Oorspronkelijk geplaatst door fujin
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
AUTO/MOTO/VAN Salon 2015
Collapse
X
-
Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl
-
Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk BerichtenHet lijkt me tof maar dan zou ik al verlof moeten nemen. Is het wat leuk? Vaak dezelfde opmerkingen of vragen zeker? En wat levert dat op?
overigens valt het op andere vlakken goed mee, hard werken maar iedere avond champagne, ontbijt lunch en diner voorzien (ook voor tijdelijke krachten) uniform voorzien en iedere morgen gewassen en gestreken terug, best wel op.
op de 11 dagen heb je ongeveer 1500 netto, kan iets meer zijn omdat sommige merken serieuze kilometervergoedingen geven tot 30 cent, of hogere forfaitaire vergoedingen (bij mij dit jaar maar 15 euro per dag daarvoor, maar kostte me maar 2x1,25 om er te geraken dus np).
de opleidingen zijn ook betaald, zijn meestal een 5 a 6 tal dagen, maar dan gewone uren en dus geen weekend of overuren premies. dus in totaal ca. 2000.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk BerichtenJe gaat hier weer heel kort door de bocht
1. Een moderne gascentrale is véél efficiënter dan eender welke verbrandingsmotor in een wagen. Ik zie onder meer niet hoe je een efficiënte WKK gaat inbouwen in een wagen. Transport en opslag van elektricteit heeft een uitstekend rendement, 't feit dat je die ergens centraal produceert heeft weinig impact op de energetische balans.
2. Een elektrische wagen gaat bij iedere vertraging in eerste instantie zoveel mogelijk van die kinetische energie opnieuw opslaan in de batterij. De motor wordt gebruikt als alternator, en heeft hier een rendement van > 90% . Als jij me één wagen kan aanduiden bij het remmen opnieuw CNG aanmaakt, mag je me die altijd aanduiden.
Deze twee elementen samen maken dat een elektrische auto gewoon energie-efficiënter zijn dan een voertuig op CNG. Een voorbeeld: Een audi A3 g-tron verbruikt 5m³ gas per 100 km. Dat is dus 50-60 kwH energie per 100km. Een i3 heeft ongeveer 15 kwH elektriciteit nodig per 100 km. De modernste aardgascentrales hebben een rendement van boven de 50%, dus de i3 is 2x efficiënter in energiebalans en rijdt dus 2x zover met evenveel aardgas.
En dan niet te vergeten dat je met een CNG - voertuig ook blijft gas uitstoten terwijl je in 't stad rondrijdt (NOX, koolwaterstoffen, CO(2))), met een elektrisch voertuig verzamel je de productie van die rookgassen op één plaats (waar die véél efficiënter kunnen worden gecontroleerd).
En zoals ik al eerder aangaf slaat de energiebalans tov. benzine/diesel nog veel verder uit in 't voordeel van een elektrische auto. Want een elektrische wagen verbruikt niet meer elektriciteit per 100 km dan nodig is om de benzine te raffineren uit ruwe olie voor een normale wagen 100 km te laten rijden.
Dus voor je iemand onwetend noemt, zou ik twee keer nadenken. Een elektrische wagen is verreweg het meest energie-efficiënt
Daarbij blijft ook het probleem dat ons verbruik niet constant genoeg is, waardoor centrales te vaak op en af moeten toeren. Op zonnige dagen geeft dit problemen met al die PV installaties. De schommelingen op het net zijn dan zo groot, dan de centrales niet kunnen volgen en er te vaak energie verloren gaat.
CNG is niet 100% gelijk aan aardgas, het heeft een soortelijke massa van 0.68 kg/m³, hierdoor ligt de calorische waarde per 100km niet op 50-60kWh, maar net onder de 40 kWh.
Daarbij wordt CNG nu reeds in beperkte mate opgebouwd uit biogas. Aardgas is immers grotendeels CH4, ofte scheten.
Het klopt dat je de uitstoot samen brengt, dat haalde ik ook al aan. Je verlegt het probleem gewoon. Daardoor voelt de elektrische wagen rijder zich properder dan de rest, maar je verlegt het probleem gewoon. Zeker wanneer je dan nog eens met PV stroom gaat maken. Al onze uitstoot naar Azië. Wij hier maar verbruiken, zij daar maar vergassen. Maar who cares, wij hebben het hier weer beter. Lang leve onze dure welvaart waar al de rest maar voor moet opdraaien.
Voordat elektriciteit een driewerf hoera verdient, dienen nog een aantal zaken op punt gesteld te worden :
- hoger rendement van 'hernieuwbare energie'. Daarbij moeten we vooral hopen op betere PV panelen
- goede accumulatoren die bij alles en iedereen aanwezig zijn die zelf energie maakt. zo wordt de energie niet overal te pas en ten onpas op het net gedumpt, maar wordt die opgeslagen en kan die eventueel aangesproken worden door het net om stroompieken op te vangen. Of je kan die zelf gebruiken om je wagen 's avonds op te laden. Fantastisch wanneer je zelf met PV een batterij op kan laden en je die energie dan zelf nuttig gaat gebruiken.
Door die accumulatoren zouden we ook nog een heel eind verder geraken met ons huidig net. Als nu 1/4 van de Belgen zijn wagen in zou wisselen voor een elektrische variant, dan zouden we een groot probleem van overbelasting hebben. Als iedereen die dan nog eens in zou pluggen wanneer ze thuiskomen, dan zouden we van de ene black-out naar de andere leven. Kan ook de bedoeling niet zijn.
die accumulatoren zijn er nog niet, maar met de vooruitgang in de nanotechnologie batterijen, zou het wel eens snel kunnen gaan. De kans is ook groot dat de combi PV/windmolen en accumulator verplicht zal worden, om zo ons verouderd net makkelijker om te bouwen naar een smartgrid zoals ze in Duitsland hebben.
Daar werken ze al een hele poos zo; alleen met de tussenstap waarbij ze elektriciteit omzetten naar warmte en deze op die manier gaan bufferen en vaten en huizen. Eens die stap er van tussen is, dan zijn we weeral een heel poos verder in de goede richting.
- en eens de PV's beter zijn, dan zou je wagen al rijdend ook al een heel stuk kunnen bijladen. Wie weet komen we ook wel op het punt dat je batterij in de wagen enkel nog nodig zal zijn om de nacht door te komen, terwijl je overdag voldoende energie op kan nemen om rijdende te blijven.
Maar zover zijn we nog niet. En op dit eigenste moment is de elektrische wagen niet de beste oplossing. Elektriciteit is helaas nog steeds een vuile energie (daar helpen de kerncentrales ook niet bij, ondanks hun zo goed als onbestaande CO2 uitstoot en erg beperkte hoeveelheid restafval).
De kans is wel groot dat elektriciteit op korte termijn de oplossing wordt en de beste keuze zal zijn.
Laten we alvast hopen, want het zou wel een leuke toekomst zijn.
Op dit moment zou een plug-in CNG hybride trouwens de beste keuze zijn, maar die zijn naar mijn weet nog niet op de markt. En een CNG is praktisch gezien ook maar wat miserie (weinig plaatsen waar je kan tanken)Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fujin Bekijk Berichtenkan meevallne, meeste hangt af van collega's en attitude van oversten, het is hard werken maar je helpt mensen wel vooruit met offertes te maken of maat. blijft commercieel natuurlijk. goeie taaloefening ook overigens :-) je moet wel voldoende frans kunnen.
overigens valt het op andere vlakken goed mee, hard werken maar iedere avond champagne, ontbijt lunch en diner voorzien (ook voor tijdelijke krachten) uniform voorzien en iedere morgen gewassen en gestreken terug, best wel op.
op de 11 dagen heb je ongeveer 1500 netto, kan iets meer zijn omdat sommige merken serieuze kilometervergoedingen geven tot 30 cent, of hogere forfaitaire vergoedingen (bij mij dit jaar maar 15 euro per dag daarvoor, maar kostte me maar 2x1,25 om er te geraken dus np).
de opleidingen zijn ook betaald, zijn meestal een 5 a 6 tal dagen, maar dan gewone uren en dus geen weekend of overuren premies. dus in totaal ca. 2000.
3 jaar het salon gedaan, 2007, 2008 en 2009 als ik me niet vergis. Dat voor Keeway en Benelli Benelux. Ook nog Intermot gedaan voor Benelli.
Was fijn, maar erg vermoeiend. Tegen het einde zijde da echt wel kots beu. Bah.Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk BerichtenEen moderne gascentrale is dat zeker, maar die staan hier nog steeds amper. Hier in België zitten we nog steeds aan een rendement tussen primair en wat er uit het stopcontact komt van max 35% op de totale energieproductie. Daarmee kom je dus nog steeds dicht tegen de 50kWh primaire energie aan. Vergeet niet dat we hier ook nog steeds een deel van onze elektriciteit uit steenkool halen. Steeds minder, maar wel nog steeds.
Daarbij blijft ook het probleem dat ons verbruik niet constant genoeg is, waardoor centrales te vaak op en af moeten toeren. Op zonnige dagen geeft dit problemen met al die PV installaties. De schommelingen op het net zijn dan zo groot, dan de centrales niet kunnen volgen en er te vaak energie verloren gaat.
EN gek dat electrische wagens geen energie van 't net mogen halen maar de petrochemische nijverheid wel om olie te distilleren naar benzine en diesel
CNG is niet 100% gelijk aan aardgas, het heeft een soortelijke massa van 0.68 kg/m³, hierdoor ligt de calorische waarde per 100km niet op 50-60kWh, maar net onder de 40 kWh.
Daarbij wordt CNG nu reeds in beperkte mate opgebouwd uit biogas. Aardgas is immers grotendeels CH4, ofte scheten.
edit : ik zie op spritmonitor enkele g-trons aan < 4m³ / 100 km. Die 5m³ is dus waarschijnlijk niet de hoogcalorische variant (of toch niet de hoogst-calorische
Het klopt dat je de uitstoot samen brengt, dat haalde ik ook al aan. Je verlegt het probleem gewoon. Daardoor voelt de elektrische wagen rijder zich properder dan de rest, maar je verlegt het probleem gewoon. Zeker wanneer je dan nog eens met PV stroom gaat maken. Al onze uitstoot naar Azië. Wij hier maar verbruiken, zij daar maar vergassen. Maar who cares, wij hebben het hier weer beter. Lang leve onze dure welvaart waar al de rest maar voor moet opdraaien.
Voordat elektriciteit een driewerf hoera verdient, dienen nog een aantal zaken op punt gesteld te worden :
- hoger rendement van 'hernieuwbare energie'. Daarbij moeten we vooral hopen op betere PV panelen
- goede accumulatoren die bij alles en iedereen aanwezig zijn die zelf energie maakt. zo wordt de energie niet overal te pas en ten onpas op het net gedumpt, maar wordt die opgeslagen en kan die eventueel aangesproken worden door het net om stroompieken op te vangen. Of je kan die zelf gebruiken om je wagen 's avonds op te laden. Fantastisch wanneer je zelf met PV een batterij op kan laden en je die energie dan zelf nuttig gaat gebruiken.
Door die accumulatoren zouden we ook nog een heel eind verder geraken met ons huidig net. Als nu 1/4 van de Belgen zijn wagen in zou wisselen voor een elektrische variant, dan zouden we een groot probleem van overbelasting hebben. Als iedereen die dan nog eens in zou pluggen wanneer ze thuiskomen, dan zouden we van de ene black-out naar de andere leven. Kan ook de bedoeling niet zijn.
die accumulatoren zijn er nog niet, maar met de vooruitgang in de nanotechnologie batterijen, zou het wel eens snel kunnen gaan. De kans is ook groot dat de combi PV/windmolen en accumulator verplicht zal worden, om zo ons verouderd net makkelijker om te bouwen naar een smartgrid zoals ze in Duitsland hebben.
Daar werken ze al een hele poos zo; alleen met de tussenstap waarbij ze elektriciteit omzetten naar warmte en deze op die manier gaan bufferen en vaten en huizen. Eens die stap er van tussen is, dan zijn we weeral een heel poos verder in de goede richting.
- en eens de PV's beter zijn, dan zou je wagen al rijdend ook al een heel stuk kunnen bijladen. Wie weet komen we ook wel op het punt dat je batterij in de wagen enkel nog nodig zal zijn om de nacht door te komen, terwijl je overdag voldoende energie op kan nemen om rijdende te blijven.
Maar zover zijn we nog niet. En op dit eigenste moment is de elektrische wagen niet de beste oplossing. Elektriciteit is helaas nog steeds een vuile energie (daar helpen de kerncentrales ook niet bij, ondanks hun zo goed als onbestaande CO2 uitstoot en erg beperkte hoeveelheid restafval).
De kans is wel groot dat elektriciteit op korte termijn de oplossing wordt en de beste keuze zal zijn.
Laten we alvast hopen, want het zou wel een leuke toekomst zijn.
Op dit moment zou een plug-in CNG hybride trouwens de beste keuze zijn, maar die zijn naar mijn weet nog niet op de markt. En een CNG is praktisch gezien ook maar wat miserie (weinig plaatsen waar je kan tanken)Last edited by BertVS; 30/01/2015, 07:02.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten3 jaar het salon gedaan, 2007, 2008 en 2009 als ik me niet vergis. Dat voor Keeway en Benelli Benelux. Ook nog Intermot gedaan voor Benelli.
Was fijn, maar erg vermoeiend. Tegen het einde zijde da echt wel kots beu. Bah.
ooit op batibouw gewerkt als tijdelijke kracht? overweeg dat nu.. zal wel vergelijkbaar zijn gok ik... ander product maar voor de rest?
ja geen gratis kostuum en catering zal miss ook niet geregeld zijn :-)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk BerichtenEen moderne gascentrale is dat zeker, maar die staan hier nog steeds amper. Hier in België zitten we nog steeds aan een rendement tussen primair en wat er uit het stopcontact komt van max 35% op de totale energieproductie. Daarmee kom je dus nog steeds dicht tegen de 50kWh primaire energie aan. Vergeet niet dat we hier ook nog steeds een deel van onze elektriciteit uit steenkool halen. Steeds minder, maar wel nog steeds.
Daarbij blijft ook het probleem dat ons verbruik niet constant genoeg is, waardoor centrales te vaak op en af moeten toeren. Op zonnige dagen geeft dit problemen met al die PV installaties. De schommelingen op het net zijn dan zo groot, dan de centrales niet kunnen volgen en er te vaak energie verloren gaat.
CNG is niet 100% gelijk aan aardgas, het heeft een soortelijke massa van 0.68 kg/m³, hierdoor ligt de calorische waarde per 100km niet op 50-60kWh, maar net onder de 40 kWh.
Daarbij wordt CNG nu reeds in beperkte mate opgebouwd uit biogas. Aardgas is immers grotendeels CH4, ofte scheten.
Het klopt dat je de uitstoot samen brengt, dat haalde ik ook al aan. Je verlegt het probleem gewoon. Daardoor voelt de elektrische wagen rijder zich properder dan de rest, maar je verlegt het probleem gewoon. Zeker wanneer je dan nog eens met PV stroom gaat maken. Al onze uitstoot naar Azië. Wij hier maar verbruiken, zij daar maar vergassen. Maar who cares, wij hebben het hier weer beter. Lang leve onze dure welvaart waar al de rest maar voor moet opdraaien.
Voordat elektriciteit een driewerf hoera verdient, dienen nog een aantal zaken op punt gesteld te worden :
- hoger rendement van 'hernieuwbare energie'. Daarbij moeten we vooral hopen op betere PV panelen
- goede accumulatoren die bij alles en iedereen aanwezig zijn die zelf energie maakt. zo wordt de energie niet overal te pas en ten onpas op het net gedumpt, maar wordt die opgeslagen en kan die eventueel aangesproken worden door het net om stroompieken op te vangen. Of je kan die zelf gebruiken om je wagen 's avonds op te laden. Fantastisch wanneer je zelf met PV een batterij op kan laden en je die energie dan zelf nuttig gaat gebruiken.
Door die accumulatoren zouden we ook nog een heel eind verder geraken met ons huidig net. Als nu 1/4 van de Belgen zijn wagen in zou wisselen voor een elektrische variant, dan zouden we een groot probleem van overbelasting hebben. Als iedereen die dan nog eens in zou pluggen wanneer ze thuiskomen, dan zouden we van de ene black-out naar de andere leven. Kan ook de bedoeling niet zijn.
die accumulatoren zijn er nog niet, maar met de vooruitgang in de nanotechnologie batterijen, zou het wel eens snel kunnen gaan. De kans is ook groot dat de combi PV/windmolen en accumulator verplicht zal worden, om zo ons verouderd net makkelijker om te bouwen naar een smartgrid zoals ze in Duitsland hebben.
Daar werken ze al een hele poos zo; alleen met de tussenstap waarbij ze elektriciteit omzetten naar warmte en deze op die manier gaan bufferen en vaten en huizen. Eens die stap er van tussen is, dan zijn we weeral een heel poos verder in de goede richting.
- en eens de PV's beter zijn, dan zou je wagen al rijdend ook al een heel stuk kunnen bijladen. Wie weet komen we ook wel op het punt dat je batterij in de wagen enkel nog nodig zal zijn om de nacht door te komen, terwijl je overdag voldoende energie op kan nemen om rijdende te blijven.
Maar zover zijn we nog niet. En op dit eigenste moment is de elektrische wagen niet de beste oplossing. Elektriciteit is helaas nog steeds een vuile energie (daar helpen de kerncentrales ook niet bij, ondanks hun zo goed als onbestaande CO2 uitstoot en erg beperkte hoeveelheid restafval).
De kans is wel groot dat elektriciteit op korte termijn de oplossing wordt en de beste keuze zal zijn.
Laten we alvast hopen, want het zou wel een leuke toekomst zijn.
Op dit moment zou een plug-in CNG hybride trouwens de beste keuze zijn, maar die zijn naar mijn weet nog niet op de markt. En een CNG is praktisch gezien ook maar wat miserie (weinig plaatsen waar je kan tanken)
Daar verschiet je van hoeveel er wel niet staan in België en omringende landen, ze worden wel niet optimaal gebruikt, omdat het financieel vaak niet interessant is. En ja ik werk op een groene stroom centrale2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km
2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP
Comment
Comment