Blijkbaar geen populair onderwerp of ik heb het bestaande topic in kwestie niet gevonden. Zelf naar goede gewoonte eens langsgegaan, alles goed bekeken en vooral niet te veel met de verkopers gesproken die er meestal weinig tot niets van af weten . Ik ben ook de vervelende persoon die alle zetels op hun laagste stand zet en het stuur helemaal 'uittrekt' . Begonnen in het VAG paleis 11, en dan zo doorgestoken, dus in die volgorde...
The good:
The good:
- Skoda heeft met de Kodiaq een home-run geslaan. Er stonden rijen mensen aan te schuiven, en ze hadden er twee staan. Nergens anders zo'n file gezien, behalve bij exclusieve modellen waar de jeugd een foto (Instagram?) in wil maken (bv. F-Type). De mensen waren echt verlekkerd, en ik begrijp het. Hij ziet er vanbuiten groot en stoer uit, en binnenin krijg je echt dat SUV gevoel. Het dashboard is knap, de zetels boven verwachting (looks en zitcomfort), en de koffer zeer ruim. Het is geen Discovery (zie verder), maar als je als gezin hier niet genoeg aan hebt dan weet ik het niet meer. Al bijna spijt dat ik mijn vrouw niet heb kunnen overtuigen hier voor te kiezen .
- De Volkswagen GTI blijft een icoon en klassieker. In een ondermaats VW aanbod een 'lonely star'. Ik zou hem zo nemen als hij daar stond, met 'tartan' stoffen zetels.
- Een paleis verder was de nieuwe BMW 5 een eye-opener. Het interieur is echt 'waauw', veel meer dan de foto's laten vermoeden. Buiten saai, maar dat hoort natuurlijk zo. Verder ook erg gecharmeerd door de 3 touring die er stond met Individual interieur. Ik blijf mezelf overtuigen dat de 3 fin de carriere is, en ik er dus niet voor kan/wil kiezen. Maar eigenlijk is een 340i met dat interieur (naast zetels ook lederen dashboard, pianolak lijsten, sportzetels, M sportstuur) met voorsprong de meerdere van een S4 of C43 AMG. De aandacht voor de X modellen was trouwens overrompelend, vooral de X1 (spijtig genoeg in lelijke M uitvoering) was aanschuiven. Side-note voor Mini: niet voor mij, maar wel erg 'anders' en gedifferentieerd van het hoofdmerk BMW - VAG: take note.
- Het zal een afwijking zijn, maar ik heb iets met het interieur van hedendaagse Lexussen (Lexi?). Zou er bijna eentje kopen enkel daarvoor. Maar dan herinner ik me weer hoe wereldvreemd (of Belgie-vreemd) de motorisaties zijn (hybrides met nauwelijks fiscaal voordeel - why would you?).
- Nissan had een erg coole GT-R mee - blijft een beest. Rest van het gamme is wat anoniem, de Qashqai heeft zijn succes verdiend maar ik vrees dat de concurrentie nu echt wel aanzwelt (zie Peugeot 3008 ).
- De Hyundai Tucson stond in 20-voud opgesteld en ik begrijp waarom. Als prive-koper (die bij 'premium' merken volle pot moet betalen ipv 15% korting zoals vele leasers/zelfstandigen) is dit toch alles wat je in een auto kan zoeken. Zelfs het interieur vond ik er mee door kunnen, en het exterieur is mogelijk het beste in zijn klasse (weliswaar in de topuitvoering).
- Land Rover bracht de nieuwe Discovery en die heeft toch wel uitstraling. Geen klassieke schoonheid, maar wat een ruimte, en een interieur dat er in slaagt tegelijk stoer en chique te zijn. Consider me convinced. Enkel moeilijk te aanvaarden dat de enige (fiscaal) betaalbare versie een 4-cilinder is.
- De Tesla Model X, zoals hij daar stond (zilver met grote zwarte velgen, wit interieur), was echt het hebbeding van het salon. Ik ga er toch eens moeten mee rijden. Bouwkwaliteit is voor de prijs wel compleet ondermaats (bv. het schuifje voor de console tussen de zetels - had bijna 2 cm speling links/rechts). En toch...
- Mazda was eerlijk gezegd weinig boeiend (modellen zijn allen knap maar gaan nu al een tijdje mee), was het niet voor de MX-5 RF. Echt een kunstwerkje, hoe dat dak werkt. Het bruine interieur was ook knap. De meerprijs tegenover de softtop leek me wel hoog, hoewel 32.000 EUR catalogusprijs voor wat het is eigenlijk een koopje is (RWD, dat dak, dat rijgedrag, het gewicht, die looks - en de motoren zijn ook echt niet slecht).
- Volvo is natuurlijk goed bezig. Alles wat op '90' eindigt was top, maar zelfs de kranige XC60 kon nog doorgaan voor een recent model (weliswaar mits digitaal dashboard). Volvo hear my call: breng die 5-cilinders terug en ik koop er eentje!
- De Alfa Romeo Giulia overtuigt toch wel. De QV is natuurlijk lekker (stond er vorig jaar ook al), maar de Veloce doet niet onder. Zou ik bijna gaan overwegen ware het niet dat de reviews allen wijzen op een motor zonder karakter. Breng nu gewoon die break, dan gaan we hem echt wat vaker beginnen zien.
- Peugeot heeft met de 3008 en 5008 (die er tot mijn verbazing ook al stond) twee hits in handen, en ze weten het (er stonden denk ik 15 stuks van de 3008, of zo leek het toch). Een zeer verfrissend interieur, in mijn bescheiden mening knapper dan zowel Mercedes, BMW als Audi in deze klasse (GLA of B, X1 of 2 GC, Q3) bieden. Zeer interessante materiaalkeuzes ook, met gebruik van mooie stoffen (of wat daar op leek) op het dashboard. Digitaal dash is ook erg knap uitgevoerd. De buitenkant is een beetje te, maar niet lelijk en ik denk dat mensen hier voor gaan vallen.
- Totaal marketingproduct maar wat is die Ducati Scrambler verleidelijk - en belachelijk (hoog) geprijsd. Off topic of course (motorforum here I come)...
- De Audi's hebben allen hetzelfde interieur. De A5 (coupe en sportback) zien er gewoon niet uit, en de S modellen die er stonden laten me Siberisch koud (dat was ooit wel anders). De Q5 is niet van de oude te onderscheiden. De A6 was de knapste wagen die er stond, en die wordt binnenkort vervangen - zegt genoeg. De RS3, RS4 en Q6 (of heet dat nu Q8?) kunnen niet snel genoeg komen.
- De rest van de VW stand (GTI niet te na gelaten) was erg saai, met vooral zeer repetitieve interieurs en buiten die eenzame GTI niets wat je hart sneller zou kunnen doen slaan. Aan Seat gaan we zelfs geen aparte bullet wijden - de Ateca had nog enigszins bekijk (veel minder dan de Kodiaq) maar ik vond er niets aan. Een opgehoogde Leon, voor dat beetje meerprijs ga ik onmiddellijk voor de Kodiaq.
- Porsche zet hun traditie voort van 'exclusief' te doen achter een glazen omheining, hoewel de stand bestond uit een gewone 911 (geeuw), twee 4-cilinder 'sportwagens' (zo dom), een midi-SUV (Macan is knap maar nu echt wel niet nieuw meer) en een hybride Panamera (verborgen achter een extra rondje glazen omheining - moet wel hyper-exclusief zijn dan ). Ze doen maar, maar als liefhebber kan ik me niet voorstellen dat ik voor dit grapje ga aanschuiven. Mooi merk, maar bijzonder zwakke stand en vreemde aanpak (en die 4-cilinders zijn gewoon fout).
- De Opel stand was bijna meelijwekkend. Ik kan me niet herinneren wat er stond - dat zegt genoeg.
- Jaguar schijnt aan een wederopstanding bezig te zijn, maar ik trek toch in twijfel dat dit het merk is wat de Duitse drie het vuur aan de schenen kan/zal leggen. Hadden ze het motorenpallet van Lexus, dan werden er m.i. (maar) even veel van verkocht. De XE is echt te klein, en het interieur plastic fantastic (o.a. kwaliteit van het leder is ondermaats). De XF is in hetzelfde bedje ziek, met dat extra nadeel dat de Duitsers in die klasse (E, A6, 5) helemaal geen enkele steek meer laten vallen. De F-Pace gaat verder op dit thema, met enkel zijn looks om hem te redden.
- Ford was bijna even comateus als Opel, maar werd gered door de aanwezigheid van een Focus RS (niet in te komen - Instagram auto met wachtrij) en Mustang (de facelift is mooier, maar ook pre-facelift heeft hij charisma). De Edge zou steek houden aan 10.000 EUR minder, maar is zoals de zaken er nu voor staan kansloos. En Vignale is doodgeboren zo lang de middenconsole van elke Ford er uit ziet als een 80s Walkman. Zelfde niveau van plastics en de naam 'Sony' in grote letters - ik was/ben grote Sony fanaat maar zelfs op mij heeft dit nul effect, en laat ons eerlijk zijn de tijd dat Sony cool was is laaaaaaang geleden.
- De stand van Renault was vooral bedrijfsvoertuigen, maar de nieuwe Scenic trok de aandacht. Ik had hem al eens gezien en mij verwonderd over de gebrekkige beenruimte achterin. Heb in heel wat midi-SUV concurrenten gezeten, en die scoren op dat gebied allemaal uitstekend. Na double check blijkt dit toch niet aan mijn verbeelding te liggen: er is gewoon geen ruimte op de achterbank. Echt hallucinant voor een MPV! Wie heeft dat afgetekend? Dan mag je pronken met 20-inchers, maar de basics van een MPV zijn toch ruimte, ruimte en nog eens ruimte?
- Mercedes viel me toch wat tegen. Ja, de interieurs zijn knap. Maar ze zijn ook telkens hetzelfde (iemand had er ook voor gekozen om elke wagen op het salon met hetzelfde, matte hout uit te voeren binnenin - 1x mooi, geen 20x mooi - dus dat vertekent mijn beeld wel wat). De E-klasse lijkt op foto knap vanbinnen, maar nu ik er in gezeten heb moet ik zeggen dat de nieuwe 5 hem waarschijnlijk overtreft. Zwart blinked plastic op de middenconsole lijkt ook verplicht in de E - vreemd want op de C en GLC krijg je daar bv. hout (als je dat gekozen hebt voor de sierlijsten)? Maar vooral: er werd erg druk gedaan over de plug-in hybrides, loerend op de portemonnee van de fiscaal verantwoordelijke zelfstandige. Echter, de GLC houdt dan maar een halve koffer over (scheelt echt enorm), en de E-klasse is helemaal belachelijk: bleef haast niets over en een dikke 'lip' midden de koffer (een beetje zoals Citroen zijn DS5 hybride deed - 6-7 jaar geleden!). En een break gaan ze niet maken... hoe dit het resultaat is van 6-7 jaar ontwikkeling begrijp ik niet, is duidelijk iets geweest waar ze pas in jaar -1 over beginnen nadenken zijn.
- Honda had buiten een dame in spandex en een NSX achter glas niets meegebracht - denk ik. Er stonden wat wagens op hun stand maar of dat nu echt Honda's waren, ik ben er nog niet van overtuigd. Kia stond trouwens aan de overkant, ik heb eens gezwaaid.
- Bij Toyota, Citroen, Mitsubishi en Suzuki niet geraakt wegens tijdsgebrek, maar niet echt het gevoel dat ik daardoor iets gemist heb.
- Zo populair de BMW X1 was, zo hard werd de 2 Gran Incontinentia (zo heet hij denk ik?) gemeden. Je kon er in een boog van 10m rond stappen en niemand liep je in de weg (op een drukke dag). Hij is ook echt niet mooi. Vreemd hoe een ander koetswerk dergelijk effect kan hebben.
- Zo overtuigend als de nieuwe Discovery is, zo weinig overtuigt mij de Discovery Sport. Dit interieur in deze prijsklasse, dat kan gewoon niet.
- Er worden nog weinig echt lelijke wagens gemaakt. Maar Subaru had ze wel meegebracht. Ge-escorteerd door een kolonne elektrische Smarts (wat zijn dat een ondingen) en vooropgegaan door een voorhoede van Dacia's.
Comment