Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vrij rijden circuit van Zolder (Eran racing)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • En vergeet trouwens je datum niet naar juni te verzetten
    2009 BMW E91 320d
    2002 BMW E46 M3
    2013 ALPINA F11 D5 Biturbo Touring
    2010 MINI R56 Cooper S Mayfair



    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
      Misschien een grinddeeltje
      535 heeft geen geperforeerde schijven, dus dat zou me toch enigszins verwonderen.


      Schijven en blokken waren gewoon nog vrij nieuw, en een beetje uitgezet door de warmte.... na een uurtje afkoelen hoorde ik toch niets meer, of wel nog?

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Corvetteboy Bekijk Berichten
        Zalig, thanks!

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
          Zet je die vids online ?
          Pfff, 'k heb al 4 GB video's van Zolder. Ik film elk rondje, hè. De camera gaat op als ik uit de pits rijd, en gaat pas af als ik terug in de pits ben.

          Misschien dat ik wel 'es enkele medley's ga maken, ja. Maar integraal uploaden? Naah.

          Comment


          • En jij vergelijkt die filmpjes echt om de rondetijd te meten?


            freak


            Comment


            • Neen, ik kijk die 'es door. Da's cool, hoor. Da's gelijk youtube-kijken terwijl ge 'n boterhammeke aan 't eten zijt, maar dan uw eigen rijlijnen en zo.


              Edit : alhoewel, 'k probeer ze toch ook te gebruiken om fouten te bespeuren, bijvoorbeeld. Al is dat op zo'n "slechte" video's moeilijk. Maar 'k heb er b.v. wel door geleerd dat ik in 't begin véél teveel met één hand reed. En dat m'n handen niet altijd goed waren van positie, of bij 't overpakken. En dan zie je dat, achteraf, en dan maak je daar een aandachtspunt van de volgende keer. Video-learning. Zo doen ze dat overal, toch?
              Last edited by ; 05/06/2008, 21:00.

              Comment


              • Kun je me misschien zo'n filmke es doorsturen?
                Zou graag die lovende comments op je rijstijl ook es willen gekoppeld zien aan beelden?

                (niet dat ik je niet geloof hoor, maar bekijk graag goeie filmkes )
                2009 BMW E91 320d
                2002 BMW E46 M3
                2013 ALPINA F11 D5 Biturbo Touring
                2010 MINI R56 Cooper S Mayfair



                Comment


                • @ gTa ... of iemand anders mag ook antwoorden hoor

                  ik heb eigenlijk nog nooit op een circuit gereden of meegereden ...
                  zijn die lijnen waar je over spreekt zo belangrijk ?
                  ik durf gerust hard te rijden en kan mijn auto "meestal" wel goe onder controle houden , maar er komt waarschijnlijk nog veel meer bij kijken ja ?

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichten
                    @ gTa ... of iemand anders mag ook antwoorden hoor

                    ik heb eigenlijk nog nooit op een circuit gereden of meegereden ...
                    zijn die lijnen waar je over spreekt zo belangrijk ?
                    ik durf gerust hard te rijden en kan mijn auto "meestal" wel goe onder controle houden , maar er komt waarschijnlijk nog veel meer bij kijken ja ?
                    Als je de snelste rondetijden wilt rijden zijn lijnen het belangrijkste van alles.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door RRD Bekijk Berichten
                      Als je de snelste rondetijden wilt rijden zijn lijnen het belangrijkste van alles.

                      jaja maar wat bedoelen jullie juist met die lijnen ?
                      zit er dan zoveel verschil in waar je juist rijd ?

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Corvetteboy Bekijk Berichten
                        Van Chris heb ik wel nog veel foto's zitten in men Skylimit archief
                        Eueu... waar vind ik dat archief...


                        Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichten
                        @ gTa ... of iemand anders mag ook antwoorden hoor

                        ik heb eigenlijk nog nooit op een circuit gereden of meegereden ...
                        zijn die lijnen waar je over spreekt zo belangrijk ?
                        ik durf gerust hard te rijden en kan mijn auto "meestal" wel goe onder controle houden , maar er komt waarschijnlijk nog veel meer bij kijken ja ?
                        Als je hard wil rijden én op de baan wil blijven dan is het inderdaad dik aangeraden om op de ideale lijn te rijden.

                        Comment


                        • Chris, aangezien je (nog) geen topic van "Martine" hebt hier even 'n paar fotokes (sorry voor de baggerkwaliteit, 2 juli heb ik wat meer tijd)





                          Comment


                          • Baggerkwaliteit ? Ik vind ze nochtans goed genomen.
                            We zien elkaar terug op 2 juli, tenzij je ook af en toe fotookes van 2-wielers schiet.
                            Sonia en ik gaan morgen met onze 2-wielers rijden - allé, als 't niet te nat wordt - en op 23/06 en 27/06 zijn we er ook.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door chris_lbr Bekijk Berichten
                              Baggerkwaliteit ? Ik vind ze nochtans goed genomen.
                              We zien elkaar terug op 2 juli, tenzij je ook af en toe fotookes van 2-wielers schiet.
                              Sonia en ik gaan morgen met onze 2-wielers rijden - allé, als 't niet te nat wordt - en op 23/06 en 27/06 zijn we er ook.
                              Thanks mate!

                              Het kan zijn dat ik en de Guy (Guy594) dan maandag eens langstkomen, dan zijn men examens ook gedaan.

                              De 27 zal niet gaan, dan kom ik pas terug van't ziekenhuis.

                              En anders gewoon tot de 2de juli.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door B3noît Bekijk Berichten
                                Kun je me misschien zo'n filmke es doorsturen?
                                Zou graag die lovende comments op je rijstijl ook es willen gekoppeld zien aan beelden?

                                (niet dat ik je niet geloof hoor, maar bekijk graag goeie filmkes )
                                Hmmm, eigenlijk is met mijn 120d op circuit rijden helemaal zo moeilijk niet. Gewoon de ideale lijnen rijden, de auto wat kennen, en that's it. Ik moet zeer weinig schakelen, en ik rijd altijd met 't ASC+T nog op, dus de electronica helpt me (indien nodig) wat tractie betreft (het DSC ofte ESP ligt wel af, dat stoort teveel bij snel insturen, en de auto kan zich niet tegoei zetten noch laat 'ie ooit toe 'es wat te glijden). Dus ... als ik al een lovenswaardige rijstijl heb (ik vind persoonlijk van niet, met een makkelijke auto kan iedereen met wat verstand deftig rijden ... als je ziet hoe Steven b.v. moet werken in z'n Porsche om ongeveer dezelfde of iets snellere tijden te rijden -> respect), dan zal je daar niet veel van zien op video. Temeer ik niet in de mogelijkheid ben om telemetriegegevens (snelheid, toerental, G-krachten, ...) of pedal cam aan de video toe te voegen. Dus je kijkt gewoon mee over m'n schouder, alsof je achter me zou zitten in de wagen, met je kin op de rechterkant van de bestuurderszetel (ongeveer).

                                'k Ga 'es een medleytje maken, wat random beelden door elkaar, en dan online zetten op youtube. Er staan er trouwens al enkele online, maar van vroeger.

                                Video's delen met vrienden, familie en de rest van de wereld

                                Comment


                                • De 2e juli is 't dus nog eens te doen.. Denk dat ik wel eens een kijkske kom nemen dan! Zelf rijden is er atm nog niet bij

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                    Dus ... als ik al een lovenswaardige rijstijl heb (ik vind persoonlijk van niet, met een makkelijke auto kan iedereen met wat verstand deftig rijden ...
                                    Tuurlijk wel! Jij prakt toch niet zomaar wat rond. Je mag dan een 'makkelijke' auto rijden, je bent wel gepassioneerd door het rijden op circuit en probeert dat te perfectioneren op allerlei vlakken (niet beginnende met de auto, maar met jezelf) --> I like!
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                                    Bestelt
                                    1995 Mazda MX-5 1.8

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichten
                                      @ gTa ... of iemand anders mag ook antwoorden hoor

                                      ik heb eigenlijk nog nooit op een circuit gereden of meegereden ...
                                      zijn die lijnen waar je over spreekt zo belangrijk ?
                                      ik durf gerust hard te rijden en kan mijn auto "meestal" wel goe onder controle houden , maar er komt waarschijnlijk nog veel meer bij kijken ja ?
                                      Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichten
                                      jaja maar wat bedoelen jullie juist met die lijnen ?
                                      zit er dan zoveel verschil in waar je juist rijd ?
                                      Zoals anderen al vertelden : de juiste lijnen rijden is hét belangrijkste. Zowel qua snelheid (rondentijden) als veiligheid.

                                      De problematiek van het lijnen rijden is zeer ingewikkeld (als je meer info wil : koop en lees een goed boek over circuitrijden, ik verwijs b.v. naar m'n boekbespreking onder "testverslagen" hier op 't forum), want er bestaat niet iets als "de" ideale lijn. Afhankelijk van het voertuig (motor, auto, ...), het type voertuig (RWD vs. FWD, krachtig vs. minder krachtig, zwaartepunt, cornering ability, balans, banden, remmen, ophanging, ...), de ervaring van de chauffeur en nog een aantal andere zaken, is de ideale lijn vaak (lichtjes anders).




                                      Het basisprincipe is simpel.
                                      Een band kan maar een bepaalde hoeveelheid grip leveren in bochten (we gaan uit van constante snelheid, dus niet remmen of accelereren). Hoe scherper de bocht, hoe lager de maximale snelheid.

                                      Wel, neem nu b.v. deze bocht (ik neem een simpele 90° bocht als voorbeeld, die constant is van radius) :


                                      In deze bocht heb je, in 't extreemste geval, 3 soorten rijlijnen.
                                      1. De eerste rijlijn (A, blauwe lijn) is de buitenkant van de bocht volgen. De tekening is op schaal (wel kleine afronding), en je ziet dat de straal van de bocht die je neemt ongeveer 28 meter is.
                                      2. De tweede mogelijke rijlijn (B, rode lijn), is de binnenkant van de bocht volgen. De straal is ongeveer 23 meter.
                                      3. De derde mogelijke rijlijn (C, gele lijn), is de bocht "zo breed mogelijk maken", het is de grootst mogelijk constante curve die je doorheen die bocht kan maken zonder naast de baan te geraken. De straal is maar liefst 39 meter.
                                      Dus, als je lijn C volgt in plaats van lijn B, is de straal van de bocht die je neemt maar liefst 70% groter!

                                      Als we dit vertalen in maximale bochtsnelheden, dan is dit (bijvoorbeeld) :
                                      • lijn A : 72 km/u
                                      • lijn B : 66 km/u
                                      • lijn C : 88 km/u
                                      Je ziet ook dat je bij rijlijn C (gele lijn) al vroeger moet beginnen insturen (dwars geel stippellijntje), en later eindigt met sturen. Rijlijn A (blauw) en B (rood) beginnen later met insturen, en eindigen ook vroeger.

                                      Het hoeft dus geen betoog dat, in deze "simpele" omstandigheden (geen rekening houdend met de aanrijdsnelheid, de remafstand, uitaccelereren), het snelst wordt gereden op lijn C (geel).

                                      Dit basisprincipe is enkel theorie. Want (ik som er maar enkele op) :
                                      • Weinig bochten zijn perfect constant.
                                      • Weinig bochten zijn exact 90°.
                                      • De snelheid waarmee men op het rechte stuk komt aanrijden, alsook de remcapaciteit, de acceleratiecapaciteit, dit alles gecombineerd met de grip in de bocht, kunnen maken dat een andere rijlijn toch sneller is dan de gele.
                                      • Afhankelijk van hoe lang de rechte lijn ná deze 90° rechtse bocht is, zal je ietsje later willen insturen en in je bocht in 't begin een iets kleinere radius willen rijden (= iets trager) om wat vroeger op het gas te kunnen zodat je dus een hogere snelheid hebt op het rechte stuk na deze bocht.
                                      • Als de grip van het wegdek in het begin van de bocht hoger/lager ligt dan in het einde van de bocht, zal je in het begin van de bocht een kleinere/grotere radius willen rijden om even snel te zijn.
                                      • ...
                                      Nog moeilijker wordt het bij bochten die meer dan 90° zijn. Vooral in bochten vanaf 135° wordt het helemaal anders (sommigen sturen laat in om zo goed mogelijk te kunnen accelereren, anderen sturen iets vroeger in en nemen een "knikje" in het midden van de bocht, ...).

                                      En 't moeilijkst wordt het in opeenvolgende bochten, waardoor de ideale lijn van bocht 1 je in een uiterst slechte positie brengt voor bocht 2. Je moet dus één van de twee bochten "compenseren". Ofwel geef je de ideale lijn in bocht 1 op, om zo goed mogelijk geplaatst te zitten voor bocht 2 (zodat je daar zo snel mogelijk uit kan accelereren, zodat je op het rechte stuk na de bochtencombinatie zoveel mogelijk snelheid hebt), ofwel compenseer je beide bochten een beetje (en dan kan je in % gaan verdelen hoeveel je welke bocht opgeeft), ...




                                      Vandaar dat "de" ideale lijn zeer persoonlijk is (afhankelijk van in de eerste plaats de auto), en zich ook wijzigt naargelang de race (wisselende grip-omstandigheden, verdedigende lijn om achterliggers te verhinderen in te halen, andere rijlijn om een inhaalmanoeuver in de bocht na deze te vergemakkelijken, ...).

                                      Maar met lijnen begint alles. Ik ben met mijn "miezerige" standaard BMW 120d met ocharme 177pk b.v. sneller dan een aantal Porsche-drivers gisteren, die geen circuit-ervaring hadden, met hun 993 of 996. Ze remmen te vroeg (pas op : beter te vroeg dan te laat remmen), ze snijden de bocht veel te vroeg aan (= met teveel snelheid in de bocht gaan waardoor je halverwege de bocht beseft dat je 'm aan die snelheid niet haalt, waardoor je weer moet vertragen om harder te kunnen sturen, en daarna moet je die verloren snelheid weer goed maken), ze wachten te lang met uitaccelereren, ze rijden niet vloeiend genoeg, ... Het is iets dat je moet leren, en gaandeweg wordt "lijnen rijden" een automatisme.
                                      Als je ziet dat b.v. een leeggehaalde oude Honda Civic van 120 pk en minder dan 900 kilo zwaar, met de juiste piloot aan boord (met kennis van z'n auto en de rijlijnen), overduidelijk sneller is dan een aantal nieuwe, superdure, ultrapotente sportwagens genre 911 of M3 ... dan zegt dat genoeg.

                                      Zeer veel coureurs gaan (desnoods met een huurauto) op een circuit waar ze nog nooit raceten, enkele dagen/weken voor ze er een wedstrijd hebben, toertjes draaien, om het "tempo" van het circuit aan te leren. Daardoor winnen ze kostbare tijd om de trainingsdagen : ze moeten het circuit niet meer verkennen, en kunnen meteen aan de slag met 't afstellen van de auto.
                                      Ricardo Patrese moest ooit voor BMW een gastrace rijden op de Nordschleife in een BMW toerwagen (ik dacht een fabrieks-M635CSi racer), en 'ie had nog nooit op de Nordschleige geracet. Hij heeft aan BMW toegezegd, onder de voorwaarde dat 'ie een week lang mocht trainen daar, en dat 'ie een aantal auto's ter beschikking kreeg. Eentje heeft 'ie de motor opgeblazen, een andere heeft 'ie gecrasht, maar 'ie heeft rondes gereden zonder stoppen. En 'ie won de race.

                                      Je mag de beste banden liggen hebben, de krachtigste motor steken hebben, de grootste ballen hebben ... op de verkeerde rijlijnen zet je dat alles nooit om in winst.




                                      De vraag blijft of het voor amateur-circuittoeristen zoals "wij", eigenlijk de moeite is om de juiste lijnen te rijden. Die vraag laat ik open.
                                      Wat mij betreft, echter, is het een vorm van sport. Ik heb in elke sport die 'k ooit deed, altijd gepoogd de techniek (van het doen, niet de techniek van de machines/toestellen waarmee je de sport beoefent) zo goed mogelijk gepoogd onder de knie te krijgen. Ik vind het leuk om m'n eigen kunnen stapje bij stapje te verbeteren. Ik evolueer liever met hetzelfde materiaal, tot ik een bepaald stuk materiaal echt "beheers", om dan pas over te stappen naar iets beters ... veeleer dan ik elke keer ik ga, iets beters meeneem. Naar mijn mening leer je de techniek zo beter, dan dat je vertrouwt op beter materiaal.
                                      En bovenal : ik vind het gewoon ongelofelijk leuk om zo bezig te zijn. Zo optimaal mogelijk rond gaan (de auto laten werken, niet zitten stressen achter dat stuur en zestien keer teveel schakelen en honderd keer teveel aan je stuur draaien per ronde), evt. achteraf een beetje analyseren hoe je reed, waar je tijd verloor, wat je kan verbeteren, ... enzovoort. Fun!
                                      Bijgevoegde Bestanden
                                      Last edited by ; 06/06/2008, 00:50.

                                      Comment


                                      • Ik moest meteen aan de Bianchi denken

                                        Die zou ik wel wat later insturen




                                        Mooie anekdote over Patrese ook, wist ik niet
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                                        Bestelt
                                        1995 Mazda MX-5 1.8

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
                                          Tuurlijk wel! Jij prakt toch niet zomaar wat rond. Je mag dan een 'makkelijke' auto rijden, je bent wel gepassioneerd door het rijden op circuit en probeert dat te perfectioneren op allerlei vlakken (niet beginnende met de auto, maar met jezelf) --> I like!
                                          Ja, en toch neen.

                                          Ik zie me hetzelfde geenszins doen met een zeer krachtige auto. Nu rijd ik ongeveer tegen de limiet aan van m'n auto (of eerder : van m'n banden). Ik stem de rijlijnen af op de meest beperkende factoren, en dat is 1) de banden en 2) de (afwezigheid van) power. En zo "groei" je in je rijden met die auto op dat circuit.
                                          Stop me in een 997 Carrera S ... en het zal heel wat anders zijn. 'k Ga uiteraard sneller rondgaan dan in m'n 120d, dat spreekt voor zich ... maar van 't eerste rondje dat ik even dicht bij de griplimiet van de banden ga rijden, ga ik een héél anders soort uitdaging tegenkomen. Nu hoef ik me van (teveel aan) power niks aan te trekken, dan wel. Nu hoef ik niet te vrezen voor (hopeloos) gemiste rempunten omdat ik door m'n weinige pk's nooit echt zot snel aan een remzone moet beginnen, dan wel. Enzovoort.

                                          Ik vind dat een heel andere ballgame... Ik mag b.v. vrij behoorlijke tijden rijden met mijn 120d (binnen de klasse van die auto's, dan), dat wil geenszins zeggen dat ik beter rijd dan iemand die met zijn Porsche slechts matige tijden draait (binnen die klasse dan). Wel integendeel.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X