Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vrij rijden circuit van Zolder (Eran racing)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Tja...en zo zou een Porsche rijder misschien totaal niet overweg kunnen met je 120d

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
      Ik moest meteen aan de Bianchi denken

      Die zou ik wel wat later insturen
      Bianchi is een bitch. Niet zo héél veel visuele punten om je remzone vast te pinnen, zéér zeer lichtjes offcamber, niet uitwaaierend, en net niet overzichtelijk genoeg. En een gevaarlijke buitenkant bocht aan de uitgang... smalle curbstones die vrij glad zijn, en onmiddellijk daartegen een grindbak. Daarin met je linkerwielen = zware afwijking van de rijlijn = pats in de muur.

      Bang om daar écht voluit te gaan. 't Is mijns inziens de plaats met 't minste room for error op Zolder, nu. Allez, toch met mijn auto. 'k Kan me inbeelden dat de beide brugjes een levensgevaarlijke plaats zijn om achteloos en licht sturend voluit over te gaan met b.v. een GT2.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
        Tja...en zo zou een Porsche rijder misschien totaal niet overweg kunnen met je 120d
        Hmmm, iemand die z'n Porsche écht deftig rond een circuit kan rijden, zal zéér weinig aanpassing nodig hebben om mijn 120d deftig rond te sturen. Immers, een Porsche écht beheersen (zeker een 911) betekent dat je écht ervaring en kennis hebt om een overpowerede auto in tal van bochten te kunnen opvangen als 'ie 'es plots wild doet. Dat leer je écht niet met mijn 120d (al wil 't natuurlijk niet zeggen dat je overal achteloos op je gaspedaal kan gaan staan).

        Edit : om 't anders te zeggen ... ik schat Chris_lbr gerust in staat om na 5 rondjes oefenen met mijn auto, mijn huidige tijden te evenaren (of te verbeteren). Ik schat mezelf géénszins in de mogelijkheid om, na 5 rondjes oefenen met zijn Martini Porsche, zijn beste tijden te evenaren, laat staan verbeteren.

        Ervaring is (bijna) alles.
        Last edited by ; 06/06/2008, 01:03.

        Comment


        • Neenee, de Bianchi is écht een bitch. Geen zware remzone, maar wel een belangrijk recht eind erachter --> crashes gebeuren bij het uitkomen, aan de binnenzijde.
          Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
          Bestelt
          1995 Mazda MX-5 1.8

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
            Neenee, de Bianchi is écht een bitch. Geen zware remzone, maar wel een belangrijk recht eind erachter --> crashes gebeuren bij het uitkomen, aan de binnenzijde.
            Je kan enorm veel tijd winnen, daar. Of verliezen. De eerste rondjes met m'n 120d daar, reed ik op 't eind van 't recht stuk ongeveer 160 km/u. Gisteren begon ik te remmen voor Villeneuve, aan minstens 170 km/u, er zaten er zelfs bij van 175. Ik denk dat je op dat stuk alleen al een volle seconde wint, alleen maar door correct in te sturen aan de gepaste snelheid, en vroeg genoeg terug op 't gas te gaan (uitwaaierend, met voldoende reserve om die koleregrindbak niet te passen). Leuk!

            Comment


            • Weer een mooi en leerrijk stukje proza!

              Dank u gTa, ik vraag me af waar je de tijd vandaan haalt

              Edith: het ging dus over het stuk tekst over de juiste lijnen

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                Gisteren begon ik te remmen voor Villeneuve, aan minstens 170 km/u,
                De Villeneuve ligt nog een statie verder, maar ik weet welke je bedoelt
                Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                Bestelt
                1995 Mazda MX-5 1.8

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
                  De Villeneuve ligt nog een statie verder, maar ik weet welke je bedoelt
                  Ja, juist, fok. Ik ga 't nooit leren.

                  Ha, pas op, volgas de Sacramentsheuvel af, daar haalt Sabineken toch ook dik 150. Zot gek.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                    Ja, juist, fok. Ik ga 't nooit leren.

                    Ha, pas op, volgas de Sacramentsheuvel af, daar haalt Sabineken toch ook dik 150. Zot gek.
                    Boh.



                    Met een 340R een 175


                    Nee, 't "probleem" is dat de chicane erg traag is komen te liggen. Maar die duik blijft het allermooiste dat Zolder te bieden heeft. En is, zeker op trackdays, een plaats waar je met een intrinsiek tragere wagen mooie dingen kan laten zien.
                    Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                    Bestelt
                    1995 Mazda MX-5 1.8

                    Comment


                    • Ja, bozo, een 340R. De perfecte concurrent voor een ééntwintigdeeetje.

                      Zolder gotta love it. Een circuit dat zich ook goed leent tot tragere auto's zoals de mijne. Francorchamps is b.v. sneller (sommige stukken), en dan loop je per ronde percentsgewijs een pak extra achterstand op.

                      Croix-en-Ternois trackday gaat ook zo de max zijn.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                        Zoals anderen al vertelden : de juiste lijnen rijden is hét belangrijkste. Zowel qua snelheid (rondentijden) als veiligheid.

                        De problematiek van het lijnen rijden is zeer ingewikkeld (als je meer info wil : koop en lees een goed boek over circuitrijden, ik verwijs b.v. naar m'n boekbespreking onder "testverslagen" hier op 't forum), want er bestaat niet iets als "de" ideale lijn. Afhankelijk van het voertuig (motor, auto, ...), het type voertuig (RWD vs. FWD, krachtig vs. minder krachtig, zwaartepunt, cornering ability, balans, banden, remmen, ophanging, ...), de ervaring van de chauffeur en nog een aantal andere zaken, is de ideale lijn vaak (lichtjes anders).





                        Het basisprincipe is simpel.
                        Een band kan maar een bepaalde hoeveelheid grip leveren in bochten (we gaan uit van constante snelheid, dus niet remmen of accelereren). Hoe scherper de bocht, hoe lager de maximale snelheid.
                        Wel, neem nu b.v. deze bocht (ik neem een simpele 90° bocht als voorbeeld, die constant is van radius) :
                        In deze bocht heb je, in 't extreemste geval, 3 soorten rijlijnen.
                        1. De eerste rijlijn (A, blauwe lijn) is de buitenkant van de bocht volgen. De tekening is op schaal (wel kleine afronding), en je ziet dat de straal van de bocht die je neemt ongeveer 28 meter is.
                        2. De tweede mogelijke rijlijn (B, rode lijn), is de binnenkant van de bocht volgen. De straal is ongeveer 23 meter.
                        3. De derde mogelijke rijlijn (C, gele lijn), is de bocht "zo breed mogelijk maken", het is de grootst mogelijk constante curve die je doorheen die bocht kan maken zonder naast de baan te geraken. De straal is maar liefst 39 meter.
                        Dus, als je lijn C volgt in plaats van lijn B, is de straal van de bocht die je neemt maar liefst 70% groter!

                        Als we dit vertalen in maximale bochtsnelheden, dan is dit (bijvoorbeeld) :
                        • lijn A : 72 km/u
                        • lijn B : 66 km/u
                        • lijn C : 88 km/u
                        Je ziet ook dat je bij rijlijn C (gele lijn) al vroeger moet beginnen insturen (dwars geel stippellijntje), en later eindigt met sturen. Rijlijn A (blauw) en B (rood) beginnen later met insturen, en eindigen ook vroeger.

                        Het hoeft dus geen betoog dat, in deze "simpele" omstandigheden (geen rekening houdend met de aanrijdsnelheid, de remafstand, uitaccelereren), het snelst wordt gereden op lijn C (geel).
                        Dit basisprincipe is enkel theorie. Want (ik som er maar enkele op) :
                        • Weinig bochten zijn perfect constant.
                        • Weinig bochten zijn exact 90°.
                        • De snelheid waarmee men op het rechte stuk komt aanrijden, alsook de remcapaciteit, de acceleratiecapaciteit, dit alles gecombineerd met de grip in de bocht, kunnen maken dat een andere rijlijn toch sneller is dan de gele.
                        • Afhankelijk van hoe lang de rechte lijn ná deze 90° rechtse bocht is, zal je ietsje later willen insturen en in je bocht in 't begin een iets kleinere radius willen rijden (= iets trager) om wat vroeger op het gas te kunnen zodat je dus een hogere snelheid hebt op het rechte stuk na deze bocht.
                        • Als de grip van het wegdek in het begin van de bocht hoger/lager ligt dan in het einde van de bocht, zal je in het begin van de bocht een kleinere/grotere radius willen rijden om even snel te zijn.
                        • ...
                        Nog moeilijker wordt het bij bochten die meer dan 90° zijn. Vooral in bochten vanaf 135° wordt het helemaal anders (sommigen sturen laat in om zo goed mogelijk te kunnen accelereren, anderen sturen iets vroeger in en nemen een "knikje" in het midden van de bocht, ...).

                        En 't moeilijkst wordt het in opeenvolgende bochten, waardoor de ideale lijn van bocht 1 je in een uiterst slechte positie brengt voor bocht 2. Je moet dus één van de twee bochten "compenseren". Ofwel geef je de ideale lijn in bocht 1 op, om zo goed mogelijk geplaatst te zitten voor bocht 2 (zodat je daar zo snel mogelijk uit kan accelereren, zodat je op het rechte stuk na de bochtencombinatie zoveel mogelijk snelheid hebt), ofwel compenseer je beide bochten een beetje (en dan kan je in % gaan verdelen hoeveel je welke bocht opgeeft), ...




                        Vandaar dat "de" ideale lijn zeer persoonlijk is (afhankelijk van in de eerste plaats de auto), en zich ook wijzigt naargelang de race (wisselende grip-omstandigheden, verdedigende lijn om achterliggers te verhinderen in te halen, andere rijlijn om een inhaalmanoeuver in de bocht na deze te vergemakkelijken, ...).

                        Maar met lijnen begint alles. Ik ben met mijn "miezerige" standaard BMW 120d met ocharme 177pk b.v. sneller dan een aantal Porsche-drivers gisteren, die geen circuit-ervaring hadden, met hun 993 of 996. Ze remmen te vroeg (pas op : beter te vroeg dan te laat remmen), ze snijden de bocht veel te vroeg aan (= met teveel snelheid in de bocht gaan waardoor je halverwege de bocht beseft dat je 'm aan die snelheid niet haalt, waardoor je weer moet vertragen om harder te kunnen sturen, en daarna moet je die verloren snelheid weer goed maken), ze wachten te lang met uitaccelereren, ze rijden niet vloeiend genoeg, ... Het is iets dat je moet leren, en gaandeweg wordt "lijnen rijden" een automatisme.
                        Als je ziet dat b.v. een leeggehaalde oude Honda Civic van 120 pk en minder dan 900 kilo zwaar, met de juiste piloot aan boord (met kennis van z'n auto en de rijlijnen), overduidelijk sneller is dan een aantal nieuwe, superdure, ultrapotente sportwagens genre 911 of M3 ... dan zegt dat genoeg.

                        Zeer veel coureurs gaan (desnoods met een huurauto) op een circuit waar ze nog nooit raceten, enkele dagen/weken voor ze er een wedstrijd hebben, toertjes draaien, om het "tempo" van het circuit aan te leren. Daardoor winnen ze kostbare tijd om de trainingsdagen : ze moeten het circuit niet meer verkennen, en kunnen meteen aan de slag met 't afstellen van de auto.
                        Ricardo Patrese moest ooit voor BMW een gastrace rijden op de Nordschleife in een BMW toerwagen (ik dacht een fabrieks-M635CSi racer), en 'ie had nog nooit op de Nordschleige geracet. Hij heeft aan BMW toegezegd, onder de voorwaarde dat 'ie een week lang mocht trainen daar, en dat 'ie een aantal auto's ter beschikking kreeg. Eentje heeft 'ie de motor opgeblazen, een andere heeft 'ie gecrasht, maar 'ie heeft rondes gereden zonder stoppen. En 'ie won de race.

                        Je mag de beste banden liggen hebben, de krachtigste motor steken hebben, de grootste ballen hebben ... op de verkeerde rijlijnen zet je dat alles nooit om in winst.




                        De vraag blijft of het voor amateur-circuittoeristen zoals "wij", eigenlijk de moeite is om de juiste lijnen te rijden. Die vraag laat ik open.
                        Wat mij betreft, echter, is het een vorm van sport. Ik heb in elke sport die 'k ooit deed, altijd gepoogd de techniek (van het doen, niet de techniek van de machines/toestellen waarmee je de sport beoefent) zo goed mogelijk gepoogd onder de knie te krijgen. Ik vind het leuk om m'n eigen kunnen stapje bij stapje te verbeteren. Ik evolueer liever met hetzelfde materiaal, tot ik een bepaald stuk materiaal echt "beheers", om dan pas over te stappen naar iets beters ... veeleer dan ik elke keer ik ga, iets beters meeneem. Naar mijn mening leer je de techniek zo beter, dan dat je vertrouwt op beter materiaal.
                        En bovenal : ik vind het gewoon ongelofelijk leuk om zo bezig te zijn. Zo optimaal mogelijk rond gaan (de auto laten werken, niet zitten stressen achter dat stuur en zestien keer teveel schakelen en honderd keer teveel aan je stuur draaien per ronde), evt. achteraf een beetje analyseren hoe je reed, waar je tijd verloor, wat je kan verbeteren, ... enzovoort. Fun!

                        bedankt voor de "korte" uitleg gTa

                        als ik dit hier allemaal lees denk ik wel dat het redelijk zou meevallen hoor voor mij op een circuit ( denk ik toch)
                        ik heb wel circuitervaring met de moto en vroeger heb ik jaren autocros gedaan in Warneton ...
                        ik weet dit is niet hetzelfde maar ik ben niet bang om snel te rijden (integendeel)
                        en dan spreek ik niet over plankgas rechtdoor op de autostrade want iedereen kan dit , ik wil een bocht altijd iets vlugger nemen dan iemand anders
                        ik doe regelmatig het ei in Kortrijk (of ergens anders ) zomaar voor de fun en ik kan die toch al redelijk vlot nemen hoor , idem van afritten en opritten ik probeer die toch altijd aan een mooie snelheid te nemen en als ik uw uitleg lees over lijnen rijden zie ik wel dat ik dan op de goeie manier bezig ben


                        o ja die dagen dat jullie op Zolder gaan rijden is iedereen daar dan toegelaten ?
                        of moet je op voorhand ingeschreven zijn , of hoe werkt dit ?
                        zijn dit vaste dagen ?
                        hopelijk hier ook nog wat uitleg over ...

                        thx

                        Comment


                        • De 2de juli toerke op Zolder?

                          Comment


                          • "Free Driving" staat enkel open voor mensen die de Circuit Experience cursus hebben gevolgd, Toerke.





                            Op voorhand inschrijven is de boodschap.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door BMW Z4 M Bekijk Berichten
                              De 2de juli toerke op Zolder?

                              wie weet wie weet

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                "Free Driving" staat enkel open voor mensen die de Circuit Experience cursus hebben gevolgd, Toerke.





                                Op voorhand inschrijven is de boodschap.
                                aa oke bedankt

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichten
                                  wie weet wie weet
                                  Zal wel heel moeilijk worden (lees: niet mogelijk zijn :p)
                                  aangezien er slechts zo'n experience day is de 4e juli...
                                  Maar mocht je gaan, laat het me weten.
                                  Alleen ben ik daar nu best niet mee bezig in de examens
                                  2009 BMW E91 320d
                                  2002 BMW E46 M3
                                  2013 ALPINA F11 D5 Biturbo Touring
                                  2010 MINI R56 Cooper S Mayfair



                                  Comment


                                  • 2 juli ga ik zo goed als zeker meedoen! RRD misschien ook, en bmwM-optic?

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten
                                      2 juli ga ik zo goed als zeker meedoen! RRD misschien ook, en bmwM-optic?


                                      Zie dat tegen dan uw kar gewassen is hé Fiddy!

                                      @toerke: gewoon doen!

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door BMW Z4 M Bekijk Berichten


                                        Zie dat tegen dan uw kar gewassen is hé Fiddy!

                                        @toerke: gewoon doen!
                                        gene stress, de regen is er mee bezig op dit moment ....

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                          Edit : om 't anders te zeggen ... ik schat Chris_lbr gerust in staat om na 5 rondjes oefenen met mijn auto, mijn huidige tijden te evenaren (of te verbeteren). Ik schat mezelf géénszins in de mogelijkheid om, na 5 rondjes oefenen met zijn Martini Porsche, zijn beste tijden te evenaren, laat staan verbeteren.

                                          Ervaring is (bijna) alles.
                                          Momenteel staat mijn rondetijd met de Martini op 2'07" (met gewone straatbanden én passagier) wat niet echt vet is ('t probleem van het vermogensverlies is nog niet opgelost maar wordt verder naar gezocht). Ik denk dat je die tijd in mijne Martini misschien wel redelijk rap zou kunnen evenaren...tenzij...je echt problemen zou hebben om te rijden met keiharde voorbanden. De banden vooraan zijn nl. van 2001 en 2002 en schuiven echt lekker door. 't Plezante eraan is dat je de grip moet gaan zoeken zoals bij het karten.

                                          Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                          Je kan enorm veel tijd winnen, daar. Of verliezen. De eerste rondjes met m'n 120d daar, reed ik op 't eind van 't recht stuk ongeveer 160 km/u. Gisteren begon ik te remmen voor Villeneuve, aan minstens 170 km/u, er zaten er zelfs bij van 175. Ik denk dat je op dat stuk alleen al een volle seconde wint, alleen maar door correct in te sturen aan de gepaste snelheid, en vroeg genoeg terug op 't gas te gaan (uitwaaierend, met voldoende reserve om die koleregrindbak niet te passen). Leuk!
                                          Voor Bianchi moet je toch wel wat in de ankers om proper in te kunnen sturen. Als ik hem correct instuur kan ik aan de apex (die in de helft van de bocht ligt) voluit op de gas. Allé, nu gaat dat nog maar binnenkort (als het vermogensprobleem eindelijk eens gevonden wordt) misschien niet meer of 't is ook richting muur.
                                          Oorspronkelijk geplaatst door BMW Z4 M Bekijk Berichten
                                          De 2de juli toerke op Zolder?
                                          Yep ! Sonia en ik zijn al ingeschreven...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X