Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Van donderdag 27 tot en met zondag 30 maart loopt in het Duitse Essen opnieuw 'Techno Classica'. Dat is niet alleen 's werelds grootste 'oldtimerbeurs', maar gedurende vier dagen ook het meest unieke 'automuseum' dat je kan vinden. En het ligt slechts op 250 km van Brussel.
Onder de 150.000 bezoekers die uit 38 landen naar de Messe in Essen afzakken, zitten dan ook traditioneel heel veel Belgen. Over 20 hallen verspreid, in totaal 110.000 vierkante meter, staan hier meer dan 2.500 klassieke auto's te koop. Dat gaat van unieke gerestaureerde juweeltjes van oude wagens die vlotjes over de 2 miljoen euro kunnen gaan, tot betaalbare 'youngtimers' van enkele duizenden euro's. Ongeveer 20% van het aanbod op Techno Classica behoort tot die laatste categorie. Het gros van de aangeboden old- en youngtimers zijn 'straatversies', maar er zitten ook meer dan 200 unieke raceauto's tussen.
Naast de 'te koop aangeboden' klassiekers, zie je in Essen ook enkele honderden unieke auto's die ofwel uit de museumcollectie van de autoconstructeurs zelf komen, of eigendom zijn van leden van de ruim 200 oldtimerclubs. Daaronder een aantal exemplaren die je nergens ter wereld in een museum kan zien.
Audi Sport Quattro
Audi zet onder meer de Audi Sport Quattro in de kijker die 25 jaar geleden op het autosalon van Frankfurt z'n debuut maakte. De rally versie ervan, die ongeveer 450 pk had, was een van de snelste rally auto's van het moment. Hij had aan 3,5 seconden genoeg om de 100 km per uur te halen.
Bentley staat voor het eerst met een eigen stand op Techno Classica en toont naast elke moderne Bentley, ook de historische voorvader. Blikvangers zijn onder meer de Bentley Speed Eight met het startnummer 7, winnaar van Le Mans in het jaar 2003 en een Bentley 4,5 Litre Blower uit het jaar 1929.
BMW doet het wat bescheidener dan voorbije jaren. De nakende opening (in juli) van het splinternieuwe BMW-museum in München slorpt teveel middelen en mensen op. Toch is de BMW-stand in paleis 12 met 1500 vierkante meter geen kleintje. Blikvangers hier zijn onder meer de jubilarissen BMW M1 (30 jaar) en de 75 jaar oude BMW 303, de eerste van het merk met de nier-radiatorrooster en de beroemd geworden zescilinder in lijn, later handelskenmerk van BMW.
Deux cheveaux
Bij Citroën is het de 'deux chevaux' die na zestig jaar de show steelt. Van deze legendarische 2 CV werden tussen 1948 en 1990 precies 3.872.583 exemplaren gebouwd. Bij Ferrari ligt het zwaartepunt op de 40e verjaardag van de 365 GTB/4 Daytona. In totaal bouwde Ferrari 1.284 stuks. Volgens het Britse tijdschrift Autocar was deze auto met zijn 352 pk sterke 4,4 Liter V12 motor met een top van 280 km/u. toen de snelste auto van de wereld.
Op het blauwe tapijt bij Ford staat een kanjer van een jubilaris te blinken: de Ford T die precies een eeuw oud is. Tot 1972, toen de VW Kever 'm voorbij stak, was de in ongeveer 15 miljoen exemplaren geproduceerde "Tin Lizzie" de meest verkochte auto ter wereld. Naast het T model heeft Ford nog een jarige: de Escort wordt 40.
Ma Benz
Bij 's werelds oudste automobielconstructeur Mercedes in hal 1 is op de stand van 4.000 vierkante meter ruimte gelaten voor de 16 erkende merkenclubs. In de spots dit jaar de Mercedes SL roadster, die er net een facelift heeft opzitten en die samen met al z'n voorvaderen uit de SL-reeks gepresenteerd wordt. Extra aandacht ook voor de eerste langeafstandsrit met een auto ooit. Zonder dat manlief Karl Benz het wist, kaapte z'n vrouw Bertha de eerste automobiel en reed met haar twee zonen Eugen en Richard de ongeveer 100 kilometer lange weg van Mannheim naar Pforzheim en terug. We schreven toen het 'gezegende jaar' 1888.
Volkswagen grijpt Techno Classica aan om de herboren Scirocco te presenteren naast z'n illustere voorgangers. De eerste, die in 1974 gepresenteerd werd, was gebaseerd op de nieuwe Golf en werd door Giorgio Giugiaro in een sportief jasje gestoken. Het motorenpalet ging van een 1,1 liter viercilinder van 50 pk tot een 110 pk sterke in de Scirocco GTI.
Ook de moeite is de tentoonstelling van de meest zeldzame 'utilitaire' voertuigen, van vrachtwagens over brandweer- en politievoertuigen tot landbouwtractoren. Daarnaast is er ook een overaanbod aan oldtimer-onderdelen, literatuur, accessoires, gereedschappen en automobillia.
Comment