Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1/6 Telegeleidde 'Marder'

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door xius001
    mijn nitro heeft een 2 versnellingsbak die werkte dmv middelpuntsvliegende kracht
    Bij een bepaald toerental kwam er een schijfje uit die ervoor zorgde dat het 2de tandwiel werd aangedreven en daardoor dus in de 2de versnelling ging...
    Mine too

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door xius001
      middelpuntsvliegende kracht
      Nieuwe kracht uitgevonden ?
      1963 Land Rover Series IIa
      1994 Mercedes SL320
      2015 Land Rover Discovery SDV6
      2016 Porsche Cayenne GTS

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door de_sassefras
        Mine too
        Ook in de VVT ?

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door alex69alex
          Nieuwe kracht uitgevonden ?
          Ach, middelpuntvliedend klinkt zo dom, en het nationalisme heeft ook niets te maken met dit hier

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door xius001
            Ook in de VVT ?
            Yep Tweede tandwiel is aan gort gereden ... Zou het eigenlijk es moeten maken, of een nieuwe kopen ... Achja, noch de tijd noch de goesting (sounds familiar uh ? )

            Comment


            • Daarnet 2 übermarders gezien dankzij Oregon....







              Comment


              • Gatver ! Spammer !


                Ie liet ze me net ook zien, en 'k wou ze ook posten

                Comment


                • Zo'n marder is echt S.U.P.E.R. hé
                  Ik volg het topic nu al een geruime tijd en ik ben er uiteindelijk ook voor bezwijkt.
                  Waarschijnlijk komt er deze zomer één (als de uitslag meevalt en de ouders willen sponsoren…)
                  Ik heb al wat rondgesurft maar ik heb toch nog enkele vraagjes.

                  Eerst effe m'n situatie uit de doeken doen:

                  Ik ben nu al enkele jaren bezig met RC vnl. electro en ik ken wel een paar mensen met een brandstof wagen maar spijtig genoeg niemand met een marder. Dus ik zal het moeten doen met mijn beperkte technologische kennis, gezond verstand en (hopelijk?!) jullie hulp. De auto zelf moet vnl. voor offroad gebruik dienen (ik heb een weide ter mijn beschikking) MAAR ik zou ook graag onroad rijden ( er is een industrieterrein dichtbij) DUS een polyvalente wagen. Ik had een marder en een HPI MT2 in m'n gedachten. Maar de MT2 is nitro en ik voel er weinig voor om de helft van de tijd te prutsen aan een motor die perfect moet lopen en dan nog elke 20l een nieuwe te kopen . Daarom draagt de marder m'n voorkeur. De wagen gaat vooral voor recreatief gebruik dienen, ik ben niet van plan wedstrijden te rijden en een volledige ALU-conversie te kopen(€€). Als student is m'n budget redelijk beperkt en wil ik niet te veel kosten achteraf. Daarom ook een nieuwe.

                  Dus ik denk wel dat de marder aan al m'n eisen voldoet.

                  MAAR WELKE?

                  Ik twijfel tussen de marder race en de monster beetle. De MB vind ik veel knapper (die witte marders hebben het charisma van Dash srr) vooral door die PRACHTIGE deco in de FG catalogus en het is afgeleid van een echte wagen (realistischer). Maar bij de marder race krijg je opties zoals instelbare schokdempers enz. en het weggedrag is waarschijnlijk beter.
                  De MB staat hoog op z'n poten (luchtweerstand+kantelen in de bochten) en hoe zit het met de grip van die monsterbanden? Hij zal bij volgas waarschijnlijk continu wheelies trekken? Is wel leuk maar niet echt handig. Is het weggedrag veel slechter dan een marder(on-en offroad)? Mag je eigenlijk met een MB op circuit? LVO en BPT zijn niet zo ver weg dus... Een oplossing zou zijn een Race kopen samen met een reconversiekit voor de show maar dat is ook weggesmeten geld. Hoeveel kost zo'n kit? €100 voor de kap + € 150 voor de wielen + €50 voor de vertanding + €50 voor de bodysteunen = €350! Dat is echt té veel hé?! DUS HELP ME!!

                  Qua zender zat ik te denken aan een Futaba 3PM met HRS. Is die HRS voelbaar voor een amateur? Kan ik in de FM-mode met digitale servo's werken? Die digitale servo's dragen m'n voorkeur maar gaan ze eigenlijk langer mee? Hoe zit het met de voeding als ik met 2 digitale servo's en HRS werk? Op de site van PK-racing zit dat er niet gemakkelijk uit. Kan ik zo'n batterijkit kopen van fg zelf (of de winkel) of moet ik zelf beginnen solderen? Kan iemand me zo'n circuit eens simpel uitleggen?

                  Welke winkel is aan te raden in de omgeving van Gent? Cis-models of Hobby Verborgh?
                  Hebben die een marder en zender op voorraad of moet ik op voorhand bestellen?

                  Dit waren m'n vragen tot nu toe. Hopelijk kunnen de marderaars van het forum me helpen.

                  PS: Sorry voor typ-of grammaticale fout

                  Comment


                  • Voelt iemand zich geroepen om te helpen?

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door porschepipo
                      Zo'n marder is echt S.U.P.E.R. hé
                      Yup
                      Oorspronkelijk geplaatst door porschepipo
                      MAAR ik zou ook graag onroad rijden ( er is een industrieterrein dichtbij) DUS een polyvalente wagen. Ik had een marder en een HPI MT2 in m'n gedachten. Maar de MT2 is nitro en ik voel er weinig voor om de helft van de tijd te prutsen aan een motor die perfect moet lopen en dan nog elke 20l een nieuwe te kopen . Daarom draagt de marder m'n voorkeur. De wagen gaat vooral voor recreatief gebruik dienen, ik ben niet van plan wedstrijden te rijden en een volledige ALU-conversie te kopen(€€). Als student is m'n budget redelijk beperkt en wil ik niet te veel kosten achteraf. Daarom ook een nieuwe.
                      Een nitro motor haalt soms moeilijk de 20 liter hoor
                      Maar met een marder kun je ook onroad, gewoon bandjes switchen
                      Oorspronkelijk geplaatst door porschepipo
                      Dus ik denk wel dat de marder aan al m'n eisen voldoet.
                      Lijkt het op ja.

                      Oorspronkelijk geplaatst door porschepipo
                      Ik twijfel tussen de marder race en de monster beetle. De MB vind ik veel knapper (die witte marders hebben het charisma van Dash srr) vooral door die PRACHTIGE deco in de FG catalogus en het is afgeleid van een echte wagen (realistischer). Maar bij de marder race krijg je opties zoals instelbare schokdempers enz. en het weggedrag is waarschijnlijk beter.
                      Het verschil tussen een MB en een Marder zou niet zó groot zijn, naar het schijnt, tussen een MT en een MB/marder wel, aangezien een MT dubbele schokdempers heeft...
                      Maar ik denk ook dat een Marder beter door de bochten zoeft.
                      Oorspronkelijk geplaatst door porschepipo
                      Qua zender zat ik te denken aan een Futaba 3PM met HRS. Is die HRS voelbaar voor een amateur? Kan ik in de FM-mode met digitale servo's werken? Die digitale servo's dragen m'n voorkeur maar gaan ze eigenlijk langer mee? Hoe zit het met de voeding als ik met 2 digitale servo's en HRS werk? Op de site van PK-racing zit dat er niet gemakkelijk uit. Kan ik zo'n batterijkit kopen van fg zelf (of de winkel) of moet ik zelf beginnen solderen? Kan iemand me zo'n circuit eens simpel uitleggen?
                      ik heb zelf een 3PM mét HRS en uiteraard mét digi servo's, geen seconde spijt van gehad
                      Enig nadeel is de prijs dan wel (reken op een €300-400), servo's zijn nogal prijzig, en een 3PM met HRS ontvanger is ook niet goedkoop, en je bent verplicht aan digi servo's. Hoewel deze nogal duurzaam zijn. Bijkomend voordeel van HRS: ingebouwde failsave, wat de gewone fm modus niet heeft (maar dan zijn ook geen digi's nodig).

                      Of je HRS merkt? Ik vind van wel, maar ik kom wel van een 40mhz AM nitro, en vooral op langere afstanden is het héél duidelijk merkbaar dat je met een snel systeem bezig bent.

                      Batterij: een 5 cellen 3000Mah ofzo voldoet perfect, gewoon op ontvanger aansluiten en gaan (de HRS ontvangers zijn nogal robuust op dat vlak, in tegenstelling tot andere ontvangers die snel doorbranden door te zware batterij cappaciteit).
                      Een kant en klaar batt. pack kost zo rond de €35

                      Comment


                      • Eerst en vooral bedankt

                        Dus ik kan net zoals bij nitro de batterijen (2/3 cellen?) verbinden met de ontvanger en de servo's met de kanalen 1 en 2? Dat ingewikkelde BEC circuit is niet nodig? Kan je op de MB gemakkelijk onroads zetten en hoe lang gaan die mee 1/5 tov 1/6? Ik heb ook gelezen dat de choke overbodig. Wat vind jij daarvan?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door porschepipo
                          Dus ik kan net zoals bij nitro de batterijen (2/3 cellen?) verbinden met de ontvanger en de servo's met de kanalen 1 en 2? Dat ingewikkelde BEC circuit is niet nodig? Kan je op de MB gemakkelijk onroads zetten en hoe lang gaan die mee 1/5 tov 1/6? Ik heb ook gelezen dat de choke overbodig. Wat vind jij daarvan?
                          Nee, batterijen van een nitro zijn niet genoeg voor een Mardertje
                          Daar moet je 5 dikke cellen voor hebben, 6v en 3000Mah (hoewel ik ook al kleine cellen heb gezien met hetzelfde vermogen)

                          BEC gebruik ik niet, is niet hoognodig met HRS en digi multiplexen
                          Op een MB zul je wel de tandwielverhouding moeten aanpassen voor onroads, voor 1/6's en zéker en vast voor 1/5's (deze zijn kleiner).

                          Ik rij momenteel met 1/5's en die geven tonnen grip en een stabiel weggedrag (laag zwaartepunt), maar ze slijten wel redelijk rap...
                          De 1/6's zijn dan wel iets duurder, maar ze slijten duidelijk minder snel en geven toch ook voldoende grip
                          Dus ik denk dat ik ook eens 1/6's ga proberen...

                          Choke overbodig-> geen idee, bij mij zit 'ie er nog op en ik gebruik hem, ik kan moeilijk geloven dat een chokeloze motor meer kracht zou leveren.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door xius001
                            Choke overbodig-> geen idee, bij mij zit 'ie er nog op en ik gebruik hem, ik kan moeilijk geloven dat een chokeloze motor meer kracht zou leveren.
                            het kan zijn dat de choke weglaten zorgt voor meer vermogen, maar dan moet je me zo een carb eens laten zien.
                            A Twist of the Wrist

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
                              het kan zijn dat de choke weglaten zorgt voor meer vermogen, maar dan moet je me zo een carb eens laten zien.
                              Close up hebben van iets?

                              dit ook al goed?:

                              Comment


                              • nope, nog niet goed, beschrijf het mechanisme anders eens.
                                A Twist of the Wrist

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
                                  nope, nog niet goed, beschrijf het mechanisme anders eens.
                                  Tis eentje met 2 naalden (hoge en lage toerental bereik) en een stationair schroef
                                  Voor de rest moet ik je uitleg schuldig blijven, vrees ik

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door xius001
                                    Nee, batterijen van een nitro zijn niet genoeg voor een Mardertje
                                    Daar moet je 5 dikke cellen voor hebben, 6v en 3000Mah (hoewel ik ook al kleine cellen heb gezien met hetzelfde vermogen)
                                    Wat bedoel je met dikke cellen? Met GP3300 moet het toch lukken?

                                    Oorspronkelijk geplaatst door Xius001
                                    Ik rij momenteel met 1/5's en die geven tonnen grip en een stabiel weggedrag (laag zwaartepunt), maar ze slijten wel redelijk rap...
                                    De 1/6's zijn dan wel iets duurder, maar ze slijten duidelijk minder snel en geven toch ook voldoende grip
                                    Dus ik denk dat ik ook eens 1/6's ga proberen...
                                    Kan je met de monsterbanden deftig onroad rijden?
                                    Een mb met onroads toont denk ik nogal stom.
                                    Welke vertanding zit standaard op de mb?
                                    Kan je de mb laag leggen met de standaard sckokdempers?
                                    Last edited by porschepipo; 23/06/2005, 14:01.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door porschepipo
                                      Wat bedoel je met dikke cellen? Met GP3300 moet het toch lukken?
                                      Mijn vriend heeft nu ook 5 van die AA cellen als batt pack, maar toch heb ik daar niet zo'n goede kijk op
                                      Naja, we zullen zien wat de toekomst uitwijst met die packs, ik heb nog 5 van die dikke in een pack zitten (even lang als AA, maar dubbel zo dik in diameter)


                                      Oorspronkelijk geplaatst door porschepipo
                                      Kan je met de monsterbanden deftig onroad rijden?
                                      Een mb met onroads toont denk ik nogal stom.
                                      Welke vertanding zit standaard op de mb?
                                      Kan je de mb laag leggen met de standaard sckokdempers?
                                      -Nee.
                                      -Valt mee, met 1/6's
                                      -16-48
                                      -Geen idee, normaal kun je ze wel verhangen denk ik..

                                      Comment


                                      • Welke cellen gebruik jij? Die GP 3300 zijn sub-C cellen, veel gebruikt bij electrowagens.

                                        Voor 1/6 onroads heb je geen andere assen nodig maar best wel een andere vertanding?
                                        Een hogere vertanding omdat je kleinere wielen gebruikt? 20/44 ofzo?

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door porschepipo
                                          Welke cellen gebruik jij? Die GP 3300 zijn sub-C cellen, veel gebruikt bij electrowagens.
                                          Aha, ik dacht dat je AA's bedoelde
                                          Nee, ik heb ook sub-C cellen

                                          Oorspronkelijk geplaatst door porschepipo
                                          Voor 1/6 onroads heb je geen andere assen nodig maar best wel een andere vertanding?
                                          Een hogere vertanding omdat je kleinere wielen gebruikt? 20/44 ofzo?
                                          Klopt, maar de hogere vertanding is enkel nodig omdat je veel sneller op topsnelheid bent, anders.
                                          Nuja, in vgl met een MB heb je die vertanding ook inderdaad nodig omdat de wielen kleiner zijn.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X