Oorspronkelijk geplaatst door RufieF6
Bekijk Berichten
En inderdaad: ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de laagvliegers, zij die alles geven dus en op zoek zijn naar de laatste tienden van seconden, inderdaad twee korte en harde remmanoeuvers plaatsen: de eerste net voor 't linker knikje voor 't laagste punt van de Raidillon, en eentje in de dip van de Raidillon (tussen 't linkse knikje en de bocht rechts naar boven weg). Meestal zag je die rijstijl in de "Race"-klasse op de PFD, waarbij er een pak niet-straatlegale RSR's en Cups ronddenderden. In de meeste andere klasses gaat men gewoon een 100 meter vroeger van 't gas af, waardoor je voldoende uitbolt en eigenlijk voldoende balans hebt ook, om zonder remmen de Raidillon op te kunnen.
Ik moet er wel bij vertellen: sinds de aanpassing van de Raidillon kan je bovenaan dus vét over de curbs gaan in de linkerbocht, ja zelfs bijna een beetje afsnijden. Daarvoor moet je wel op 't steilste stuk van de Raidillon vervaarlijk richting buitenkant bocht gaan, wat scary is als je niet weet wat erna komt (want je ziet 't dus niet). Ik denk dat de aanpassing bovenaan de Raidillon eigenlijk de nieuwe rijlijn heeft gecreëerd: de snelste mannen (die met race-ervaring denk ik), gaan nu in de rechtse bocht omhoog van de Raidillon vroeger al de curbs raken, terwijl de correcte lijn vroeger anders was: je moest meer naar links in 't korte knikje naar links, daar beneden, om dan naar rechts op te draaien en dus verder dan waar ze nu de curbs raken, de apex te pakken. De apex heeft zich door het minder scherpe einde van de Raidillon daarboven, wat naar beneden verlegd. Dat maakt natuurlijk dat je de Raidillon ook anders kan aansnijden: als je niet meer zo fel naar links moet, kan je eigenlijk langer op 't gas blijven en later afremmen, omdat je meer rechtdoor kan. 'k Denk dat dat er ook wel veel mee te maken heeft, eigenlijk.
Ik vermoed dat dat korte remmanoeuver in de dip van de Raidillon ook wel bedoeld is om de auto wat te stabiliseren op de vooras. De man waarmee ik 'n passagierszitje mocht meemaken in de C4S-X51, Patrick, remde ook met de linkervoet effe kort in de rechts/links van Fagnes, om de toch soms ondersturende neus van de 4WD 911-modellen tot de orde te roepen. Wel grappig: 'ie zit daar met halfgas zacht te versnellen om dan (voor mij onverwacht) met de linkervoet een kort en niet al te hard remstootje te geven net op 't moment van de richtingswisseling, zonder van z'n gas af te gaan. Ik kees 'es naar 'm, en meteen kreeg ik een duidelijk uitleg waarom links remmen soms nodig is, waar wel en waar niet, wanneer wel en wanneer niet, ... Zalige gast, die Patrick.
Comment