Oorspronkelijk geplaatst door xius001
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
1/6 Telegeleidde 'Marder'
Collapse
X
-
Zo'n marder is echt S.U.P.E.R. hé
Ik volg het topic nu al een geruime tijd en ik ben er uiteindelijk ook voor bezwijkt.
Waarschijnlijk komt er deze zomer één (als de uitslag meevalt en de ouders willen sponsoren…)
Ik heb al wat rondgesurft maar ik heb toch nog enkele vraagjes.
Eerst effe m'n situatie uit de doeken doen:
Ik ben nu al enkele jaren bezig met RC vnl. electro en ik ken wel een paar mensen met een brandstof wagen maar spijtig genoeg niemand met een marder. Dus ik zal het moeten doen met mijn beperkte technologische kennis, gezond verstand en (hopelijk?!) jullie hulp. De auto zelf moet vnl. voor offroad gebruik dienen (ik heb een weide ter mijn beschikking) MAAR ik zou ook graag onroad rijden ( er is een industrieterrein dichtbij) DUS een polyvalente wagen. Ik had een marder en een HPI MT2 in m'n gedachten. Maar de MT2 is nitro en ik voel er weinig voor om de helft van de tijd te prutsen aan een motor die perfect moet lopen en dan nog elke 20l een nieuwe te kopen . Daarom draagt de marder m'n voorkeur. De wagen gaat vooral voor recreatief gebruik dienen, ik ben niet van plan wedstrijden te rijden en een volledige ALU-conversie te kopen(€€). Als student is m'n budget redelijk beperkt en wil ik niet te veel kosten achteraf. Daarom ook een nieuwe.
Dus ik denk wel dat de marder aan al m'n eisen voldoet.
MAAR WELKE?
Ik twijfel tussen de marder race en de monster beetle. De MB vind ik veel knapper (die witte marders hebben het charisma van Dash srr) vooral door die PRACHTIGE deco in de FG catalogus en het is afgeleid van een echte wagen (realistischer). Maar bij de marder race krijg je opties zoals instelbare schokdempers enz. en het weggedrag is waarschijnlijk beter.
De MB staat hoog op z'n poten (luchtweerstand+kantelen in de bochten) en hoe zit het met de grip van die monsterbanden? Hij zal bij volgas waarschijnlijk continu wheelies trekken? Is wel leuk maar niet echt handig. Is het weggedrag veel slechter dan een marder(on-en offroad)? Mag je eigenlijk met een MB op circuit? LVO en BPT zijn niet zo ver weg dus... Een oplossing zou zijn een Race kopen samen met een reconversiekit voor de show maar dat is ook weggesmeten geld. Hoeveel kost zo'n kit? €100 voor de kap + € 150 voor de wielen + €50 voor de vertanding + €50 voor de bodysteunen = €350! Dat is echt té veel hé?! DUS HELP ME!!
Qua zender zat ik te denken aan een Futaba 3PM met HRS. Is die HRS voelbaar voor een amateur? Kan ik in de FM-mode met digitale servo's werken? Die digitale servo's dragen m'n voorkeur maar gaan ze eigenlijk langer mee? Hoe zit het met de voeding als ik met 2 digitale servo's en HRS werk? Op de site van PK-racing zit dat er niet gemakkelijk uit. Kan ik zo'n batterijkit kopen van fg zelf (of de winkel) of moet ik zelf beginnen solderen? Kan iemand me zo'n circuit eens simpel uitleggen?
Welke winkel is aan te raden in de omgeving van Gent? Cis-models of Hobby Verborgh?
Hebben die een marder en zender op voorraad of moet ik op voorhand bestellen?
Dit waren m'n vragen tot nu toe. Hopelijk kunnen de marderaars van het forum me helpen.
PS: Sorry voor typ-of grammaticale fout
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door porschepipoZo'n marder is echt S.U.P.E.R. hé
Oorspronkelijk geplaatst door porschepipoMAAR ik zou ook graag onroad rijden ( er is een industrieterrein dichtbij) DUS een polyvalente wagen. Ik had een marder en een HPI MT2 in m'n gedachten. Maar de MT2 is nitro en ik voel er weinig voor om de helft van de tijd te prutsen aan een motor die perfect moet lopen en dan nog elke 20l een nieuwe te kopen . Daarom draagt de marder m'n voorkeur. De wagen gaat vooral voor recreatief gebruik dienen, ik ben niet van plan wedstrijden te rijden en een volledige ALU-conversie te kopen(€€). Als student is m'n budget redelijk beperkt en wil ik niet te veel kosten achteraf. Daarom ook een nieuwe.
Maar met een marder kun je ook onroad, gewoon bandjes switchen
Oorspronkelijk geplaatst door porschepipoDus ik denk wel dat de marder aan al m'n eisen voldoet.
Oorspronkelijk geplaatst door porschepipoIk twijfel tussen de marder race en de monster beetle. De MB vind ik veel knapper (die witte marders hebben het charisma van Dash srr) vooral door die PRACHTIGE deco in de FG catalogus en het is afgeleid van een echte wagen (realistischer). Maar bij de marder race krijg je opties zoals instelbare schokdempers enz. en het weggedrag is waarschijnlijk beter.
Maar ik denk ook dat een Marder beter door de bochten zoeft.
Oorspronkelijk geplaatst door porschepipoQua zender zat ik te denken aan een Futaba 3PM met HRS. Is die HRS voelbaar voor een amateur? Kan ik in de FM-mode met digitale servo's werken? Die digitale servo's dragen m'n voorkeur maar gaan ze eigenlijk langer mee? Hoe zit het met de voeding als ik met 2 digitale servo's en HRS werk? Op de site van PK-racing zit dat er niet gemakkelijk uit. Kan ik zo'n batterijkit kopen van fg zelf (of de winkel) of moet ik zelf beginnen solderen? Kan iemand me zo'n circuit eens simpel uitleggen?
Enig nadeel is de prijs dan wel (reken op een €300-400), servo's zijn nogal prijzig, en een 3PM met HRS ontvanger is ook niet goedkoop, en je bent verplicht aan digi servo's. Hoewel deze nogal duurzaam zijn. Bijkomend voordeel van HRS: ingebouwde failsave, wat de gewone fm modus niet heeft (maar dan zijn ook geen digi's nodig).
Of je HRS merkt? Ik vind van wel, maar ik kom wel van een 40mhz AM nitro, en vooral op langere afstanden is het héél duidelijk merkbaar dat je met een snel systeem bezig bent.
Batterij: een 5 cellen 3000Mah ofzo voldoet perfect, gewoon op ontvanger aansluiten en gaan (de HRS ontvangers zijn nogal robuust op dat vlak, in tegenstelling tot andere ontvangers die snel doorbranden door te zware batterij cappaciteit).
Een kant en klaar batt. pack kost zo rond de €35
Comment
-
Eerst en vooral bedankt
Dus ik kan net zoals bij nitro de batterijen (2/3 cellen?) verbinden met de ontvanger en de servo's met de kanalen 1 en 2? Dat ingewikkelde BEC circuit is niet nodig? Kan je op de MB gemakkelijk onroads zetten en hoe lang gaan die mee 1/5 tov 1/6? Ik heb ook gelezen dat de choke overbodig. Wat vind jij daarvan?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door porschepipoDus ik kan net zoals bij nitro de batterijen (2/3 cellen?) verbinden met de ontvanger en de servo's met de kanalen 1 en 2? Dat ingewikkelde BEC circuit is niet nodig? Kan je op de MB gemakkelijk onroads zetten en hoe lang gaan die mee 1/5 tov 1/6? Ik heb ook gelezen dat de choke overbodig. Wat vind jij daarvan?
Daar moet je 5 dikke cellen voor hebben, 6v en 3000Mah (hoewel ik ook al kleine cellen heb gezien met hetzelfde vermogen)
BEC gebruik ik niet, is niet hoognodig met HRS en digi multiplexen
Op een MB zul je wel de tandwielverhouding moeten aanpassen voor onroads, voor 1/6's en zéker en vast voor 1/5's (deze zijn kleiner).
Ik rij momenteel met 1/5's en die geven tonnen grip en een stabiel weggedrag (laag zwaartepunt), maar ze slijten wel redelijk rap...
De 1/6's zijn dan wel iets duurder, maar ze slijten duidelijk minder snel en geven toch ook voldoende grip
Dus ik denk dat ik ook eens 1/6's ga proberen...
Choke overbodig-> geen idee, bij mij zit 'ie er nog op en ik gebruik hem, ik kan moeilijk geloven dat een chokeloze motor meer kracht zou leveren.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door xius001Choke overbodig-> geen idee, bij mij zit 'ie er nog op en ik gebruik hem, ik kan moeilijk geloven dat een chokeloze motor meer kracht zou leveren.A Twist of the Wrist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door xius001Nee, batterijen van een nitro zijn niet genoeg voor een Mardertje
Daar moet je 5 dikke cellen voor hebben, 6v en 3000Mah (hoewel ik ook al kleine cellen heb gezien met hetzelfde vermogen)
Oorspronkelijk geplaatst door Xius001Ik rij momenteel met 1/5's en die geven tonnen grip en een stabiel weggedrag (laag zwaartepunt), maar ze slijten wel redelijk rap...
De 1/6's zijn dan wel iets duurder, maar ze slijten duidelijk minder snel en geven toch ook voldoende grip
Dus ik denk dat ik ook eens 1/6's ga proberen...
Een mb met onroads toont denk ik nogal stom.
Welke vertanding zit standaard op de mb?
Kan je de mb laag leggen met de standaard sckokdempers?Last edited by porschepipo; 23/06/2005, 14:01.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door porschepipoWat bedoel je met dikke cellen? Met GP3300 moet het toch lukken?
Naja, we zullen zien wat de toekomst uitwijst met die packs, ik heb nog 5 van die dikke in een pack zitten (even lang als AA, maar dubbel zo dik in diameter)
Oorspronkelijk geplaatst door porschepipoKan je met de monsterbanden deftig onroad rijden?
Een mb met onroads toont denk ik nogal stom.
Welke vertanding zit standaard op de mb?
Kan je de mb laag leggen met de standaard sckokdempers?
-Valt mee, met 1/6's
-16-48
-Geen idee, normaal kun je ze wel verhangen denk ik..
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door porschepipoWelke cellen gebruik jij? Die GP 3300 zijn sub-C cellen, veel gebruikt bij electrowagens.
Nee, ik heb ook sub-C cellen
Oorspronkelijk geplaatst door porschepipoVoor 1/6 onroads heb je geen andere assen nodig maar best wel een andere vertanding?
Een hogere vertanding omdat je kleinere wielen gebruikt? 20/44 ofzo?
Nuja, in vgl met een MB heb je die vertanding ook inderdaad nodig omdat de wielen kleiner zijn.
Comment
Comment