Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Kijk, zo de max, die PerformanceBox analyse!! Twee rondjes tegenover elkaar gezet, een 2:07 en een 2:09.
Eerste conclusie : duidelijk een rem+gas circuit -> nauwelijks constante snelheden (langere bochten), quasi integraal ofwel plankgas ofwel remmen.
Tweede conclusie : bochten correct aansnijden = belangrijk. In de graph zie je de snelheid gedurende de 2 rondjes, rode rondje is 2:07, blauwe rondje is 2:09. De tweede "dip" in de snelheidscurve, daar waarop de verticale stippellijn staat, is de Kanaalbocht (de kruisjes op de grid waarop je duidelijk 't circuit van Zolder ziet, staan daar trouwens). In de 2:07 ronde ben ik daar 10 per uur sneller doorgegaan, en even snel weer op 't gas -> zie hoeveel meer snelheid je oppikt gedurende 't stuk erna (tot aan de Bianchi). En in de Bianchi net hetzelfde -> minder afgeremd (rood), en sneller weer op 't gas). Aan de kleine chicane (vierde piek, hoogste snelheid op circuit) rijd ik daar in het 2:07 rondje ook duidelijk sneller.
Zalig. 'k Ga me amuseren met dat ding en de software. 'k Ga dan 'es analyseren hoe je 't beste aansnijdt, en zo. Moet er duidelijk uit te filteren zijn.
Zalig. 'k Ga me amuseren met dat ding en de software. 'k Ga dan 'es analyseren hoe je 't beste aansnijdt, en zo. Moet er duidelijk uit te filteren zijn.
Fak, ik kan inzoomen op dat "kaartje", en zo zie je supernauwkeurig de rijlijnen. De "rode" ronde (2:07) ging ik in de Kanaalbocht een beetje vroeger insturen, maar aan hogere snelheid, en ging ik een pak wijder. En 't aanremmen van de Bianchi begint bij beide ronden op hetzelfde punt, maar ik stuur later in in het snellere rondje (late apex). Naar de Villeneuve toe heb ik in 't rode rondje veel later geremd, en in de haarspeld moet je blijkbaar niet al té laat insturen, 'k ben daar ook veel wijder gegaan dan tijdens 't tragere rondje (al is 2:09 helemaal niet traag), en heb meer snelheid doorheen de haarspeld meegenomen.
O ja, en de MINI van Dragon is inderdaad duidelijk krachtiger dan de MINI van Wannes. Hoe die op me toe reed op de rechte stukken (of als 'ie voorop zat, van me weg reed dus), impressionant. Wannes' JCW kroop zeer zachtjes van me weg of naar me toe, maar Dragon z'n Mk.II is echt overduidelijk *boenk* "hier ben ik". Nice! 'k Weet niet goed hoe hard 'ie de bochten nam, tegen de limiet of niet (denk het wel, de paar keren dat 'k achter 'm zat zag ik 'm toch soms met brio de bochten induiken, soms 'e met proper onderstuur tot gevolg (ik ook hoor ) ). In de bochten waren we aan elkaar gewaagd, 't komt aan op de lijnen, lijkt me.
Heb leuke front/aft video's genomen van de rondjes met Dragon in de buurt, waaronder eentje ook met 'n ... euhm ... proper inhaalmanoeuver op de start/finish straight ... helemaal links gebleven, een Lotus voorbij en net voor de Eerste ook nog 'n andere kar. Dragon dacht 't slimmer te spelen en helemaal rechts te gaan zitten (de Lotus rechts inhalend), maar 'ie zat dan vast achter die andere. Was effe zweten, maar zalig moment.
Tja met momenten was het spannend Zoals met die lotus, je voelt dat je sneller bent maar op dat moment kom je in de remzone en dan wil ik dat risico niet pakken.
Ook toen ik achter jou zat, op sommige momenten kwam ik echt dichtbij (eigenlijk te dicht) maar dan komt de remzone en duik je de bocht in, dan 1 verkeerd schakelmaneuver of iets afwijken van de lijn scheelt direct een paar meter. Ik heb wel een paar keer onderstuur gehad ja Slecht aangesneden bochten! Tis natuurlijk maar de eerste keer dat ik met deze wagen het circuit opga en de volledige feeling is er nog niet Ik moet zeggen dat hij zich wel voorbeeldig gedraagd, zeker met de semi slicks.
Toen ik achter jou reed heb ik jouw eentje ook een paar keer zien schudden met zijn poepke
2014 Bmw 118d Estorill //M
2000 Bmw 320d
2008 Bmw 335i touring Alpinweiss //M Sport 361pk 541 Nm by BR Performance
2011 Bmw 1M Coupé (Verkocht, dank u wel Di Rupo.) https://www.facebook.com/Food-Factory-486630784806254/
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... " Gelieve volgende link eens te lezen,het kost je maar een minuutje... http://www.autoforum.be/showthread.p...-met-de-wereld Rekening nummer:Lieve Van Hove BE26 3770 7528 0929
Nog iets wijs. Mijne G-circle (en neen dat heeft niks met de G-plek te maken )! Samen met een ingezoomd en vergrote vergelijking van de rijlijnen in de Kanaalbocht.
Ge ziet aan de rijlijnen dat ik in de rode ronde (2:07) duidelijk wijder ging dan in de blauwe ronde (2:09). Logisch ook aangezien ik de bocht aansneed aan 10 km/u sneller.
En de G-circle : overduidelijk een circuit dat in wijzerzin draait -> véél meer G-krachten naar links (dus rechtsaf draaien). Lage acceleratie-G's (weinig power ), maar wel ferm hoge zijdelingse G's (tot 1,25 G bij 't naar rechts draaien, en tot 1,32 G bij 't naar links draaien!). Vét !
Tja met momenten was het spannend Zoals met die lotus, je voelt dat je sneller bent maar op dat moment kom je in de remzone en dan wil ik dat risico niet pakken.
Ook toen ik achter jou zat, op sommige momenten kwam ik echt dichtbij (eigenlijk te dicht) maar dan komt de remzone en duik je de bocht in, dan 1 verkeerd schakelmaneuver of iets afwijken van de lijn scheelt direct een paar meter. Ik heb wel een paar keer onderstuur gehad ja Slecht aangesneden bochten! Tis natuurlijk maar de eerste keer dat ik met deze wagen het circuit opga en de volledige feeling is er nog niet Ik moet zeggen dat hij zich wel voorbeeldig gedraagd, zeker met de semi slicks.
Toen ik achter jou reed heb ik jouw eentje ook een paar keer zien schudden met zijn poepke
True, ene keer (de kleine chicane voor de sacramentsheuvel) heb ik 'es zot gedaan, en sneed ik de chicane lichtjes dwars aan. Was niet bedoeld, gewoon naar jou zitten turen in m'n achteruitkijkspiegel, en daardoor niet hard genoeg geremd. En dan is 't FOK en dan is 't erop of erover. Nou, gewoon ingestuurd en ze erdoor laten glijden. Jammer dat jij niet filmt, zou dat graag 'es zien zo.
Ik had af en toe ook last van onderstuur, hoor. Typisch : te snel een bocht willen induiken, of te abrupt insturen. Dan wéét je dat je 't aan je rekker hebt.
Snelle constante tijden rijden is ni makkelijk. Zeker met ander verkeer, waar je "rond" moet of dat je zonder brokken wil laten passeren.
Twas knap om te zien Ik dacht op die moment echt van daar gaat hem maar het viel mee Ik heb wel veel problemen gehad met de dsc die opsprong elke keer ik een bocht uit accelereerde Ik denk dat ik dat spel volgende keer eens afzet
2014 Bmw 118d Estorill //M
2000 Bmw 320d
2008 Bmw 335i touring Alpinweiss //M Sport 361pk 541 Nm by BR Performance
2011 Bmw 1M Coupé (Verkocht, dank u wel Di Rupo.) https://www.facebook.com/Food-Factory-486630784806254/
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... " Gelieve volgende link eens te lezen,het kost je maar een minuutje... http://www.autoforum.be/showthread.p...-met-de-wereld Rekening nummer:Lieve Van Hove BE26 3770 7528 0929
Twas knap om te zien Ik dacht op die moment echt van daar gaat hem maar het viel mee Ik heb wel veel problemen gehad met de dsc die opsprong elke keer ik een bocht uit accelereerde Ik denk dat ik dat spel volgende keer eens afzet
Met semislicks werkte dat bij mij echt niet. Continu uitgezet. Vandaar ook dat kontje-zet.
Sorry dat 'k ni lang bleef zitten, normaal ben ik een viswijf ongelofelijk. Maar 'k stond op scherp, en 'k wou gaan kijken. Nice meeting you. Dat gaat de max zijn met de Escort op Croix.
Met semislicks werkte dat bij mij echt niet. Continu uitgezet. Vandaar ook dat kontje-zet.
Volgende keer toch proberen uit te zetten! Zeker bij het uitkomen van bochten die ik mss iets te snel nam heeft hij er veel last van en dat is zeer ambetant als er eentje in uw kont hangt en dien auto wil niet vertrekken
2014 Bmw 118d Estorill //M
2000 Bmw 320d
2008 Bmw 335i touring Alpinweiss //M Sport 361pk 541 Nm by BR Performance
2011 Bmw 1M Coupé (Verkocht, dank u wel Di Rupo.) https://www.facebook.com/Food-Factory-486630784806254/
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... " Gelieve volgende link eens te lezen,het kost je maar een minuutje... http://www.autoforum.be/showthread.p...-met-de-wereld Rekening nummer:Lieve Van Hove BE26 3770 7528 0929
Volgende keer toch proberen uit te zetten! Zeker bij het uitkomen van bochten die ik mss iets te snel nam heeft hij er veel last van en dat is zeer ambetant als er eentje in uw kont hangt en dien auto wil niet vertrekken
True!
Ik vind 't vooral hatelijk dat ge gas geeft en dat 'ie niet reageert, dan. Buiten dat knipperlampeke.
't Is eigenlijk een mes dat langs twee kanten snijdt. Ge zet wel uwen (halve) beschermengel uit, hè. Met DSC uitgeschakeld moet ik (zeker bij 't aanremmen van de Villeneuve chicane) soms serieus corrigeren om de kar recht te houden. Als ge 't DSC aan laat staan moogt ge properkes rechtdoor blijven sturen, die kar trekt zichzelf recht.
Maar 't is ni fun, bijvoorbeeld in de Villeneuve. Rechts-links-rechts, daar geeft ge al eigenlijk gas terwijl ge naar links begint te sturen (allez ik toch, in 3e, op koppel, met weinig pk's), maar als den DSC opstaat dan doet 'ie niks, gewoon z'n snelheid aanhouden.
En ne keer overmoedig en 'ie schuift dan plots wel ferm (ge hebt het gezien ). Wel gevaarlijker.
Nujah.
Gelukkig zonder brokken! Op Duez Days op Spa was 't anders. Vazily heeft 'n klein tikje gedaan met z'n E30 M3, kon iemand die was gespind niet meer ontwijken. 't Schijnt dat 't daar ook POKKEdruk was. Zeker in klasse 2.
Comment