Oorspronkelijk geplaatst door ICEFARMER
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
goodwood festival of speed
Collapse
X
-
Ok hier komt het dan.
Omdat een accreditatie voor Goodwood geen haalbare kaart bleek,ben ik het over een ander boeg gaan gooien.
Eén van mijn automotive dromen was eens Goodwood van de "inside" mee te maken.
Aangezien ik geen racer met een indrukwekkende carriére of een gerenomeerd autojournalist ben,weet ik dat ik allesind niet moet hopen om zelf achter een stuur te kruipen,een passagiersrit zou ik al geweldig vinden.
Daarom ben ik wat beginnen rondmailen,naar deelnemende automerken,kleine Britse fabriekanten,race-en rallyteams,collectioneurs,....
Dikwijls zonder antwoord,vaak met een vriendelijke nee,sommigen hadden zelfs mijn gegevens doorgespeeld aan Belgische invoerders,waarmee ik natuurlijk geen stap verder kwam.
Tot ik op een dag een mail krijg van een medewerkster van Mr Perez.In de mail staan de contactgegevens van een zekere Dan teammanager van het team,en dat ik daarmee contact moet opnemen,"Dat alles dan wel voor elkaar komt".
Waarover ik natuurlijk geen gras laat groeien.
Na wat mails komen we tot een afspraak.Er word wel van mij verwacht dat ik zelf een helm en een overall bij heb.
Een racelicentie blijkt ook nodig,maar volgens Dan kan dit ter plaatse geregeld worden voor enkel 10-tal ponden.
Een helm word snel geleverd door Geert ( http://www.gamequarter.be/new/v4/for...ead.php?t=1914 ),een overal is gezien mijn postuur al wat moeilijker.Ik plaats wat oproepen met weinig gevog tot Jeroen ( http://www.gamequarter.be/new/v4/forum/member.php?u=18 ) mij een goeie tip bezorgd en ik dan toch nog op tijd een overall krijg.
Hopelijk word dit geen moeite voor niets,denk ik steeds,ik word ook steeds nerveuzer.
Zaterdagmorgen vroeg vertrekken we dan naar Goodwood.Wanneer we aankomen trekken we onmiddelijk naar de rallypaddock bovenaan de heuvelklim.
Na enkele minuten vinden we Dan en na wat kennismakingen loopt hij met mij mee naar een kantoortje waar ik een medisch formulier moet invullen,foto´s worden genomen en ik een passenger-badge rond de arm krijg.
Pas nu begin ik er in te geloven.
Dan neemt mij mee naar het wagenpark,blijkt dat het team 2 wagens mee heeft.
Vervolgens word ik net als een kind voor de keuze gezet,"wie zie je liefst je vader of je moeder.
Ik krijg de keuze tussen een Audi Sport Quattro,bestuurd door een mekenieker van het team.
Of een Lancia Stratos bestuurd door de ex-wereldkampioen rally Björn Waldegard.
Björn werd in 1979 de eerste officiele wereldkampioen met Ford.In zijn loopbaan haalde de Zweed 16 overwinningen in het WK,en reed voor verschillende automerken zoals Porsche,Lancia,Ford,Mercedes en Toyota.
Voor mij is de keuze dan ook snel gemaakt,het word de Stratos.
Na wat rondlopen word het tijd om mij voor het eerst eens in de wagen te plaatsen.
Al lijkt de mekanieker zich hier af te vragen hoe dat zal lukken.
Qua ruimte blijkt dit inderdaad tegen te vallen,maar zelfs al moet er een schoenlepel aan te pas komen,ik zal meerijden.
Ik wring mezelf in de bijrijdersstoel,man dit is krap,de zetel kan niet verder naar achter en mijn knieen zitten tegen het dashbord.De rechterkant van mijn hoofd zit tegen de rolkooi,en dan heb ik nog niet eens een helm op.
Comment
-
Daarna word het serieus,Björn Waldegard komt aan nadat hij bij de mensen van Toyota de toelating heeft gevraagd om met de Lancia te mogen rijden.
Waldegard staat blijkbaar voor dit weekend onder contract bij Toyota.
Waldegard heeft zij raceplunje reeds aan,waarna ik ook mijzelf omkleed.
Het team helpt mij in de wagen,met de helm op en die dikke warme overall lijkt het nog moeilijker te lukken.
Het lukt maar ik zit nu nog meer gekneld dan daarnet.Terug knieen tegen het dashbord,maar met de helm op moet ik nu zelfs mijn hoofd wat schuin houden e kan ik bijna niet naar rechts kijken.
Ik vraag mij af hoe die rallypiloten dit duizenden kiometers uithielden vroeger.
Iemand heeft enkele minuten vooraf de wagen op de gewone wegen warmgereden en buiten is het intussen ook behoorlijk warm.
Wat ervoor zorgt dat de kleine cocpit reeds snikheet is,onmiddelijk word ik bevangen door de warmte.
Ik vraag mij af hoe lang ik dit volhou,want ondanks dat ik geen claustrofobie heb lijk ik eventjes misselijk te worden.
Veel tijd om te panikeren is er echter niet,Waldegard zet de wagen in eerste en we hobbelen reeds door de paddock.
Ik zie hoe mijn piloot zijn raam wat omlaag doet,ik doe snel hetzelfde (de Stratos heeft een wat vreemd systeem om de ramen te openenen) ,dit is stukken beter.
+ YouTube Video
Comment
-
Na wat aanschuiven komen we bijna aan de start van de proef ,we zien nu reeds da wagens voor ons van start gaan.
Björn stuurt de wagen naar de startplaats en zoekt een goede kant op het losse zand.
Daarna word er afgeteld,nog enkele ogenblikken en ik ga van start op de Forest Stage op het Festival of Speed in Goodwood, a dream is coming true!!!
En dan zijn we weg,eventjes lijkt de Stratos zichzelf in te graven,je voelt gewoon de achterkant in het zand zakken,waarna we vooruit schieten en reeds de eerste bocht induiken.
Waldegard wil blijkbaar nog eens tonen wat hij kan,en besluit er ondanks zijn 66-jarige leeftijd er als een jonge gast in te vliegen.
+ YouTube Video
Vanaf de 2de bocht zie je dat het parcours heuvelafwaarts gaat.Ondanks de ruwe ondergrond,het parcours zit vol putten en kuilen,danst de wagen van de ene bocht naar de andere.
Wanneer we aan de onderkant van de proef komen,ligt er een asfaltbocht waar we in een vloeende beweging doorglijden.Dan komt weer de ene bocht na de andere,hoewel we toch af en toe vol in 4de versnelling gaan.
Op de terugweg is er zelf een jump na een redelijk lang recht stuk,voor ik het goed en wel besef hangen we met alle 4 de wielen los in de lucht om met een harde klap terug te landen.
Nu volgen de videobeelden die ik kon maken,spijtig genoeg had ik geen HD-camera ter beschikking en konden we niets vast monteren.De kwaliteit en vooral de stabiliteit is er dan ook naar.
Maar het geeft vooral een goede indruk hoe het er aan toe ging,en dat vind ik het belangrijkste.
Let er vooral op hoe snel de bomen soms passeren.
Hier zie je ons zowat halfweg en aan het keerpunt.
+ YouTube Video
Dit is het stuk met de "jump" en de finish.
+ YouTube Video
Hier zie je de volledige ronde van start tot finish.Jump op 2.20
+ YouTube Video
Enkele shots door mijn vrouwtje gemaakt,ze was echter verrast dat we reeds zo snel aan de start stonden.
1.7 mijl en nog geen 3 minuten later komen we over de finisch,wat mij betreft mogen we nog een tijdje doorgaan,dit was in één woord fantastish,en alle moeite dubbel en dik waard.
Hopelijk is dit voor herhaling vatbaar,vooral nu ik een Britse raclicentie heb.
Met dank aan:
Geert voor de helm
Frits Vanhaverbeke voor de overall
Zwoemba voor de tip en de camera
Mijn schatje voor haar geduld
Het complete Perez-team
Comment
-
Inderdaad! Moet te gek geweest zijn...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flupke73 Bekijk Berichtenleuk verhaal!!!!!Oorspronkelijk geplaatst door B3noît Bekijk BerichtenInderdaad! Moet te gek geweest zijn...Oorspronkelijk geplaatst door Vicious Bekijk BerichtenPrachtig verhaal, het moet echt een droom zijn die uitkomt! Ik denk niet dat't zo eenvoudig voor elke gewone sterveling om zoiets mee te maken...
Ga je volgend jaar terug? Indien ja, terug met dat team?
Bedankt allemaal.
Het is inderdaad niet simpel om daar in een wagen te geraken.
Ik zal het allesinds opnieuw proberen,intussen weer wat mensen leren kennen,altijd goed voor iets hé.
Nog wat foto´s v/d supercarrun.
Toen we zaterdagavond naar ons hotel in Southampton reden,moesten we bij het verlaten van de parking wat aanschuiven,ook even verderop stond een meisje het verkeer te leiden.
En op wat voor een manier,wij hebben daar zeker 5 min staan wachten,kijken en ons een breuk gelachen.
Spijtiggenoeg is de muziek die erop stond weggehaald.
+ YouTube Video
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ICEFARMER Bekijk Berichten
]
En 2 vrouwen in de alfa , knappe auto.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Alexanderr Bekijk Berichtenhandling pack???Soms mag zelfs een supercar nog wat sportiever worden. Zelf zouden we niet direct aan de Ferrari 599 denken, maar Ferrari vond het dan toch nodig om voor de 599 een Handling GT Evoluzione sport pakket te introduceren. Het HGTE pakket werd al op de autosalon van Geneve onthuld en is bedoeld voor de chauffeur […]
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMW Power Bekijk BerichtenDie lijkt wel van een andere wereld te komen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flupke73 Bekijk Berichtendat corvetteke met dien kit op??? gewoon uit Italië
Anyweg...
Comment
-
Comment