Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tips bij het samen steken van model kits

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Tips bij het samen steken van model kits

Hallo,

ik zou deze zomer graag enkele model kits in samen steken.

zoiets dus:

Ik heb de tijd, het geduld, het oog voor detail, ...
    Maar voor ik er aan begin zou ik graag nog enkele tips hebben van vakmensen.

Hoe haal ik de stukjes van de "houders"? Wat is de beste manier om de stickertjes erop te plakken? Waarop moet ik letten? Welke lijm moet ik gebruiken? ...?

Efin, ik hoop dat ik iets meer leer

groetjes en alvast bedankt

Goeie modelbouwlijm.... stukjes met een kniptang en de stickertjes... gewoon

Comment

die onderdelen haal je makkelijk van dat gietstuk door het eraf te knippen met een kniptang of een nagelknipperke, nadien moet je dan wel het opstaand randje wegschuren of vijlen.

modelbouw is heel leuk maar ge moet er geduld voor hebben

Comment

En dat je geen lijm morst...

Comment

ik gebruik altijd een mes om het los te halen, en gewoon modelbouw lijm van Revell, verder heb ik altijd pincet en tang bij het model liggen.

tip voor stikers plakken: 5 minuten kijken en meten. een paar seconde plakken.
          en heeel veel geduld hebben

Comment

Bij met maken moet je heel veel geduld hebben en gebruik zo weinig mogelijk lijm en let erop dat er geen lijm aan je vingers blijft hangen, anders kan je plekken veroorzaken op onderdelen. Ik zelf gebruik Pattex secondenlijm in plaats van Revell lijm omdat deze sneller droogt en sterker is om kleine ondelen te kleven. Vroeger gebruikte ik de Revell lijm, maar voor kleine ondelen was het toch niet zo gemakkelijk. Ik heb al verschillende bouwpakketten gemaakt en ik werk het liefst met een bouwdoos van Tamiya omdat de onderdelen veel beter afgewerkt zijn en ze gemakkelijker in elkaar passen dan de bouwbozen van Revell. Die van Revell zijn veel moeilijker om in elkaar te steken, ik heb daarvan twee keer een Niveau 4 gemaakt, één daarvan was een Ferrari Enzo, alle onderdelen daarvan zijn wit , je moet de onderdelen dan ook nog eens spuiten.
            Succes ermee !

Comment

Hallo,

alleszins al bedankt voor de reacties. Ik ga een bouwdoos kopen van "High Tech Model". Heeft iemand hier ervaring mee? Zoja, welke?

Stel dat ik 2 stukjes samenvoeg dat 1 geheel vormen maar toch blijft er een naad zichtbaar. Kan ik die dan wat opvullen met plamuur voor polyester?

Bij de winkel dat ik de bouwdoos wil bestellen raden ze mij aan "Cement" te gebruiken. Heeft hier iemand ervaring mee? (de winkel waar ik het zou kopen is gelegen in Amerika.)

Wat is de beste methode om 2 (of meer stukjes) aan mekaar te kleven? Enkel lijm in de gaatjes, enkel lijm op de pinnetjes,...?

Met welk materiaal spuit ik het beste mijn materiaal?

Alvast bedankt

ps: dit is de kit die ik ga samensteken

Comment

Heb je een site van die winkel, azo een gedetailleerde modellen

En van dat van dat cement.... lijkt me nogal bruut hé en dat opvullen is nog zo simpel niet.

Comment

eerst verven en dan voorzichtig lossnijden.
                  desnoods beetje retoucheren nadien. Zeker een goede lijm nemen die snel droogt en een lang fijn druppeluiteinde heeft. Niets zo vervelend als liggen sukkelen met de lijm.
                  Beter ook een dag langer werken dan alle stukken direct te willen plakken. Eens je er aan bezig bent wi lje zoveel mogelijk plakken maar meestal is de rest nog niet droog.
                  dus neem zeker de tijd voor het drogen van de lijm.

Voor de zelfklevers,
                  knip deze uit en hou ze met een pincet gedurende 5 a 10 sec. in lauw water.
                  dan voorzichtig plakken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TimKaa
                    Die van Revell zijn veel moeilijker om in elkaar te steken, ik heb daarvan twee keer een Niveau 4 gemaakt, één daarvan was een Ferrari Enzo, alle onderdelen daarvan zijn wit , je moet de onderdelen dan ook nog eens spuiten.

ik heb een kit van een Lotes Caterham Super 7 II series van tamiya, en die is ook wit., het probleem kan misschien zijn dat het hier om een kit uit 1984 gaat.. alleen de delen van de ophanging zijn zwart..

kheb die kit voor 1 EUR kunnen kopen van een kennis die em niet meer wilde, de kit was nog nieuw en compleet

Comment

wit is nu eenmaal een goede kleur om te overschilderen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tuscani
                        wit is nu eenmaal een goede kleur om te overschilderen.
                        Ja inderdaad, ik herspuit zowiezo de buitenkleur ook al heeft hij al een kleur. Maar bij die Enzo van Revell die ik een tijdje gelden gekocht heb, was alles wit: het interieur, de onderkant, carrosserie, de velgen, de uitlaten, gewoon elk stukje , dan is het toch ook niet plezant meer.

Comment

Daarom houd ik het bij gewone miniaturen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BMW Z4 M
                            Daarom houd ik het bij gewone miniaturen...

daar is niks aan, ge koopt da en dan staat dat daar te staan. En ze zijn ni eens deftig afgewerkt of ge moet al véél geld uitgeven. Als je ze zelf maakt kun je er zelf bepaalde accenten inleggen. 't heeft zoveel meer charme.

Comment

Working...
                            X