Op vraag van enkele mensen heb ik een verslagje gemaakt van een slipcursus die ik onlangs volgde bij Jesco.
Er zijn hier drie niveaus in te onderscheiden. Ik heb de eerste cursus gevolgd, de rijvaardigheidsstage. Deze cursus vond plaats op 24 maart ll. en begon om 9u30 's morgens.
We werden vriendelijk ontvangen en bij een kopje koffie kregen de mensen die op tijd waren -ik hoorde daar jammer genoeg niet bij- de tijd om met elkaar kennis te maken. Onze groep bestond uit 15 mensen.
Al snel verplaatsten we ons naar een theorielokaal, alwaar we gedurende anderhalf uur een theoretische uiteenzetting kregen over defensief rijden, vooruitkijken, roadsense, enzovoort. We werden gebrieft over onderstuur en overstuur, de oorzaken, de gevolgen en de oplossingen ervan en -voor.
Tijd om dat in de praktijk te zetten ! Rond elf uur begonnen de oefeningen. Er werden ons 7 voertuigen ter beschikking gesteld en we werden opgedeeld in groepjes van 2 en 3. De auto's waren stuk voor stuk Opels:
De eerste oefening was een ontwijkmanoeuvre. Je komt op een glad oppervlak tussen twee kegels doorgereden, daar is het de bedoeling dat je 'schrikt', dwz dat je je stuur ongeveer een kwartslag naar links moet draaien. Hierdoor begint de auto te glijden. De bedoeling is om de wagen onder controle te houden: je stuurt terug naar rechts, maar door de gladde ondergrond moet je onmiddellijk tegensturen en uiteindelijk terug tussen twee kegels rijden.
Lijkt simpel, maar is het in feite niet
Een figuurtje ter verduidelijking:

Na een aantal keer krijg je dit onder de knie. De truc erachter is gewoon om je blik op 'oneindig' te houden, t.t.z. naar waar je wil rijden. Als je dit blijft doen kan er eigenlijk weinig mis lopen.
Terwijl dat de 7 wagens deze oefening uitvoeren, worden er afwisselend mensen uit de wagens gehaald om mee te gaan met een andere instructeur voor een oefening in rijpositie en -houding. De ideale zithouding wordt je geleerd, de plaatsing van je handen op het stuur, ... Als oefening hierbij horen enkele instuur-oefeningen en een slalom.
Kwart na 12, tijd voor een middagpauze. De dagschotel kostte 10€ en het was niet slecht
Om kwart na 1 gingen we terug aan de slag. We mochten dadelijk terug in de wagens stappen en de oefening van 's morgens werd verdergezet. Om het verschil duidelijk te maken werd bij een aantal wagens de ESP opgezet.
Mijn conclusie hierbij is dat ESP wel duidelijk zeer veel helpt, maar ik heb toch nog mensen zien "rondgaan" in een wagen met ESP.
Vervolgens kregen we opnieuw een theoretische sessie, met meer uitleg over remmanoeuvres. We kregen enkele filmpjes te zien van vrachtwagens die op een file in rijden, best indrukwekkend. Ik weet nu in elk geval dat ik NOOIT meer op het rechtervak zal staan als ik in de staart van een file zit. Je ziet duidelijk dat de laatste 5 wagens gewoon wég zijn, er schiet niks meer van over.
Het vervolg was uiteraard een rem-oefening. Je komt tussen twee kegels gereden, moet afremmen en uitwijken. Dit kon zowel met als zonder ABS. Aangezien mijn BMW geen ABS heeft, besloot ik om de oefening telkens zonder ABS te doen.
Amai
Je merkt dat bij het remmen quasi onmiddellijk je wielen geblokkeerd raken. De bedoeling is dan om je rem los te laten en te ontwijken met een minimale stuurcorrectie. Pompend remmen is onmogelijk omdat het allemaal te snel gaat, er wordt echt geleerd van te "stoppen met stoppen" en te ontwijken. Ik zeg zeer duidelijk dat het hier gaat om een stuurcorrectie, bij een beweging van pakweg meer dan 5° is de wagen hopeloos weg. Dit is echt iets wat je eens moet meegemaakt hebben voor je het gelooft. Voor mij was dit een van de leerrijkste oefeningen van de dag; als ik "in het echt" een dergelijke situatie was tegengekomen kwam ik er honderd procent zeker niet goed van af. Nu kan ik al zeggen dat ik weet wat ik moet doen en is die kans op brokken toch al wat gezakt.

Tussendoor worden weer keer op keer mensen uitgepikt om een oefening op onderstuur te doen: de bedoeling hier is om de invloed te voelen van drie oorzaken van onderstuur: te hoge instuursnelheid, teveel sturen, te veel gas geven.
Rond halfzes liep de dag ten einde. Voor mij was het een zeer leerrijke ervaring, en tevens erg leuk om een hele dag bezig te zijn in de auto, met het oefenen van dergelijke situaties.
Zo'n sessie kost niet weinig, maar is ontzettend de moeite waard en brengt je zeker iets bij, zelfs al ben je er van overtuigd dat je niks meer kan bijleren
Filmpjes en foto's zijn onderweg
Er zijn hier drie niveaus in te onderscheiden. Ik heb de eerste cursus gevolgd, de rijvaardigheidsstage. Deze cursus vond plaats op 24 maart ll. en begon om 9u30 's morgens.
We werden vriendelijk ontvangen en bij een kopje koffie kregen de mensen die op tijd waren -ik hoorde daar jammer genoeg niet bij- de tijd om met elkaar kennis te maken. Onze groep bestond uit 15 mensen.
Al snel verplaatsten we ons naar een theorielokaal, alwaar we gedurende anderhalf uur een theoretische uiteenzetting kregen over defensief rijden, vooruitkijken, roadsense, enzovoort. We werden gebrieft over onderstuur en overstuur, de oorzaken, de gevolgen en de oplossingen ervan en -voor.
Tijd om dat in de praktijk te zetten ! Rond elf uur begonnen de oefeningen. Er werden ons 7 voertuigen ter beschikking gesteld en we werden opgedeeld in groepjes van 2 en 3. De auto's waren stuk voor stuk Opels:
- Astra break 1.6 benzine manueel
- Astra break 1.6 benzine manueel
- Astra GTC diesel manueel
- Vectra 2.0T manueel
- Vectra 2.0T manueel
- Zafira diesel automaat
- Signum V6 diesel automaat
De eerste oefening was een ontwijkmanoeuvre. Je komt op een glad oppervlak tussen twee kegels doorgereden, daar is het de bedoeling dat je 'schrikt', dwz dat je je stuur ongeveer een kwartslag naar links moet draaien. Hierdoor begint de auto te glijden. De bedoeling is om de wagen onder controle te houden: je stuurt terug naar rechts, maar door de gladde ondergrond moet je onmiddellijk tegensturen en uiteindelijk terug tussen twee kegels rijden.
Lijkt simpel, maar is het in feite niet

Een figuurtje ter verduidelijking:
Na een aantal keer krijg je dit onder de knie. De truc erachter is gewoon om je blik op 'oneindig' te houden, t.t.z. naar waar je wil rijden. Als je dit blijft doen kan er eigenlijk weinig mis lopen.
Terwijl dat de 7 wagens deze oefening uitvoeren, worden er afwisselend mensen uit de wagens gehaald om mee te gaan met een andere instructeur voor een oefening in rijpositie en -houding. De ideale zithouding wordt je geleerd, de plaatsing van je handen op het stuur, ... Als oefening hierbij horen enkele instuur-oefeningen en een slalom.
Kwart na 12, tijd voor een middagpauze. De dagschotel kostte 10€ en het was niet slecht

Om kwart na 1 gingen we terug aan de slag. We mochten dadelijk terug in de wagens stappen en de oefening van 's morgens werd verdergezet. Om het verschil duidelijk te maken werd bij een aantal wagens de ESP opgezet.
Mijn conclusie hierbij is dat ESP wel duidelijk zeer veel helpt, maar ik heb toch nog mensen zien "rondgaan" in een wagen met ESP.
Vervolgens kregen we opnieuw een theoretische sessie, met meer uitleg over remmanoeuvres. We kregen enkele filmpjes te zien van vrachtwagens die op een file in rijden, best indrukwekkend. Ik weet nu in elk geval dat ik NOOIT meer op het rechtervak zal staan als ik in de staart van een file zit. Je ziet duidelijk dat de laatste 5 wagens gewoon wég zijn, er schiet niks meer van over.
Het vervolg was uiteraard een rem-oefening. Je komt tussen twee kegels gereden, moet afremmen en uitwijken. Dit kon zowel met als zonder ABS. Aangezien mijn BMW geen ABS heeft, besloot ik om de oefening telkens zonder ABS te doen.
Amai

Je merkt dat bij het remmen quasi onmiddellijk je wielen geblokkeerd raken. De bedoeling is dan om je rem los te laten en te ontwijken met een minimale stuurcorrectie. Pompend remmen is onmogelijk omdat het allemaal te snel gaat, er wordt echt geleerd van te "stoppen met stoppen" en te ontwijken. Ik zeg zeer duidelijk dat het hier gaat om een stuurcorrectie, bij een beweging van pakweg meer dan 5° is de wagen hopeloos weg. Dit is echt iets wat je eens moet meegemaakt hebben voor je het gelooft. Voor mij was dit een van de leerrijkste oefeningen van de dag; als ik "in het echt" een dergelijke situatie was tegengekomen kwam ik er honderd procent zeker niet goed van af. Nu kan ik al zeggen dat ik weet wat ik moet doen en is die kans op brokken toch al wat gezakt.
Tussendoor worden weer keer op keer mensen uitgepikt om een oefening op onderstuur te doen: de bedoeling hier is om de invloed te voelen van drie oorzaken van onderstuur: te hoge instuursnelheid, teveel sturen, te veel gas geven.
Rond halfzes liep de dag ten einde. Voor mij was het een zeer leerrijke ervaring, en tevens erg leuk om een hele dag bezig te zijn in de auto, met het oefenen van dergelijke situaties.
Zo'n sessie kost niet weinig, maar is ontzettend de moeite waard en brengt je zeker iets bij, zelfs al ben je er van overtuigd dat je niks meer kan bijleren

Filmpjes en foto's zijn onderweg

Comment