Na de "forumcrash"
Het spel waar vele PC-gamers naar uitkijken.
Ik kijk er alvast erg naar uit, de momentele release-date staat volgens Gamemania vast op 30/09 van dit jaar.
Bron: Gamespot
Het spel waar vele PC-gamers naar uitkijken.
Oorspronkelijk geplaatst door Gamespot
Terug naar de rijschool
GTR 2 is een pc-racegame dat je de officiële FIA GT-raceserie doet herbeleven en dat in augustus van dit jaar beschikbaar zou moeten zijn. Voor degenen die niet bekend zijn met het originele spel of de FIA GT-races, het gaat eigelijk over een raceklasse waarin superauto's (Ferrari's, Porsches, Lamborghini's en dergelijke) en prototypes het tegen elkaar opnemen. Zoals gezegd, was het originele spel een redelijk grote hit bij de hardcore racers, maar over het algemeen genomen werd het toch als een beetje te moeilijk en weinig toegankelijk beschouwd. SimBin beloofde ons dat GTR 2 veel toegankelijker zou worden voor gamers die af en toe eens een race willen rijden, maar het wil daarbij wel trouw blijven aan de hoge realismegraad waarvoor het origineel bejubeld werd.
De eerste nieuwe feature die we te zien kregen tijdens de demonstratie op E3 was de Driving School-mode. Deze lijkt enigszins op de mode die we ook aantroffen in de Gran Turismo-games; ook hier moet je een aantal lessen doorlopen waarbij de focus ligt op het accelereren, remmen, het nemen van bochten en het inhalen van trager verkeer. Je moet elke keer proberen de spookauto van de instructeur te kloppen als je een gouden medaille in de wacht wil slepen. Kan je enkel de tijdlimiet halen, maar niet de instructeur verslaan, dan krijg je een zilveren medaille. Met die medailles speel je dan nieuwe content vrij, die op het eerste zicht zal bestaan uit extra raceseries.
Drie seizoenen
De officiële GT-races vormen natuurlijk het belangrijkste onderdeel van het spel, maar die worden wel aangevuld met alle piloten, teams en circuits uit de 2003- en 2004-seizoenen. In totaal zullen er 36 verschillende circuits beschikbaar zijn; in sommige gevallen gaat het om een licht aangepaste versie van een bestaand circuit (de makers hebben ook de circuits meegenomen die tussen twee raceseizoenen door aangepast werden). Daarnaast zal je met niet minder dan veertig verschillende auto's kunnen racen, waarvan er sommige ook nog eens verschillende versies hebben met eigen specificaties en karakteristieken. Daarmee komt het totale aantal auto's waarmee geracet kan worden op ongeveer 140. Daarbij wordt er steeds heel veel aandacht besteed aan details, zowel aan de binnen- als buitenkant van de racebolides - je kan zelfs zien hoe de piloot op de gaspedaal of rem duwt.
Die hoge graad van detail wordt in het hele spel doorgetrokken, wat de rijervaring alleen maar ten goede komt. Ook de erg realistische weerseffecten dragen daartoe bij; zo kregen we één race te zien waarin het pijpenstelen regende en waarin alle auto's geconfronteerd werden met hinderlijk opstuivend water. Het werd ook meteen duidelijk dat de computergestuurde piloten erg voorzichtig over het circuit reden in deze natte en moeilijke omstandigheden. Volgens de ontwikkelaars zal er ook een droge lijn ontstaan als het ophoudt met regenen, maar dat hebben we niet zelf kunnen bewonderen tijdens de demo op E3. Bovendien zou die droge rijlijn niet altijd dezelfde zijn en zal er ook variatie in bestaan, afhankelijk van bepaalde delen van het circuit die beter en sneller opdrogen.
Pedal to the metal
Ook het publiek en de pitcrew zijn volledig geanimeerd, en we kregen op E3 ook het nieuwe schadesysteem gedemonstreerd. Als je auto onzacht in aanraking komt met een voorwerp of andere auto, en er vliegt een stukje koetswerk af, dan wordt dat onderdeel volledig in drie dimensies gemodelleerd en krijgt het volume. Dit betekent dat als dat brokstuk een andere auto raakt, dat deze daardoor schade kan oplopen. En natuurlijk zullen er ook de nodige glasscherven en vonken in het rond vliegen tijdens botsingen met andere auto's en voorwerpen langs de circuits.
Uithoudingsraces zijn ook een belangrijke feature voor het spel, wat betekent dat het spel ook een dag/nachtcyclus zal bevatten en er dus ook in het donker geracet zal moeten worden. Daarenboven zullen de AI-auto's niet langer een voordeel hebben bij de start van een race. In het verleden begon iedereen met opgewarmde banden en een perfecte kennis van de circuitcondities; nu zullen de computergestuurde racers eerst een paar rustige rondjes rijden om hun banden op temperatuur te laten komen en dan pas de gaspedaal tegen het metaal drukken.
Sturen met de muis
Doordat er tijdens GT-races verschillende autoklassen door elkaar rijden tijdens eenzelfde race, zullen er 64 auto's op het circuit rondrijden tijdens een race. Tijdens multiplayergames zal dit aantal gehalveerd worden, maar met de nieuwe Time Trial-mode zal je wel snelle rondetijden kunnen neerzetten en die data uploaden naar de gameservers, zodat andere racers jouw snelste tijd kunnen aanvallen.
Om de rijervaring in GTR 2 veel toegankelijker te maken voor gamers die niet beschikken over een stuurwieltje hebben de jongens van SimBin ook muissturing toegevoegd aan het spel, alsook een verbeterde lay-out voor de toetsenbordcontroles. Die moeten nog wel een beetje geoptimaliseerd worden. Tot slot zal je ook over een stevige machine moeten beschikken als je van al het visuele snoepgoed en hoge resoluties wil kunnen geineten. Zodra we meer nieuws en screenshots van GTR 2 te pakken krijgen, serveren we dat meteen op jullie favoriete gamesite.
Afgaande op wat we te zien kregen op E3, mogen we nu al stellen dat de pc-racers reikhalzend mogen uitkijken naar GTR 2. Normaal gesproken zou het spel deze herfst in de winkel moeten liggen.
GTR 2 is een pc-racegame dat je de officiële FIA GT-raceserie doet herbeleven en dat in augustus van dit jaar beschikbaar zou moeten zijn. Voor degenen die niet bekend zijn met het originele spel of de FIA GT-races, het gaat eigelijk over een raceklasse waarin superauto's (Ferrari's, Porsches, Lamborghini's en dergelijke) en prototypes het tegen elkaar opnemen. Zoals gezegd, was het originele spel een redelijk grote hit bij de hardcore racers, maar over het algemeen genomen werd het toch als een beetje te moeilijk en weinig toegankelijk beschouwd. SimBin beloofde ons dat GTR 2 veel toegankelijker zou worden voor gamers die af en toe eens een race willen rijden, maar het wil daarbij wel trouw blijven aan de hoge realismegraad waarvoor het origineel bejubeld werd.
De eerste nieuwe feature die we te zien kregen tijdens de demonstratie op E3 was de Driving School-mode. Deze lijkt enigszins op de mode die we ook aantroffen in de Gran Turismo-games; ook hier moet je een aantal lessen doorlopen waarbij de focus ligt op het accelereren, remmen, het nemen van bochten en het inhalen van trager verkeer. Je moet elke keer proberen de spookauto van de instructeur te kloppen als je een gouden medaille in de wacht wil slepen. Kan je enkel de tijdlimiet halen, maar niet de instructeur verslaan, dan krijg je een zilveren medaille. Met die medailles speel je dan nieuwe content vrij, die op het eerste zicht zal bestaan uit extra raceseries.
Drie seizoenen
De officiële GT-races vormen natuurlijk het belangrijkste onderdeel van het spel, maar die worden wel aangevuld met alle piloten, teams en circuits uit de 2003- en 2004-seizoenen. In totaal zullen er 36 verschillende circuits beschikbaar zijn; in sommige gevallen gaat het om een licht aangepaste versie van een bestaand circuit (de makers hebben ook de circuits meegenomen die tussen twee raceseizoenen door aangepast werden). Daarnaast zal je met niet minder dan veertig verschillende auto's kunnen racen, waarvan er sommige ook nog eens verschillende versies hebben met eigen specificaties en karakteristieken. Daarmee komt het totale aantal auto's waarmee geracet kan worden op ongeveer 140. Daarbij wordt er steeds heel veel aandacht besteed aan details, zowel aan de binnen- als buitenkant van de racebolides - je kan zelfs zien hoe de piloot op de gaspedaal of rem duwt.
Die hoge graad van detail wordt in het hele spel doorgetrokken, wat de rijervaring alleen maar ten goede komt. Ook de erg realistische weerseffecten dragen daartoe bij; zo kregen we één race te zien waarin het pijpenstelen regende en waarin alle auto's geconfronteerd werden met hinderlijk opstuivend water. Het werd ook meteen duidelijk dat de computergestuurde piloten erg voorzichtig over het circuit reden in deze natte en moeilijke omstandigheden. Volgens de ontwikkelaars zal er ook een droge lijn ontstaan als het ophoudt met regenen, maar dat hebben we niet zelf kunnen bewonderen tijdens de demo op E3. Bovendien zou die droge rijlijn niet altijd dezelfde zijn en zal er ook variatie in bestaan, afhankelijk van bepaalde delen van het circuit die beter en sneller opdrogen.
Pedal to the metal
Ook het publiek en de pitcrew zijn volledig geanimeerd, en we kregen op E3 ook het nieuwe schadesysteem gedemonstreerd. Als je auto onzacht in aanraking komt met een voorwerp of andere auto, en er vliegt een stukje koetswerk af, dan wordt dat onderdeel volledig in drie dimensies gemodelleerd en krijgt het volume. Dit betekent dat als dat brokstuk een andere auto raakt, dat deze daardoor schade kan oplopen. En natuurlijk zullen er ook de nodige glasscherven en vonken in het rond vliegen tijdens botsingen met andere auto's en voorwerpen langs de circuits.
Uithoudingsraces zijn ook een belangrijke feature voor het spel, wat betekent dat het spel ook een dag/nachtcyclus zal bevatten en er dus ook in het donker geracet zal moeten worden. Daarenboven zullen de AI-auto's niet langer een voordeel hebben bij de start van een race. In het verleden begon iedereen met opgewarmde banden en een perfecte kennis van de circuitcondities; nu zullen de computergestuurde racers eerst een paar rustige rondjes rijden om hun banden op temperatuur te laten komen en dan pas de gaspedaal tegen het metaal drukken.
Sturen met de muis
Doordat er tijdens GT-races verschillende autoklassen door elkaar rijden tijdens eenzelfde race, zullen er 64 auto's op het circuit rondrijden tijdens een race. Tijdens multiplayergames zal dit aantal gehalveerd worden, maar met de nieuwe Time Trial-mode zal je wel snelle rondetijden kunnen neerzetten en die data uploaden naar de gameservers, zodat andere racers jouw snelste tijd kunnen aanvallen.
Om de rijervaring in GTR 2 veel toegankelijker te maken voor gamers die niet beschikken over een stuurwieltje hebben de jongens van SimBin ook muissturing toegevoegd aan het spel, alsook een verbeterde lay-out voor de toetsenbordcontroles. Die moeten nog wel een beetje geoptimaliseerd worden. Tot slot zal je ook over een stevige machine moeten beschikken als je van al het visuele snoepgoed en hoge resoluties wil kunnen geineten. Zodra we meer nieuws en screenshots van GTR 2 te pakken krijgen, serveren we dat meteen op jullie favoriete gamesite.
Afgaande op wat we te zien kregen op E3, mogen we nu al stellen dat de pc-racers reikhalzend mogen uitkijken naar GTR 2. Normaal gesproken zou het spel deze herfst in de winkel moeten liggen.
Ik kijk er alvast erg naar uit, de momentele release-date staat volgens Gamemania vast op 30/09 van dit jaar.
Bron: Gamespot
Comment