Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1/6 Telegeleidde 'Marder'

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Maak anders eens een videootje, met uwe HP kan je dat ook é

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vroem-vroem
      Was ik vandaag van plan...maar het weer werkt weer tegen

Comment

Euhm ... ik ben dan al oud en afgestudeerd en zo (dat laatste sinds gisteren, dat eerste al sinds ik werd geboren) ... maar zo'n ding wil ik ook wel.

Vooral deze foto vind ik uiterst imponerend :

Damn, wat 'n beest !

Lijkt me schitterend om in de weekends 'es mee te gaan plezier maken !!

Nu heb ik een FG catalogus van enkele jaren geleden, en daar staan de Marder en de Beetle ook al in. In verschillende uitvoeringen (basismodel, duurder model, ...) en een hele resem accessoires, tot schijfremmetjes toe zelfs.

Nu, 'k heb in m'n jonge jaren een resem kilometers afgedretst met m'n twee Nikko's en m'n Tamiya (inmiddels al grotendeels tot schroot herleid, de Tamiya is verkocht). Weet dus wel iets van RC af, maar ben geen expert.

'n Paar vraagjes :
        • Wat zijn de verschillen tussen zo'n basis-model en zo'n race-model ?
        • Groot verschil tussen de basismotor en de 26 cc ? En qua prestaties ?
        • Zijn die optionele remmen aan te raden, of niet ? Heb je met het "remmen door achteruit te rijden" niet genoeg ? Natuurlijk, 11 kg en 80 per uur ... oops.
        • Op welk bedrag moet je rekenen, alles nieuw ? Ik zet m'n eisen straks uiteen.

'k Zou twijfelen tussen de Marder en de Beetle. De Marder vind ik iets minder mooi, omdat 'ie minder op een herkenbaar bestaande auto lijkt. Anderzijds zal 'ie waarschijnlijk iets performanter zijn, aangezien het chassis van de Beetle extra plastic bevat, dat wel wat zal wegen. Is het verschil tussen beide modellen groot ?
        Nog iets : is de Beetle door z'n meer omsloten chassis niet beter bestand tegen zand e.d. dan de Marder ?

Nu, wat ik belangrijk vind :

1. Betrouwbare prestaties van redelijk hoog niveau.

Het hoeft niet de snelste RC te zijn die er bestaat, maar snel moet 'ie wel zijn. Het slome karakter vind ik niet zo erg, ja zelfs een voordeel : liever wat "matiger" acceleraties, dan is 'ie iets beter te controleren. Die ultrasnel optrekkende batterijrennertjes, daar kan je nauwelijks "comfortabel" mee rijden. Allez, kan je waarschijnlijk wel, mits de goede skills, maar ik vind 't minder leuk.

2. Ben een techniek-fetisjist.

Dat wil zeggen : ik vind metalen dempers duizend keer mooier dan plastieken modelletjes. Ik wil m'n vering en dempers kunnen instellen : hard en snelle terugslag indien opgetuigd met straatbandjes, wat meer sloppy met terreinbanden.
        Afstelwerk van high-tec componenten vind 'k wel leuk, als 't enkel "snel en duidelijk" afstelwerk is (b.v. gear ratio veranderen, ophanging afstellen, ...). Aan micro-schroefjes tienden van een draai zitten doen om een motor correct te laten lopen, dat interesseert me minder.

3. Ik wil en kan sleutelen, maar...

... doe me niet uren werken met micro-materiaal, aan een auto die perfect moet afgesteld zijn en die heel nauwe tolerantiegrenzen kent voor 'n perfecte afstelling. Fijn werk mag, maar 't moet wel aan betrouwbare techniek zijn. Ik haat het als ik 'n RC na elke rit volledig opnieuw moet afstellen.

4. Ik wil een convertible.

Dat wil zeggen : 4WD voor uitspattinkjes in whatever terrein, maar ook met wegbanden te tooien, zodat 'k ook 'es kan gaan speeden op één of andere verlaten parking.

Ik denk dat zo'n Marder of Beetle wel aan m'n verwachtingen voldoet. Maar welke koop ik dan 't beste (gesteld dat 'k er eentje zou kopen) ? Race-uitvoering, of een andere ? Op welk bedrag moet ik rekenen ?

Graag wat tips e.d. Of anders gezegd : doe 'es een verkoopspraatje.

Nog 'n paar dingies : kennen jullie HObby Verborgh in Gent ? Wat is hun imago ? Goed of slecht, duur of niet ? Service ? ...

Misschien dat ik BlackFox 'es voor een dag moet gaan schaken, Marder inclusief, om 'm bezig te zien met z'n speleding. Dan kan 'ie alles kwijt wat ik wil weten, en zie ik 't ding 'es live bezig. Dat zal m'n goesting om zo'n neat geval te kopen wel doen stijgen, vermoed ik.

Thx !!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox
          Ja jaaaa, videootje !! Nu !!

Hoe lang is zo'n Marder eigenlijk ? Allez, wat zijn de afmetingen ongeveer ?

Comment

T2M, Distributeur von RC modeller, Automodelle, Flugmodelle, RC-cars, Helimodelle, Schiffsmodelle, Segelmodelle, RC-Anlagen, Akkus, Ladegeräte, Fahrtregler, Motoren, Zubehör, Kraftstoffe

Neem ik dan b.v. beter de Marder met Zenoah voor € 599 of eerder de Marder Race voor € 749 ?

Ik zie bij de Marder Race iets staan van remmen. Heeft die standaard 'n remsysteem ?

Comment

En wat met de FG Race Buggy Leopard ?

Comment

Weet iemand waar FG verdeeld wordt in Oost- of West-Vlaanderen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa
                  Euhm ... ik ben dan al oud en afgestudeerd en zo (dat laatste sinds gisteren, dat eerste al sinds ik werd geboren) ... maar zo'n ding wil ik ook wel.

Vooral deze foto vind ik uiterst imponerend :

Damn, wat 'n beest !

Lijkt me schitterend om in de weekends 'es mee te gaan plezier maken !!

Nu heb ik een FG catalogus van enkele jaren geleden, en daar staan de Marder en de Beetle ook al in. In verschillende uitvoeringen (basismodel, duurder model, ...) en een hele resem accessoires, tot schijfremmetjes toe zelfs.

Nu, 'k heb in m'n jonge jaren een resem kilometers afgedretst met m'n twee Nikko's en m'n Tamiya (inmiddels al grotendeels tot schroot herleid, de Tamiya is verkocht). Weet dus wel iets van RC af, maar ben geen expert.

'n Paar vraagjes :
                  • Wat zijn de verschillen tussen zo'n basis-model en zo'n race-model ?
                  • Groot verschil tussen de basismotor en de 26 cc ? En qua prestaties ?
                  • Zijn die optionele remmen aan te raden, of niet ? Heb je met het "remmen door achteruit te rijden" niet genoeg ? Natuurlijk, 11 kg en 80 per uur ... oops.
                  • Op welk bedrag moet je rekenen, alles nieuw ? Ik zet m'n eisen straks uiteen.

'k Zou twijfelen tussen de Marder en de Beetle. De Marder vind ik iets minder mooi, omdat 'ie minder op een herkenbaar bestaande auto lijkt. Anderzijds zal 'ie waarschijnlijk iets performanter zijn, aangezien het chassis van de Beetle extra plastic bevat, dat wel wat zal wegen. Is het verschil tussen beide modellen groot ?
                  Nog iets : is de Beetle door z'n meer omsloten chassis niet beter bestand tegen zand e.d. dan de Marder ?

Nu, wat ik belangrijk vind :

1. Betrouwbare prestaties van redelijk hoog niveau.

Het hoeft niet de snelste RC te zijn die er bestaat, maar snel moet 'ie wel zijn. Het slome karakter vind ik niet zo erg, ja zelfs een voordeel : liever wat "matiger" acceleraties, dan is 'ie iets beter te controleren. Die ultrasnel optrekkende batterijrennertjes, daar kan je nauwelijks "comfortabel" mee rijden. Allez, kan je waarschijnlijk wel, mits de goede skills, maar ik vind 't minder leuk.
                  2. Ben een techniek-fetisjist.

Dat wil zeggen : ik vind metalen dempers duizend keer mooier dan plastieken modelletjes. Ik wil m'n vering en dempers kunnen instellen : hard en snelle terugslag indien opgetuigd met straatbandjes, wat meer sloppy met terreinbanden.
                  Afstelwerk van high-tec componenten vind 'k wel leuk, als 't enkel "snel en duidelijk" afstelwerk is (b.v. gear ratio veranderen, ophanging afstellen, ...). Aan micro-schroefjes tienden van een draai zitten doen om een motor correct te laten lopen, dat interesseert me minder.

3. Ik wil en kan sleutelen, maar...

... doe me niet uren werken met micro-materiaal, aan een auto die perfect moet afgesteld zijn en die heel nauwe tolerantiegrenzen kent voor 'n perfecte afstelling. Fijn werk mag, maar 't moet wel aan betrouwbare techniek zijn. Ik haat het als ik 'n RC na elke rit volledig opnieuw moet afstellen.

4. Ik wil een convertible.

Dat wil zeggen : 4WD voor uitspattinkjes in whatever terrein, maar ook met wegbanden te tooien, zodat 'k ook 'es kan gaan speeden op één of andere verlaten parking.

Ik denk dat zo'n Marder of Beetle wel aan m'n verwachtingen voldoet. Maar welke koop ik dan 't beste (gesteld dat 'k er eentje zou kopen) ? Race-uitvoering, of een andere ? Op welk bedrag moet ik rekenen ?
                  Graag wat tips e.d. Of anders gezegd : doe 'es een verkoopspraatje.

Nog 'n paar dingies : kennen jullie HObby Verborgh in Gent ? Wat is hun imago ? Goed of slecht, duur of niet ? Service ? ...

Misschien dat ik BlackFox 'es voor een dag moet gaan schaken, Marder inclusief, om 'm bezig te zien met z'n speleding. Dan kan 'ie alles kwijt wat ik wil weten, en zie ik 't ding 'es live bezig. Dat zal m'n goesting om zo'n neat geval te kopen wel doen stijgen, vermoed ik.

Thx !!
                  Djeezes, gTa kan niet alleen goed info geven, maar ook vragen

*haalt kleurtjes boven*

Hier gaan we

donkerrood:
                  Verschil tussen basis model en race model is het volgende:
                  -Schokabsorberende voorbumper
                  -Instelbare draagarmenvanvoor (ook achter, maar dat heeft de standaard marder ook)
                  -Nieuwe voor as met instelbare "king pin" angle (geen flauw idee wat dat is, uit de duitse vertaling kan ik afleiden dan het waarschijnlijk iets met het stuur te maken heeft)
                  -Spetter water dichte ontvangerbox
                  -stalen (!) 18tands tandwiel (bij de gewone is het van plastic)
                  -tandwielbeschermers (dat doorzichtig "doosje" rond de tandwielen)
                  -Verbeterde en grotere tuningsrem met aluminium remklauwen(standaardrem wil wel eens smelten)
                  -FG kogelaandrijving (voor zachtere aandrijving dus )
                  -Aluminium, olie gevulde, instelbare schokdempers voor en achter
                  -Leopard velgen (groter en meer offset, dus ook meer rijhoogte, met meer kantelgevaar als gevolg)
                  -Compitie banden met een doorsnede van 170mm
                  Dit zijn zowat de verschillen met de race en de standaard uitvoering
                  Wat de motor betreft heb ik deze grafiekjes:

Standaard G230RC04 motor (23cc) :

Optionele G260RC04 motor (26cc)

Hieruit kun je dus afleiden dat de 26cc minder toeren maakt, maar wel veel meer koppel heeft en ook meer pk in combinatie met een getunede uitlaat tov de 23cc met een getunede uitlaat.

Qua prestaties wilt dit dus zeggen dat de topsnelheden ongeveer even hoog zijn (mss die van de 26cc iets hoger) maar vooral in optrekken en doortrekken is de 26cc aanzienlijk beter (door zijn enorme trekkracht).

De schijfremmen zijn niet echt aan te raden, de race uitvoering met zijn tuningsrem staat vrij snel stil (vooral als je weet dat hij achterwielaangedreven is en dus ook alleen op de achterste wielen remt)
                  Bij offroad werk kunnen schijfremmen voor elk wiel apart dus wel eens vast komen te zitten, onroad daarentegen helpen ze wel veel naar het schijnt.
                  Achteruit rijden ? Dit ding heeft geen achteruit, draaicirkel is zeer kort (ik gok op 1-2 meter) en met de benodigde wielspin sta je heel snel terug in de richting van waar je kwam

Kostprijs:
                  Mja ligt er natuurlijk aan wat je wilt, de mijne kost compleet (met zender, ontvanger, servo's, optionele motor, race uitvoering, 1l olie, batterijen)
                  €1200 (let op: wel in Duitsland !!!!) voor Belgie nog eens een goede 150 euro of meer bijtellen en in Duitsland heb ik ook nog eens een hoop extra's gekregen ter waarde van +-100 euro (2 stalen tandwielen 17t en 19t, een hele set stofdichte kogellagers en een bougie)

rood:
                  De Beetle zijn wegligging is volgens Oregon veel slechter in vergelijking met de Marder omdat de Beetle veel lucht hapt vanonder, voor de rest zijn er alleen maar optische verschillen (kap en binnenbak dus)
                  Laat je niet misleiden door de Marder, deze is ook heel zand bestendig met kap op, maar uiteraard is de Beetle meer afgesloten en laat dus minder zand binnen.

Oranje:

1.Betrouwbaar ? Zeker en vast, van de eerste trek draait de motor en dan blijft hij ook continu rijden tot hij geen benzine meer heeft (vraag maar niet wat een nitro doet )

Snel ? Ligt eraan hoe je het interpreteert: Hij is sowieso sneller dan scooters en auto's, maar zet er een nitro naast en hij is hopeloos verloren. Daarentegen zal de nitro enkele meters verder stilvallen wegen een slechte afstelling of te hete motor of ... terwijl de Marder dan gezellig voorbijsjeest. Ook offroad zijn de prestaties niet te onderschatten, optrekken dat de hele aarde plots van draairichting verandert en een top waarvan de bomen gaan schuiven...
                  Hij is dus ook zeer goed controleerbaar, hij stuurt haarscherp (waar ik zelfs van verwondert was) en doet precies wat je wilt als je er enige ervaring mee hebt (en die ervaring komt heel snel). in het begin ben je uiteraard wat "bang" van zijn brute kracht, maar dit verdwijnt ook heel snel zodra je weet wat je kan en mag doen.

2.Oh, hier kun je je mee uitleven qua set ups
                  Camber, toe in en out, harde en zachte demping, verschillende soorten en componenten in banden,...
                  Snel en duidelijk werk ? zeker en vast
                  Afstelwerk via micro schroefjes ? Jah, bij een nitro, dit is een Marder, hier zitten gigantische schroeven heb waar je vanaf kan blijven. afstellen van de motor hoeft in theorie maar ene keer: na het inrijden, ook al is het niet altyd nodig.

3.
                  Dat zijn typische eigenschappen voor nitro, alweer
                  Dit ding blijft gewoon jaar en jaar uit een bruut beest, alleen als je echt zwaar gaat offroaden (modder enzo) dan zul je hem wat moeten zuiver maken

4.
                  Een cabrio ?

momenteel zijn ze alleen in 2wd te verkrijgen, maar de 4wd ombouwset is op komst, hoewel ik vrees dat hij dan een ondersturen karakter gaat krijgen ( de protech is ook een 4wd, vandaar)
                  Gooi er slicks op, leg hem lager, zet de vering stijver en je kan onroad

Bruin:
                  Ik denk het ook
                  standaard, race, monster, onroad, beetle of pajero-uitvoering ligt volledig aan jezelf. Reken wel voor elke versie een goede 200 euro boven de prijs van de standaard marder.
                  Ik koos dus de race omdat daar de "zwakke" plekken van de standaard marder zijn in weggewerkt. (de beetle, monster en pajero zijn trouwens op het standaard marder chassis)
                  Als je in Duitsland gaat dan kun je voor een race op 1200 euro rekenen, compleet, ik zal strax even het lijstje posten wat je dan hebt

http://www.rc-car-online.de

Tips: Ga naar Duitsland als je veel geld wilt uitsparen
                  De standaard marder is overigens ook in prijs verlaagd als ik me niet vergis, maar dan wel met een oudere motor.

geel: Nope

Groen: Ik heb nog een beter voorstel
                  De 28ste juli staat een meeting gepland (nog niet echt vast, ligt ook aan het weer) te affligem op het Belgium Powerteam circuit, iemand van bij mij in de streek en ik gaan dan daarnaartoe om es tegen Oregon en iemand uit zijn streek te rijden en te vergelijken (toevallig hebben wij een race met 26cc terwijl zij een gewone met 23cc (waaronder 1 oudere) hebben )

Daar staat nog info

En hier kunnen ze je zeker en vast ook helpen:

Nederlands grootste RC Modelbouwforum

onder de afdeling Bigscale

Bij deze mijn langste post ooit

Comment

Ja jaaaa, videootje !! Nu !!

Hoe lang is zo'n Marder eigenlijk ? Allez, wat zijn de afmetingen ongeveer ?
                    Ik ken ze niet vanbuiten, maar op de eerste pagina heeft Oregon geloof ik de lengtes staan

Comment

Dat is de absolute race versie (veel te veel geld ook)
                      Qua prestaties en rijgedrag moet de marder niet veel onderdoen, maar de Leopard is dan ook puur competitie gericht

Comment

Dat is de absolute race versie (veel te veel geld ook)
                        Qua prestaties en rijgedrag moet de marder niet veel onderdoen, maar de Leopard is dan ook puur competitie gericht
                        Hmmm, valt af, dan.

'k Vind die Monster Beetle er ook nog wel cool uitzien.

De Pajero vind ik lelijk.

Alhoewel, zie nu nog meer foto's van de Monster Beetle (online catalogus), en 'ie bevalt me toch minder dan de Marder en de gewone Beetle.

Hé, en er staat een Marder 4WD in !!!

Comment

Comment

Toch schitterend gemaakt, als je dit ziet ...

Comment

Toch schitterend gemaakt, als je dit ziet ...

Dat zijn de hydraulische, schitterend, werkt goed (heeft wel last van "lag" naar het schijnt), onderhoudsvriendelijk en pokke duur

Er zijn ook de mechanische, ook knap, werken ook goed, minder onderhousdvriendelijker en moeilijk af te stellen, maar ook goedkoper.

De monster beetle en Marder 4wd zijn uit, maar nog niet te verkrijgen (hoewel ik de monster beetle heb gezien in de winkel en er zelfs een foto van heb, vind ik hem minder impressionant dan de gewone marder)
                              Op foto's lijken de marder trouwens ook veel kleiner dan in het echt...

Monster truck filmpjes btw (zelfde 26cc motor als de mijne geloof ik):

Zoals je ziet is hij bruut, maar heeft nagenoeg geen wegligging

Over filmpjes: het weer is hier aan het opklaren, maar ik zie het gras voorlopig niet drogen, geen nood, tegen zondag zou het goed weer moeten zijn en dan maak ik er wel

Ik zal je voorlopig even troosten met een mail die ik naar mijn broer heb gestuurd met de eerste rijbevindingen

Vandaag heb ik dan eindelijk de Marder kunnen inrijden: geen woorden voor, dus dan maar smiley:

Dat ding is gewoon.....

Zoals ik dus al zei.....

Benzine erin, pompje wat induwen tot benzine erin zat, choke op, ruk aan trekstarter, van de eerste trek Braaammm aan de gang

Dat geluid is zo heerlijk, lekker laag zoals een brommer met een knalletje erdoor en de geur is ook hetzelfde ongeveer, maar dan zoeter

Dan maar even 10 minuutjes rustig afwisselend inrijden , ging erg goed, na 10 minuutjes op onderbreker van motor geduwd om hem stil te leggen en te laten afkoelen.
                              Toen hij was afgekoeld kwam het grote werk: de rest van de tank leeg rijden (een goeie 45min gereden)
                              Choke dus weer ff op, ruk, meteen aan de gang, zelfde geur en geluid, choke af en weer rustig afwisselend rijden, 45 min lang. De motor kwam voelbaar losser en maakte een nog mooier geluid.
                              Na een goeie 45 min mardertje naar me toe gehaald en uitgezet omdat tank bijna leeg was, resultaat van het inrijden is dat ik de wei heb uitgereden

Heb dus zonder kap gereden, al het gras is terecht gekomen in het chassis...
                              En dat was nog maar rustig rijden...

Weer laten afkoelen dus, al het gras ertussen uit gehaald en de tank gevuld voor de volgende beurt.

Weer hetzelfde startroutine als hier boven en maar rijden weer, met kap deze keer.
                              Iets harder gereden dan de vorige keer en de motor is echt los aan het komen, het geluid wordt nog zachter en lager, maar dat lekkere knalletje blijft erin zitten en het gras blijft maar vliegen...
                              En ook al weegt dat ding +10kg en remt hij alleen op de achterbanden, hij staat nog vrij snel stil (waarschijnlijk door de tuningsrem)
                              Na een 30 min weergestopt en laten koelen.
                              Kap had zwarte stipjes van de olie, maar er was veeeeeeeeel minder gras in het chassis
                              Auto is nu weer zuiver en klaar voor de rit van morgen, als het weer tenminste goed is, bij het derde tankje ga ik trouwens eens goe doorzetten (voor zover het gras het toelaat), volgende week dinsdag of woensdag ga ik samen met iemand van lanklaar naar een voetbalveld hier in as om es samen te vegen en de 28ste juli gaan we dan richting affligem naar een circuit om nog met een paar anderen te racen (die maar een 23cc hebben...)

Pittig detail: hij is geen enkele keer uitgevallen

En dat ding heeft geweldig veel kracht, das machtig als je die ziet optrekken met de snuit omhoog en vanachter door de veren zakt. En met remmen duikt hij met zijn snuit naar onder....prachtig

Conclusie: alle voordelen van nitro en electro, geen nadelen (mss de prijs dan )

Lange rijtijden, lekker geluid en geurtje, veel kracht en gebruiksvriendelijk en helemaal niet zo vettig dus ook minder onderhoud.
                              Have fun

Comment

Hoeaah. Wanna.

Comment

Zie ik het goed ? Kan je de velgen van 1:5 baanmodellen op de Marder monteren ? Want zo ziet 't er toch uit op bovenstaande foto ...

Nog een aansluitend vraagje : passen de velgen van de 1:6 Trucks op de Marder ? Vind de inserts van die velgen voor achteraan (dus naar binnen lopende inserts) wel cool, zelfs voor op de offroad-velgen van de Marder, gesteld dat dat zou passen, natuurlijk.

Comment

Zie ik het goed ? Kan je de velgen van 1:5 baanmodellen op de Marder monteren ? Want zo ziet 't er toch uit op bovenstaande foto ...

Nog een aansluitend vraagje : passen de velgen van de 1:6 Trucks op de Marder ? Vind de inserts van die velgen voor achteraan (dus naar binnen lopende inserts) wel cool, zelfs voor op de offroad-velgen van de Marder, gesteld dat dat zou passen, natuurlijk.
                                    rood:Yup, mits enige aanpassingen aan assen natuurlijk.

groen: Het is zelfs de bedoeling om 1/6 truck banden te gebruiken op de marder als onroad slicks (btw, inserts zijn mousse dingen die IN de band zitten, maar ik weet wel dat je die "deksels" bedoelt )

Onroad banden op de velgen van een marder race (velgen van een leopard dus) passen helaas niet, bij een standaard marder wel, maar denk eraan, die banden zijn gelijmt op de velg en die verwissel je dus niet even in 10minuutjes.
                                    Een volledige set (4 wielen) banden en velgen met inserts voor 1/6 (die truckwielen dus) kosten een goeie 180 euro, maar gaan wel langer mee dan de 1/5 banden en er zijn geen aanpassingen nodig

Comment

Nog een vraagje : kan je een Marder met een andere carosserie uitrusten ? B.v. een bestaand automodel ? Lijkt me als 'ie in onroad-outfit staat, wel cool.

Ik vond immers dit hier :

Ziet er wel cool uit, die Porsche carosserie.

Links, modellen, prijzen ?

Comment

even een vergelijking met een 1/18 model...

Comment

Working...
                                        X