Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
We spreken van 1987. Een pc kostte toen veel geld, en dan had je niet eens een muis.
Dos all the way, windows was nog niet ontdekt. Maar je had wel 1 tekenprogramma, DrHalo van het merk Genius, en die verkochten dat voor 3 000 BEF, en je kreeg er een heuse muis mét muismat bij. Om te kunnen tekenen.
En ikke moest dat hebben. Internet bestond ook al niet, dus tijdens de examens had ik tijd om DrHalo te leren kennen, en m'n Genius mouse onder de knie te krijgen...
Deze dus, maar dan wél met drie knoppen, wow, superdeluxe modern.
En daar tekende ik zeer veel mee. Ik heb onlangs dmv dosbox 't programma weer aan de praat gekregen (dat werkte alleen bij een paar soorten grafische kaarten, zo ging dat nog in dos, elk programma zijn eigen drivers, niet met drivers per toestel). Dus moest ik in dosbox wat knoeien om een cga-adapter te emuleren, en m'n wereld met al z'n senses van meer dan 20j geleden kwam weer tot leven, al die tijd was die dood. Straffer nog, die tekeningen waren ook in 't formaat van de adapter 'bewaard'. Dus DrHalo opstarten in hercules-mode en je kon deze tekeningen niet openen. Maar 't ging dus ineens.
M'n floppy's van toen bovengehaald, en hoera hoera, ik zag m'n tekeningen terug die ik maakte toen ik 15 was. Ik werd zowat emotioneel.
Allemaal heb ik ze nog niet overgezet, maar op verzoek wel twee:
tjoenink:
Niet zo spectaculair nu, maar toen gaf dit een kick
en dan een projectje voor m'n overbuur: hij had een gespecialiseerd carosseriebedrijfje (op tuning gericht) en was grootgebracht in een Simca-garage daarvoor.
Hij had een Simca 1000 en wou eens een paar afbeeldingen van zijn toekomstig project: top chop (verlagen van het dak), motor (zat origineel achteraan) eruit, motor van een Range Rover erin (V8, 3500cc, vooraan gemonteerd), overbrenging van een Jaguar tussen de veel te brede wielen die niet uit het koetswerk mochten komen, dus een groot deel van het interieur in beslag namen, en door de plaatsing van zo een dikke motor vooraan schoof het hele interieur ook wat naar achter.
Een heel ambitieus project, waar de carosserie in blank metaal al af was. Kleur moest nog gekozen worden en ik heb dan 't spel opgemeten, nagetekend, en heel wat kleuren voorgeschoteld.
En de rest dan ook eens gevisualiseerd (de groene exemplaren) en een ietwat ludieker reeksje gemaakt (de rode exemplaren). Ook voor de snuit had ik een alternatief voorgesteld (4 ronde koplampen).
En dezelfde man had ook zijn eigen simca 1300/1500 omgebouwd tot pickup, die heb ik dan ook nog maar eens nagetekend (met aitbrush op de achterklep die zijn eigen auto afbeeldde, met op die achterklep opnieuw een tekening van zijn eigen auto enz ...)
dat metalen rooster met die dubbele vierkante koplampen achter vond ik mega-vet.
dat was het inderdaad, ik viel echt terug in de tijd, zoals met een teletijdmachine.
Op de koop toe, was het net Top40 uit 1989 op Joe-fm, kon niet beter samen
(voorbeeld die inscripties op de achterkant van de Ferrari's zijn echt pixel per pixel gedaan).
Toen was het aantal pixels nog zodanig klein dat je ze kon zien met het blote oog
Comment