Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik heb m'n choke eigenlijk niet nodig. Als ik wat meer benzine in de cilinder pomp (dus gans het benzine-aanvoerdarmpje vol knijpen + daarna het ganse terugvloeidarmpje luchtbelvrij knijpen), dan start m'n Leo na een keer of 5 Ã 6 trekken zelfs zonder choke.
Mijne zijn nu al een 6-7tal liter, maar de achterste zijn echt aan vervanging toe...
En daar heb je met de standaard fusees langere voorassen en dubbele meenemers voor nodig ja
Velgen kun je hergebruiken, maar volgens mij is dat de moeite niet (onroad banden lijmen sucks)
Nadeel : die 1:6 zijn duur, en de 1:5-slicks vind je tweedehands voor kleine prijzen (tot zelfs maar € 20 voor twee bandjes op velg). Bovendien vreten alle krachten ook meer aan je auto als je met 1:6 rijdt, bij 1:5 ga je sneller 'enkel' je bandjes mollen.
idd, ik heb een 3liter gereden en men 1/5'jes achteraan zijn eraan. Komt wel door een stoffige asfaltparking. 1/5jes vind je wel in occasie als je zoekt. zo heb ik onlangs 4 1.5 (van het zelfde type zoals men huidige ( dus heel goede blackfox)) gekocht voor 40€. daarvoor kan je toch niet sukkelen.
Effe opgezocht hoeveel dat kost maar ik vind daar dus geen prijzen van.
Dus een schatting:
voor 1/5 : -verlengede assen ong. €10
-dubbele meenemer voor ong. €20 (snap ik niet; een meenemer is toch zo'n ding waar je tandwielen opzitten?)
-4 2ehands banden ong. €40
voor 1/6 : - 4 nieuwe banden ong. €80.
Qua prijs blijft dit dus ong. gelijk ??
Beter kiezen voor die 1/5 banden => minder slijtage aan de wagen zelf en goedkoper op lange termijn.
Ik denk dat ik niet ZO veel onroad ga rijden; ong. 10 liter per jaar ofzo.
Het is mijn bedoeling een stabiele, robuuste wagen te verkrijgen en geen racemonster dat elke 2l nieuwe banden nodig heeft.
Ik wil dus wat meer geld uitgeven aan kwaliteit om later problemen te vermijden.
@ gTa: Geld is niet direct issue ( hobby is duur genoeg dat het niet op €10 aankomt) en I DO care about the looks of my wheels
Volgens jou beter voor 1/6 gaan?
Ik ga toch direct voor een 20-44 vertanding (beter voor 1/5?)
@ Tuscani: 3 liter ! Rij jij met foams ofzo?
Dat is toch wel heel weinig, continu driften en burn-outen
€40 is wel weinig maar als je om de 3l nieuwe banden mag kopen...
Euhm, nu begin je wel ff vanalles door elkaar te gooien
1) Er zitten verschillende meenemers op een Marder, zo ook wiel meenemers (assen+meenemers zijn een 20tal euro)
2) het verschil in slijtage aan de wagen tussen de 2 maten is volgens mij te verwaarlozen (de 1/5 hebben meer grip, dus de aandrijving zou het zelfs harder te verduren kunnen krijgen)
3) €80 voor 4 NIEUWE 1/6 slicks inclusief velg en gelijmd? Dan mag je me meteen dat adres geven (reken dus maar op €150 )
En ik zou als ik jou was dus toch voor de 1/6's gaan... als je wilt dat jouw 1/5's 10 liter meegaan dan mag je enkel heel rustig op een rechte lijn gaan rijden
Ik zie niet in waarom 1/6 banden meer van de auto zouden eisen...
1/5 eventueel wel door de hogere toeren en bij het optrekken hebben ze meer grip, en die krachten moet ergens terecht komen.... (in de aandrijving dus)
Dus gTa... verklaar je nader
Hoelang 1/6's meegaan weet ik nog niet... 3x langer dan gewone 1/5's lijkt me moeilijk te zijn (met zelfde rijstijl)
3x langer dan 2de hands 1/5's zou kunnen... (ligt aan de staat van banden en zo)
Ze zijn duidelijk zwaarder, vooral de brede achterbanden dan. Dat zorgt ervoor dat ze dus duidelijk meer krachten op de ophanging zetten bij "intensief" gebruik. Als je achterwiel zo "dabbert" dan zal dat met 1:6-slicks duidelijk sneller tot slijtage leiden dan met 1:5-jes.
Bovendien zijn ze ook hoger, waardoor je kar ietsje sneller kantelt. En kantelen = gatver.
Comment