Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vrij rijden circuit van Zolder (Eran racing)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • M'n banden.

    Mô vent tôh ... van 6 mm profiel naar 4 mm profiel op 2 uurtjes rijden. Miljaar miljaar wat een bandenvreterij, zo'n temperaturen.

    Comment


    • Tzyn nog redelijk wa gelukte foto's bij

      Comment


      • Het was inderdaad een schitterende dag.

        Ik had de post van gTa niet meer gelezen waardoor ik dus stipt om 7.00 uur in Zolder stond. Daar wisten ze ons te zeggen dat de theorie pas om 8.10 begint waardoor ik en nog veel anderen een uur hebben moeten wachten.
        Al snel liep ik er Wiseguy tegen het lijf. We hebben wat kennis gemaakt aan de toog en er wat geluld over auto's en het forum...

        Na de theoretische cursus die door ons forum lid A.J. (Andy Jaenen) en organistor van deze track days (tesamen met Eric Bruynoghe, vandaar de naam ERAN Racing) werd gegeven, mochten we tesamen met een begeleider het circuit op.

        Deze begeleider brengt je op de hoogte van de ideale zithouding, de ideale lijn van het circuit, de rempunten, en verschillende tips voor de veiligheid zoals het kijken in de spiegels...

        Na enkele ronden en een korte rustpauze voor zowel rijder als wagen mag je opnieuw het circuit op in formatie's van 6 wagens en een pace-car. Iedere rijder kan door een doorschuifssyteem dus 1 ronde achter de pace-car rijden. Deze wagen rijdt de ideale lijn en remt op het juiste tijdstip.

        Na alweer een korte rustpauze kan er vanaf 10.45 uur vrij gereden worden. Vanaf dan begint de adrenaline pas echt parten te spelen. Zonder begeleider en in volle vrijheid scheuren over het prachtige circuit van Zolder. Heerlijk gewoon.

        Er zijn natuurlijke snellere rijders die voorbij willen, maar dit wordt met de nodige hoffelijkheid in alle veiligheid gedaan. Ik heb op geen enkel moment een onveilig gevoel gehad. Dat maakt dus dat dit een fantastische ervaring was die ik heel zeker nog eens ga overdoen. De cursus zal ik wel niet meer volgen, maar een uur Free Driving ga ik heel zeker nog eens doen...

        Aangezien ik vond dat mijn auto genoeg had moeten werken in de voormiddag, en rekening houdend met het warme weer wat het vermoeiender maakt voor de wagens, heb ik beslist om mijn uurtje Free Driving een andere keer te doen. Ik kijk er nu al naar uit.

        Vanaf 11.00 uur zijn ook gTa en Malaise geärriveerd. Manlief, die gTa kan wel deftig aan zijn stuur draaien seg... Daar moest ik al snel voor opzij gaan...

        Namiddag zijn ook nog Wannes, Tsmetjen, Porky, Dégioke en nvdd in gezelschap van een vriend een kijkje komen nemen.
        Wannes heeft er de Mini van zijn madam nog eens uitgetest, tesamen met de driftende E30 318is van Porky...

        Besluit: Het was een perfecte AW-meeting...
        Last edited by BMWMB; 13/09/2006, 22:19.
        OO 00 OO

        Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
        Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

        Comment


        • 'k Ben niet geweest De tandarts vond het nodig een gat te vullen, dus eer ik buiten was, was het te laat om te komen.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
            Besluit: Het was een perfecte AW-meeting...
            Hear hear !

            Topklasse amusement, ontopic zowaar (we blijven een autoforum), verfrissend en uitzonderlijk (want zoiets doe je niet vaak), veilig en goed georganiseerd (pluim voor ERAN, echt waar), en met een leutige bende.

            ERAN levert daar echt goed werk, en de mannen zijn ook erg vriendelijk. M'n touring (okay, niet veel diesel stessies komen daar ooit opdagen, daarom misschien dat Babs werd herkend) werd bij binnenkomst in of wegrijden uit de paddock telkenmale op 'n vriendelijke knik, zwaai of groet getrakteerd door de ERAN-people. Zo hoort het, maar ze doén het ook. Dikke pluim, want 't onderlijnt het plezier nogmaals.

            Wat aan dat stuur draaien betreft ... no offence, maar de manier waarop Porker aan de slag gaat met z'n 318is, is nog altijd een andere wereld dan die van de rest van ons, vind ik. Je moet natuurlijk een beetje ziek zijn in je hoofd ( ) om zó op de limiet (of toch bijna) met een oude kar rond te hossen op 't circuit (zonder enige electronica die een oogje in 't zeil houdt), maar 'ie doét het toch maar...
            Daar zit 'm 't verschil : 'ie heeft talent én de wil om zo te gaan rijden. Als ik Babs schuin zet, slaat m'n hart altijd een tel of twee over. Ik haal ze wel terug recht, maar de rondjes erna ga ik diezelfde bocht een tikje trager nemen. Porker niet : hij zoekt de limieten in elke bocht op, en neemt die bochten dan ook tegen de limiet aan. Glijden of niet, onderstuur bij 't insturen of niet, overstuur bij 't remmen in de bochten of niet, overhellen of niet : er is maar één woord dat 'ie kent en dat is "gaan". Hoed af, hoor.
            Ikzelf ben (op geen enkel vlak trouwens) niet zo'n "ultieme prestaties"-man, maar eerder iemand die wel véél prestaties wil maar ondertussen ook probeert de techniek zoveel mogelijk te beheersen. Of 't nu met snowboarden, windsurfen, m'n werk, of met autorijden is : ik beleef persoonlijk meer plezier aan een tragere ronde waarin ik telkenmale perfect tiphiel, constant de perfecte lijnen rijd en op perfecte manier tragere rijders dubbel, dan een snellere ronde (qua tijd) maar die wel minder gecoördineerd is.

            Toen ik achter BMWMB aan reed, zag en ondervond ik duidelijk dat 'ie een veilige rijstijl aannam. 'Ie ging ietsje vroeger van 't gas af, om niet à fond te moeten remmen (ik doe dat ook niet, zodoende heb ik vandaag ondanks de hitte quasi nooit last gehad van fading), en 'ie wacht met op 't gas gaan tot 'ie duidelijk de uitgang van de bocht ziet. De fun die 'ie had (zo stond overduidelijk op z'n guitige smile af te lezen) was even groot als die van al de rest van ons, maar 'ie deed 't wel op een héél sportieve maar veilige manier. Respect.
            Toen ik achter 'm reed (ik heb 't allemaal op camera), leek 't ook alsof z'n 118d een tikje meer last van onderstuur had dan mijn Babs. Ik had het gevoel dat ik ietsje krachtiger/sneller in kon sturen. Maar dat kan ook aan de banden liggen (zal wel dat zijn), want de '1 staat bekend om z'n fenomenale weggedrag (van het concept uit, dan).

            Ik heb ook férm m'n best moeten doen om voorbij Wiseguy te geraken. Z'n 106 GTI is een zalig machientje om achter te rijden. Tegenover Babs komt 'ie een beetje pit tekort (geen schaamte daar, uiteraard), maar in de bochten moest ik alle zeilen bijzetten om 'm bij te blijven. 'k Vind 't jammer dat ik 'es niet ben kunnen meerijden, maar ik vermoed dat z'n auto een pak meer "snappy" fun biedt dan mijn dieselcamion.

            En ook de Wannes was er, yep. Z'n MINI is er eentje met 'n mes tussen de tanden, en zo rijdt 'ie 'm ook. Tijdens de chronorondjes had 'ie tot twee maal toe teveel verkeer in z'n ronde, ik ben er zeker van dat 'ie, in een compleet vrije ronde, onze tijden verpulvert met z'n go kart.
            En ik moet m'n mening over z'n rijgedrag een beetje bijschaven. Ik had vroeger (blijkbaar onterecht) het gevoel dat 'ie soms een beetje té wild tekeer ging, maar niks is minder waar. Met respect voor 't materiaal (vroeg genoeg terug binnenkomen) en met een immer aanwezige veiligheidsmarge (niet wachten tot op 't laatste punt om te remmen) jakkerde 'ie z'n bromtol aan een rotvaart over Zolder heen. Fantastisch ! En dat alles onderlijnd door het compressorgehuil dat - met een beetje verbeelding - goed lijkt op de transmission whining (het transmissiegehuil) dat zo kenmerkend is voor race-auto's : de perfécte Zolder-belevenis.

            Babs mag, als rasechte BMW met 'n onderstel afgesteld door BMW M (en met andere woorden garant staand voor een fenomenale wegligging die ook het comfort niet uit 't oog verliest, zoals vaak bij Audi sportophangingen), op de openbare weg dan wel een rasechte sportvrouw zijn ... op Zolder komt haar gewicht toch wel piepen. Je moet ze echt vloeiend rijden, zeker op zo'n hete dag als vandaag met oververhitte banden op 'n gloeiend heet wegdek, want blitssnel of "snappy" insturen is er écht niet bij. Vooral toen ik in de achtervolging van kleinere racewagentjes zoals uitgeklede 106 en Méganes ging, bleek dat die auto's nog 2 meter langer kunnen wachten met insturen. Als ik dat doe, mis ik compleet de apex en de ideale lijn, omdat Babs (als pure wegwagen, zonder énige op circuitgebruik afgestemde attributen) echt in de bocht "gezet" moet worden, en daar is plaats voor nodig dus je moet iets vroeger met insturen beginnen. Maar toch, haar neutraliteit en de fantastische en veilig aanvoelende wegligging staat me wél toe om die race-autootjes te blijven volgen. En eventjes erna ging ik er dan, met m'n overschot aan koppel, mooi over.
            De neutraliteit waarmee zowat élke BMW gezegend is, is dus ook zeer zeker bij Babs aanwezig, en dat is toch een heuse zegen voor iedereen die van sportief rijden houdt (het is ook geen toeval dat je op trackdays voornamelijk Porsche en BMW ziet ... 't zijn immers de enige twee "massamerken" die auto's maken die af fabriek al fenomenaal om een circuit heen te jakkeren zijn). De perfecte gewichtsverdeling, een snedige voortrein en stuurinrichting, en een levendige en goed bijtende achteras. En uiteraard een goeie motor, die via achterwielaandrijving z'n kracht in snelheid omzet. Da's 't recept om op snelle manier Zolder rond te gaan, zonder je constant zorgen te moeten maken over het gedrag van de auto : erg voorspelbaar, heel beheersbaar, en uitermate fun.
            Ik heb wel dringend een sperdifferentieel nodig, want Babs rookt in een aantal bochten haar binnenste achterwiel op. Zelfs de 255mm brede Michelin Pilot Sport 2 achteraan, kunnen 'r koppel in erg hard genomen bochten niet de baas... Maar aan de andere kant zorgt dat ervoor dat Babs niet gaat powersliden, en dat is een pluspunt want als je daarmee begint wordt 't pas écht link.



            Zalig dagje, dus. Ik heb genoten als nooit tevoren. Dit moeten we toch proberen 2 tot 3 keer per jaar te herhalen.

            Thx guys ! Een ook een verliefd bedankje aan m'n trouwe, schitterende auto ... 't is een BMW dus 't is normaal, maar toch mag 't nog 'es vermeld worden dat ze er eentje uit de duizend is.
            Last edited by ; 13/09/2006, 22:51.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door gTa
              M'n banden.

              Mô vent tôh ... van 6 mm profiel naar 4 mm profiel op 2 uurtjes rijden. Miljaar miljaar wat een bandenvreterij, zo'n temperaturen.
              Ahh daarom zat je 2 uurtjes geleden nog voor uw huis de pinkers van jouw BMW te controleren (of waren het de banden) .
              Ik heb ook eens gekeken naar je voorruit; wat doet het nummer '70' daar?
              en btw veel vliegen mee gehad tijdens het rijden, toch eens je ruit wassen ...

              Dé site voor alle Audi Sport/S/RS/R liefhebbers, eigenaars en fanaten!

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door gTa
                Zalig dagje, dus. Ik heb genoten als nooit tevoren. Dit moeten we toch proberen 2 tot 3 keer per jaar te herhalen.
                ok, ik noteer dat en eveneens uw vrijwillige medewerking om telkens een lading pitspoezen mee te brengen

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Spillies
                  Ahh daarom zat je 2 uurtjes geleden nog voor uw huis de pinkers van jouw BMW te controleren (of waren het de banden) .
                  Ik heb ook eens gekeken naar je voorruit; wat doet het nummer '70' daar?
                  en btw veel vliegen mee gehad tijdens het rijden, toch eens je ruit wassen ...
                  *lol*

                  Nee, het binnenwerk van m'n rechter achterlicht (een plastic ding met daarin de lampjes) was tijdens het opendoen van m'n rechter koffervak losgekomen (was een beetje ruw geweest omdat ik 't niet meteen loskreeg), en de lampjes zaten dus binnenin het koetswerk te knipperen in plaats van in de lichtunit. Heb 't weer vastgezet.

                  De "70" was mijn "startnummer" van vandaag op Zolder. Elke auto heeft daar dan een nummer kleven in de rechterbovenhoek van de voorruit. Ook wordt er binnenin een transponder gehangen die wordt gebruikt om geluidsmetingen te doen ; Zolder ligt temidden een bosrijk woongebied, en dient dus aan uiterst strenge normen inzake geluidsoverlast te voldoen. Daarom de permanente bewaking op auditief vlak.

                  Vliegen : tsjah. Risico van het vak.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door tsmetjen
                    ok, ik noteer dat en eveneens uw vrijwillige medewerking om telkens een lading pitspoezen mee te brengen
                    Een PM naar Shauni, W3N, ST-optic, Djam e.a. is al onderweg.

                    Comment


                    • de meest impressionante wagens waren in mijn ogen de 635 en de geel zwarte M3.
                      Man, die gingen echt hard

                      Comment


                      • Kunnen we dat circuit niet eens afhuren voor het AW-forum...?
                        OO 00 OO

                        Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                        Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door gTa
                          En ik heb ongeveer 1,7 GB beeldmateriaal. Waarvan wel ca. 1,4 GB filmpjes. Elk rondje dat ik heb gereden staat integraal op video. 'k Ben benieuwd.

                          Ik ook, geweldig!!
                          Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                          Bestelt
                          1995 Mazda MX-5 1.8

                          Comment


                          • Als ik dat hier allemaal lees, die enthousiaste reacties, heb ik in alle eerlijkheid toch wel een béétje het gevoel dat ik (voor het eerst ) een nuttige bijdrage heb gedaan aan het forum...
                            OK, vroeg of laat was er toch iemand anders met dit topic op de proppen gekomen, dat vermeldt dat dit soort heel open trackdays bestaan, ook dicht bij huis. 't Doet gewoon deugd dat het idee goed onthaald werd en de groep gegadigden telkens aandikt!!



                            Ik popel alvast tot een Eran-dag eens op het juiste moment valt voor mij, zodat ik met de AW'ers, met elk hun eigen rijstijl, zo lees ik, maar allemaal evenveel rijplezier met hun stuk-voor-stuk heerlijke ketels, 'ns mee mag rijden en genieten van dat circuit van Zolder dat me zo na aan het hart ligt



                            En ga vooral door met die verslagjes, en laat die foto's en video's aanrukken, 'k vind het super
                            Last edited by Lotuzzz; 13/09/2006, 23:39.
                            Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                            Bestelt
                            1995 Mazda MX-5 1.8

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door gTa
                              *lol*

                              Nee, het binnenwerk van m'n rechter achterlicht (een plastic ding met daarin de lampjes) was tijdens het opendoen van m'n rechter koffervak losgekomen (was een beetje ruw geweest omdat ik 't niet meteen loskreeg), en de lampjes zaten dus binnenin het koetswerk te knipperen in plaats van in de lichtunit. Heb 't weer vastgezet.

                              De "70" was mijn "startnummer" van vandaag op Zolder. Elke auto heeft daar dan een nummer kleven in de rechterbovenhoek van de voorruit. Ook wordt er binnenin een transponder gehangen die wordt gebruikt om geluidsmetingen te doen ; Zolder ligt temidden een bosrijk woongebied, en dient dus aan uiterst strenge normen inzake geluidsoverlast te voldoen. Daarom de permanente bewaking op auditief vlak.

                              Vliegen : tsjah. Risico van het vak.
                              Een transponder dient om je rondetijden te registeren. Om de geluidmetingen te doen heeft men in Zolder twee vaste meetpunten. Wanneer je daar voorbij scheurt meten ze automatisch je geproduceerde decibels.

                              Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Atenza
                                Een transponder dient om je rondetijden te registeren. Om de geluidmetingen te doen heeft men in Zolder twee vaste meetpunten. Wanneer je daar voorbij scheurt meten ze automatisch je geproduceerde decibels.
                                Weet ik ook wel. De transponder dient om te weten wélke auto net passeerde, en die eventueel teveel lawaai maakte. Dat zullen de meesten wel door hebben gehad.

                                Comment


                                • Klaar voor de start: BMWMB en Wiseguy



                                  Ook enkele leden van een Nederlandse Porsche-club waren aanwezig...



                                  Een snel Peugeot 106'ke... Volgens Wiseguy is het slechts een 1400
                                  OO 00 OO

                                  Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                  Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                                  Comment


                                  • Als je via ERAN Racing een wagen huurt dan krijg je zo'n krel

                                    Het zijn wel allemaal zescilinders...

                                    OO 00 OO

                                    Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                    Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                                    Comment


                                    • Gasten....'t was bangelijk vandaag!!

                                      Weeral een plezante bende, goe gelachen, het betere stuurwerk gezien, lekkere gestripte karren...kortom...BEESTIG

                                      Ik heb mogen meerijden met Porker, gTa en Wannes!

                                      Porker is een varken Bangelijk gewoon hoe hij zijn 318iS het circuit over stuurt! Op de limiet maar toch volledig onder controle! Echt, ik vind dat je goed overweg kan met die bak
                                      Spijtig genoeg zijn vaak de remmen een knelpunt bij een wat oudere wagen. Na een rondje of 3 hebben de remmen wat rust nodig...
                                      Vooraan geventileerd, achter vol. Beide niet van al te grote diameter...voor dagdagelijks gebruik meer dan goed genoeg maar daar eindigt het dan ook bij.
                                      In vergelijking met babs: 4x(!) geventileerd en de MINI met JCW remmen vooraan...das al een pak beter!

                                      Maar toch...sorry gTa en wannes, ik reed het liefst van al mee met Don Porkorio
                                      In die auto voel je alles! Die motor is aan het loeien tegen 6000toeren, banden gieren zich kapot...bangelijk!
                                      En Porker doet zijn naam als driftkoning alle eer aan! Met een smile op zijn gezicht en 1 handje op het stuur en recht/links drift zetten en zo zich de bocht uit sleuren...schitterend gedaan!

                                      Als je bij gTa instapt en je gaat rijden verloopt alles zo vlot en zacht eigelijk. Motor hoor je amper, je zit comfortabel. Je moest al gek doen om te banden te laten piepen. gTa stuurt z'n babs vlot rond Zolder maar toch steeds in het achterhoofd houdend dat het pokke warm is en je auto er hard van afziet. Vlot, maar zeker niet gek! Netjes!

                                      En dan is er die brullende bromtol van onze Wannes
                                      Ik had al met Wannes meegereden op de Ring en ik moet zeggen: hij stuurt z'n MINI er loeihard over! Constant tegen de limiet maar toch alle bochten knap genomen! Misschien is mijn indruk fout maar...op Zolder is hij rustiger, ik krijg de indruk dat de MINI nog meer kan maar dat we wel content zijn met de gedachte op zich
                                      De motorolie werd vrij warm dus daar moet je ook wel een beetje mee opletten. Nooit hebben ik de toerenteller tot het einde zien gaan
                                      MINI heeft haar werk zeer goed gedaan maar ze is respectvol behandeld!

                                      Zo...dat was het

                                      't was fun gasten! Thx for the rides

                                      Comment


                                      • Ik ben niet goed in verslagjes schrijven + ik haat het, daarom ga ik mij vanavond bezighouden met een paar filmpjes te compileren

                                        De rondjes met gTaxi & Wannes Mini waren de max!

                                        Comment


                                        • Waar blijven de foto's mannen ...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X