Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jesco slipcursus 24/03/07

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Jesco slipcursus 24/03/07

Op vraag van enkele mensen heb ik een verslagje gemaakt van een slipcursus die ik onlangs volgde bij Jesco.

Er zijn hier drie niveaus in te onderscheiden. Ik heb de eerste cursus gevolgd, de rijvaardigheidsstage. Deze cursus vond plaats op 24 maart ll. en begon om 9u30 's morgens.

We werden vriendelijk ontvangen en bij een kopje koffie kregen de mensen die op tijd waren -ik hoorde daar jammer genoeg niet bij- de tijd om met elkaar kennis te maken. Onze groep bestond uit 15 mensen.
    Al snel verplaatsten we ons naar een theorielokaal, alwaar we gedurende anderhalf uur een theoretische uiteenzetting kregen over defensief rijden, vooruitkijken, roadsense, enzovoort. We werden gebrieft over onderstuur en overstuur, de oorzaken, de gevolgen en de oplossingen ervan en -voor.

Tijd om dat in de praktijk te zetten ! Rond elf uur begonnen de oefeningen. Er werden ons 7 voertuigen ter beschikking gesteld en we werden opgedeeld in groepjes van 2 en 3. De auto's waren stuk voor stuk Opels:
    • Astra break 1.6 benzine manueel
    • Astra break 1.6 benzine manueel
    • Astra GTC diesel manueel
    • Vectra 2.0T manueel
    • Vectra 2.0T manueel
    • Zafira diesel automaat
    • Signum V6 diesel automaat

De eerste oefening was een ontwijkmanoeuvre. Je komt op een glad oppervlak tussen twee kegels doorgereden, daar is het de bedoeling dat je 'schrikt', dwz dat je je stuur ongeveer een kwartslag naar links moet draaien. Hierdoor begint de auto te glijden. De bedoeling is om de wagen onder controle te houden: je stuurt terug naar rechts, maar door de gladde ondergrond moet je onmiddellijk tegensturen en uiteindelijk terug tussen twee kegels rijden.
    Lijkt simpel, maar is het in feite niet
    Een figuurtje ter verduidelijking:

Na een aantal keer krijg je dit onder de knie. De truc erachter is gewoon om je blik op 'oneindig' te houden, t.t.z. naar waar je wil rijden. Als je dit blijft doen kan er eigenlijk weinig mis lopen.

Terwijl dat de 7 wagens deze oefening uitvoeren, worden er afwisselend mensen uit de wagens gehaald om mee te gaan met een andere instructeur voor een oefening in rijpositie en -houding. De ideale zithouding wordt je geleerd, de plaatsing van je handen op het stuur, ... Als oefening hierbij horen enkele instuur-oefeningen en een slalom.

Kwart na 12, tijd voor een middagpauze. De dagschotel kostte 10€ en het was niet slecht

Om kwart na 1 gingen we terug aan de slag. We mochten dadelijk terug in de wagens stappen en de oefening van 's morgens werd verdergezet. Om het verschil duidelijk te maken werd bij een aantal wagens de ESP opgezet.
    Mijn conclusie hierbij is dat ESP wel duidelijk zeer veel helpt, maar ik heb toch nog mensen zien "rondgaan" in een wagen met ESP.

Vervolgens kregen we opnieuw een theoretische sessie, met meer uitleg over remmanoeuvres. We kregen enkele filmpjes te zien van vrachtwagens die op een file in rijden, best indrukwekkend. Ik weet nu in elk geval dat ik NOOIT meer op het rechtervak zal staan als ik in de staart van een file zit. Je ziet duidelijk dat de laatste 5 wagens gewoon wég zijn, er schiet niks meer van over.

Het vervolg was uiteraard een rem-oefening. Je komt tussen twee kegels gereden, moet afremmen en uitwijken. Dit kon zowel met als zonder ABS. Aangezien mijn BMW geen ABS heeft, besloot ik om de oefening telkens zonder ABS te doen.
    Amai

Je merkt dat bij het remmen quasi onmiddellijk je wielen geblokkeerd raken. De bedoeling is dan om je rem los te laten en te ontwijken met een minimale stuurcorrectie. Pompend remmen is onmogelijk omdat het allemaal te snel gaat, er wordt echt geleerd van te "stoppen met stoppen" en te ontwijken. Ik zeg zeer duidelijk dat het hier gaat om een stuurcorrectie, bij een beweging van pakweg meer dan 5° is de wagen hopeloos weg. Dit is echt iets wat je eens moet meegemaakt hebben voor je het gelooft. Voor mij was dit een van de leerrijkste oefeningen van de dag; als ik "in het echt" een dergelijke situatie was tegengekomen kwam ik er honderd procent zeker niet goed van af. Nu kan ik al zeggen dat ik weet wat ik moet doen en is die kans op brokken toch al wat gezakt.

Tussendoor worden weer keer op keer mensen uitgepikt om een oefening op onderstuur te doen: de bedoeling hier is om de invloed te voelen van drie oorzaken van onderstuur: te hoge instuursnelheid, teveel sturen, te veel gas geven.

Rond halfzes liep de dag ten einde. Voor mij was het een zeer leerrijke ervaring, en tevens erg leuk om een hele dag bezig te zijn in de auto, met het oefenen van dergelijke situaties.

Zo'n sessie kost niet weinig, maar is ontzettend de moeite waard en brengt je zeker iets bij, zelfs al ben je er van overtuigd dat je niks meer kan bijleren

Filmpjes en foto's zijn onderweg
    Bijgevoegde Bestanden
    1963 Land Rover Series IIa
    1994 Mercedes SL320
    2015 Land Rover Discovery SDV6
    2016 Porsche Cayenne GTS

Bedankt om dat met ons te delen!

Zou vervat moeten worden in de rijopleiding, zoiets, werkelijk...

Ik heb het al nodig gehad, op een olievlek of iets dergelijks op een oprit. Onschatbare reflexen die je aanleert op zo'n dag
    Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
    Bestelt
    1995 Mazda MX-5 1.8

Comment

Zou idd verplicht moeten worden. Kheb toen ik enkele maanden m'n rijbewijs had ook één gevolgd, en kheb er heel wat bijgeleerd. En ik denk toch dat et mij al gered heeft bij een uitwijkmanoeuvre...

Echt iedereen aan te raden

Comment

Kzou der ook es werk van moeten maken.

Comment

Ik heb er ook eentje gedaan vorig jaar, en die omvatte min of meer hetzelfde als die van Alex. De wagens die ons ter beschikking stonden waren nieuwe Clio's en Méganes.

Het is, zoals je zegt, even schrikken dat je eigenlijk maar een héél kleine stuurbeweging moet maken, om die dwarsgeplaatste kegeltjes te ontwijken. Iéts te veel draaien, en de wagen gaat rond. Hard remmen, op tijd van het rempedaal gaan, om vervolgens lichtjes te sturen.

Een zeer leerrijke ervaring. En op zo'n moment zie je dat véél jonge mensen nog niet met de wagen kunnen rijden (bij ons was dat toch zeker het geval).

Comment

Alex,

thx voor het verhelderend verslag.

we mogen wel de prijs weten van een dagschotel, maar blijkbaar niet die van de cursus .

Heb je richtprijzen hierover?

Comment

lol, tuurlijk mag dat

het is ongeveer 250€ (kan ook 240 of 260 zijn)
              1994 Mercedes SL320
              2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

jesco is 225 voor basis en 250 voor uitgebreide cursus dacht ik...

Zie www.jesco.be (ofzo )

Comment

tis idd pas achteraf dat je beseft dat zoiets verplicht zou moeten zijn ...

Filmpje 1: oefening 1 mijn vader aan het stuur

1994 Mercedes SL320
                  2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Lap . Nu weet ik wat mijn verjaardagscadeau van vorigjaar gekost heeft .

Mooi verslagje Alex . We hebben ongeveer de zelfde kost mogen slikken . Enkel de dagschotel was mij een beetje misvallen en ik heb dus de laatste proef niet meer kunnen doen .

Manu zei : " Je bent al zo bleek als een melkfles normaal , maar nu was je even transparant " .
                    Grote boot

Kleine boot

Dagelijks brood

Comment

Klinkt niet zo goed

Filmpje 2: (te laat tegengestuurd)

Filmpje 3: (te hard ingestuurd)
                      1994 Mercedes SL320
                      2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Op infopol stond Jesco ook

na navraag blijkt dat ze voor politiepersoneel zelfs een onderdeel 'prioritair rijden' hebben, DAT vind ik wel zeeer interessant!

Komt ongeveer op dezelfde prijs als hiervoor is gepost

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kleinen_joris Bekijk Berichten
                          Op infopol stond Jesco ook

na navraag blijkt dat ze voor politiepersoneel zelfs een onderdeel 'prioritair rijden' hebben, DAT vind ik wel zeeer interessant!

Als je wil geef ik je de cursus wel voor de helft van de prijs. Jij brengt de sirenes mee, ik de auto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                            Als je wil geef ik je de cursus wel voor de helft van de prijs. Jij brengt de sirenes mee, ik de auto
                            En gij maar gas geven zeker

( heb het al voorgehad, een andere zone die een M6 aan de kant zet met volledige licht en geluidsuitrusting. Gelukkige hebben ze die auto snel genoeg aan de kant gekregen, anders was het 'See ya!'. De inzittenden waren ook geen watjes, hun CV was een paar paginas lang. Het deed me denken aan diene uit Gumball )

Comment

Leftlane, gelieve u aan te melden aan het politiekantoor en breng maar een pyjama mee met streepjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tsmetjen Bekijk Berichten
                                Leftlane, gelieve u aan te melden aan het politiekantoor en breng maar een pyjama mee met streepjes
                                En terugbotsende zeep.

Comment

Zeg wat je wilt maar ik heb wel men eigen rijstrook

Comment

Comment

Comment

Iedereen heeft dan wel al op u gereden, hé.

Comment

Working...
                                        X