Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nissan Race Academy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nissan Race Academy



    Op dinsdag 7 oktober, had ik een namiddag geboekt voor de Nissan Race Academy aan de Nürburgring. Het ging de eerste keer worden dat ik met de Nissan GT-R ging rijden. De wagen die ik besteld heb, en die in augustus 2009 geleverd wordt .. 13 maand na besteldatum.

    The Trip

    Om 5u45, stapte ik gezwind (= lees met kleine oogjes en 2 tassen koffie op een anders nuchtere maag) in mijn fiere Opel Astra break. Ik moest pas in de namiddag aan de Nürburgring zijn, maar ik had afgesproken met een kameraad, Piet Piraat, om eerst te gaan kijken naar een Dacia Logan waar hij interesse in had.

    In Barchon liet ik mijn Astra achter en stapte ik in de Nissan 350Z van Piet Piraat om de weg te vervolgen richting Aachen. In Aachen stopten we bij de verkoper van de Dacia Logan .. of dat dachten we toch. Blijkbaar stonden we bij de vader van de handelaar. Maar die schreef snel het adres van zijn zoon op een post-it'je (langs de verkeerde kant ..) en wij immer geradeaus naar "Rothe Bruhe", 1 of ander industriepark in Aachen. Daar aangekomen, gaan we op zoek naar nummer 35 ... Een lang verhaal kort gemaakt .. we hebben het niet gevonden en zijn dan maar naar de Nürburgring vertrokken. Achteraf bleek de vader van de handelaar van het type "seniele oude man" en kende hij het huisnummer van zijn zoon niet ..

    Kort nadien reden we het complex van de Nürburgring op, niet het ronde punt van de Nordschleife dat iedereen kent, maar de paddock/complexen rond de GP-Strecke. We waren nog iets te vroeg, maar doken toch met de glimlach de grote tent van Nissan binnen. Alles was gigantisch goed aangeduid. Het leek wel alsof de GP-Strecke integraal omgetoverd was in een Nissan-wereld. In de tent even knuffelen met de lieve dames aan het onthaal en daar mocht ik mijn Nissan GT-R helm van Arai in ontvangst nemen met een gepersonaliseerde zak waar mijn naam op geborduurd stond. Ook een lanyard met een "score card" en een memory stick ..

    The Event
    Aangezien we nog iets te vroeg waren, zijn we dan naar de GP-Strecke zelf afgezakt. Op de vraag (van de Ring-steward) of we van Nissan waren, konden we natuurlijk enkel positief antwoorden. De groep in de voormiddag was duchtig aan het rijden op het circuit. Er stonden ook enkele wagens van de BMW Rennschule op de grote parking, maar daar viel ons vooral op dat de bovenkant van de spiegels van de nieuwe M3 niet vast hangt .. en dat een beige interieur in een witte auto evenveel charme heeft als Moeder Theresa op 26 december. Opmerkelijk was dat de GT-R's relatief stil zijn. Relatief in de categorie 480 PK-sportwagen. Als je hetzelfde vermogen in een Ferrari of een Lamborghini steekt, dan schreeuw je heel de buurt wakker wanneer je de motor aanzet. Persoonlijk vind ik dat zeker niet erg. Anders word je toch maar van het circuit gegooid.

    Omdat het buiten redelijk fris was, zijn we terug naar de tent gesjokt. In de tent, maakten we kennis met een Japanse GT-R. Mijn eerste ontmoeting met een Black Edition, zoals ik besteld heb. Het speciale interieur met de 2 kleuren oogt bijzonder sportief. Stukjes dashboard in leder, veel aluminium, ... ik had er een kleine beetje schrik van, maar het interieur is zeker de moeite. Niet de luxe van een sloerie uit Stuttgart, maar zeker even degelijk en flink veel sportiever. Aangezien we intussen niet de enige meer waren die in de wagen wilden plaats nemen, hebben we de stoelen van de GT-R geruild voor het leder salon aan de andere kant van de tent waar we onszelf trakteerden op een koffie en een koekje .. Duitse autosport-boekjes lagen ons aan te staren, maar na een korte rustperiode kregen we te horen dat we aan de overzijde mochten aanschuiven voor een middagmaal.

    De tafels waren opgesteld per "team". De teams werden zorgvuldig uitgekozen, aangezien wij enkel met niet-Duitsers aan tafel zaten: een vriendelijke, olijke Nederlander genaamd Ronald en 2 Zweden met namen die je niet kan uitspreken als je nuchter bent. Ronald vertelde over de prijs van zijn wagen ... die 50% hoger lag dan wat wij in België betalen. De Zweden hadden er gisteren een trip van 850km opzitten .. Ze wilden hun Maserati nog even laten proeven van de Nordschleife ... met een vangrail in hun flank als beloning. De wagen reed nog genoeg om thuis te geraken, maar een full respray was niet te omzeilen. Het eten zelf was opvallend lekker en verzorgd. Het heeft me zo gesmaakt dat ik toch maar eens gaan bijtanken ben. Ik had nog zin in een portie chocomousse en tiramisu .. maar ik had nog enkele events voor de boeg ..

    Na het eten, volgde een briefing. Hoewel ik had ingeschreven voor een Duitse sessie waren er Engelstalige instructeurs aanwezig die wat uitleg gaven over de wagen. Daar heb ik eigenlijk niks bijgeleerd, maar het was wel leuk om het allemaal eens samengevat te horen. Opvallend ook, was de kwaliteit van de instructeurs: allemaal waren het professionele piloten (geweest), gaande van de huidig kampioen Formule 3 in Denemarken tot een Belg die 20 jaar circuitervaring had en nu al 5 jaar als instructeur in Nürburg woonde. Ook opvallend was de vriendelijkheid en gedienstigheid van eenieder van de instructeurs. Zeer, zeer professionele mensen en je mocht hen werkelijk alles vragen.

    The Action
    The Track
    Na de briefing, werd onze groep met een Nissan Freelander naar de paddock van de GP-Strecke gevoerd. In de paddock stonden een 7-tal GT-R's op ons te wachten .. en we waren met 3 piloten. Met een tijgersprong bereikte ik de Europese Gun Metalic Grey wagen die ik beschermde als een hyena die haar jongeren beschermt. Even later stapte de instructeur achter het stuur en deed hij enkele rustige rondjes, waarin hij de lijnen van het circuit te kennen gaf. Hij vroeg of ik circuit-ervaring had en als gevolg daarvan leek het ons beide niet nuttig om dieper in te gaan op zit- en stuurhouding. Fahren dammit. De instructeur was de rust zelve in zijn rondjes. Ik denk dat het met zijn ogen dicht ook had gekund. Daarna reed hij de pits in en was het mijn beurt. De eerste rondjes waren in de "normale stand" (= standaard koppeling, standaard ophanging, standaard VDC) en werden we gevraagd om rustig te rijden om te laten zien of we wisten wat een rempunt of een apex was. Geleidelijkaan mocht ik harder rijden ... Ik moet zeggen de elektronica greep toch enkele keren sneller in dan leuk is. VDC (= ESP²) wil de auto recht houden en slaagt daar ook fantastisch in ... maar daarvoor kwamen we niet. De koppeling werkt zeer snel ... maar toch traag genoeg om te denken "was er nu een halve milliseconde schakeltijd of heb ik dat verkeerd gevoeld?"

    Na de tragere rondjes, reed ik terug de pits in. Allright ... now we're starting. De magische woorden van de instructeur waar ik al enkele rondjes op wachtte. Gear box, suspension en VDC in race und gehen mit die banane. Auto rijdt plots helemaal anders. Rondjes gingen veel, maar dan ook veel sneller. De VDC grijpt pas in als de wagen meer dan 30% dwars gaat ... en als dat gebeurt op de GP-Strecke is het wel degelijk de bedoeling dat hij ingrijpt denk ik. De GT-R voelde echt enorm snel aan, maar zeer verfijnd en gecontroleerd. Dat ding plakt op de baan als niks dat ik ooit mogen ervaren heb. Prachtig. De schakeltijd is nu ook absoluut niet te merken. Gewoon een ruk geven aan de flippers en het ding zit onmiddellijk een versnelling hoger of lager. Er is veel te doen rond de boite van de GT-R .. wel het is allemaal waar. Dit schakelt aan een totaal andere snelheid als een Ferrari F1 of Lamborghini E-gear koppeling, zo veel sneller dat het een feest wordt. Na enkele rondjes begin ik het relatief technische circuit te kennen: langgerekte bochten, zeer late apex en vreselijk snelle stukken. Er is 1 bocht die je flat out kan nemen en waar ik voor het rempunt al flink boven de 200 kpu reed. Aan het eigenlijke rechte stuk, ging ik ook vlot 200 kpu. Alleen is het daar oppassen omdat de remzone vrij sterk naar beneden afdaalt. Zeer leuk circuit vond ik persoonlijk. Misschien een klein beetje te "volgens het boekje": ze willen meerdere soorten bochten aanbieden op hetzelfde circuit, maar daarvoor is het misschien iets te kort ... al was het ook in de snelste auto waarmee ik al op circuit gereden heb. Misschien dat ik daardoor dat "korte" gevoel kreeg.

    Na mijn snelle laps, moest ik zwaar tegen mijn goesting, terug de pits in ... ik hing net achter Ronald die ik wilde dubbelen ... maar het was gedaan. De instructeur nam terug plaats achter het stuur en ging eens "all the way" (met een passagier ..) over de GP-strecke scheuren .. en hij ging toch nog flink wat sneller als mij Aan het einde van het recht stuk reed hij met zeer veel gemak 230 kpu ... Al lijkt mij dat niet onmogelijk als je snel uit de vorige bocht komt en misschien iets later remt als waar ik mijn rempunt gekozen had. Het valt wel op dat de GT-R het allemaal met veel gemak doet. Hij geeft echt het gevoel dat hij nog heel veel harder kan .. wat ook het geval is. Maar het snelheidsgevoel is bangelijk. The things I wouldn't have done for 1 more lap ...


  • #2
    On The Road
    Na het circuit, volgde een rondrit door de straten van Nürburg. Aangezien mijn teamgenoten wat lullig stonden te draaien, dook ik in ware Tomb Raider stijl (maar zonder borsten) in de witte GT-R. Ons team bestond maar uit 3 piloten, dus mochten we 45mins alleen met de wagen rijden. We moesten wel een instructeur volgen. De rit ging door enkele naburige dorpjes over het bekende Nordschleife kruispunt naar de Südschleife. Naar het schijnt een heel mooie rit .. maar ik heb er betrekkelijk weinig van gezien. Alleen in de wagen, 45 mins. Dit was mijn kans om op alle knopjes te drukken. Een korte impressie:
    - Bose geluid: gaat luid en speelt zuiver. Er zat 1 of andere jazzy CD in de wisselaar ... maar ik heb de radio niet lang aangehad. Daarvoor kwam ik niet.
    - VDC: standaard. Standaard is de perfecte setting voor normaal rijgedrag denk ik. Ik heb hem niet weten opspringen, ondanks creatief rijgedrag en bumpy roads.
    - VDC: race. Aangezien ik hem bij standaard niet heb weten opspringen ... bij race ook niet.
    - VDC: off. Race corrigeert de wagens elektronisch van zodra hij meer dan 30% sideways gaat ... VDC off corrigeert niet. Note: VDC = off betekent een schending van de garantie tenzij je na het gebruik een controle bij een Nissan High Performance Center laat doen. Als driftwagen is de GT-R dus redelijk nutteloos. Die schending van de garantie zit op VDC-niveau omdat de VDC volledig uit moet voor de launch control te gebruiken. De Launch control valt niet onder de garantie, zoals bij elk ander merk, als je hem heavily gaat gebruiken, zonder nadien op controle te gaan bij Nissan. Concreet betekent dat voor mij dat ik LC enkel ga gebruiken als ik ooit ergens zou deelnemen aan een georganiseerde sprint ... en daarna zou ik effectief naar een Nissan High Performance Center gaan. De checkup kost 125 USD. Nu, georganiseerde sprints ... da's voor mensen die niet kunnen rijden
    - Suspension: standaard. Volgens mij is deze stand perfect voor normaal rijgedrag. Vergeleken met een Opel Astra is het relatief hard, maar minder hard dan coilovers of zelf een gewone sportophanging. Comfortabel genoeg voor lange afstanden.
    - Suspension: race. Dit vond ik bangelijk. De ophanging is merkelijk harder en de GT-R is zo fucking baanvast ... It DOES cheat physics ...
    - Suspension: soft. Dit is voor nonkel Bompa. Auto helt over zoals een normale auto. Voor mij persoonlijk nutteloos, tenzij ik 2000km ver op cruisecontrol moet en onderweg wil slapen ...
    - Gear box: standaard. Volgens mij is deze stand perfect voor normaal rijgedrag. (heb ik dat al niet gezegd ...) De koppeling reageert snel, maar niet wereldschokkend snel.
    - Gear box: race. FUCK YEAH! Need I say more? Een kleine ruk aan de flippers en het ding zit werkelijk onmiddellijk in een andere versnelling. (Misschien) Ondanks mijn beperkte ervaring met een BMW SMG2, een Ferrari F1 en een Lamborghini E-gear, kan ik zeggen dat dit echt fenomenaal is. Ik ben er van overtuigd dat de boite een gigantisch grote bijdrage levert aan de rondetijden van de GT-R.
    - Gear box: snow. Het sniejet nuuit nie ... Niet geprobeerd.
    - Automaat/manueel: in Automaat schakelt de GT-R veel, maar dan ook veel te snel naar een hogere versnelling. Vermoedelijk om het verbruik te beperken, maar absoluut niet leuk om te rijden .. Enkel te gebruiken in combinatie met cruise-control .. De wagen schakelt wel snel terug als je op de gas stampt, maar toch... Ik vond het niet leuk.

    Ook een woordje over de turbo's ... Er is geen lag .. nooit. Stampen en gaan. Het kon een auto geweest zijn voor jumpers, maar die moeten nog even wachten op hun rijbewijs. De remmen zijn 380mm Brembo remmen ... met als gevolg dat de wagen zeer kort remt. Daar moet je wel rekening houden met het feit dat ze 1750kg moeten stoppen ... Een Lotus Elise remt dus korter Wat ik jammer vond aan deze sessie: TPMS (Tire Pressure Management System) gaf een foutmelding op het dash ... Ze hadden de druk hoger gezet dan voorzien in de banden .. I don't know why. Ook jammer was het feit dat ze andere brake pads gebruiken op de wagens .. omdat de standaard pads geen 6u non-stop op het circuit aan kunnen. Interessant om weten dus!!

    Dit was absoluut een zeer, zeer interessante sessie. Er zijn nog een heel deel knopjes die ik niet geprobeerd heb, maar ik heb toch al heel wat kunnen proberen. Gaande van de multimedia-interface (ja, er zit een laptimer in ) over de "afstelling" tot het Bose sound system. Ook leuk: de startknop, de memory card-achtige sleutel. Maar het aller aller (aller) leukste aan deze sessie was ... het stuur en de bestuurderszetel. Tot gisteren was ik er heilig van overtuigd dat een Porsche 997/987-sportstuur het beste stuur ooit was ... Maar het GT-R stuur is SO much more fun. Dat ding ligt zo onvoorstelbaar goed in de hand .. Je kan er mee lachen, maar ik was echt onder de indruk van dat stuur. De bestuurderszetel is heel comfortabel, maar biedt toch een zeer goede zijdelingse steun. Zoals ik al vermelde, ik had een beetje schrik van het interieur, maar ik voelde me er super in. Punt van kritiek, de achterbank is enkel en alleen te gebruiken voor kleine kinderen .. Als ik vooraan zit, moet er geen volwassene denken dat hij ook maar in de buurt van de achterbank komt .. The 911-feeling, maar dan nog erger.

    Dynamic Course:
    De Dynamic Course sessie bestond uit verschillende "proeven":
    - Skidplate met de GT-R. Je rijdt van een (relatief) steile helling. Onderaan de helling zit een skidplate. Als je achterwielen over de skidplate rijden, gooit die skidplate de wagen brutaal naar links of rechts. Het stuk na de skidplate wordt nat gehouden. Het is de bedoeling de wagen recht te houden. Met VDC aan kan je volledig je stuur loslaten en de wagen zet zichzelf volledig recht, zeer impressionant. Met VDC op race, moet je zelf vechten, maar vanaf 30% springt de VDC aan. Met VDC off, is het een titanenstrijd tussen mens en wetten der natuur. De eerste keer, heb ik hem niet kunnen rechthouden met een BBB'ke als gevolg. De keren daarna lukte het wel, maar het is echt alert zijn en geen fouten maken.
    - 11%-helling nat. Je rijdt flatout met de wagen op een natte helling van 11% om te ondervinden dat de wagen correcties nodig heeft van de VDC, maar zonder veel poespas boven aankomt.
    - 11%-helling droog. De elektronica hoeft niet tussen te komen .. en god wat trekt dat ding op .. zelf omhoog.
    - Slalom. Een getimede slalom met een Nissan 350Z. Leuk als uitdaging omdat je je eigen tijd telkens wil verbeteren. Iets dat je gerust een halve dag kan doen, maar waar je met evenveel plezier van wegrijdt.
    - 350Z hotlap. De Belgische instructeur nam mij mee op de GP-Strecke om een 'heel snel' rondje af te leggen. Vond ik persoonlijk niet zo spectaculair .. enkel zijn snelle drifts waren fun. Bijzonder goeie en vriendelijke piloot wel. Had 20 jaar ervaring en werkte nu al enkele jaren voor Nissan. Hij was speciaal naar Nürburg verhuisd voor de GP-Strecke en uiteraard de Norschleife.

    Drift:
    De drift-sessie was met een RHD Nissan 350Z. Gelukkig moet je niet schakelen bij het driften (op mijn niveau toch niet). Geen idee waarom ze daar een rechtsgestuurde voor gekozen hebben .. Ik had nog nooit echt gedrift, met als gevolg dat ik het ook niet kon. Het driften vond plaats in een soort donut-vorm met 2 ringen die constant nat gehouden werden. Iedereen moest beginnen in de binnenste ring, waar het trager gaat. De instructeur doet het met lachwekkend veel gemak .. in werkelijkheid is het gedver echt moeilijk. Ik heb meer BBB's (op gracieuze wijze) uitgevoerd dan BBB zelf voor mogelijk houdt .. Enkele keren ging het dan wel goed, en dan is het wel fun.

    Van onze namiddagsessie zijn er slechts 2 mensen die ook in de buitenste ring mochten, waar ik eentje van was. Aan hogere snelheid driften .. als het goed gaat, gaat het heel goed. Maar het grootste deel van de tijd, zit je rond te draaien. Vooral in de buitencirkel had ik te kampen met onderstuur omdat ik te snel terugdraaide, voor ik extra gas gegeven had.


    The Aftermath
    Na de verschillende events, was er een debriefing, waar je nog vragen kon stellen en waar je nog een dessert aangeboden kreeg, bestaande uit verschillende soorten cake, taartjes, ... We kregen ook de doos van onze helm en wat vragen over wat we er van vonden. Ik heb eens subtiel gepolst of ik (tegen betaling) nog eens mee kon .. dat kon niet, maar er kwam wel nog een opvolgend evenement ...

    Toen iedereen naar huis vertrok en we onze Zweedse vrienden nog even geknuffeld hadden, stonden de instructeurs naast de wagens om terug naar hun "depot" te rijden. Ik mocht me dan nog even achter het stuur zetten, stilstaand weliswaar. Maar ik wilde toch nog heel eventjes ...

    Wij dus terug de 350Z in en huiswaarts .. Ik moet zeggen dat een 350Z ook een leuke wagen is, goeie wegligging, goeie afwerking en toch ook behoorlijk snel! In Aachen zijn we nog even gestopt aan een Argentijns restaurant "La Palma", waar we konden nagenieten met een heerlijke Argentijnse steak.

    23u15 was ik thuis. Moe, voldaan, ongeduldig, maar beslist!

    De GT-R is extreem snel, voelt heel betrouwbaar aan. Heeft een koppeling die je kan vergelijken met je eerste sexuele ervaring ... er gebeurt veel, maar het gaat snel En je wil het blijven herhalen De wagen is absoluut geschikt om "normaal" mee te rijden: hij voelt zich fantastisch op de openbare weg en is een beest op het circuit. I want mine ...
    Last edited by ; 09/10/2008, 22:59.

    Comment


    • #3
      Foto's online:







      Meer op http://www.daggie.be/gallery/

      Comment


      • #4
        Bedankt voor het uitgebreid verslagje, moet de max zijn geweest als toekomstige GT-R eigenaar!

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door DaggieBe Bekijk Berichten
          Foto's online:







          Meer op http://www.daggie.be/gallery/
          haha dan vragen ze er toch om

          'playstation 3'

          Comment


          • #6
            Goed verslag moet een zalige ervaring zijn geweest met een Gt-r
            Mr Drift

            Comment


            • #7
              Prachtige impressie!
              Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
              Bestelt
              1995 Mazda MX-5 1.8

              Comment


              • #8
                Super verslag, leuk dat je het hier helemaal zo uitschrijft.

                Comment


                • #9
                  Wow cool,

                  die Piet Piraat is echt wel een gelukzak dat ie meemocht

                  Comment


                  • #10
                    Filmke: http://www.youtube.com/watch?v=scXaRj8N3HM

                    Wel zonder geluid, wegens anders 560 Mb. Beetje saai wel zo eigenlijk. Zal mij eens verdiepen in videobewerking software. Maar zo zie je al iets

                    Comment


                    • #11
                      Looks like fun...
                      En je helm? Fotoke?
                      ----------------------------------------------------------------------------------
                      2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                      2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                      Pictures here: BMW 7 Series
                      1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                      Pictures here: Diablo

                      --------------------------------------------------------------------------------------------
                      It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                      It might need half a starsystem to turn around,
                      but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                      Cylons have respect for it...

                      --------------------------------------------------------------------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        MAGNIFIEK VERSLAG!! Moet nu weq maar kom er zeker op terug!!!

                        Comment


                        • #13
                          zalig verslagje!

                          Comment


                          • #14
                            Geweldig verslag, mooi om te lezen en te kwijlen

                            Comment


                            • #15
                              leuke dag.... goed omschreven...... nog eens proficiat.

                              Comment


                              • #16
                                Hotlap in 350Z: http://www.youtube.com/watch?v=PbTDJgJ7UcI

                                Best spectaculair met een driftende 350Z er voor en een GT-R die komt spelen.

                                Comment


                                • #17
                                  Knap Daggie, heb jij dat zelf gefilmd of ... ?


                                  NICE, 350z verbaast me


                                  Ik zou oh zo graag het onboard filmpje zien van die 350Z voor jullie
                                  Last edited by ; 11/10/2008, 14:38.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik ben degene met zijn grijze pull die links onderaan het filmpje zit
                                    Is gefilmd door 2 camera's die in alle wagens gemonteerd stonden. In de GT-R film zie je me rijden. In de 350Z-film, zie je me .. niks doen eigenlijk

                                    Comment


                                    • #19
                                      Simon:

                                      Comment

                                      Working...
                                      X