Mededeling

Collapse
No announcement yet.

2007 Porsche Days Francorchamps

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door RufieF6 Bekijk Berichten
    Ik rijd ook ieder jaar mee met een vriend zijn GT3 MK1 Clubsport.
    Dit jaar heeft hij zijn stijl veranderd om de Raidillon te nemen. Hij komt aan van La Source à +/- 210km/u, gaat dan hard in de remmen op onderste rechte stuk van de Raidillon. Dan bijsturen en dan weer volle gas er op tot ongeveer 230-240 km/u.

    Vroeger kwam hij rustiger aan om niet te moeten remmen bij het naar boven rijden. Ik vraag me nog altijd af of dit niet de beste manier is : op de juiste snelheid naderen en zonder remmen naar boven ?
    Ik heb enkele uurtjes aan 't eind van de paddock gestaan, en massa's Porsches naar boven zien denderen.

    En inderdaad: ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de laagvliegers, zij die alles geven dus en op zoek zijn naar de laatste tienden van seconden, inderdaad twee korte en harde remmanoeuvers plaatsen: de eerste net voor 't linker knikje voor 't laagste punt van de Raidillon, en eentje in de dip van de Raidillon (tussen 't linkse knikje en de bocht rechts naar boven weg). Meestal zag je die rijstijl in de "Race"-klasse op de PFD, waarbij er een pak niet-straatlegale RSR's en Cups ronddenderden. In de meeste andere klasses gaat men gewoon een 100 meter vroeger van 't gas af, waardoor je voldoende uitbolt en eigenlijk voldoende balans hebt ook, om zonder remmen de Raidillon op te kunnen.
    Ik moet er wel bij vertellen: sinds de aanpassing van de Raidillon kan je bovenaan dus vét over de curbs gaan in de linkerbocht, ja zelfs bijna een beetje afsnijden. Daarvoor moet je wel op 't steilste stuk van de Raidillon vervaarlijk richting buitenkant bocht gaan, wat scary is als je niet weet wat erna komt (want je ziet 't dus niet). Ik denk dat de aanpassing bovenaan de Raidillon eigenlijk de nieuwe rijlijn heeft gecreëerd: de snelste mannen (die met race-ervaring denk ik), gaan nu in de rechtse bocht omhoog van de Raidillon vroeger al de curbs raken, terwijl de correcte lijn vroeger anders was: je moest meer naar links in 't korte knikje naar links, daar beneden, om dan naar rechts op te draaien en dus verder dan waar ze nu de curbs raken, de apex te pakken. De apex heeft zich door het minder scherpe einde van de Raidillon daarboven, wat naar beneden verlegd. Dat maakt natuurlijk dat je de Raidillon ook anders kan aansnijden: als je niet meer zo fel naar links moet, kan je eigenlijk langer op 't gas blijven en later afremmen, omdat je meer rechtdoor kan. 'k Denk dat dat er ook wel veel mee te maken heeft, eigenlijk.

    Ik vermoed dat dat korte remmanoeuver in de dip van de Raidillon ook wel bedoeld is om de auto wat te stabiliseren op de vooras. De man waarmee ik 'n passagierszitje mocht meemaken in de C4S-X51, Patrick, remde ook met de linkervoet effe kort in de rechts/links van Fagnes, om de toch soms ondersturende neus van de 4WD 911-modellen tot de orde te roepen. Wel grappig: 'ie zit daar met halfgas zacht te versnellen om dan (voor mij onverwacht) met de linkervoet een kort en niet al te hard remstootje te geven net op 't moment van de richtingswisseling, zonder van z'n gas af te gaan. Ik kees 'es naar 'm, en meteen kreeg ik een duidelijk uitleg waarom links remmen soms nodig is, waar wel en waar niet, wanneer wel en wanneer niet, ... Zalige gast, die Patrick.
    Last edited by ; 31/05/2007, 14:24.

    Comment


    • Prachtig filmpje Gilles



      En inderdaad, 'ie ging niet voluit... Logisch, ook.

      Jammer dat de combinatie niet-professioneel opnamemateriaal, windows moviemaker en youtube/google video de sound een beetje nekt
      Heb ik ook al meermaals ondervonden.


      Had je ook een harnasje aan in plaats van de gewone gordel?
      Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
      Bestelt
      1995 Mazda MX-5 1.8

      Comment


      • Neen, passagierszetel was met de gewone 3-puntsgordel te doen.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
          Jammer dat de combinatie niet-professioneel opnamemateriaal, windows moviemaker en youtube/google video de sound een beetje nekt Heb ik ook al meermaals ondervonden.
          Download anders de full version, heb hier ergens 'n link gepost. Daar is 't al beter.

          En wat betreft de sound: de GT3 en GT3 RS zijn magnifiek qua sound langs buiten, maar binnenin is 'ie stiller dan je zou verwachten. Veel stiller zelfs. Dat rauwe, beestige, kwade ... dat hoor je niet langs binnen. Wel 'n zeer dorge, raspende racy sound, maar niet dat oorverdovende.

          Eerlijk?

          Ik vond de 997 Carrera 4S met X51-kit (carbon airbox + PSE) binnenin mooier klinken dan die GT3.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
            Neen, passagierszetel was met de gewone 3-puntsgordel te doen.

            Jammer, vooral bij 't remmen


            Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
            Download anders de full version, heb hier ergens 'n link gepost. Daar is 't al beter.

            Inderdaad ietsje beter ja. Maar het scala van geluiden dat je in't echt hoort, komt sowieso niet volledig door he. 'k Heb dat toch bij m'n Lotusvideootjes.
            Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
            Bestelt
            1995 Mazda MX-5 1.8

            Comment

            Working...
            X