Mededeling

Collapse
No announcement yet.

IAA Frankfurt 2009

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts





  • Comment






    • Comment






      • Dit was een verstopte S600 Pullman Guard (gepantserd), met deuren even zwaar als een Smart.
        Last edited by wotr; 18/09/2009, 19:28.

        Comment


        • De Lambo- en FIAT-meiden waren weer subliem...





          Comment


          • Hier dan maar even vragen.
            Mensen die nog gaan, ik wil de naam van deze kleur. Dus als iemand toevallig even op zo'n optielijst wil kijken en die naam hier posten (of pm), zou handig zijn.

            edit: nevermind, enkel verkrijgbaar op de getoonde modellen.
            Last edited by ; 18/09/2009, 23:42.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Glenn-N Bekijk Berichten
              Hier dan maar even vragen.
              Mensen die nog gaan, ik wil de naam van deze kleur. Dus als iemand toevallig even op zo'n optielijst wil kijken en die naam hier posten (of pm), zou handig zijn.

              edit: nevermind, enkel verkrijgbaar op de getoonde modellen.
              Ik heb de naam toch vermeld in m'n post? Weet 'm effe niet meer van buiten.

              Comment


              • Net terug thuis van dag 2. Prachtig salon gehad. Vandaag de Italiaanse merken, de Franse merken, wat GM-gedoe en de merken van de BMW group gedaan.

                Geen fut meer nu om nog verslagje te schrijven, komt later wel.

                Toch de hoofdpunten van vandaag :
                • Ferrari 458 Italia = indrukwekkend IRL, en eigenlijk helemaal niet lelijk. Ik vind 'm zelfs mooi (al zijn er mooiere sportwagens), form follows function en het ding ziet er dan ook enorm purposeful uit.
                • Crisis bij de Fiat Group? Zo weinig auto's op de stands van Alfa Romeo, Lancia en Fiat... Bijna schrijnend.
                • Citroën = zeer goed bezig. Prachtige nieuwe modellen, met als uitschieter de (imo) sublieme DS3 (voor mij de grootste verrassing van het hele salon). Afwerkingskwaliteit gaat echt zienderogen vooruit (vergelijking met Opel resulteert in een klinkende nederlaag voor het Duitse merk, b.v.), 't design is fris en af, zeer mooie stand, ...
                • De Saab 9-5 was een lichte teleurstelling ... ik vind 'm zeer knap en typisch Saab (most of it), maar 'ie lijdt onder de Opel-heritage en -afwerking en -materiaalkwaliteit, en dat vloekt naar mijn gevoel met de merknaam en het imago.
                • Rolls Royce bevestigt z'n bezetting van de troon met de Phantom EWB (op de Maybach 62 na, zieltogend en dra van het toneel sluipend wegens éclatante flop en nauwelijks nog orders, de enige in z'n klasse). De nieuwe Ghost die 't opneemt tegen de nieuwe Bentley Mulsanne (en omgekeerd) is net zoals de Bentley fantastisch.
                • BMW had voor het eerst de (imo) grootste stand (tot nu toe had MB altijd de meest indrukwekkende stand). De karren die er met de regelmaat van de klok rondzoefden (met enkele magnifieke classics zoals de 327 Roadster en de 507) maakten van de gehele halle 11 een belevenis, terwijl het bij zo goed als al de rest van de stands eerder sober was.
                • MINI Roadster concept = magnifiek.
                Last edited by ; 19/09/2009, 03:17.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                  Haha, en ik weet waar ge nu aan 't uithangen zijt.


                  Geen Waldorff Astoria, neen zit hier nu in de lobby wat te netten (ik slaap zo'n 5 uur per nacht
                  Nightlife in Frankfurt is nochtans de max!

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                    Net terug thuis van dag 2. Prachtig salon gehad. Vandaag de Italiaanse merken, de Franse merken, wat GM-gedoe en de merken van de BMW group gedaan.

                    Geen fut meer nu om nog verslagje te schrijven, komt later wel.

                    Toch de hoofdpunten van vandaag :
                    • Ferrari 458 Italia = indrukwekkend IRL, en eigenlijk helemaal niet lelijk. Ik vind 'm zelfs mooi (al zijn er mooiere sportwagens), form follows function en het ding ziet er dan ook enorm purposeful uit.
                    • Crisis bij de Fiat Group? Zo weinig auto's op de stands van Alfa Romeo, Lancia en Fiat... Bijna schrijnend.
                    Amai ni, bij Ferrari kon het verschil met IAA 2007 niet groter zijn.
                    Toen kreeg ik nog het hele forum binnen, nu kreeg ik zelf geen 2 extra personen binnen.
                    Toen waren er de hele tijd lekkere hapjes en champagne.
                    Nu gewoon een glaasje wijn of frisdrank en niets van hapjes.
                    Triestig.

                    Gelukkig was de 458 Italia wel knap en dat is het voornaamste.
                    Alleen jammer dat de snelheidsmeter ook digitaal is.
                    Nu is het helemaal PS3 achter het stuur.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                      Net terug thuis van dag 2. Prachtig salon gehad. Vandaag de Italiaanse merken, de Franse merken, wat GM-gedoe en de merken van de BMW group gedaan.

                      Geen fut meer nu om nog verslagje te schrijven, komt later wel.

                      Toch de hoofdpunten van vandaag :
                      • Ferrari 458 Italia = indrukwekkend IRL, en eigenlijk helemaal niet lelijk. Ik vind 'm zelfs mooi (al zijn er mooiere sportwagens), form follows function en het ding ziet er dan ook enorm purposeful uit.
                      • Crisis bij de Fiat Group? Zo weinig auto's op de stands van Alfa Romeo, Lancia en Fiat... Bijna schrijnend.
                      • Citroën = zeer goed bezig. Prachtige nieuwe modellen, met als uitschieter de (imo) sublieme DS3 (voor mij de grootste verrassing van het hele salon). Afwerkingskwaliteit gaat echt zienderogen vooruit (vergelijking met Opel resulteert in een klinkende nederlaag voor het Duitse merk, b.v.), 't design is fris en af, zeer mooie stand, ...
                      • De Saab 9-5 was een lichte teleurstelling ... ik vind 'm zeer knap en typisch Saab (most of it), maar 'ie lijdt onder de Opel-heritage en -afwerking en -materiaalkwaliteit, en dat vloekt naar mijn gevoel met de merknaam en het imago.
                      • Rolls Royce bevestigt z'n bezetting van de troon met de Phantom EWB (op de Maybach 62 na, zieltogend en dra van het toneel sluipend wegens éclatante flop en nauwelijks nog orders, de enige in z'n klasse). De nieuwe Ghost die 't opneemt tegen de nieuwe Bentley Mulsanne (en omgekeerd) is net zoals de Bentley fantastisch.
                      • BMW had voor het eerst de (imo) grootste stand (tot nu toe had MB altijd de meest indrukwekkende stand). De karren die er met de regelmaat van de klok rondzoefden (met enkele magnifieke classics zoals de 327 Roadster en de 507) maakten van de gehele halle 11 een belevenis, terwijl het bij zo goed als al de rest van de stands eerder sober was.
                      • MINI Roadster concept = magnifiek.
                      - Ik weet niet hoe het zat met de meisjes op de publieksdagen, maar de Italiaanse merken (Fiat, Lancia, Alfa, Abarth, en Lambo incluis) vielen echt wel op als je het aantal meisjes, of beter, het aantal schone meisjes, telde. Op dat vlak hebben ze echt kosten noch moeite gespaard.
                      - Ik vind de C3 achteraf gezien even interessant als de DS3, omwille van zijn ingenieuze en bijzonder leuke panoramische voorruit. De DS3 is cooler omwille van zijn optiepolitiek (cf. Mini en 500, de prijzen zullen er ook naar zijn) maar voor de rest niet bijzonder verrassend. Heeft die DS3 trouwens die voorruit? Ik kan het mij niet meer herinneren...
                      - Rolls heeft idd weer een zeer indrukwekkende baby gecreëerd, helaas viel die wat groter uit dan ik mij had voorgesteld Zoveel kleiner dan de Phantom is ie echt niet. Maar voor de echte ouderwetse Britishness zit je qua sfeer toch beter in de Bentley (al spreek ik niet uit ondervinding want in die laatste mocht bijna niemand zitten aangezien het een prototype is dat nog een half jaar autoshows moet meegaan).
                      - BMW-stand was inderdaad indrukwekkend (tribune voor heb publiek tov de ED concept car; rondrijdende modellen, ruimte en opstelling) maar als je eventjes je ervaring met andere salons buiten beschouwing laat is het paleis van Mercedes mijns inziens nog indrukwekkender: even groot, meer classics, mooiere architectuur (het dak!), indrukwekkendere auto's (Guard E en S, SLS, CL600, Maybach, ...

                      Comment


                      • Donderdag op IAA langs geweest ... was weer de moeite ! Klopt trouwens dat het schaalmodel van BMW Conceptcar Vision 59 EURO zal kosten ; gelimiteerd op 750 stuks ; DONDERDAG was er al géén enkel exemplaar meer op de beurs en zouden volgende week pas terug binnenkomen ; Schaalmodel kan via BMW-dealer in België via parts-afdeling besteld worden (hetgeen ik dan ook maar dadelijk gedaan heb !)

                        Comment


                        • De speciale AUDI colors op de stand zoals op foto's hierboven zijn een "INDIVIDUAL KLEUR" en volgende wagens stonden hiermee op de Audi-stand : TT RS, Q7 V12 TDI en RS6 AVANT ! Een ongeveer gelijkaardige kleur bij de nieuwe X1 van BMW en op de EDITION-modellen van de 1-reeks bij BMW waar de kleur heet : MARAKESHBRUIN.

                          Comment


                          • De bruine "individuele kleur" bij AUDI = IPANEMABRUIN voor de Audi-liefhebbers.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door wotr Bekijk Berichten
                              - Ik weet niet hoe het zat met de meisjes op de publieksdagen, maar de Italiaanse merken (Fiat, Lancia, Alfa, Abarth, en Lambo incluis) vielen echt wel op als je het aantal meisjes, of beter, het aantal schone meisjes, telde. Op dat vlak hebben ze echt kosten noch moeite gespaard.
                              - Ik vind de C3 achteraf gezien even interessant als de DS3, omwille van zijn ingenieuze en bijzonder leuke panoramische voorruit. De DS3 is cooler omwille van zijn optiepolitiek (cf. Mini en 500, de prijzen zullen er ook naar zijn) maar voor de rest niet bijzonder verrassend. Heeft die DS3 trouwens die voorruit? Ik kan het mij niet meer herinneren...
                              - Rolls heeft idd weer een zeer indrukwekkende baby gecreëerd, helaas viel die wat groter uit dan ik mij had voorgesteld Zoveel kleiner dan de Phantom is ie echt niet. Maar voor de echte ouderwetse Britishness zit je qua sfeer toch beter in de Bentley (al spreek ik niet uit ondervinding want in die laatste mocht bijna niemand zitten aangezien het een prototype is dat nog een half jaar autoshows moet meegaan).
                              - BMW-stand was inderdaad indrukwekkend (tribune voor heb publiek tov de ED concept car; rondrijdende modellen, ruimte en opstelling) maar als je eventjes je ervaring met andere salons buiten beschouwing laat is het paleis van Mercedes mijns inziens nog indrukwekkender: even groot, meer classics, mooiere architectuur (het dak!), indrukwekkendere auto's (Guard E en S, SLS, CL600, Maybach, ...
                              De nieuwe C3 is inderdaad ook 'n prachtige auto in die klasse. Sommige getoonde modellen waren wel erg prijzig (110 pk benzine met leder, lichtmetaal en een pak prullen, liep tegen de 20k EUR aan), maar 'ie ziet er echt leuk uit. De DS3 scoort wat mij betreft nog zoveel beter op dat vlak, inderdaad de derde auto in de klasse van "kleine, prijzige maar voor 100% op emotie en personalisering spelende stadsauto's", na de MINI en de Fiat 500. Ik hoop voor Citroën dat de consument 'm smaakt, ik heb alvast een boon voor het ding. Geen panoramische voorruit gezien op de DS3, neen. De drie getoonde modellen waren ook preproductiemodellen en de definitieve specs staan nog niet vast (al heb ik wel een catalogus en prijslijst meegekregen).

                              De Mulsanne beviel me erg, in tegenstelling tot op foto. 'Ie was inderdaad dicht omdat 't pas de derde auto is die werd geproduceerd (pre-productie). Een Italiaanse Bentley-dealer echter wou er koste wat het kost in gaan zitten, en op die manier heb ik ook het interieur eens kunnen verkennen, zij het snel, voorzichtig en rudimentair. Het ziet er piekfijn uit, dit is nu ook éénmaal de top in de automobielbouw.
                              Ik heb op de Bentley-stand een half uur met een marketeer staan praten, en bij Rolls Royce bijna een uur met de head of markting Europe. En het verraste me dat in beide kampen de meningen over hun eigen en de ander z'n auto's enigzins afwijkt van wat in de pers te lezen valt. Bentley wil met de Mulsanne eigenlijk zachtjes afstand nemen van de zuivere chauffeurslimousines, omdat zij - naar eigen zeggen - zien dat die markt bijzonder klein wordt (de stereotiepe "Engelse aristocratie die zélf rijden een verwerpelijk idee vindt dat enkel past bij het plebs" verdwijnt, en het cliëntele van die ultradure auto's wordt steeds "dynamischer", CEO's b.v. die met zo'n auto hun privé dagelijks vervoer doen ; gereden worden in zo'n auto's is de dag van vandaag politiek niet meer correct en wordt nog zelden gedaan, luidens Rolls Royce). Bentley richt hun nieuwe topmodel (de Mulsanne) dus iets meer dan de Arnage (en de LWB-versies daarvan) naar de owner/driver, en er zou ook geen LWB-versie in de planning zijn (afwachten of dat klopt). Zowel bij Bentley als bij Rolls Royce haalden ze grinnikend hun neus op naar de Maybach, die weliswaar (zo luidde het bij Bentley) de beste auto is om in gevoerd te worden wegens de meeste snufjes, maar 'ie ziet er niet uit, verkoopt zo goed als niet (wie wil nou in zo'n belachelijk lelijke, opgeblazen worst gezien worden?) en 'ie zou zelfs binnenkort van de markt worden gehaald (afwachten of dat klopt, natuurlijk).
                              Bij Rolls Royce wilden ze duidelijk afstand houden van de Bentley Flying Spur, Mercedes-Benz S600L en BMW 760Li, en dat is goed gelukt. Op foto schat je 'm als een directe concurrent daarvan, maar in realiteit is 'ie inderdaad duidelijk groter. 4m40 meet 'ie, dacht ik, en z'n volume en statigheid overklast de "grootserie luxelimousines" duidelijk, ik was ook verrast. Binnenin is 'ie ook van een andere klasse dan de voornoemde grootserie-limo's (er stond een full Individual 760Li en S600L dus vergelijken was makkelijk), het is gewoon een hele klasse hoger.
                              Qua prijs, binnenruimte, kofferruimte, prestaties en uiteindelijke doelstelling sluit de nieuwe Ghost dan ook zeer nauw aan bij de nieuwe Mulsanne ... en de Mulsanne staat dan ook veel dichter bij de Ghost dan bij de Phantom EWB (die vermoedelijk de "korte" Phantom van 5m84 dacht ik, helemaal zal komen af te lossen). Die laatste heeft minder vermogen, maar is anderhalve klasse groter (eens je erin plaatsgenomen hebt is dat een overduidelijk feit, heeft niks meer met appreciatie of merkvoorkeur te maken, de Phantom EWB is nog 'es een hele klasse hoger dan de Ghost en Mulsanne), overduidelijk gefocust op mensen die willen gereden worden (en dus nauwelijks of nooit zelf ermee rijden), en die overweldigt op verbluffende manier met afwerkingskwaliteit en materialen die je naar mijn mening nergens anders vindt. Ik vraag me af, en vroeg dat de RR-man ook, of er een markt voor zo'n Phantom EWB blijft, gezien de geschetste evolutie. 'Ie antwoordde heel eerlijk en m.i. compleet to the point dat de Rolls Royce Phantom het voordeel heeft van z'n gigantesque afmetingen, z'n art nouveau vormgeving, en de daarmee gepaard gaande eye-catching opulence, die nog altijd aantrekkelijk is voor een steeds groeiende groep nieuwe ultrarijken. Als voorrijdauto van tophotels (Burj el Arab) is het de meest uitgelezen auto wegens de plaats en de palijs-achtige verwennerij, dus ook op dat vlak blijft 'ie succes halen. Met de Drophead Coupé en de Phantom Coupé is het moeilijker : er is een markt, maar die is onzeker. Nochtans vind ik persoonlijk de Phantom Coupé kunst op wielen van de zuiverste vorm, met grote K zelfs. Art nouveau, en met een grandeur en afwerking die verstomt.
                              Nu ik ze allemaal (Bentley en Rolls) kunnen testzitten heb, voel ik me in m'n visie gesterkt. De Mulsanne en Ghost zitten duidelijk boven S600L/760Li niveau (ook al zijn die laatste naar gewone-mensen-maatstaven verbluffend), verwennen met centimeters dik tapijt en de zachtste ledersoorten, exotische houtsoorten, massief aluminium, e.a. Maar de Phantom verheft zich daar nog 'es boven. Die is zo gigantisch op elk vlak, dat 'ie bijna niet meer als een auto aanvoelt, en dat is net z'n troef vermoed ik. Als ik in de Phantom EWB de zetel op de meest comfortabele (liggende) positie instel, kan ik m'n benen strekken (voeten ongeveer 20 cm boven de "vloer"), en pas als ik m'n tenen ook uitrek of voeten strek, raakt de top van m'n schoen de achterzijde van de voorzetel. Een S600L is erg ruim achteraan, een Ghost/Mulsanne ook, maar dat is (wat mij betreft alvast) ongeëvenaard.
                              Uiteraard ... de prijs is er ook naar. Bentley heeft z'n prijzen nog niet vastgelegd, in de pers circuleren startprijzen die schommelen tussen 260.000 EUR en 400.000 EUR ... dat laatste lijkt mij compleet overroepen, en alhoewel men geen cijfer wilde noemen tijdens m'n gesprek, werd te verstaan gegeven dat 'ie zou starten bij een dik kwart miljoen EUR exclusief taksen. Dat is het prijsniveau van de Ghost (die start aan ietsje minder, als ik me niet vergis 240.000 EUR), terwijl de Phantom EWB nog 'es de prijs van een Bentley Continental Supersports méér kost ... om te beginnen.

                              Trouwens, die SuperSports is écht 'n gekke kar. Je zit "snug & tight" zoals in een ... euhm ... zeer sportieve wagen, maar je wordt omringd door een zee van ruimte die erg vreemd aandoet, en als je dan ook nog eens nagaat dat die auto dik 2 ton weegt ... wat een gigantisch insane, en daarom net zo zalig concept. Ik zie mij er alvast met een dikke smile op de mond mee op Francorchamps razen, met een vivace of allegro deuntje strijkers van een klassieke meester doorheen de luidsprekers vloeiend, nét hoorbaar en het gehele gebeuren in z'n burlesque grandeur onderstrepend.

                              Om over te schakelen naar een andere auto in de hogere prijsklasse, die me ook (en opnieuw) verraste door z'n afmetingen : de Maserati GranCabrio. Op foto is 'ie - wat mij betreft - de gratie zelve, gezegend met één van de meest magnifieke lijnen die je kan kopen ... maar in realiteit is 'ie (net als z'n gesloten variant) 1/5e groter, massiever, dan ik verwachtte. Vreemd. Maar mooi.
                              Bij Maserati werd ik echter 't meest gecharmeerd door de MC Line versies van de GranTurismo en Quattroporte GTS. Het carbon, alcantara, zwarte wielen, enz... magnifiek.

                              De Alpina B7 stelde me ook in realiteit teleur. De nieuwe stijl van velgen is te protserig, en de felle blauwe kleur en het gespoilerte is me teveel voor die auto, die naar mijn mening niks anders verdraagt dan de standaardbumpers en maximaal een (niet té opvallende) 20" velg.
                              De 760Li Individual daarentegen, was een sublieme auto. Slechts op één vlak (qua interieur-Anmutung en -bekleding) overtroffen door de S600L Designo : die laatste had een prachtig met leder beklede interieurhemel met langsbanen in het midden. Dan is een alcantara interieurhemel (zoals in de 760Li Individual) maar eerder gewoontjes... De S600L Designo stond er met verschrikkelijke wit glanzende interieurlijsten ; in combinatie met het witbeige leder deed die auto binnenin eigenlijk meer aan als een moderne keuken, en het (sowieso al weinig knappe) stuur dat dan ook met dat witte glanzende spul werd "versierd", was helemaal om te huilen.
                              Tough choice, in die klasse. De facelift heeft de S-klasse een erg moderne en naar mijn mening prachtige upgrade gegeven, die ook nodig was (de prefacelift koplampen b.v. waren wat te leeg en een beetje misplaatst als je hun grootte vergeleek met de grootte van de lenzen, de nieuwe koplampen zijn een gigantische verbetering op dat vlak, érg knap). En dat maakt 'm naar mijn mening helemaal opgewassen tegen de nieuwe '7 die toch een tikje moderner en nieuwer oogt, en vooral binnenin een trap hoger scoort qua looks & style. Al blijft zulks natuurlijk persoonlijk.

                              Om bij de money pits te blijven : de Lexus LS600h moet toch (naar mijn mening) een serieuze achterstand op vlak van raffinement, afwerkingsgraad, en "special feeling" incasseren. 't Is waarschijnlijk een fantastische auto, maar ik vermoed dat de Europeaan met z'n "sophisticated taste" net niet dat beetje extra vindt in die auto, die je in een Duitse luxe-limousine net wel vindt.
                              Dan doet zelfs de nieuwe Jaguar XJ ook duidelijk beter. Ik wist écht niet wat ervan te denken op foto, maar in realiteit oogt 'ie prachtig. Ja, érg lang achteraan en die uni zwarte C-zuil blijf ik een monster van een designfout vinden (zeker in combinatie met een zwarte metaallak), maar op alle andere vlak overtuigt 'ie. Z'n neus is simpelweg subliem, en elke aanblik van vooraan of zijdelings vooraan is een genot. Binnenin had ik niet een herhaling van 't gevoel dat ik bij de eerste kennismaking met de XF had, namelijk een teleurstelling op het vlak van materialen en afwerking. Oké, als je de one-piece deurpanelen bekijkt en betast, kan 'ie misschien op dat vlak een steekje laten vallen tegenover een volledig met leder beklede S-klasse of BMW '7, maar er valt 'm eigenlijk niks te verwijten. 'Ie doet wel wat Amerikaanser aan dan ik zou willen, ik vind er nog maar weinig Britisch warmth terug binnenin. Maar gezien 't succes van de XF (die mag pronken met een subliem exterieur) denk ik niet dat dat 'm parten zal spelen. Ik hoop op een succesverhaal, want 't zal alleszins een verrassende, frisse verschijning zijn in het straatbeeld.

                              Om dan nog één auto aan te halen (uit die klasses van toplimousines), die nog onbesproken was : de Audi A8/S8. Ik vind 'm nog altijd jong ogen, en binnenin blijft het een top afgewerkte auto, hedentendage bijgebeend door z'n twee Duitse rivalen. De getoonde zilveren S8 met zwart compleetleder met rode stiksels verraste me door op geen enkele manier gedateerd over te komen, ik vind 'm zelfs een modernere (strakkere) feel hebben dan de nieuwe XJ. Audi is natuurlijk een iets "koeler" merk, dat 't meer moet hebben van een strakkere en techno-architetctuur en stijl, dan van een ronde, warme, sofa-stijl. Maar 'ie blijft 't doen. Ik hoop dat de nieuwe A8 langs één kant een nieuwe designtrend in mag luiden voor Audi (want dat is broodnodig), maar dat 'ie ook dezelfde mate van tijdloze charme in zich heeft om 't ook zo lang zonder rimpels uit te kunnen zingen.
                              O ja, en de A8 heeft dringend de biturbo V10 nodig uit de RS6, want de burgerlijke 760Li/S600 en de sportieve S63/S65AMG, en ook de nieuwe XJ met 5-liter V8 met compressor, die hebben allemaal duidelijk wat meer punch, en ik denk dat "de klant" dat ook wel zou weten te appreciëren in Audi's vlaggenschip.

                              Comment


                              • Ben donderdag ook naar de IAA geweest, was zeer zeker de moeite.
                                Om 6.00h 's morgens vertrokken en tegen 9.30 daar aangekomen, geen inkom betaald (rolstoelgebruiker + begeleider = gratis) en daarna tot 19.00h "rondgelopen"
                                Ruim de tijd genomen om alles te bekijken, was zeker weer meer dan geslaagd dit jaar én zeker de leukste van de 3 IAA's die ik tot nu toe heb meegemaakt.
                                Viel me wel op dat meerdere merken ontbraken op de IAA in tegenstelling tot andere jaren, ook wel iets minder volk op de trade days dan andere jaren leek me zo...

                                Al bij al alles tesamen pakweg 1500 foto's verzameld, heb niet echt veel zin om veel te posten






                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                  De nieuwe C3 is inderdaad ook 'n prachtige auto in die klasse. Sommige getoonde modellen waren wel erg prijzig (110 pk benzine met leder, lichtmetaal en een pak prullen, liep tegen de 20k EUR aan), maar 'ie ziet er echt leuk uit. De DS3 scoort wat mij betreft nog zoveel beter op dat vlak, inderdaad de derde auto in de klasse van "kleine, prijzige maar voor 100% op emotie en personalisering spelende stadsauto's", na de MINI en de Fiat 500. Ik hoop voor Citroën dat de consument 'm smaakt, ik heb alvast een boon voor het ding. Geen panoramische voorruit gezien op de DS3, neen. De drie getoonde modellen waren ook preproductiemodellen en de definitieve specs staan nog niet vast (al heb ik wel een catalogus en prijslijst meegekregen).

                                  De Mulsanne beviel me erg, in tegenstelling tot op foto. 'Ie was inderdaad dicht omdat 't pas de derde auto is die werd geproduceerd (pre-productie). Een Italiaanse Bentley-dealer echter wou er koste wat het kost in gaan zitten, en op die manier heb ik ook het interieur eens kunnen verkennen, zij het snel, voorzichtig en rudimentair. Het ziet er piekfijn uit, dit is nu ook éénmaal de top in de automobielbouw.
                                  Ik heb op de Bentley-stand een half uur met een marketeer staan praten, en bij Rolls Royce bijna een uur met de head of markting Europe. En het verraste me dat in beide kampen de meningen over hun eigen en de ander z'n auto's enigzins afwijkt van wat in de pers te lezen valt. Bentley wil met de Mulsanne eigenlijk zachtjes afstand nemen van de zuivere chauffeurslimousines, omdat zij - naar eigen zeggen - zien dat die markt bijzonder klein wordt (de stereotiepe "Engelse aristocratie die zélf rijden een verwerpelijk idee vindt dat enkel past bij het plebs" verdwijnt, en het cliëntele van die ultradure auto's wordt steeds "dynamischer", CEO's b.v. die met zo'n auto hun privé dagelijks vervoer doen ; gereden worden in zo'n auto's is de dag van vandaag politiek niet meer correct en wordt nog zelden gedaan, luidens Rolls Royce). Bentley richt hun nieuwe topmodel (de Mulsanne) dus iets meer dan de Arnage (en de LWB-versies daarvan) naar de owner/driver, en er zou ook geen LWB-versie in de planning zijn (afwachten of dat klopt). Zowel bij Bentley als bij Rolls Royce haalden ze grinnikend hun neus op naar de Maybach, die weliswaar (zo luidde het bij Bentley) de beste auto is om in gevoerd te worden wegens de meeste snufjes, maar 'ie ziet er niet uit, verkoopt zo goed als niet (wie wil nou in zo'n belachelijk lelijke, opgeblazen worst gezien worden?) en 'ie zou zelfs binnenkort van de markt worden gehaald (afwachten of dat klopt, natuurlijk).
                                  Bij Rolls Royce wilden ze duidelijk afstand houden van de Bentley Flying Spur, Mercedes-Benz S600L en BMW 760Li, en dat is goed gelukt. Op foto schat je 'm als een directe concurrent daarvan, maar in realiteit is 'ie inderdaad duidelijk groter. 4m40 meet 'ie, dacht ik, en z'n volume en statigheid overklast de "grootserie luxelimousines" duidelijk, ik was ook verrast. Binnenin is 'ie ook van een andere klasse dan de voornoemde grootserie-limo's (er stond een full Individual 760Li en S600L dus vergelijken was makkelijk), het is gewoon een hele klasse hoger.
                                  Qua prijs, binnenruimte, kofferruimte, prestaties en uiteindelijke doelstelling sluit de nieuwe Ghost dan ook zeer nauw aan bij de nieuwe Mulsanne ... en de Mulsanne staat dan ook veel dichter bij de Ghost dan bij de Phantom EWB (die vermoedelijk de "korte" Phantom van 5m84 dacht ik, helemaal zal komen af te lossen). Die laatste heeft minder vermogen, maar is anderhalve klasse groter (eens je erin plaatsgenomen hebt is dat een overduidelijk feit, heeft niks meer met appreciatie of merkvoorkeur te maken, de Phantom EWB is nog 'es een hele klasse hoger dan de Ghost en Mulsanne), overduidelijk gefocust op mensen die willen gereden worden (en dus nauwelijks of nooit zelf ermee rijden), en die overweldigt op verbluffende manier met afwerkingskwaliteit en materialen die je naar mijn mening nergens anders vindt. Ik vraag me af, en vroeg dat de RR-man ook, of er een markt voor zo'n Phantom EWB blijft, gezien de geschetste evolutie. 'Ie antwoordde heel eerlijk en m.i. compleet to the point dat de Rolls Royce Phantom het voordeel heeft van z'n gigantesque afmetingen, z'n art nouveau vormgeving, en de daarmee gepaard gaande eye-catching opulence, die nog altijd aantrekkelijk is voor een steeds groeiende groep nieuwe ultrarijken. Als voorrijdauto van tophotels (Burj el Arab) is het de meest uitgelezen auto wegens de plaats en de palijs-achtige verwennerij, dus ook op dat vlak blijft 'ie succes halen. Met de Drophead Coupé en de Phantom Coupé is het moeilijker : er is een markt, maar die is onzeker. Nochtans vind ik persoonlijk de Phantom Coupé kunst op wielen van de zuiverste vorm, met grote K zelfs. Art nouveau, en met een grandeur en afwerking die verstomt.
                                  Nu ik ze allemaal (Bentley en Rolls) kunnen testzitten heb, voel ik me in m'n visie gesterkt. De Mulsanne en Ghost zitten duidelijk boven S600L/760Li niveau (ook al zijn die laatste naar gewone-mensen-maatstaven verbluffend), verwennen met centimeters dik tapijt en de zachtste ledersoorten, exotische houtsoorten, massief aluminium, e.a. Maar de Phantom verheft zich daar nog 'es boven. Die is zo gigantisch op elk vlak, dat 'ie bijna niet meer als een auto aanvoelt, en dat is net z'n troef vermoed ik. Als ik in de Phantom EWB de zetel op de meest comfortabele (liggende) positie instel, kan ik m'n benen strekken (voeten ongeveer 20 cm boven de "vloer"), en pas als ik m'n tenen ook uitrek of voeten strek, raakt de top van m'n schoen de achterzijde van de voorzetel. Een S600L is erg ruim achteraan, een Ghost/Mulsanne ook, maar dat is (wat mij betreft alvast) ongeëvenaard.
                                  Uiteraard ... de prijs is er ook naar. Bentley heeft z'n prijzen nog niet vastgelegd, in de pers circuleren startprijzen die schommelen tussen 260.000 EUR en 400.000 EUR ... dat laatste lijkt mij compleet overroepen, en alhoewel men geen cijfer wilde noemen tijdens m'n gesprek, werd te verstaan gegeven dat 'ie zou starten bij een dik kwart miljoen EUR exclusief taksen. Dat is het prijsniveau van de Ghost (die start aan ietsje minder, als ik me niet vergis 240.000 EUR), terwijl de Phantom EWB nog 'es de prijs van een Bentley Continental Supersports méér kost ... om te beginnen.

                                  Trouwens, die SuperSports is écht 'n gekke kar. Je zit "snug & tight" zoals in een ... euhm ... zeer sportieve wagen, maar je wordt omringd door een zee van ruimte die erg vreemd aandoet, en als je dan ook nog eens nagaat dat die auto dik 2 ton weegt ... wat een gigantisch insane, en daarom net zo zalig concept. Ik zie mij er alvast met een dikke smile op de mond mee op Francorchamps razen, met een vivace of allegro deuntje strijkers van een klassieke meester doorheen de luidsprekers vloeiend, nét hoorbaar en het gehele gebeuren in z'n burlesque grandeur onderstrepend.

                                  Om over te schakelen naar een andere auto in de hogere prijsklasse, die me ook (en opnieuw) verraste door z'n afmetingen : de Maserati GranCabrio. Op foto is 'ie - wat mij betreft - de gratie zelve, gezegend met één van de meest magnifieke lijnen die je kan kopen ... maar in realiteit is 'ie (net als z'n gesloten variant) 1/5e groter, massiever, dan ik verwachtte. Vreemd. Maar mooi.
                                  Bij Maserati werd ik echter 't meest gecharmeerd door de MC Line versies van de GranTurismo en Quattroporte GTS. Het carbon, alcantara, zwarte wielen, enz... magnifiek.

                                  De Alpina B7 stelde me ook in realiteit teleur. De nieuwe stijl van velgen is te protserig, en de felle blauwe kleur en het gespoilerte is me teveel voor die auto, die naar mijn mening niks anders verdraagt dan de standaardbumpers en maximaal een (niet té opvallende) 20" velg.
                                  De 760Li Individual daarentegen, was een sublieme auto. Slechts op één vlak (qua interieur-Anmutung en -bekleding) overtroffen door de S600L Designo : die laatste had een prachtig met leder beklede interieurhemel met langsbanen in het midden. Dan is een alcantara interieurhemel (zoals in de 760Li Individual) maar eerder gewoontjes... De S600L Designo stond er met verschrikkelijke wit glanzende interieurlijsten ; in combinatie met het witbeige leder deed die auto binnenin eigenlijk meer aan als een moderne keuken, en het (sowieso al weinig knappe) stuur dat dan ook met dat witte glanzende spul werd "versierd", was helemaal om te huilen.
                                  Tough choice, in die klasse. De facelift heeft de S-klasse een erg moderne en naar mijn mening prachtige upgrade gegeven, die ook nodig was (de prefacelift koplampen b.v. waren wat te leeg en een beetje misplaatst als je hun grootte vergeleek met de grootte van de lenzen, de nieuwe koplampen zijn een gigantische verbetering op dat vlak, érg knap). En dat maakt 'm naar mijn mening helemaal opgewassen tegen de nieuwe '7 die toch een tikje moderner en nieuwer oogt, en vooral binnenin een trap hoger scoort qua looks & style. Al blijft zulks natuurlijk persoonlijk.

                                  Om bij de money pits te blijven : de Lexus LS600h moet toch (naar mijn mening) een serieuze achterstand op vlak van raffinement, afwerkingsgraad, en "special feeling" incasseren. 't Is waarschijnlijk een fantastische auto, maar ik vermoed dat de Europeaan met z'n "sophisticated taste" net niet dat beetje extra vindt in die auto, die je in een Duitse luxe-limousine net wel vindt.
                                  Dan doet zelfs de nieuwe Jaguar XJ ook duidelijk beter. Ik wist écht niet wat ervan te denken op foto, maar in realiteit oogt 'ie prachtig. Ja, érg lang achteraan en die uni zwarte C-zuil blijf ik een monster van een designfout vinden (zeker in combinatie met een zwarte metaallak), maar op alle andere vlak overtuigt 'ie. Z'n neus is simpelweg subliem, en elke aanblik van vooraan of zijdelings vooraan is een genot. Binnenin had ik niet een herhaling van 't gevoel dat ik bij de eerste kennismaking met de XF had, namelijk een teleurstelling op het vlak van materialen en afwerking. Oké, als je de one-piece deurpanelen bekijkt en betast, kan 'ie misschien op dat vlak een steekje laten vallen tegenover een volledig met leder beklede S-klasse of BMW '7, maar er valt 'm eigenlijk niks te verwijten. 'Ie doet wel wat Amerikaanser aan dan ik zou willen, ik vind er nog maar weinig Britisch warmth terug binnenin. Maar gezien 't succes van de XF (die mag pronken met een subliem exterieur) denk ik niet dat dat 'm parten zal spelen. Ik hoop op een succesverhaal, want 't zal alleszins een verrassende, frisse verschijning zijn in het straatbeeld.

                                  Om dan nog één auto aan te halen (uit die klasses van toplimousines), die nog onbesproken was : de Audi A8/S8. Ik vind 'm nog altijd jong ogen, en binnenin blijft het een top afgewerkte auto, hedentendage bijgebeend door z'n twee Duitse rivalen. De getoonde zilveren S8 met zwart compleetleder met rode stiksels verraste me door op geen enkele manier gedateerd over te komen, ik vind 'm zelfs een modernere (strakkere) feel hebben dan de nieuwe XJ. Audi is natuurlijk een iets "koeler" merk, dat 't meer moet hebben van een strakkere en techno-architetctuur en stijl, dan van een ronde, warme, sofa-stijl. Maar 'ie blijft 't doen. Ik hoop dat de nieuwe A8 langs één kant een nieuwe designtrend in mag luiden voor Audi (want dat is broodnodig), maar dat 'ie ook dezelfde mate van tijdloze charme in zich heeft om 't ook zo lang zonder rimpels uit te kunnen zingen.
                                  O ja, en de A8 heeft dringend de biturbo V10 nodig uit de RS6, want de burgerlijke 760Li/S600 en de sportieve S63/S65AMG, en ook de nieuwe XJ met 5-liter V8 met compressor, die hebben allemaal duidelijk wat meer punch, en ik denk dat "de klant" dat ook wel zou weten te appreciëren in Audi's vlaggenschip.
                                  Wat vond je van de X1?

                                  Comment


                                  • ... en van het M-sportpakket voor de BMW 7?
                                    OO 00 OO

                                    Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                    Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                                    Comment


                                    • Zo, ik ben ook terug van IAA !
                                      We waren er rond 9u, goed op tijd dus... maar het was er al enorm druk eigenlijk, en later op de dag werd het maar erger en erger. Toch een paar foto's kunnen nemen en ondanks alle drukte toch enorm van genoten.

                                      Men bevindingen
                                      Audi
                                      Audi R8 Spyder: Zeer mooi! ook met het dak gesloten. Aangenaam verrast. Het was de 5.2 V10 motor ( is de cabrio enkel in V10 leverbaar?)

                                      Audi RS6:Was superdik uitgerust! in een zeer bijzondere kleur (dezelfde als die TT-RS) En die remschijven zijn echt wel HUGE!

                                      Voor de rest waren alle wagens bij Audi : Rood,wit of dat bruin/oranje-achtige. Wat ook wel mode is blijkbaar, soort "chomé"-velgen ?

                                      BMW
                                      Veeeel te druk! Wel enorm knappe hal
                                      De 5 Granturismo is IRL zeer mooi! Toen ik de persfoto's zag was ik niet helemaal onder de indruk, maar ik moet zeggen: hij is echt knap! ook een fris vernieuwd interieur Het model dat tentoongesteld werd, was een 535i .

                                      Porsche

                                      De nieuwe Turbo Stond er in een donkerrode kleur, in combinatie met de sport (?) velgen en PCCB's, wauw subtiele wijzigingen t.o.v de vorige 997 Turbo, maar toch wel verfrissend.
                                      Er stond ook een Turbo coupé, en uiteraard gaan zien naar de flippers aan het stuur.
                                      1. het is veel knapper dan de knopjes van de huidige PDK
                                      2. ze liggen super lekker in de hand! En eindelijk zoals het hoort..


                                      De GT3RS van dichtbij bekeken, man man... enorm dik! dat interieur, vol alcantara, die kuipjes,die tellers, de enorm in 't oog springende rode velgen... hemels . Enkel vond ik de kleurencombinatie niet zo geslaagd, het grijs-achtige kleurtje had veel weg van een vuilniszak. Maar daar moet je overheen kijken, superdikke kar, een droomwagen !

                                      911 Sport Classic
                                      Wauw Meer woorden heb ik er niet voor...
                                      Alles klopt aan deze wagen: mooi geluid, Fuchs-velgen, Ducktail,PCCB,handbak, de zalige zetels, supergeslaagde kleurencombinatie zowel interieur als exterieur.

                                      Bij Porsche Tequipment zijn we ook nog even binnengesprongen.
                                      Enkel toegang via uitnodiging, die we niet hadden... Men pa had dan niets beters gevonden dan zijn sleutels te laten zien, en we mochten verder (niet van onze gewoonten,maarja.. als je er gebruik van kan maken)
                                      In deze ruimte stond een nieuwe Turbo met de achterlichten van de Sport classic, en ik moet zeggen: 'irl vind ik het wel geslaagd' . Op de normale carrera's vind ik in de achterlichten teveel rood..
                                      Ook stond er een boxster S met carbon accenten in 't interieur

                                      Mercedes

                                      Mercedes SLS: Er stonden maar liefst 2 tentoongesteld, allebei in het donkerrood, irl very impressive! Ook het interieur/exterieur combinatie was zeer geslaagd, dit in combinatie met de (ik gok) 20inch velgen, hemels!

                                      Er stond ook een S65 AMG in het matgrijs, totaalprijs van: 246.000 EUR :crazy1:
                                      Ook een E63 AMG station met Ceramic brakes in het oranje, zeer geslaagd en enorm dik!

                                      Techart
                                      Hier ook even mogen binnenspringen (weer mits gebruik van men vader zen sleutel)

                                      Er stond een Carrera 4S full equiped, Techart GT street , Panamera full equiped en een boxster.

                                      De panamera: Een standaard Panamera is irl (mits een grote velg) al zeer dik, maar wat Techart heeft gedaan met de panamera Subtiele wijzigingen, maar wat een wagen! Ook vanbinnen : zeer ruim, de wagen had donkerbruine/mokka-achtige zetels .. wat superknap is! wat een zee van ruimte in deze wagen!

                                      De 4S: Het was een witte 4s, met de rode doorlopende lijn.. deze had de 21inch velgen van Techart ( ik post dinsdag foto's) in het wit gelakt, aangepast stuur van Techart, vol carbon in het interieur, en de zeer mooie Dual exhaust endtips . . De verkoper deed de wagens even voor ons open, en men vader vondt dat 't plat stuurtje van Techart zeer goed in hand lag, ook de carbon-accenten in de wagen geven meer het gevoel "met iets speciaals onderweg te zijn" .. enkel de prijs he voor de middenconsole in carbon, en de pdk,handrem,en een deel van het stuur: totaalprijs: 4200 EUR,excl plaatsing ..

                                      En aangezien ik geen verslagje kan schrijven, ga ik er nu mee stoppen
                                      Dinsdag/woensdag post ik wat foto's, maar verwacht er niet teveel van,aangezien het zeer druk was.
                                      2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                                        ... en van het M-sportpakket voor de BMW 7?
                                        Ik heb er niet op gelet, maar als het die witte 750LI was , heb ik er toevallig een foto van
                                        2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Wes Bekijk Berichten
                                          Wat vond je van de X1?
                                          Helemaal niet mis.

                                          De auto komt in 't echt iets groter over dan ik vermoedde : op basis van de naakte cijfers, zelfs nadat ik die vergelijkings-gif'jes had gemaakt tussen X1 en X3 en tussen X1 en '3 touring, verwachtte ik eigenlijk een auto die niet zoveel groter overkwam als een '1, onterecht want 'ie heeft wel een mooi volume. Niet te groot (een X3 is nog een klasse groter qua volume, vooral hoger ook), maar zeker niet te klein. Ik kan perfect achter mezelf gaan zitten, en daarmee is de X1 achterin niet (of slechts verwaarloosbaar) kleiner dan een X3, een XC60, een Q5 e.a. qua beenruimte. Zithoogte uiteraard meer dan ruim genoeg. Z'n koffer is wel vrij klein voor een "SUV", daar zie je dan weer dat 'ie niet in de klasse van de Q5/X3/MLK/XC60 e.a. thuishoort. 't Is geen auto waar je zonder problemen een grote kindervoiture en enkele tassen in de koffer smijt zonder te hoeven schikken of (een deel van) de achterbank neer te klappen, en dat zou 'm wel 'es parten kunnen spelen. Als gezinsauto voor mensen met 2 of 3 kinderen (waarvan enkele kleine) lijkt 'ie me dan ook minder geschikt, 't is eerder een lifestyle-kar die zich richt tot jongere mensen die doorgaans weinig plaats nodig hebben, denk ik.

                                          Qua looks vind ik 'm ook mooi. 'Ie heeft mooi geprofileerde koetswerkpanelen, en een extraverte styling. Ik ben niet zo gek van die optionele mat alu applicaties op 't exterieur, en sommige velgen (waaronde die fijnspakige "web"-stijl modellen die op de bruine op de persfoto's werden getoond) zijn ook helemaal m'n ding niet. Maar in een sportievere kleur, Shadow Line, en met gewonere velgen kan 'ie me echt bekoren.
                                          Binnenin vind ik 'm ook knap. De versie met dat interieurpack waarin sportzetels, lichtgekleurd leder, donker hout en sommige interieurpanelen in 't kleur van het leder (naam effe kwijt), is binnenin alvast prachtig.

                                          'Ie is wel zeer duur. Volledig uitgeruste xDrive23d die er stond kostte rond de 60.000 EUR...

                                          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                                          ... en van het M-sportpakket voor de BMW 7?
                                          Niet mijn smaak. In 't echt valt 't iets beter mee omdat je je dan wat minder op die huge chroomstrips op voor- en achterbumper concentreert, maar ik vind de 20" velgen die erbij komen eigenlijk best saai, en de bumpers zijn naar mijn smaak alleszins niet mooier dan de standaardbumpers. Ik zou dat pack op een '7 nooit aanvinken, en mocht ik een '7 in tweedehands zoeken 't zou er ene zonder moeten zijn.

                                          Oorspronkelijk geplaatst door Alexx Bekijk Berichten
                                          De 5 Granturismo is IRL zeer mooi! Toen ik de persfoto's zag was ik niet helemaal onder de indruk, maar ik moet zeggen: hij is echt knap! ook een fris vernieuwd interieur Het model dat tentoongesteld werd, was een 535i .
                                          Er stond nog een 530d ook, hoor. En inderdaad : in levende lijve concentreer je je niet meer op die minder geslaagde kantjes qua design, maar ga je eerder af op het totaalbeeld, en dan valt 'ie verrassend goed mee. Ik blijf het geen mooie auto vinden, maar lelijk (in de betekenis van Ssangyong Rodius) is 'ie alleszins ook niet. Wat me enorm verraste is de erg doordachte, uitgebreide variabiliteit, met de nadruk op het comfort van alle 4 de passagiers. Verbluffend aangename auto om in te zitten achterin, met de look & feel van een BMW '7, ook qua grootte. Achterin vind ik 'm zelfs ruimer aanvoelen dan een '7 omdat 'ie zoveel hoger is.

                                          Ik durf geen voorspellingen te doen over het succes van die '5 GT, maar objectieve talenten heeft 'ie alvast met hopen. De eerste rijtests blijken ook aan te geven dat 'ie echt schitterend rijdt, en veel comfort biedt. Er zal dus zeker wel een groep mensen zijn die zo'n auto weten te appreciëren.
                                          Last edited by ; 20/09/2009, 11:20.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X