Mededeling

Collapse
No announcement yet.

2007 Porsche Days Francorchamps

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Yeah Baby! GT2!



    Spoilerbak baby!

    Comment


    • #62


      Jong geleerd ...



      Hier staan er alvast nog wat meer foto's.

      Comment


      • #63
        Knappe foto's oveRRide ! De mijne komen er ook aan (Kan nog effe duren, zijn aan het uploaden)
        1991 Mazda MX-5 NA
        Professional Photographer - www.facebook.com/DennisNotenPhotography
        www.dennisnoten.com - Flickr

        Comment


        • #64
          net ook terug.

          Het was idd wel eens de moeite, veel verschillende modellen gezien.
          Alleen spijtig van het sucky weer

          Op de heenweg zijn we die Carrera GT van State of the Art nog voorbijgevlogen


          Heb geen foto's genomen, was ook te slecht weer en er was niet voldoende batterij.

          Maar een Porsche vond ik echt geslaagd, m'n abslolute lieveling,
          de 993 Turbo (S)

          Dit was een S



          Comment


          • #65


            Comment


            • #66
              FOTO'S GRAAG IN HET FOTOTOPIC PORSCHE DAYS FRANCORCHAMPS
              ----------------------------------------------------------------------------------
              2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
              2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
              Pictures here: BMW 7 Series
              1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
              Pictures here: Diablo

              --------------------------------------------------------------------------------------------
              It's like being in command of the Battlestar Galactica:
              It might need half a starsystem to turn around,
              but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
              Cylons have respect for it...

              --------------------------------------------------------------------------------------------

              Comment


              • #67
                Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten
                FOTO'S GRAAG IN HET FOTOTOPIC PORSCHE DAYS FRANCORCHAMPS
                Ja tof - kunt ge de volgende keer er misschien iets vroeger mee afkomen. En niet na dat er hier al gezet zijn.

                Nu gaat het nog allemaal wat meer door elkaar staan. Zijn er admins die threads kunnen mergen?
                Last edited by ; 27/05/2007, 20:58.

                Comment


                • #68
                  wukk'n fakke dag

                  4 toerkes in een C4S, 4 toerkes in een Boxster S met Stef van Campenhout aan het stuur (geskifte ker'l )
                  en zelf mogen rijden in een porsche driving experience, remstop, slalom en driftcirkel met een Carrera S en een Boxster

                  zaaaaaaaaaaaaalig

                  Comment


                  • #69
                    daarnet in het naar huis rijden was ik voor elke bocht al aan het zien hoe ik 'm ging aansnijden en hoever ik kon gaan om met mijn kont de stoep niet te raken in een wilde drift

                    gelukkig was ik met de Leon

                    Comment


                    • #70
                      Een 997 GT3 RS rijdt zalig op Francorchamps!!!
                      2 rondjes als passagier mogen meerijden!





                      *Ik bekom nog steeds*

                      Comment


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
                        wukk'n fakke dag

                        4 toerkes in een C4S, 4 toerkes in een Boxster S met Stef van Campenhout aan het stuur (geskifte ker'l )
                        idd, een zalige gast .. wat steekt die zoal uit tegenwoordig ?? Ik weet dat hij 3-4 jaar terug nog meedeed aan de Modena Challenge, maar door budgetproblemen heeft hij daar moeten mee stoppen .. en nu iets recenter ben ik hem tegengekomen op een event van Jaguar waar hij demo's gaf met een XKR .. als ik geweten had dat die daar was ...


                        @ sta: ik ben veel te jaloers hoe heb je dat klaargespeeld ???
                        1963 Land Rover Series IIa
                        1994 Mercedes SL320
                        2015 Land Rover Discovery SDV6
                        2016 Porsche Cayenne GTS

                        Comment


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door STA911 Bekijk Berichten
                          Een 997 GT3 RS rijdt zalig op Francorchamps!!!
                          2 rondjes als passagier mogen meerijden!





                          *Ik bekom nog steeds*

                          Grrrrr

                          Comment


                          • #73
                            ik heb mijn zitje GT3 RS afgestaan voor een ritje met een Boxster S met Stef, ik wou echt liever es voelen hoe zo een boxstertje zich gedraagt op circuit. Van een GT3 RS weet ik toch zeker dak het nooit ga hebben dus daar moet ik mijn kop niet mee gaan zotmaken

                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
                              ik heb mijn zitje GT3 RS afgestaan voor een ritje met een Boxster S met Stef, ik wou echt liever es voelen hoe zo een boxstertje zich gedraagt op circuit. Van een GT3 RS weet ik toch zeker dak het nooit ga hebben dus daar moet ik mijn kop niet mee gaan zotmaken
                              Zeg nooit nooit

                              Comment


                              • #75
                                hoe doet die boxster S het op het circuit Tomski? vergelijk is met de rest? ik geef tennisles aan zijn stief zus, en naar het schijnt kan hij goed rijden

                                Comment


                                • #76
                                  Oorspronkelijk geplaatst door newadrie Bekijk Berichten
                                  hoe doet die boxster S het op het circuit Tomski? vergelijk is met de rest? ik geef tennisles aan zijn stief zus, en naar het schijnt kan hij goed rijden
                                  om eerlijk te zijn was ik van die Boxster S het meest onder de indruk.

                                  Zo een zotte kar zeg, zo een fenomenale baanligging.

                                  Het lag wss ook wel een deel aan Stefaan's rijkwaliteiten maar we hebben elke 911 die daar op dat moment op het circuit zat DIK op hun doos gegeven...

                                  Degene die nu nog durven beweren dat een Boxster geen echte Porsche is die hebben ambras met mij
                                  Last edited by ; 28/05/2007, 21:05.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Oorspronkelijk geplaatst door vroem-vroem Bekijk Berichten
                                    Zeg nooit nooit
                                    ik vrees ervoor

                                    ga er ook niet van dromen dak da ooit ga bezitten, pas als da geld effectief op mijn "op te bonjouren" rekening staat zal ik 'm misschien wel es gaan testen

                                    Comment


                                    • #78
                                      Oorspronkelijk geplaatst door oveRRide Bekijk Berichten


                                      Jong geleerd ...



                                      Hier staan er alvast nog wat meer foto's.

                                      Deze is echt

                                      Comment


                                      • #79
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Rami Bekijk Berichten
                                        Ik zal er zijn
                                        'k Heb je niet gezien? Toch alleszins niet in de Parade?

                                        Comment


                                        • #80
                                          Een klein verslagje.



                                          Een dikke maand geleden heb ik dus m'n bezoek aan de Porsche Franco Days kunnen vastleggen, en een tweetal weekjes geleden heb ik Tomski als compagnon opgetrommeld. Zaterdagavond besliste m'n pa dan ook nog om toch nog mee te gaan, dus wij met z'n drieën op zondagmorgen zeer vroeg de auto in op weg naar Francorchamps.

                                          Om 8u30 kwamen we op de parking aan, snel de Porsche Shuttle-dienst genomen (het regende best hard) en zo werden we naar de paddock gebracht. Snel onze polsbandjes opgepikt ('n gouden "VIP"-bandje + een blauw geblokt "codrivers"-bandje), en dan naar boven in de Seat-loge een koffietje en enkele ontbijtkoeken kunnen nuttigen. Het was toen nog zeer kalm, en we hebben uitgebreid kunnen keuvelen met onze contactman Fritz. We hebben simpelweg een magnifieke ontvangst genoten, en het mag gezegd : ze weten bij Porsche zéér zeker hoe ze mensen moeten ontvangen.

                                          Vanaf 9 uur stond ons eerste uurtje copiloting op 't programma. We werden voorgesteld aan de uitermate vriendelijke, goedlachse Patrick (professioneel piloot, race-ervaring en ook privé Porsche-rijder), die ons op een doorregende Franco-sessie in een 997 Carrera 4S (met X51-kit dus 381pk + carbon airbox + PSE) zou trakteren. Tomski nam de vuurdoop en nestelde zich in 't passagierszeteltje. Tussen 9 en 10 was 't de "fun-klasse", dus geen race-spul en doorgaans ook geen opfokte racy drivers, maar eerder gewoon sportief rondjes draaien op Franco ... en de Carrera 4S verpulverde zichtbaar alle records en ging aan een onmenselijk hogere snelheid de Raidillon op dan alle andere auto's. Dat beloofde, en inderdaad: na een kleine 20 minuten kwam de C4S terug binnengereden en Tomski stapte uit met een smile van oor tot oor. Dan was m'n pa aan de beurt, en jammer genoeg is 't circuit toen meer dan een kwartier dicht geweest (rode vlag) ingevolge een ongeval. Toen 't mijn beurt was om een ritje C4S mee te maken, als laatste van ons drie, was 't dus al na 11 uur, en toen was de "Sport"-klasse al aan de beurt (= geen beginnelingen meer, al iets doorwinterde circuitrijders).
                                          Da manier waarop Patrick die C4S op de limiet over Francorchamps joeg, was uitermate impressionant. De eerste twee rondjes waren een zéér stevig tempo, en de eerste bochten zelfs kan je gewoonweg niet geloven dat een Porsche op gewone wegbanden zoveel grip levert. Het wegdek lag er spiegelglad bij, en toch volgas, maximaal remmen, en aan snelheden de bochten door die 'n zeer goeie sportievere wegauto zelfs in 't droge niet zou kunnen. Na twee rondjes naderden we zachtjesaan op een Zwitserse 997 turbo (met enkele zeer speciale addenda, o.a. magnesium kruisspaakvelgen, race-kuipjes, rolkooi, racegordels, en een neus met verluchtingssleufjes in zoals de GT3), en toen ik 'm vroeg of die turbo véél sneller was, antwoordde Patrick zeer laconiek, maar tevens ook een beetje geagiteerd dat die Zwitsers doorgaans zeer egoïstisch rijden, "Zie maar, die blijft midden op 't circuit rijden, putain!" En the race was on. De in de achteruitkijkspiegels naderende C4S was voor die Zwitser blijkbaar een uitdaging, want 'ie legde er duidelijk de pees op. Op de rechte stukken trok die 997 turbo vrij autoritair van de C4S weg, maar de rijderskunsten van Patrick waren zo verdomde spectaculair dat 'ie, werkelijk op de limiet, in de bochten sterk op de turbo naderde. Het meest spectaculaire was de rechts/links na 't lange recht stuk (volgende op de Raidillon), waar een zéér laat en bikkelhard remmanoeuver de C4S z'n achterkant enkele tientallen graden links opzij zette, zodat Patrick zéér knap tegensturend (en verder remmend), de auto op rally-wijze voor de bocht placeerde, en de rechts/links dus quasi plankgas door kon knallen ... wat een talent! Na 3/4 van een rondje zat de neus van de C4S in de nieuwe busstop-chicane onder de achtervleugel van de turbo, en de Zwitser gaf zich dan ook gewonnen, en knipperde op 't recht stuk richting Eau Rouge dat de C4S voorbij kon. Victory !
                                          We waren beiden (de auto en ikzelf, want piloot Patrick kreeg 't daar niet warm van denk ik) nog maar net bekomen, of de oranje Porsche 997 GT3 RS van Porsche België (nummerplaat NEW-911) doemde voor ons op. Het ding ging hard en soms 'es met de kont zwiepend Franco over, maar de subliem gereden C4S naderde toch duidelijk, en na een rondje hadden we 'm te pakken, tot groot jolijt van Patrick. Het moet gezegd : wat baat sportophanging en sperdifferentieel als de chauffeur niet meekan? Want echt waar: de C4S zonder sperdiff had nooit last van irriterend doorspinnen van 't binnenste achterwiel, en ging zowiezo als één van de snelste auto's door die zondvloed Franco over. Respect!

                                          Tussen 10 en 11 uur hadden we een uurtje vrij, en toen zijn we in de paddock wat blijven keuvelen. En om 11 uur was 't tijd om met de shuttle-dienst naar het rijvaardigheidsparcours gevoerd te worden voor ... de Porsche Driving Experience !
                                          Daar aangekomen (met slechts 4 piloten ipv. normaal gezien 6) stonden een handgeschakelde 987 Boxster (245pk) en automatische 997 Carrera Cabrio op ons te wachten, allebei met lollige achterwieletjes met daarop smallere, versleten banden. Het wegdek van 't parcours werd nog extra nat gespoten, om uitbrekende voor- en achterkanten te verzekeren.
                                          Op 't programma stond enkel een "initiatie", geen uitgebreide rijvaardigheidstraining. Kort lesje theorie, en hup de auto's in. Het parcours bestond uit een slalommetje (vrij pover), een acceleratie- en remproef (soaked surface), en daarna een "drift circle". Dat laatste trok meteen m'n aandacht. Een monitor deed eerst 't parcours 'es voor met de Boxster, en ja hoor: we mochten de auto zo dwars zetten als we wilden op die drift circle (nog 'es extra natgespoten). Wiehoe.
                                          Ik begon met de 987 Boxster, handgeschakeld, die de eerste van de twee auto's was. M'n pa ging met mij mee, en Tomski ging met de andere piloot in de 911 achter me. En hup, op weg. Slalom stelde niet veel voor (het directe stuurgevoel van een moderne Porsche is me niet vreemd), de acceleratie- en remproef ook niet (ook voldoende mee vertrouwd), maar 't was dus dat driften dat me 't leukste leek. Elke piloot had twee rondjes met de auto, daarna chauffeur wisselen, en daarna auto wisselen. M'n pa stond me echter zijn ritjes af, en dat maakte dus dat ik de gelegenheid had om 24-tal rondjes te driften verdeeld over de 2 Porsches.
                                          M'n eerste poging met de Boxster waren meteen goed: de Boxster liet zich zeer makkelijk uitbreken in 2e met een ferme dot gas, en was daarna zeer vinnig in de drift: een halve seconde te weinig gas en de kont kwam terug in lijn, een halve seconde teveel gas en je stond achterstevoren. De eerste 2-3 keren kon ik de Boxster mooi 180° zéér dwars het parcours rond sturen, en pas de laatste sessie met de Boxster ging ik mooi 360° lekker dwars driftend de wet circle rond. Magistraal leuk!! Een enorme voldoening, zeker omdat de monitor zeer bemoedigende woorden door de intercom uitsprak. This is fun!
                                          Ondertussen had ik gezien dat de 911 (de auto achter me) op de wet circle zéér zwaar onderstuurde, en ik weet dat (zonder al in die auto gereden te hebben) aan de automatische versnellingsbak. Tijd om van auto te wisselen, en proberen beter te doen. De versnellingsbak stond in manuele stand, en die gaat dan automatisch in z'n 2 staan. Eerste poging : desastreus. Elke trap op 't gaspedaal, hoe agressief ook, maakte dat de aan ca. 2.500 tpm draaiende motor te weinig hard in toeren ging, en de nog steeds grip hebbende achterwielen duwden de neus gewoon de cirkel uit. Wat je ook deed, die auto was niet in overstuur te krijgen. Tweede sessie : mij niet gezien, ik steek 'm in eerste. En ja hoor. De rond 4.000 tpm draaiende boxer achterin was in eerste versnelling zéér bitsig, en de eerste trap op 't gaspedaal liet de kont uit lijn zwiepen met een geweld dat bijna niet controleerbaar was. De toerentellernaald flitste in de rode zone, en de toerentalbegrenzer had z'n werk (mwooooo-pu-pu-pu-pu-pu-mwoooo ). De eerste sessie in eerste was een gewenningsrondje, omdat zo'n 911 toch duidelijk anders reageert : de kont gaat vroeger en zachter in overstuur, minder agressief dan de Boxster, en laat zich met een halve seconde vertraging controleren, minder sharp dan de kleine broer met middenmotor, dus. Desondanks : de derde en vierde sessie met de 911 waren schitterend !! Ik koos een wijdere radius, niet "tegen de kegeltjes aan", dus, en ik kon de 911 mooi dwars, met tussen de 90° en 270° opposite lock, mooi 360° ronddriften. Wat een zaligheid !! M'n laatste rondje was de kers op de taart : de Boxster die voor me z'n laatste sessie deed, ging zo vaak achterstevoren dat 'ie een rondje extra deed. "Nou, dat doe ik dan ook", dacht ik. De wet circle oprijden, insturen, gas erop en hoppaaaah, anderhalve rondje compléét dwars, met de motor in de begrenzer en de geur van verbrandend rubber via de kiertjes van de geopende ramen naar binnen vloeiend. Na anderhalf rondje ging 'ie zo dwars dat ik de opposite lock tot tegen de stuuraanslag moest hebben om 'm niet te laten spinnen, en ik ging een tikje te lang te weinig gas geven zodat de kont eventjes terug in lijn kwam (en je moet verdorie met héél veel spiersnelheid het stuur bliksemsnel terug rechtuit draaien wil je niet pardoes de andere kant opknallen door te lang tegen te sturen). Meteen terug gas erop en dwars als gék, de laatste anderhalve ronde (dus een rondje meer dan normaal gezien toegestaan ) inclusief de exit into straight uitdriftend genomen. Ik was in de wolken, en de "Merveilleux!! Vous êtes le premier de faire ça avec cette voiture dans les 3 jours!!" door de intercom dikte m'n extatische euforie nog aan. Driften is leuk (zolang 't niet met mijn banden is ).

                                          Nog nazinderend terug de shuttle genomen naar de VIP-lounge, waar we STA911 tegen 't lijf liepen. 'Ie had net z'n Invite-bandje ('n zwart) ontvangen, en toen we wat stonden te keuvelen met onze uiterst vriendelijke contactpersoon er ook bij, heeft 'ie z'n zwarte door 'n gouden (VIP) en een blauw geblokt (codriver) bandje kunnen laten omruilen, waardoor we met z'n 4 naar de VIP konden om daar van 't buffet te kunnen gaan smullen. Een uurtje genoten van lekkere wijn en 'n zeer gevarieerd vers buffet, en daarna nog 'n koffietje genomen boven.

                                          Op dat moment werd 't stilaan tijd voor de Parade. We hebben dan post gevat aan de muur, en zagen de Carrera GT en de drie 997 GT3 RS (een groen-met-zwarte, een oranje-met-zwarte, en een zilver-met-oranje) de tweede rij opvullen. Daarna kwamen zowat alle flat sixes, een zéén klein aantal V8 (92 en vierpittertjes (924, 944, en ouder), en ook verrassend weinig Cayennes het circuit oprijden.
                                          Bij de eerste passage van de Parade langs de pitlane was 't uitlaatgassen en remvoering snuiven dat 't een lieve lust was. Aan ca. 50 km/u gemiddeld passeerden de honderden (duizend of meer misschien zelfs?) auto's aan ons voorbij, een kwartier lang. Schitterend!

                                          Na de Parade was 't weer tijd voor de race-klasse om een uurtje vrij te rijden, en toen stond voor STA911 en ikzelf een co-zitje 911 GT3 RS op 't programma, en voor m'n pa en Tomski een co-zitjes 987 Boxster S.

                                          Hoewel 't slechts twee rondjes waren met de RS, waren de twee rondjes (die 'k volledig op video heb en één dezer zeker op video.google zal zetten) duidelijk lang genoeg om een goeie indruk te krijgen van 't compleet andere karakter van de GT3 RS, vergeleken met z'n familieleden 911. De ride stability is fe-no-me-naal !! De auto helt *niet*, maar dan ook geen halve graad, en lijkt, ondanks 't feit dat 'ie op gewone Michelin Pilot Sport banden stond (omdat 't 's morgens zo hard had geregend) en niet op z'n standaard Michelin Pilot Sport Cup semislicks, aan het asfalt gekleefd. Oké, elke Porsche kleeft 4 keer zo hard aan 't asfalf vergeleken met een gewone wagen, maar een GT3 RS, da's een totaal andere wereld.
                                          De typische, zeer luide GT3-sound is blijkbaar voornamelijk langs buiten goed hoorbaar, langs binnen is het onderscheid in sound met een gewone 911 iets minder groot (al vergeleek ik uiteraard met een 997C4S-X51, en die klinkt ook al 'n pak gulziger en meer racy dan een gewone 911), vooral wat geluidsterkte betreft. De sound is wel anders van karakter, duidelijk "droger" en scherper, duidelijk een motor die op de racerij is gestoeld. Schitterend.
                                          De chauffeur, ene Van Bellingen (geen onbekende), reed de GT3 RS zeer efficiënt, maar met een ruime veiligheidsmarge over 't circuit. Sneller dan al de rest waren we steevast, maar de auto heeft zó ongelofelijk veel in z'n mars ... dat 't allemaal een beetje ... onspectaculair leek. Sneller dan al de andere Porsches, en toch leek 't zo vanzelfsprekend. Zonder twijfel: het potentieel van een 997 GT3 RS is zo ongelofelijk groot, dat je een toppiloot moet zijn om de limiet te kunnen opzoeken met zo'n kar. Voor 99,99% van de autofreaks mét best wat rij-ervaring, lijkt een gewone(re) Porsche me minstens even leuk (en ook minder duur), omdat je meer sensaties ervaart bij lagere snelheden. Begrijp me niet verkeerd: de GT3 (RS) is het summum, maar het is eerder F1-werk (gewoon zeer precies rijden), terwijl een gewone Porsche zich hier en daar wat zet en schuift, wat wat meer envolvement teweegbrengt.
                                          Dat laatste beaamden m'n pa en Tomski zéker na de co-rit met de Boxster S, die door een die dag blijkbaar in zéér speelse bui verkerende Stef Van Campenhaut werd rondgereden, en die gewoon alle andere auto's op dat moment op circuit, inclusief 997 GT3's (!!!) het nakijken gaf. Hij stoof de Raidillon op aan een rotvaart die onbeschrijfelijk was, en je zag de auto zich weren, schuivend en rollend, om de wil van de chauffeur in realiteit om te zetten. Magnifiek.

                                          Ik heb 't al na m'n testritten met de 987 Boxster S en Cayman S gezegd: zij die beweren dat een Boxster of Cayman een "baby-Porsche" is, of "geen echte Porsches", die kenner er écht wel NIKS van. Punt, uit.
                                          En dat werd ook beaamd door de alom goedlachse Patrick (chauffeur van de C4S), die toegaf dat je met een Boxster of Cayman vérder kan gaan dan met een 911. Een 911 gaat, door z'n zware kont, sneller gaan schuiven, en op die manier de limiet aankondigen, dan de middenmotor-Porsches. Die laatste blijven langer neutraal, zijn agieler (zowel in 't stuur als qua balans), maar ... en dat illustreert net 't feit dat ze op circuit zelfs een betere chauffeur vereisen dan 'n 911, als je op de limiet wil gaan racen ... als ze uitbreken doen ze dat feller, giftiger, en dat vereist nog meer rijtalent en/of -ervaring om ze binnen de witte lijnen te houden.



                                          Op en rond Francorchamps, massa's flatsix-materiaal, zéér grote wolken lekkere geur (verbrand rubber, opgerookte remvoeringen, geurende koppelingen, ...), een fantastische ontvangst en begeleiding door Porsche (thanks, Fritz ), en vooral : de Porsches zelf, de auto's dus, die 't geheel een compleet geslaagde event maakten. Dit was de dag van het jaar voor mij, vermoed ik.



                                          Porsche :
                                          Last edited by ; 28/05/2007, 22:48.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X