Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vrij rijden circuit van Zolder (Eran racing)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • kijk er zo al naar uit

    Comment


    • ik weet wel niet of ik in de namiddag nog veel ga rijden als ik in de voormiddag m'n kar al 2,5u over dat circuit heb gejaagd, ga zien hoe de remmen en banden er tegen dan nog uitzien

      Comment


      • Ik zou in de nabije toekomst ook eens op circuit willen rijden en aangezien ik mezelf precies meer vertrouw op Zolder of Francorchamps dan een drukke nurburgring wou ik eens vragen of er hier zijn die zowel een Eran day als die Duez days op Francorchamps gedaan hebben. Welke zouden jullie het meeste aanraden?

        Bij Eran krijg je meer begeleiding denk ik (ik ben nog nooit op een circuit gegaan, dus dat kan handig zijn), Francorchamps spreekt dan weer meer tot de verbeelding...

        Tips of raadgevingen?

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
          ik weet wel niet of ik in de namiddag nog veel ga rijden als ik in de voormiddag m'n kar al 2,5u over dat circuit heb gejaagd, ga zien hoe de remmen en banden er tegen dan nog uitzien
          In de voormiddag 2,5 uur is lang, hoor. Dat zal niet lukken vrees ik.

          Het eerste uur klein uur dat je op baan bent, is in colonne. En dan gaat 't helemaal niet zo snel. Daarna is 't "vrij rijden met begeleider", minimaal 3 kwartier (zoniet krijg je 'n extra bon dacht ik), maximaal (zoals bij ons) 'n klein anderhalf uur, zoiets.

          En als je 'n uur vrij rijden hebt, dan rijd je geen uur aan één stuk, believe me.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door TFSI Bekijk Berichten
            Ik zou in de nabije toekomst ook eens op circuit willen rijden en aangezien ik mezelf precies meer vertrouw op Zolder of Francorchamps dan een drukke nurburgring wou ik eens vragen of er hier zijn die zowel een Eran day als die Duez days op Francorchamps gedaan hebben. Welke zouden jullie het meeste aanraden?

            Bij Eran krijg je meer begeleiding denk ik (ik ben nog nooit op een circuit gegaan, dus dat kan handig zijn), Francorchamps spreekt dan weer meer tot de verbeelding...

            Tips of raadgevingen?
            De begeleiding bij Eran mag niet overroepen worden, ze is er en da's goed, maar 't is geen rijdersschool (althans toch niet de "Circuit Experience"). De begeleiders zijn er wel, en als je 'n goeie te pakken hebt en je stelt 'm veel vragen, dan antwoorden ze wel. Mijn cursusdag had ik eerst een vrij jonge kerel, die goeie raad gaf inzake rijlijnen e.d. en gevaarlijke plekjes ... maar pas erna, toen ik 'n andere meevroeg, werd er ook interessant geantwoord op vragen inzake rijhouding, rijstijl e.d. Dus je moet 't wel een beetje vragen.

            Het grote verschil tussen Zolder en Franco is dat je op Zolder geen zo'n snelle bochten hebt als op Franco. De snelste "gevaarlijke" bocht op Zolder is de rechtse na de Kanaalbochten, de "Bianchi". Da's de meest tricky bocht, maar dan nog rijd je er met een seriewagen helemaal zo snel niet. Ik doe 'm in vierde met ca. 3.000 tpm, zoiets, en da's voor mijn auto al op de limiet (bijna), dus pakweg zo'n 130 km/u, niet veel meer dan dat. Op Zolder kan je ook snel gaan met 'n 320d zoals de mijne b.v. (tot ergens 170 km/u is zonder veel moeite mogelijk), maar je moet voor quasi elke bocht goed afremmen, omdat je anders je serie-auto aan gort rijdt.
            Francorchamps (waar ik ook al reed en vooral veel meereed, maar nog geen cursus deed) is in mijn ogen gevaarlijker, omdat je 'n groter aantal verraderlijke bochten hebt, een aantal daarvan aan toch hoge snelheden. Ik heb maar op twee plaatsen op Zolder het gevoel "hier wil ik nou de controle niet verliezen of 't zijn zware kosten", maar op Francorchamps heb je dat veel vaker: om te beginnen te sublieme maar zeer tricky Raidillon (die je sneller en sneller wil nemen), dan de zeer verraderlijke linkse 80°-bocht (helt af naar de buitenbocht toe) na de 180°-rechtse Rivage ('k weet de naam van die linkse niet), Fagnes is ook tricky want de linkse (de tweede dus) nijpt wat toe en er ligt wel 'n kattenbakje maar dat is niet breed, plus velen gaan daar door te snel op 't gas te gaan de andere kant de vangrail in (idem na Pouhon trouwens), en dan vooral Blanchimont waar 't toch verdorie oppassen is omdat 't er snel gaat, zelfs met seriewagens. De nieuwe chicane lijkt me niet gevaarlijk meer, tenzij als je in de remzone een vet verstoorde balans hebt en je kont naar rechts uitbreekt waardoor je links in de vangrails knalt (waarschijnlijk enkel indien 'n zondvloed en met auto's zonder ABS).

            In mijn eerlijke mening is het op Zolder iets ontspannener kennis maken met circuit rijden, omdat je er een veiliger gevoel hebt. 't Circuit is ook "makkelijker", in die zin dat je er sneller een 'ok' lijn vindt, waardoor je fun gaat beleven. Zolder wordt zéér technisch en moeilijk als je zeer snel wil gaan, omdat je enkele ferme risico's moet nemen (kleine chicane, Gilles Villeneuve chicane, Jacky Ickx) door zwaar en snel over de curbs te gaan daar. Maar 't circuit is minder moeilijk aan te leren, je voelt je er sneller thuis. Franco is langer, heeft meer bochten en moeilijker lijnen.

            Maar da's enkel mijn mening.


            Volgend jaar ga ik wel ook op Franco, 'k wil m'n horizonten een klein beetje verruimen.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
              De begeleiding bij Eran mag niet overroepen worden, ze is er en da's goed, maar 't is geen rijdersschool (althans toch niet de "Circuit Experience"). De begeleiders zijn er wel, en als je 'n goeie te pakken hebt en je stelt 'm veel vragen, dan antwoorden ze wel. Mijn cursusdag had ik eerst een vrij jonge kerel, die goeie raad gaf inzake rijlijnen e.d. en gevaarlijke plekjes ... maar pas erna, toen ik 'n andere meevroeg, werd er ook interessant geantwoord op vragen inzake rijhouding, rijstijl e.d. Dus je moet 't wel een beetje vragen.

              Het grote verschil tussen Zolder en Franco is dat je op Zolder geen zo'n snelle bochten hebt als op Franco. De snelste "gevaarlijke" bocht op Zolder is de rechtse na de Kanaalbochten, de "Bianchi". Da's de meest tricky bocht, maar dan nog rijd je er met een seriewagen helemaal zo snel niet. Ik doe 'm in vierde met ca. 3.000 tpm, zoiets, en da's voor mijn auto al op de limiet (bijna), dus pakweg zo'n 130 km/u, niet veel meer dan dat. Op Zolder kan je ook snel gaan met 'n 320d zoals de mijne b.v. (tot ergens 170 km/u is zonder veel moeite mogelijk), maar je moet voor quasi elke bocht goed afremmen, omdat je anders je serie-auto aan gort rijdt.
              Francorchamps (waar ik ook al reed en vooral veel meereed, maar nog geen cursus deed) is in mijn ogen gevaarlijker, omdat je 'n groter aantal verraderlijke bochten hebt, een aantal daarvan aan toch hoge snelheden. Ik heb maar op twee plaatsen op Zolder het gevoel "hier wil ik nou de controle niet verliezen of 't zijn zware kosten", maar op Francorchamps heb je dat veel vaker: om te beginnen te sublieme maar zeer tricky Raidillon (die je sneller en sneller wil nemen), dan de zeer verraderlijke linkse 80°-bocht (helt af naar de buitenbocht toe) na de 180°-rechtse Rivage ('k weet de naam van die linkse niet), Fagnes is ook tricky want de linkse (de tweede dus) nijpt wat toe en er ligt wel 'n kattenbakje maar dat is niet breed, plus velen gaan daar door te snel op 't gas te gaan de andere kant de vangrail in (idem na Pouhon trouwens), en dan vooral Blanchimont waar 't toch verdorie oppassen is omdat 't er snel gaat, zelfs met seriewagens. De nieuwe chicane lijkt me niet gevaarlijk meer, tenzij als je in de remzone een vet verstoorde balans hebt en je kont naar rechts uitbreekt waardoor je links in de vangrails knalt (waarschijnlijk enkel indien 'n zondvloed en met auto's zonder ABS).

              In mijn eerlijke mening is het op Zolder iets ontspannener kennis maken met circuit rijden, omdat je er een veiliger gevoel hebt. 't Circuit is ook "makkelijker", in die zin dat je er sneller een 'ok' lijn vindt, waardoor je fun gaat beleven. Zolder wordt zéér technisch en moeilijk als je zeer snel wil gaan, omdat je enkele ferme risico's moet nemen (kleine chicane, Gilles Villeneuve chicane, Jacky Ickx) door zwaar en snel over de curbs te gaan daar. Maar 't circuit is minder moeilijk aan te leren, je voelt je er sneller thuis. Franco is langer, heeft meer bochten en moeilijker lijnen.

              Maar da's enkel mijn mening.


              Volgend jaar ga ik wel ook op Franco, 'k wil m'n horizonten een klein beetje verruimen.
              Ik heb alleen nog maar meegereden op zolder maar moest ik er rijden zou'k denk 'k 't meest schrik hebben voor de links bocht op de heuvel, raakt daar je wagen niet snel in onbalans na het 'zweven'.. ?

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Malaise Bekijk Berichten
                Ik heb alleen nog maar meegereden op zolder maar moest ik er rijden zou'k denk 'k 't meest schrik hebben voor de links bocht op de heuvel, raakt daar je wagen niet snel in onbalans na het 'zweven'.. ?
                Welke bedoel je, de Sacramentsheuvel, of het "wipje" over de tunnel?

                De Sacramentsheuvel is - denk ik - enkel gevaarlijk voor hele snelle achterwielaangedreven karren, ikzelf ondervond met m'n 320d geen instabiliteit, zelfs niet als ik zo snel als 'k kon de kleine chicane nam en volle pétard naar boven trok. Is m'n auto gewoonweg niet snel genoeg voor. Anders is 't waarschijnlijk wél als 't nat ligt.
                Ze hebben mij daar ook niet voor gewaarschuwd, trouwens, bij 't instructeurs-ritje. Wat ze wel deden bij de "wip" over de tunnel (net na Terlaemen, de zeer flauwe linkse voor je naar beneden dendert voor de korte rechtse genaamd Bolderberg), die bocht schijnt voor veel krachtige achterwielaandrijvers 'n risico te zijn.

                Maar de meeste accidenten met beginners gebeuren bij 't uitkomen van Terlaemen (te vroeg op 't gas = overstuur = niet voldoende gecorrigeerd = rechts de muur in) en bij 't uitkomen van de Ickx chicane (idem, vraag maar aan Dragon). De zwaarste accidenten bij de snellere karren (of tijdens races) gebeuren bij 't uitkomen van de Bianchi (zelfde scenario).

                Comment


                • Ik heb congé dan, dus zal ik waarschijnlijk ook eens even komen kijken.
                  Op het circuit zelf gaan doe ik (nog) niet, ik vind het nu de risico's niet waard

                  Comment


                  • awel , ik ga eens zorgen dat ons silvia terug klaar komt tegen dan de koppeling is geleverd , en wacht om geplaatst te worden... het mag zelfs regenen... hoe meer hoe liever..

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                      Welke bedoel je, de Sacramentsheuvel, of het "wipje" over de tunnel?

                      De Sacramentsheuvel is - denk ik - enkel gevaarlijk voor hele snelle achterwielaangedreven karren, ikzelf ondervond met m'n 320d geen instabiliteit, zelfs niet als ik zo snel als 'k kon de kleine chicane nam en volle pétard naar boven trok. Is m'n auto gewoonweg niet snel genoeg voor. Anders is 't waarschijnlijk wél als 't nat ligt.
                      Ze hebben mij daar ook niet voor gewaarschuwd, trouwens, bij 't instructeurs-ritje. Wat ze wel deden bij de "wip" over de tunnel (net na Terlaemen, de zeer flauwe linkse voor je naar beneden dendert voor de korte rechtse genaamd Bolderberg), die bocht schijnt voor veel krachtige achterwielaandrijvers 'n risico te zijn.

                      Maar de meeste accidenten met beginners gebeuren bij 't uitkomen van Terlaemen (te vroeg op 't gas = overstuur = niet voldoende gecorrigeerd = rechts de muur in) en bij 't uitkomen van de Ickx chicane (idem, vraag maar aan Dragon). De zwaarste accidenten bij de snellere karren (of tijdens races) gebeuren bij 't uitkomen van de Bianchi (zelfde scenario).
                      Ik bedoelde de bocht in dit filmpje:



                      op ongeveer 1:40 ik denk de Villeneuve volgens onderstaand plannetje?

                      Comment


                      • Mjah, dat plannetje is niet zo denderend. Terlaemen is de dubbele rechtse na de Villeneuve-chicane. En de linkse boch over de heuvel is dus niet de Villeneuve, alhoewel je dat van dat plannetje zou kunnen afleiden.

                        Die "berg" is dus de Sacramentsheuvel, yep. Je hebt nog een tweede bultje in 't circuit, en dat is de flauwe linkse na Terlaemen, het brugje over de inkomtunnel heen, eigenlijk.

                        1:30 = de kleine chicane
                        1:40 = de sacramentsheuvel
                        1:50 = Villeneuve-chicane
                        2:00 = Terlaemen
                        2:05 = brug over tunnel

                        enzovoort

                        Comment


                        • Dag Rob,

                          Je inschrijving staat genoteerd. De dag zelf kan je je aanmelden om 7u in
                          themacafé Wheels (aan de hoofdingang naar rechts).

                          Tot dan...


                          Met vriendelijke groeten,

                          Hanne Munters



                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Sinister Bekijk Berichten
                            Wat reed turboman daar met zijn stock gti ? weet iemand dat? Zou wel leuk zijn dan weet ik hoe traag ik ben
                            'k Weet niet of die mannen toen hun rondjes hebben getimed.

                            Als je aan 2:10 komt ben je al goed bezig. 2:05 is snel. En onder de twee minuten zou compleet gék snel zijn.

                            Comment


                            • Als ik al 2.30 haal ben ik blij


                              nee ik wil graag weten wat die gti kan en dit lijkt me perfect geschikt te zijn.


                              Wil graag dat tikkeltje vertrouwen krijgen in de auto weten waar zijn limieten liggen.

                              Comment


                              • Als ge een béétje feeling hebt voor lijnen rijden (wat niet iedereen gegeven is, pas op), en ge rijdt prope rond (goed afremmen, goed insturen, vroeg genoeg op 't gas) met vollegaas ... zonder echter in 't extreme te gaan ... dan moet 2:10 niet zo heel moeilijk te behalen zijn met 'n Golf V GTI.

                                Banden en weersomstandigheden doen er wel veel toe. In de regen gaat dat niet lukken, b.v.

                                Comment


                                • Over mijn remmen heb ik toch bedenkingen hoor gTa.


                                  Ofwel ligt het aan mij dat ik verwacht dat je zoals in de F1 direct stilstaat

                                  Mijn karakter wil altijd zo laat mogelijk remmen En dat moet ik toch afleren

                                  Comment




                                  • Ideale leerschool dan, Zolder.

                                    Ge gaat snel genoeg doorhebben dat ge inderdaad misschien op den duur beter wat vroeger remt en minder hard. Als je zo rondjakkert heb je na 3 ronden geen 1/3e van je oorspronkelijke remkracht over. Freaky, I tells ya'.

                                    Plus ultralaat remmen is niet altijd 't snelste. Soms is 't beter om ietsje vroeger te remmen zodat je auto zich 'n beetje zet, bijvoorbeeld. En soms is "zeer laat" met de minste onachtzaamheid "té laat", en dan verlies je de tijd die je de vorige 4 ronden hebt gewonnen met altijd op de limiét laat te remmen in één keer.

                                    Ik deed 't ook in hotlaps. Maar dan voel je je auto zo verslappen, en lawaai dat 't maakt... scary.

                                    Nou rijd ik gewoon voor de fun rond. En ik wil nog remkracht hebben als ik naar huis rijd, dus die laatste 2 seconden kan me gestolen worden.

                                    Comment


                                    • Tof dat er weer AW-rookies aanwezig zullen zijn



                                      Hierzo, freakjes van me:


                                      + YouTube Video
                                      ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.



                                      Niet erg proper gereden, maar toch
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                                      Bestelt
                                      1995 Mazda MX-5 1.8

                                      Comment


                                      • What the heck !!!! It's a girl drivin' !!!!!



                                        Gewoon 'n eigenaresje, of eentje from inside the job?

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                          What the heck !!!! It's a girl drivin' !!!!!



                                          Gewoon 'n eigenaresje, of eentje from inside the job?

                                          En blijkbaar kan ze nog een serieus stukje rijden ook

                                          Comment

                                          Working...
                                          X