Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Forza Motorsport 4
Collapse
X
-
Eindelijk Porsche pakket eens aangekocht. Wel leuk moet ik zeggen. Er werd hier gevraagd om een vergelijking te schrijven realiteit met zo een game.......(denk dat het bouncingbullet was ).....
Het eerst spijtige is dat je bij Xbox je manuele pook niet kan gebruiken imo toch essentieel als je echt een auto wil gaan vergelijken.........
Voor de rest vind ik de simulatie zeker niet slecht, maar het valt te zien hoe je ze gaat gebruiken. Wil je een "snelle" tijd rijden op zo een console dan moet je de grenzen van het game aftasten en niet de grenzen van de realiteit. Als ik zo een koerske meerijd zie ik dingen die in realiteit niet kunnen (van de curbs op het gras met twee wielen en blijven gaan bv).
Hulpmiddelen MOET je echt aflaten om een beetje real life experience te hebben, want anders is elke vorm van simulatie echt wel weg.
Feedback is en blijft het grootste probleem hé, je rijdt eigenlijk voor een groot stuk op wiskundige gegevens zonder feedback. Vooral bij het remmen, en de druk op de voorwielen dat dit meebrengt, vind ik dit erg. Er zijn simulaties die hier wel rekening mee houden en dat geeft toch een heel groot verschil.
De 997GT3RS, kan ik redelijk vergelijken , het onderstuur dat in het game soms plots optreed klopt totaal niet met de realiteit. Probleem hier is dat het onderstuur heel plots optreed, terwijl dat in realiteit mooi wordt aangekondigd. Het feit dat het game weinig of geen rekening houdt met massatransfers (vooral bij het remmen dan) is hier een oorzaak, denk ik. In de praktijk "lok" je licht onderstuur uit om zo je vooras maximale grip te geven waardoor je sneller door de bocht kan, en sneller op het gas. Nee onderstuur zoals in het game krijgen daarvoor moet je al echt een serieuze oen zijn in realiteit.
Enfin samengevat:
- Goed indien je niet gaat koersen of tijden rijden, maar als je het gebruikt voor je eigen als simulator en wat rijdt zoals je irl ook doet
- Moeilijk spelen met massatransfers (wat in praktijk o zo belangrijk is !!)
- Remfeedback en dosering in het algemeen is een ramp
Het is dus zeker niet slecht maar er zijn betere simulaties zoals www.iracing.com (sorry als ik in herhaling val)
Waarom speel ik het dan: wel je kan met gekende auto's rijden, en ....om de ring van buiten te leren. (staat in mijn plannig om eens meer te rijden irl).
Met het racen leer je er niks bij, wil je een race ervaring dan schrijf je je best in bij iracing. In de Mazda cup kan je al veel leren op zich.Last edited by Jokke_vlo; 06/06/2012, 20:00.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door McLovin Bekijk BerichtenHehe, mooie uitleg.
Over je zin "Met het racen leer je er niks bij, ...". Ben ik wel half akkoord. Forza is in mijn opinie een semi-simulator en leer je toch wel "wat" bij. Tis allemaal relatief.
Comment
-
Er is ook wel een verschil met controller , of met stuur zeker?
Ik heb ook opgemerkt als je telemetry aanlegt dat de beweging toch serieus later gebeurt dan dat je z effectief uitvoert.
eigenlijk moet je al op voorhand tegensturen en zo'n dingen :/
en je hebt ook niets van stuurfeedback hé
Comment
-
Als ge nen echte simulator wilt, moete in awen otto stappen.
Nu moogde in forza,GT5,iRacing,GTR,... noem maar op... de ring al 1000x gereden hebben, IRL is dat nooit, op geen enkel vlak hetzelfde. als ge uwen eerste keer de ring op gaat en nog maar even probeert om daar te rijden zoals ge dat in een van al die GAMES doet gaat ge gegarandeerd een youtube hitje scoren
Comment
-
Merci voor de uitleg. Ik was vooral geïnteresseerd in hoe groot het verschil realiteit/forza was, want ondanks de grote woorden van forza, bestaat "Simulatie" in games gewoon weg niet, zelfs iRacing is nog maar van "laag" niveau.
De reden daarvoor is heel simpel: in de auto industrie zelf zijn er nog geen deftige simulatie modellen van alle rubberen componenten (die zijn de grootste pijnpunten, ik zeg niet dat de rest al op punt staat). Bandenmodellen capturen nog altijd niet het volledig verhaal en over bushings zal ik maar zwijgen. Tis gewoon een feit dat wagens nog altijd effectief moeten getest worden omdat simulaties - ook in de industrie - nog van bedenkelijk niveau zijn. Er is al veel vooruitgang gemaakt maar de weg is nog lang.
Het interessante aan Forza en iRacing edg, is dat ze simuleren wat ze meten: ze gaan met de wagen de baan op en doen wat metingen, daaruit halen ze hun wiskundig model. De manier van aanpak kan sterk verschillen, alsook de complexiteit van het model, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ver ze gaan in hun modellen.
Uit wat jokke schrijft, blijkt dat forza misschien toch niet zo complex was als ik dacht. De verticale belasting op de wielen en de herverdeling ervan zijn zowat het belangrijkste in grip bepaling van de banden. Ok, transient gedrag is moeilijk te simuleren, maar als het spel echt die gradualiteit en massatransfer mist, dan is dat heel spijtig.
Swoit, Forza is auditief en grafisch een prachtspel, met toffe locaties en belangrijkst vanal, met wagens waarvan ik droom. Meer moet een spel niet zijn. Ik ga het gewoon nooit een race sim-spel noemen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Raydendj Bekijk BerichtenAls ge nen echte simulator wilt, moete in awen otto stappen.
Nu moogde in forza,GT5,iRacing,GTR,... noem maar op... de ring al 1000x gereden hebben, IRL is dat nooit, op geen enkel vlak hetzelfde. als ge uwen eerste keer de ring op gaat en nog maar even probeert om daar te rijden zoals ge dat in een van al die GAMES doet gaat ge gegarandeerd een youtube hitje scoren
Comment
-
'k zou nog niet zo rap zeggen dat simulatie nog niet op een hoog niveau staat
Kijk maar richting F1
of een vliegtuig cockpit die beweegt.
computers kunnen enorm veel de dag van vandaag
Maar je mist dan weer de G-krachten en versnellingen... achja ^^
Maar dat ze iets niet kunnen simuleren is zever, gewoon niet op een xbox of playstation ^^
Maar computers zijn krachtig genoeg de dag van vandaag
zeker weten dat ze verschillende soorten rubber kunnen simuleren
of een olievlek of andere wrijving van een oppervlak
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gerritbuggenhout Bekijk Berichten'k zou nog niet zo rap zeggen dat simulatie nog niet op een hoog niveau staat
Kijk maar richting F1
of een vliegtuig cockpit die beweegt.
computers kunnen enorm veel de dag van vandaag
Maar je mist dan weer de G-krachten en versnellingen... achja ^^
Maar dat ze iets niet kunnen simuleren is zever, gewoon niet op een xbox of playstation ^^
Maar computers zijn krachtig genoeg de dag van vandaag
zeker weten dat ze verschillende soorten rubber kunnen simuleren
of een olievlek of andere wrijving van een oppervlak
Moesten ze de algemen stijfheid van een wagen deftig kunnen simuleren, dan had een maat van mij geen thesis van belang.
Moesten ze NVH deftig kunnen simuleren, dan waren er volgend jaar geen doctoraten. Werk genoeg.
Aerodynamica is schitterend met testen met hardware in the loop (windtunnel); maar simulatie daarvan... Proffen met genoeg werk. Overschat simulaties niet, de waarheid is alleen maar zo sterk als de waarheid van de input dat je in simulatie steekt. En die maakt simpelweg nog teveel veronderstellingen.
Jij zegt dat het niveau hoog is, maar over 10 jaar lachen ze met het niveau van nu.
Niettegenstaande is het niveau nu wel hoog tov 10 jaar geleden.
Comment
-
In het begin vond ik de GT3RS ook niet goed rijden in dit spel..
Beetje finetune: meer camber, ophanging aanpassen, rembalans aanpassen, sport banden (geen race banden), banden iets breder zetten en ding rijdt zalig2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler
Comment
-
Setups daar heb ik geen tijd voor ik download wel eens eentje dat wel.....GT3RS in 600 hoger ga ik niet moet wat realistisch blijven maar je hebt gelijk heb nu andere setup, rijdt leuk. Met ABS (heeft ie in realiteit ook met alles af) op moet foutloos 8.45 op de NS lukken op korte termijn zonder dat ik het circuit goed ken.Last edited by Jokke_vlo; 07/06/2012, 02:16.
Comment
-
Jokke, jij beweert dat ze niet werken met massatransfers? Probeer eens met een Elise te rijden. Zodra je van het gas gaat komt de kont om. Ik kan daar gewoon niet neutraal mee rijden. tis altijd miserie
Ik vind Forza de realiteit wel goed benaderen de zin van dat ik wel verwacht dat die bepaalde auto zo'n weggedrag wel kan hebben. De feedback die je via de controller, het beeld (cockpit) en geluid krijgt vind ik gewoon geweldig. Je merkt toch werkelijk dat de auto rolt bij het insturen, grip verliest bij teveel gas nog voor dat hij effectief in de drift gaat etc. Ik voel mij toch wel één met de auto. Het duurt ook even voordat je door hebt hoe de besturing feitelijk werkt. Genoeg kameraden proberen Forza bij mij en die kunnen voor geen meter met een rwd rijden. Fwd en 4wd is minder een probleem maar dan nog zijn ze het niet gewoon van voor de bocht in te sturen omdat Forza veel trager en realistischer reageert dan NFS bijvoorbeeld waar je het stuur omgooit en de auto meteen volgt. Slechts enkele auto's in Forza rijden zo direct. Simulatie of niet, ik amuseer mij er kapot mee! Het voldoet volledig aan mijn verwachtingen. Er zijn slechts weinigen die echt circuit en auto ervaring hebben om de minpunten uit het spel te halen (zoals Jokke) en das dan pech voor hun zeker?
Comment
-
Ik amuseer me ook geweldig zenne. En wat je schrijft bevestig ik ook in mijn (persoonlijke ervaring). Ik heb het vooral gehad over de o zo belangrijke massa transfer bij het remmen. Maw je analyse sluit, voor mij toch, aan bij wat jij schrijft.
Er zijn twee minpunten:
- ga je voor echt snelle tijden dan laat het spel meer toe dan de realiteit (wat je op dat moment meer kan afleren dan bijleren).
- massatransfers vooral bij het remmen.
Speel gewoon is iracing, doe me een plezier en dan ga je direct weten waarover het gaat. Forza is niet slecht, ik speel het terug meer en meer. Een simulatie is nooit perfect, maar iets meer "afwerking" in de sim, en het spel is prachtig. Sounds, autodetails en beleving zijn geweldig. Telemetrie kan beter. Bij de console games een van de beste sim ervaringen.
En alles (behalve ABS) af is noodzakelijk, zoniet gaat alle realiteit verloren.....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door C'Mon Bekijk BerichtenIk heb wat nagedacht en ik ga me geen Xbox met forza 4 en horizon kopen. Ik ga sparen voor the real deal, dat lijkt me nog nét iets leuker.2015 BMW S1000R
2010 Renault Clio RS Cup
1987 Volkswagen Golf GTI
Comment
Comment