand reed. En dat m'n handen niet altijd goed waren van positie, of bij 't overpakken. En dan zie je dat, achteraf, en dan maak je daar een aandachtspunt van de volgende keer. Video-learning. Zo doen ze dat overal, toch?
Comment
-
Kun je me misschien zo'n filmke es doorsturen?
Zou graag die lovende comments op je rijstijl ook es willen gekoppeld zien aan beelden?
(niet dat ik je niet geloof hoor, maar bekijk graag goeie filmkes )
Comment
-
@ gTa ... of iemand anders mag ook antwoorden hoor
ik heb eigenlijk nog nooit op een circuit gereden of meegereden ...
zijn die lijnen waar je over spreekt zo belangrijk ?
ik durf gerust hard te rijden en kan mijn auto "meestal" wel goe onder controle houden , maar er komt waarschijnlijk nog veel meer bij kijken ja ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichten@ gTa ... of iemand anders mag ook antwoorden hoor
ik heb eigenlijk nog nooit op een circuit gereden of meegereden ...
zijn die lijnen waar je over spreekt zo belangrijk ?
ik durf gerust hard te rijden en kan mijn auto "meestal" wel goe onder controle houden , maar er komt waarschijnlijk nog veel meer bij kijken ja ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RRD Bekijk BerichtenAls je de snelste rondetijden wilt rijden zijn lijnen het belangrijkste van alles.
jaja maar wat bedoelen jullie juist met die lijnen ?
zit er dan zoveel verschil in waar je juist rijd ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Corvetteboy Bekijk BerichtenVan Chris heb ik wel nog veel foto's zitten in men Skylimit archief
Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichten@ gTa ... of iemand anders mag ook antwoorden hoor
ik heb eigenlijk nog nooit op een circuit gereden of meegereden ...
zijn die lijnen waar je over spreekt zo belangrijk ?
ik durf gerust hard te rijden en kan mijn auto "meestal" wel goe onder controle houden , maar er komt waarschijnlijk nog veel meer bij kijken ja ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door chris_lbr Bekijk BerichtenBaggerkwaliteit ? Ik vind ze nochtans goed genomen.
We zien elkaar terug op 2 juli, tenzij je ook af en toe fotookes van 2-wielers schiet.
Sonia en ik gaan morgen met onze 2-wielers rijden - allé, als 't niet te nat wordt - en op 23/06 en 27/06 zijn we er ook.
Het kan zijn dat ik en de Guy (Guy594) dan maandag eens langstkomen, dan zijn men examens ook gedaan.
De 27 zal niet gaan, dan kom ik pas terug van't ziekenhuis.
En anders gewoon tot de 2de juli.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door B3noît Bekijk BerichtenKun je me misschien zo'n filmke es doorsturen?
Zou graag die lovende comments op je rijstijl ook es willen gekoppeld zien aan beelden?
(niet dat ik je niet geloof hoor, maar bekijk graag goeie filmkes )
'k Ga 'es een medleytje maken, wat random beelden door elkaar, en dan online zetten op youtube. Er staan er trouwens al enkele online, maar van vroeger.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenDus ... als ik al een lovenswaardige rijstijl heb (ik vind persoonlijk van niet, met een makkelijke auto kan iedereen met wat verstand deftig rijden ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichten@ gTa ... of iemand anders mag ook antwoorden hoor
ik heb eigenlijk nog nooit op een circuit gereden of meegereden ...
zijn die lijnen waar je over spreekt zo belangrijk ?
ik durf gerust hard te rijden en kan mijn auto "meestal" wel goe onder controle houden , maar er komt waarschijnlijk nog veel meer bij kijken ja ?Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichtenjaja maar wat bedoelen jullie juist met die lijnen ?
zit er dan zoveel verschil in waar je juist rijd ?
De problematiek van het lijnen rijden is zeer ingewikkeld (als je meer info wil : koop en lees een goed boek over circuitrijden, ik verwijs b.v. naar m'n boekbespreking onder "testverslagen" hier op 't forum), want er bestaat niet iets als "de" ideale lijn. Afhankelijk van het voertuig (motor, auto, ...), het type voertuig (RWD vs. FWD, krachtig vs. minder krachtig, zwaartepunt, cornering ability, balans, banden, remmen, ophanging, ...), de ervaring van de chauffeur en nog een aantal andere zaken, is de ideale lijn vaak (lichtjes anders).
Het basisprincipe is simpel.Een band kan maar een bepaalde hoeveelheid grip leveren in bochten (we gaan uit van constante snelheid, dus niet remmen of accelereren). Hoe scherper de bocht, hoe lager de maximale snelheid.
Wel, neem nu b.v. deze bocht (ik neem een simpele 90° bocht als voorbeeld, die constant is van radius) :
In deze bocht heb je, in 't extreemste geval, 3 soorten rijlijnen.- De eerste rijlijn (A, blauwe lijn) is de buitenkant van de bocht volgen. De tekening is op schaal (wel kleine afronding), en je ziet dat de straal van de bocht die je neemt ongeveer 28 meter is.
- De tweede mogelijke rijlijn (B, rode lijn), is de binnenkant van de bocht volgen. De straal is ongeveer 23 meter.
- De derde mogelijke rijlijn (C, gele lijn), is de bocht "zo breed mogelijk maken", het is de grootst mogelijk constante curve die je doorheen die bocht kan maken zonder naast de baan te geraken. De straal is maar liefst 39 meter.
Als we dit vertalen in maximale bochtsnelheden, dan is dit (bijvoorbeeld) :- lijn A : 72 km/u
- lijn B : 66 km/u
- lijn C : 88 km/u
Het hoeft dus geen betoog dat, in deze "simpele" omstandigheden (geen rekening houdend met de aanrijdsnelheid, de remafstand, uitaccelereren), het snelst wordt gereden op lijn C (geel).
Dit basisprincipe is enkel theorie. Want (ik som er maar enkele op) :- Weinig bochten zijn perfect constant.
- Weinig bochten zijn exact 90°.
- De snelheid waarmee men op het rechte stuk komt aanrijden, alsook de remcapaciteit, de acceleratiecapaciteit, dit alles gecombineerd met de grip in de bocht, kunnen maken dat een andere rijlijn toch sneller is dan de gele.
- Afhankelijk van hoe lang de rechte lijn ná deze 90° rechtse bocht is, zal je ietsje later willen insturen en in je bocht in 't begin een iets kleinere radius willen rijden (= iets trager) om wat vroeger op het gas te kunnen zodat je dus een hogere snelheid hebt op het rechte stuk na deze bocht.
- Als de grip van het wegdek in het begin van de bocht hoger/lager ligt dan in het einde van de bocht, zal je in het begin van de bocht een kleinere/grotere radius willen rijden om even snel te zijn.
- ...
En 't moeilijkst wordt het in opeenvolgende bochten, waardoor de ideale lijn van bocht 1 je in een uiterst slechte positie brengt voor bocht 2. Je moet dus één van de twee bochten "compenseren". Ofwel geef je de ideale lijn in bocht 1 op, om zo goed mogelijk geplaatst te zitten voor bocht 2 (zodat je daar zo snel mogelijk uit kan accelereren, zodat je op het rechte stuk na de bochtencombinatie zoveel mogelijk snelheid hebt), ofwel compenseer je beide bochten een beetje (en dan kan je in % gaan verdelen hoeveel je welke bocht opgeeft), ...
Vandaar dat "de" ideale lijn zeer persoonlijk is (afhankelijk van in de eerste plaats de auto), en zich ook wijzigt naargelang de race (wisselende grip-omstandigheden, verdedigende lijn om achterliggers te verhinderen in te halen, andere rijlijn om een inhaalmanoeuver in de bocht na deze te vergemakkelijken, ...).
Maar met lijnen begint alles. Ik ben met mijn "miezerige" standaard BMW 120d met ocharme 177pk b.v. sneller dan een aantal Porsche-drivers gisteren, die geen circuit-ervaring hadden, met hun 993 of 996. Ze remmen te vroeg (pas op : beter te vroeg dan te laat remmen), ze snijden de bocht veel te vroeg aan (= met teveel snelheid in de bocht gaan waardoor je halverwege de bocht beseft dat je 'm aan die snelheid niet haalt, waardoor je weer moet vertragen om harder te kunnen sturen, en daarna moet je die verloren snelheid weer goed maken), ze wachten te lang met uitaccelereren, ze rijden niet vloeiend genoeg, ... Het is iets dat je moet leren, en gaandeweg wordt "lijnen rijden" een automatisme.
Als je ziet dat b.v. een leeggehaalde oude Honda Civic van 120 pk en minder dan 900 kilo zwaar, met de juiste piloot aan boord (met kennis van z'n auto en de rijlijnen), overduidelijk sneller is dan een aantal nieuwe, superdure, ultrapotente sportwagens genre 911 of M3 ... dan zegt dat genoeg.
Zeer veel coureurs gaan (desnoods met een huurauto) op een circuit waar ze nog nooit raceten, enkele dagen/weken voor ze er een wedstrijd hebben, toertjes draaien, om het "tempo" van het circuit aan te leren. Daardoor winnen ze kostbare tijd om de trainingsdagen : ze moeten het circuit niet meer verkennen, en kunnen meteen aan de slag met 't afstellen van de auto.
Ricardo Patrese moest ooit voor BMW een gastrace rijden op de Nordschleife in een BMW toerwagen (ik dacht een fabrieks-M635CSi racer), en 'ie had nog nooit op de Nordschleige geracet. Hij heeft aan BMW toegezegd, onder de voorwaarde dat 'ie een week lang mocht trainen daar, en dat 'ie een aantal auto's ter beschikking kreeg. Eentje heeft 'ie de motor opgeblazen, een andere heeft 'ie gecrasht, maar 'ie heeft rondes gereden zonder stoppen. En 'ie won de race.
Je mag de beste banden liggen hebben, de krachtigste motor steken hebben, de grootste ballen hebben ... op de verkeerde rijlijnen zet je dat alles nooit om in winst.
De vraag blijft of het voor amateur-circuittoeristen zoals "wij", eigenlijk de moeite is om de juiste lijnen te rijden. Die vraag laat ik open.
Wat mij betreft, echter, is het een vorm van sport. Ik heb in elke sport die 'k ooit deed, altijd gepoogd de techniek (van het doen, niet de techniek van de machines/toestellen waarmee je de sport beoefent) zo goed mogelijk gepoogd onder de knie te krijgen. Ik vind het leuk om m'n eigen kunnen stapje bij stapje te verbeteren. Ik evolueer liever met hetzelfde materiaal, tot ik een bepaald stuk materiaal echt "beheers", om dan pas over te stappen naar iets beters ... veeleer dan ik elke keer ik ga, iets beters meeneem. Naar mijn mening leer je de techniek zo beter, dan dat je vertrouwt op beter materiaal.
En bovenal : ik vind het gewoon ongelofelijk leuk om zo bezig te zijn. Zo optimaal mogelijk rond gaan (de auto laten werken, niet zitten stressen achter dat stuur en zestien keer teveel schakelen en honderd keer teveel aan je stuur draaien per ronde), evt. achteraf een beetje analyseren hoe je reed, waar je tijd verloor, wat je kan verbeteren, ... enzovoort. Fun!Bijgevoegde Bestanden
Comment
-
Ik moest meteen aan de Bianchi denken
Die zou ik wel wat later insturen
Mooie anekdote over Patrese ook, wist ik niet
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk BerichtenTuurlijk wel! Jij prakt toch niet zomaar wat rond. Je mag dan een 'makkelijke' auto rijden, je bent wel gepassioneerd door het rijden op circuit en probeert dat te perfectioneren op allerlei vlakken (niet beginnende met de auto, maar met jezelf) --> I like!
Ik zie me hetzelfde geenszins doen met een zeer krachtige auto. Nu rijd ik ongeveer tegen de limiet aan van m'n auto (of eerder : van m'n banden). Ik stem de rijlijnen af op de meest beperkende factoren, en dat is 1) de banden en 2) de (afwezigheid van) power. En zo "groei" je in je rijden met die auto op dat circuit.
Stop me in een 997 Carrera S ... en het zal heel wat anders zijn. 'k Ga uiteraard sneller rondgaan dan in m'n 120d, dat spreekt voor zich ... maar van 't eerste rondje dat ik even dicht bij de griplimiet van de banden ga rijden, ga ik een héél anders soort uitdaging tegenkomen. Nu hoef ik me van (teveel aan) power niks aan te trekken, dan wel. Nu hoef ik niet te vrezen voor (hopeloos) gemiste rempunten omdat ik door m'n weinige pk's nooit echt zot snel aan een remzone moet beginnen, dan wel. Enzovoort.
Ik vind dat een heel andere ballgame... Ik mag b.v. vrij behoorlijke tijden rijden met mijn 120d (binnen de klasse van die auto's, dan), dat wil geenszins zeggen dat ik beter rijd dan iemand die met zijn Porsche slechts matige tijden draait (binnen die klasse dan). Wel integendeel.
Comment
Comment