Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
European Auto - Motor Salon Brussel 2013
Collapse
X
-
Voor zij die al wat live info wensen, een deel van de Autofans-redactie brengt er live-verslag uit. Check http://www.autofans.be/
Comment
-
Gisterenavond geweest na het werk. Was er erg rustig, de enige wagen waar ik niet in gaan zitten ben wegens te veel volk was de GT86. En dat was waarschijnlijk deels omdat zusje BRZ op slot stond - je moet het maar doen als Subaru, staat op je stand slechts één enkele wagen die ook maar enige interesse kan opwekken en dan sluit je hem!
Overzichtje van de hoogte- en laagtepunten...
Top:- Mercedes in het algemeen:
- De Mercedes A-klasse. Ik weet/lees dat hij qua rijkwaliteit niet de sportiviteit van de 1 heeft, en qua comfort (vreemd genoeg) moet onderdoen voor de A3. Maar wat een 'showroom appeal'! Echt een coole wagen - fantastisch om in te zitten. Als ik kon kiezen, ik zou het wel weten.
- De Mercedes CLA - stond achter in premiere. Eigenlijk gewoon een A berline, maar wat een mooi ding - een A met iets extra. Als ze dit nu gewoon eens in RWD hadden kunnen maken! Zonde .
- De Mercedes B-klasse. Rationeel gezien *de* auto op de markt momenteel, in 180 CDI uitvoering. Lage CO2, lage VAA, voor zijn klasse ongekende afwerking (ga maar eens in een C-Max of Scenic zitten), aangename zithouding (niet te hoog/laag), veel ruimte achterin, mooie koffer, goeie uitrusting, sterke prijzen. Geen wonder dat je er zo veel ziet rijden! Wij hopen er binnenkort eentje (via bedrijf van m'n vrouw) te mogen leasen - het is nu al duidelijk dat de eventuele concurrenten het hiertegen niet halen.
- De Mercedes CLS Shooting Brake. OK, het is een herverpakte E-klasse. Maar wat een verpakking. Ik vond de nieuwe CLS sowieso al fantastisch, maar dit is de overtreffende trap. Moet je wel met een 6-cilinder nemen m.i. (en dat gaat 80% spijtig genoeg niet doen - 250 CDI).
- De buitenkant van de nieuwe Renault Clio - incl. de break. De Twizy blijft ook wel een hebbeding, maar kwalitatief rammelde het al aan alle kanten (bij het model waar ik in ging zitten).
- De deurconstructie van de Ford B-Max. Echt heel knap als je het in het echt ziet. Ik weet niet onmiddellijk wie de doelgroep is, want voor gezinnen die een ruime instap zoeken in een kleinere wagen zijn de bestelwagentjes a la Berlingo veel goedkoper. Maar pas dit toe in een C-Max-achtig model en je hebt een 'killer feature'.
- Nissan met een heel leuke/mooie stand. Mix van aantrekkelijke wagens met een goeie hart-verstand mix zoals de Qashqai, met daarnaast twee top sportwagens in de vorm van de 370Z en vooral de GTR. Rond die laatste stond een lage rail, maar die leek niet echt bedoeld om mensen er van weg te houden. Ook leuke race simulators (Gran Turismo vermoed ik - heb er even ingezeten) met zeer vriendelijke hostess (leek er zich oprecht niet aan te storen hoe nerderig het is om op het autosalon in een GTR simulator te gaan zitten ). En nadien een prachtige GTR catalogus gekregen (hard cover, 30-tal blz. met Nurburgring thema). Een stand waar je wegkomt en denkt "toch een knap en eigenzinnig merk, Nissan!".
- Hyundai. Het doet mij relatief weinig, maar wat staan daar een hoop wagens die de doorsnee middenmoters van Opel, Ford, Peugeot en aanverwanten op een hoopje vegen zeg! Knappe interieurs, nogal generiek maar toch aantrekkelijk buitendesign, sterke prijzen. Dit merk bewijst het failliet van de non-premium Europese constructeurs - iedereen kan hun kunstje leren (en goedkoper)!
- De nieuwe Mazda 6. Vooral die rode met beige lederen interieur - mooi en een sterke prijs. Maar vooral wetende dat dit verdomd goed rijdt, als je de pers mag geloven. Ze vullen het gat dat Ford laat door de nieuwe Mondeo niet te lanceren.
- De Honda CR-V - je voelt gewoon de kwaliteit. Geen flair/franje, maar gebouwd voor de eeuwigheid. Ziet er ook OK uit. Enkel spijtig dat de CO2 wat moeilijk onder controle te krijgen lijkt.
- Lexus - mooie interieurs, interessante concept (? - die coupé met erg flashy interieur), en ik ben geen coureur maar die Eddy Merckx fiets zag er fantastisch uit .
- Skoda. Al jaren een onopgemerkt topmerk, en de Superb en Yeti verouderen gewoon niet. Spijtig genoeg nog geen nieuwe Octavia (of ik heb hem niet gezien?), maar de Rapid was indrukwekkend. Zelfs de deuren vallen met een premium 'thunk' dicht, en het interieur is zeer te pruimen. Dit of een Dacia, ik zou het wel weten.
- Nevertheless, Dacia zelf. Strategisch ver van de Renault stand weggeplaatst, want zo'n Lodgy voor 17.000 met alles er op en aan is toch wel de potentiële gezinswagen van het jaar (of heeft die ook weer een 3-star NCAP rating?).
- De nieuwe Seat Leon. Als je jonger dan 30 bent, bestaat er eigenlijk geen reden om een Golf te kopen ipv. dit. Technisch equivalent, en eindelijk met een aanvaardbaar interieur.
- Jaguar en Land Rover. De sportbrake XF viel enorm in de smaak (de XF was sowieso al een favoriet). De XJ heeft misschien iets te veel 'flash' in het interieur maar is toch ook zeer knap. Evoque is ook mooi, hoewel duidelijk niet groter dan een VW Golf binnenin. Enkel spijtig dat men de nieuwe Range Rover wilde afschermen (ik weiger van te gaan vragen of ik in een wagen mag zitten).
- De binnenkant van de nieuwe Renault Clio. De plastics zijn even hard als ooit tevoren, alleen is de helft nu 'glossy' afgewerkt. Ziet er uit als een DVD speler van 20 EUR uit de Aldi, en onmogelijk om schoon te houden.
- De instrumentencluster van de Peugeot 208 - kan je gewoon niet lezen als je goed gaat zitten. Waanzin - waarom?
- Het interieur van de nieuwe Audi A3 vind ik maar niets - gewoon te minimalistisch. Best vreemd want de A6 heeft het mooiste wat er (in gelijk welke prijsklasse) op de markt is. De wagen ziet er ook te conservatief uit, en de in de Sportback zit je ruim met 4 maar heb je geen koffer (ik snap niet voor wie dit soort 'halve' breaks bedoeld is?).
- De interieurs van Ford - wat een tristesse zeg. Een beetje zoals het 'space' interieur van de vorige Civic, maar dan minder origineel en slechter afgewerkt. Voor een Fiesta was dit leuk (en zelfs dan snel verouderd), maar om dat design nu overal toe te passen? Dit kan m.i. enkel Amerikanen aanspreken (global car strategie van Ford?).
- Volvo. Zal wel persoonlijk zijn, maar een V70, C70 of XC90 (die ik wel knap vind, maar dan als occasie), daar krijg je toch de handen niet meer voor op elkaar? De V40 is OK, maar overprijsd. De V60 break is wel een topper qua looks, maar de koffer is onaanvaardbaar. Samengevat: waarom dit kiezen ipv. een Duitse premium, behalve omwille van een soort omgekeerde imago-redenering (net mensen die het meest met hun imago bezig zijn en daarom niet Duits willen rijden).
- Opel Adam (de rest van Opel heb ik eerlijkheidshalve overgeslaan - zelfs de Mokka kon niet boeien). Dit gaat niet verkopen - mark my words. Je voelt gewoon onmiddellijk dat de kwaliteit in het interieur er niet is (t.o.v. pakweg Mini), en de buitenkant ziet er gewoon debiel uit. Als je dan leest dat de motoren verouderd zijn, en in de UK de chassisafstelling door Vauxhall moest opnieuw gedaan worden wegens afgekraakt in de pers, dan weet je hoe laat het is.
- De Alfa stand - zo'n merkpotentieel, zo'n emotionele respons kunnen oproepen, en dat zo verkwanselen. Doodzonde, want ondanks dat er helemaal niets te zien was, stond er nog steeds veel volk. De rode Giulietta zag er fantastisch uit, maar ga er dan inzitten en aanschouw de afwerking in flutplastic van het stuur (op het topmodel!) en je gaat weer snel lopen.
- Geen Porsche? Voor een toch wel 'gewoon' merk dat 80% van zijn omzet uit SUV's, 4-deurs Panamera's en tegenwoordig zeer veel diesels haalt, nogal omhoog gevallen om geen stand te hebben. Of heb ik mijn plan niet goed gelezen?
- BMW deed me heel weinig, deze keer. Misschien omdat ik er net één gekocht heb, het zal wel grotendeels daar aan liggen. Echter de 5 is toch al oud nieuws nu (binnenkort fl), de nieuwe 3 is ook al niet meer zo nieuw, de 1-serie blijft het lelijke eendje, de 7 en 5GT zijn slaapverwekkend, etc. De i3 concept was het enige met aantrekkingskracht, dus wel veelbelovend voor volgend jaar. Ook vreemd dat men de M135i zo overdreven aangekleed had, terwijl de key selling point van die auto net de 'PK per Euro' ratio is.
- Met een Mini stand waar alleen grote gedrochten staan overtuigen je m.i. ook niemand (ook daar: wachten op de nieuwe 'echte' Mini).
- Beursbabes hoeven voor mij niet, ik kom voor de auto's. Maar als je dan toch hostessen wil gebruiken, kleed ze dan niet als mannen. Vooral Peugeot en PSA hebben de instructies van Milquet iets te letterlijk genomen. Echter wat er zich op de Ssangyong (of hoe schrijf je dat?) stand afspeelde was evengoed smakeloos (enkel de danspaal ontbrak nog).
Conclusie: Mercedes, Nissan, Skoda, Hyundai, JLR (Jag/LR) waren top. Ford, Volvo, Opel en Alfa waren flop.
Comment
- Mercedes in het algemeen:
-
Wow, uitgebreid verslag
By the way en ter info: Porsche mag volgens het Febiac reglement enkel de Cayenne zetten, want dat is voorlopig het enige model dat in hun gamma past in het kader van breaks, monovolume of SUV. Bij een constructeur zonder utilitaire voertuigen mag 25% van de standwagens afwijken, dus bijvoorbeeld een constructie van 3 Cayennes en 1 Panamera had gekund, maar dat is een beetje onozel (en vooral weggesmeten marketinggeld) voor een merk dat naar het grote publiek toe niet echt veel reclame moet maken omdat de naambekendheid al torenhoog is. Porsche staat wel op Dreamcar (18 tot 20/01) in Paleis 12.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk BerichtenDe 14de eens binnenwippen. Waarschijnlijk even rap buiten als binnen maar ik kan het toch niet laten
Comment
-
Vandaag langs geweest. Korte samenvatting. Stand van BMW Motorrad was DIK in orde. Stand van BMW was een triestige bedoening naar mijn mening, zeker als je vergelijkt met vorig jaar. Wat een contrast! en vooral geen enkele BMW ///M. (Echte ///M) Die M Performance dingen zijn naar mijn mening zaken voor de categorie: "Willen maar niet durven." Iets wat anno 2013 geen LSD heeft is voor mij geen sportwagen en al steek je daar zoveel electronica in als je wil. 90% van de tijd schakel ik dat toch uit. Zeker als ik eens op een gesloten omloop er wens voor te gaan. Als de wagen dan geen LSD heeft dan is de fun er snel af.
Soit ///M gaat duidelijk de Audi toer op voor 't moment en dat staat ver van mijn mening over wat BMW ///M zou moeten te bieden hebben.Last edited by Alfa-Beemer; 12/01/2013, 23:02.U hoeft dit niet te lezen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Alfa-Beemer Bekijk BerichtenVandaag langs geweest. Korte samenvatting. Stand van BMW Motorrad was DIK in orde. Stand van BMW was een triestige bedoening naar mijn mening, zeker als je vergelijkt met vorig jaar. Wat een contrast! en vooral geen enkele BMW ///M. (Echte ///M) Die M Performance dingen zijn naar mijn mening zaken voor de categorie: "Willen maar niet durven." Iets wat anno 2013 geen LSD heeft is voor mij geen sportwagen en al steek je daar zoveel electronica in als je wil. 90% van de tijd schakel ik dat toch uit. Zeker als ik eens op een gesloten omloop er wens voor te gaan. Als de wagen dan geen LSD heeft dan is de fun er snel af.
Soit ///M gaat duidelijk de Audi toer op voor 't moment en dat staat ver van mijn mening over wat BMW ///M zou moeten te bieden hebben.
je mag wel niet vergeten dat het een bedrijfswagen salon is, maw eco banden, kleine velgen voor de lease maatschappijen, enz.
Nu zie je dat ook Bmw een velg nodig heeft om er niet saai uit te zien.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Alfa-Beemer Bekijk Berichten! en vooral geen enkele BMW ///M. (Echte ///M)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door GeNiuS Bekijk BerichtenHet zou mij verbazen moesten er mensen zijn die nog betalen voor inkom...ze smijten met de toegangskaarten naar uwe kop! Ik vraag er steeds aan mijn bankkantoor en garage voor enkele vrijkaarten.
In de avondschool heb ik ook gehoord,dat constructeurs er niet meer met smijten,opzich logisch gezien de *crisis in de auto verkoop* .
Als ik in de buurt ben vd week,ga ik wel eens vragen bij mijn dealer,maar anderzijds speciaal naar daar rijden,ga ik nu ook niet doen voor 13 euro.
Kga vrijdag eens een kijkje nemen (als het weer natuurlijk niet absurt word)
Comment
Comment