Vandaag ben ik ook geweest.
Een aantal auto's van naderbij bekeken, en 'k heb toch veel bijgeleerd:
Een aantal auto's van naderbij bekeken, en 'k heb toch veel bijgeleerd:
- De Jaguar XF was een teleurstelling, maar dat voelde ik eigenlijk al aankomen.
Het radiatorrooster was bvb. zéér fragiel en was niet meer dan "Made in China" kunststof waar ook de pistoolkes, die je bij 't eendjes vangen op de kermis wint, uit gemaakt zijn. De koffer is belachelijk klein en laag voor zo'n wagen, zwarte gordels in een beige interieur is een big no-no (Audi houdt daar bvb. wél rekening mee), een knullige armsteun op de achterbank, 'n onaangenaam aanvoelend alu-look meshing-structuur op de deuren en op 't dash, ... . Jammer.
De Jaguar X-type is ook niet verbeterd sinds de vorige keer ik 'm zag. Hier zat het radiatorrooster écht los, de achterbank zit slecht (te rechte rug), onaangename kunststof in gans 't interieur. Ik ben der maar vlug terug uitgestapt omdat deze toch niet meer in aanmerking kwam. 't Ding is aan vervanging toe, maar die gaat er niet komen, heb ik verstaan ? - De grootste verrassing, voor mij dan toch, is het merk Hyundai op zich. Als je ziet wat voor afwerking ze 7-8 jaar geleden maar afleverden in vgl. met de concurrentie, en als je ze nú ziet... . 'n Grote concurrent voor de traditionele Japanners en de Fransen, ongetwijfeld (mss niet in Europa, maar in de US zeker wel). Zelfs de Grandeur zag er niet mis uit !
- De Citroën C5 is niet mis, verre van. 't Exterieur is eigenlijk zéér knap, maar van 't interieur werd ik warm noch koud. De kunststof is wel van een bedenkelijke kwaliteit, want ik zag al blaasvorming op de kunststof op de deuren. Maar 't kan bij de productie-modellen op punt gesteld zijn, hoop ik. Maar 'ie is niet mis, zéker niet.
- De Peugeot 607 is dríngend aan vervanging toe. Aan de buitenkant kan 'ie nog best mee, maar 't interieur is toch maar verouderd van afwerking en materiaalkeuze (de hendels aan 't stuur zijn nog steeds dezelfde als in een Peugeot 206, bvb.).
- De Audi A4 is voor mij duidelijk dé referentie in zijn klasse geworden, die afwerking is angstaanjagend goed. Audi is ferm goed bezig, met de A5 en de A5 sedan nemen ze toch een voorsprong tegenover de concurrentie. De A3 cabrio en A1 waren mijn ding echter niet, 'k vind ze lelijk eigenlijk.
- De Mercedes C-klasse doet, ook al is 'ie nog heel recent, qua afwerking toch wat onder voor de A4. De achterbank is een ramp qua comfort (ik vind mijn 11 jaar oude Volvo S40 zelfs nog beter zitten dan dat), de knopjes voelen voor mij te losjes aan, de kunststof is me iets te hard en 't stuur is mij té lelijk. Maar hij is globaal gezien zéker niet lelijk.
't Is wel een gevaarlijk ding: ik deed de koffer met één hand open en 'k had bekan een ontwrichte kaak ware 't niet dat ik nog nét mijn hoofd boven 't kofferdeksel kon wegtrekken. Djeezes man ! Hoe komen ze der toch bij ?! - De Fiat 500 is .
- De stand van Saab was, ons niet meegerekend, helemaal _leeg_.
Jammer dat 't merk maar zo'n aantrekkingskracht meer heeft. De 9-5 is mss wel héél verouderd (er stond dan ook maar éne), maar de 9-3 kan nog wel mee, vind ik.
Comment