Aangezien we het RS topic wat aan het vervuilen waren maar eens besloten om hier een apparte thread over te openen. Ik denk eerlijk gezegd niet dat er heeeeeeel veel interesse zal zijn, maar mensen die ook maar in enige vorm graag simracen zouden deze eigenlijk eens moeten proberen.
Ik ga er zelf geen openingspost aan spenderen, want iemand die ik ken heeft alles mooi samengevat in een mooi artikeltje voor een ander forum.
[/QUOTE]
Er zijn al genoeg wagens waar je je mij kan amuseren, en er wordt nog steeds hard gewerkt aan nieuwe modellen. Zo komt de Ford GT ook binnenkort naar iRacing.
Qua tracks heb je ook genoeg keuze. Een hele hoop Amerikaanse circuits (road en oval), maar ook de europese circuits komen meer en meer opzetten. Spa als hoogtepunt, maar ook Silverstone, Brands Hatch en Zandvoort zijn te berijden. Ook Zolder is in ontwikkeling, en ook wordt er hard gewerkt aan Suzuka. Er zullen steeds meer tracks gereleased worden over tijd, maar aangezien er heel wat tijd in kruipt natuurlijk kan dat soms een eindje duren.
Gameplay gewijs is dit gewoon het summum onder de simracers. Rfactor en dergelijke is realistisch, maar iRacing gaat nog een stapje verder. De leercurve kan steil zijn, de kosten kunnen hoog zijn, maar de voldoening van het onder de knie krijgen van de wagens is echt ontzettend groot. Alle circuits zijn laser gescannend, wat inhoudt dat elk hobbeltje, elke oneffenheid,... ook ingame te voelen is tijdens het rijden.
Het kan vrij kostelijk zijn, laat daar geen twijfel over bestaan. Je betaalt in principe maandelijks lidgeld, maar je kan dat ook gewoon met een abbonnemt doen. Ik heb bv 99$ voor 1 jaar gekozen, maar er zijn natuurlijk nog andere mogelijkheden. Ook wagens en tracks kosten geld. wagens zijn meestal 12$. Tracks gaan van 11$ tot 15$. Kan dus vrij duur zijn, maar als je veel items in 1 keer koopt kan je wel mooie kortingen krijgen tot 25%.
Vlug een paar gameplay beeldjes.
Skip Barber: de eerste openwheeler die je kan racen tegen anderen. Niet zo heel krachtig, maar oh zo tricky om rond te sturen. Echt een briljant wagentje waar je je zelf als ervaren simracer heel erg mee kan amuseren. Hotlap op Mid Ohio, in mijn ogen misschien wel het leukste Amerikaanse circuit
De Star Mazda: het trapje hoger dan de Skip Barber. Al een hoop krachtiger, en zal ook heel wat tijd in beslag nemen om hem echt volledig te leren kennen. Dit zijn 2 filmpjes die ik vanavond heb opgenomen nadat ik ze al een hele lange tijd niet meer heb aangeraakt, dus het is niet heel erg super gereden.
Mid Ohio
Road Atlanta: (ook heel erg tricky circuit, aangezien je telkens opnieuw moet insturen met quasi enkel en alleen vertrouwen door een hoop blinde bochten. Maar wel een heel erg gaaf circuit
INhaalactie met een MX5. Dit is een van de rookie wagens waar je dus je road cariere mee start. Echt een heel leuk wagentje om alles te leren kennen, en je kan er hele gave gevechten mee hebben.
Een van mijn leukste crashes die ik al gehad heb. Met de Pontiac Solstice. Samen met de MX5 een rookie wagen, maar de MX5 vind ik persoonlijk een hoop beter. Kleine rukbak eigenlijk
F1 @ Spa (niet mijn filmpje)
Als er nog vragen zijn: stel ze gerust. Ik zal ze proberen zo goed mogelijk te antwoorden.
Ik ga er zelf geen openingspost aan spenderen, want iemand die ik ken heeft alles mooi samengevat in een mooi artikeltje voor een ander forum.
[/CENTER]
Developed by: IMS (deels oud Papyrus)
website: www.iRacing.com
[spacer]
iRacing is een subscription based online racing game. Je zult dus maandelijks een bedrag moeten betalen om online deel te nemen aan races en gebruik te maken van de content. Wat krijg je hier voor terug? De mogelijkheid om op gezette tijden (afhankelijk van de klasse om het uur of om de 2 uur) deel te nemen aan online public races. Nou hebben we hier allemaal vrij slechte ervaringen mee (public races dan) maar waarom werkt dit nou zo goed in iRacing?
Safety Rating
Je Safety Rating bepaald voor welke License je in aanmerking komt. Hoe hoger je Safety Rating, hoe hoger je in License terecht komt. Safety Rating verkrijg je door races te rijden zonder incidents. Incidents heb je in de vorm van Contact (0x), Contact met Schade(2x), Zwaar Contact met andere Rijder (4x) Off Track (1x) en Loss of Control (2x). Afhankelijk van je License tellen de incidents al zwaarder mee, heb je een D License en rijd je een race van 15 rondjes met 2 incidents, krijg je een Safety Rating van 0.10 erbij, heb je een Pro license en 2 incidents, dan kan het zelfs zijn dat je Safety Rating verliest van -0.04. Op deze manier zul je zien dat naarmate iemand zijn license hoger wordt, hij zich bewuster is van het niet maken van fouten, en dus contact probeert te vermijden. Wat neer komt op een meer realistischere tactiek tijdens het racen, in het echt wil je namelijk ook niet van de baan af schieten of schade rijden door contact.
Een mooi artikel waarom ze bij iRacing gekozen hebben voor Safety Racing: safety ratings a cure for the mayhem in online racing games/
Licenses
Iedereen begint met een Rookie Oval License, Rookie Road License en een Safety Rating van 2.50. Je stijgt in license door een Safety Rating te halen van 3.0 en te voldoen aan een minimum aantal gereden races of time trials. De license stijgingen gebeuren na ieder Seizoen (rookie seizoenen duren 1 maand), maar er is nu ook het Fasttrack Systeem waardoor je niet iedere keer hoeft te wachten op het einde van het seizoen, hiervoor moet je echter een Safety Rating halen van 4.0 voor je huidige License. Dit is vrij moeilijk en kost een hoop racen, maar hierdoor kun je wel een stuk sneller stijgen in License (ik heb nu bijvoorbeeld in 2 weken tijd al bijna mijn B License te pakken, dit hangt er natuurlijk vooral vanaf hoe veilig je op de baan rijd!)
Als je eenmaal een License verdient hebt, is het niet zo dat je die License behoud, je zult ervoor moeten zorgen dat je Safety Rating voor de License Boven de 2.0 blijft, anders zul je aan het einde van het Seizoen teruggezet worden in License, komt je Safety Rating onder de 1.0, dan wordt je per direct teruggezet in license. Je kunt echter nooit teruggezet worden naar je Rookie License.
Je hebt in iRacing de volgende Licenses:
Rookie License - Rode Streep op Auto, License en Helm Banner
Class D License - Oranje Streep op Auto, License en Helm Banner
Class C License - Gele Streep op Auto, License en Helm Banner
Class B License - Groene Streep op Auto, License en Helm Banner
Class A License - Blauwe Streep op Auto, License en Helm Banner
Pro License - Weggelegt voor de Top van iRacing, Zwarte Streep op Auto, License en Helm Banner
iRating
iRating is de indicatie die je van iRacing meekrijgt waaraan je kunt zien hoe goed iemand is en waar iemand ingedeelt wordt in een online Race. Hoe hoger je iRating hoe sneller je (in principe) bent. Als er 90 mensen zich inschrijven voor een race waar maximaal 15 man aan mee kunnen doen, zullen er 6 splits zijn. Splits zijn eigenlijk de verschillende servers voor dezelfde tijdstips, deze splits worden ingedeeld op iRating. Hoe hoger je iRating, des te hogere split kom je in terecht. De Topsplit is de hoogste klasse waar je in terecht kunt komen, hier zitten dus de snelste mensen in. Het mooie van iRating is dat je dus altijd terecht komt met mensen met dezelfde iRating, en in principe dus van dezelfde snelheid Wat er op neer komt dat je altijd gave races hebt met mensen met dezelfde skills.
en indicatie van iRating (road):
8000+: 2 man
7000 tot 8000: 3 man (waaronder Huttu)
6000 tot 7000: 18 man
5000 tot 6000: 50 man
4000 tot 5000: 170 man
3000 tot 4000: 440 man
2000 tot 3000: 1563 man
1000 tot 2000: 9343 man
0000 tot 1000: 7608 man
Dat zal een beetje een indicatie geven van waar de meeste mensen in vertoeven.
Realisme
Tracks: De tracks zijn ongekend realistisch, alle circuits zijn gelaserscanned wat betekent dat ze zo natuurgetrouw zijn als mogelijk, en dit merk je ook. Alle heuveltjes, hobbeltjes en hoogte veranderingen kloppen. Als in het echt een bepaalde lijn sneller is doordat er een bobbel ligt in een bocht, dan is het in de sim ook sneller door die lijn te nemen zonder bobbel. De ISI engine die we allemaal kennen van SimBin en Rfactor kan dit soort dingen niet simuleren, maar de engine van ISM is hier speciaal voor gemaakt. De circuits zien er visueel misschien niet spetterend uit, maar doordat de circuits bestaan uit onnoemelijk veel detail vergt het toch wel wat van je systeem als je het op de max wilt draaien. Spetterend hoeft in principe ook niet voor een Sim, natuurgetrouw is wat ik persoonlijk zoek, en dat kan gewoon niet beter als laserscannen. Op een recht stuk zoals op watkins glen waar er kieren in het asfalt zitten, voel je ook gewoon de wagen eroverheen trillen/denderen. wat me direct brengt naar..
FFB: Moeilijk te omschrijven, maar nagenoeg perfect, het werkt heel simpel met instellen, en je hebt er daarna vrij weinig omkijken meer naar, je kunt de kracht aanpassen, maar voor de rest ook eigenlijk niet, wat ik persoonlijk een goed ding vind. Op deze manier rijd je met de sim zoals ze het bij ISM bedoeld hebben. Ik zou dan ook aanraden door je 900 graden stuurtje ook op 900 graden te calibreren in de game, het spel past dit vanzelf aan aan de wagen waarin je rijd, zodat het gevoel en de stuur beweging zo natuurgetrouw is als in het echt
Wagens: Hier heb ik nog niet zoveel over gelezen, maar de wagens worden allemaal zo gemodelleerd en met zoveel mogelijk informatie van de fabrikant dat de wagens ook zo natuurgetrouw mogelijk reageren, ook worden de wagens wanneer er een foutje inzit ook gewoon aangepast aan physics om dit te repareren. De bedoeling is dus echt realisme.
Zoals gezegd, ik ben bijzonder onder de indruk van het systeem en hoe het werkt. Het zijn eigenlijk gewoon leagueraces op door jouw gekozen tijdstippen, erg verslavend en je leert er een stuk behoudener van racen. Dikke aanrader voor mensen die graag racen, maar voor de casual racer zal ik het niet snel aanraden, daarvoor loopt het al gauw in de 100en euros op, en dat blijft toch een hoop geld voor iets wat je niet volledig in bezit krijgt. Een sim voor de Die-Hards dus!
[spacer]
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Als je net begint met iRacing dit even doorlezen! Handleiding iRacing zeer goede handleiding geschreven door Stefan Folkerts, Tim Mosman, Jeroen Daniels en Pascal Dukers
En nog een handige Beginners Guide: Sim HQ Beginners Guide To iRacing
Developed by: IMS (deels oud Papyrus)
website: www.iRacing.com
[spacer]
iRacing is een subscription based online racing game. Je zult dus maandelijks een bedrag moeten betalen om online deel te nemen aan races en gebruik te maken van de content. Wat krijg je hier voor terug? De mogelijkheid om op gezette tijden (afhankelijk van de klasse om het uur of om de 2 uur) deel te nemen aan online public races. Nou hebben we hier allemaal vrij slechte ervaringen mee (public races dan) maar waarom werkt dit nou zo goed in iRacing?
Safety Rating
Je Safety Rating bepaald voor welke License je in aanmerking komt. Hoe hoger je Safety Rating, hoe hoger je in License terecht komt. Safety Rating verkrijg je door races te rijden zonder incidents. Incidents heb je in de vorm van Contact (0x), Contact met Schade(2x), Zwaar Contact met andere Rijder (4x) Off Track (1x) en Loss of Control (2x). Afhankelijk van je License tellen de incidents al zwaarder mee, heb je een D License en rijd je een race van 15 rondjes met 2 incidents, krijg je een Safety Rating van 0.10 erbij, heb je een Pro license en 2 incidents, dan kan het zelfs zijn dat je Safety Rating verliest van -0.04. Op deze manier zul je zien dat naarmate iemand zijn license hoger wordt, hij zich bewuster is van het niet maken van fouten, en dus contact probeert te vermijden. Wat neer komt op een meer realistischere tactiek tijdens het racen, in het echt wil je namelijk ook niet van de baan af schieten of schade rijden door contact.
Een mooi artikel waarom ze bij iRacing gekozen hebben voor Safety Racing: safety ratings a cure for the mayhem in online racing games/
Licenses
Iedereen begint met een Rookie Oval License, Rookie Road License en een Safety Rating van 2.50. Je stijgt in license door een Safety Rating te halen van 3.0 en te voldoen aan een minimum aantal gereden races of time trials. De license stijgingen gebeuren na ieder Seizoen (rookie seizoenen duren 1 maand), maar er is nu ook het Fasttrack Systeem waardoor je niet iedere keer hoeft te wachten op het einde van het seizoen, hiervoor moet je echter een Safety Rating halen van 4.0 voor je huidige License. Dit is vrij moeilijk en kost een hoop racen, maar hierdoor kun je wel een stuk sneller stijgen in License (ik heb nu bijvoorbeeld in 2 weken tijd al bijna mijn B License te pakken, dit hangt er natuurlijk vooral vanaf hoe veilig je op de baan rijd!)
Als je eenmaal een License verdient hebt, is het niet zo dat je die License behoud, je zult ervoor moeten zorgen dat je Safety Rating voor de License Boven de 2.0 blijft, anders zul je aan het einde van het Seizoen teruggezet worden in License, komt je Safety Rating onder de 1.0, dan wordt je per direct teruggezet in license. Je kunt echter nooit teruggezet worden naar je Rookie License.
Je hebt in iRacing de volgende Licenses:
Rookie License - Rode Streep op Auto, License en Helm Banner
Class D License - Oranje Streep op Auto, License en Helm Banner
Class C License - Gele Streep op Auto, License en Helm Banner
Class B License - Groene Streep op Auto, License en Helm Banner
Class A License - Blauwe Streep op Auto, License en Helm Banner
Pro License - Weggelegt voor de Top van iRacing, Zwarte Streep op Auto, License en Helm Banner
iRating
iRating is de indicatie die je van iRacing meekrijgt waaraan je kunt zien hoe goed iemand is en waar iemand ingedeelt wordt in een online Race. Hoe hoger je iRating hoe sneller je (in principe) bent. Als er 90 mensen zich inschrijven voor een race waar maximaal 15 man aan mee kunnen doen, zullen er 6 splits zijn. Splits zijn eigenlijk de verschillende servers voor dezelfde tijdstips, deze splits worden ingedeeld op iRating. Hoe hoger je iRating, des te hogere split kom je in terecht. De Topsplit is de hoogste klasse waar je in terecht kunt komen, hier zitten dus de snelste mensen in. Het mooie van iRating is dat je dus altijd terecht komt met mensen met dezelfde iRating, en in principe dus van dezelfde snelheid Wat er op neer komt dat je altijd gave races hebt met mensen met dezelfde skills.
en indicatie van iRating (road):
8000+: 2 man
7000 tot 8000: 3 man (waaronder Huttu)
6000 tot 7000: 18 man
5000 tot 6000: 50 man
4000 tot 5000: 170 man
3000 tot 4000: 440 man
2000 tot 3000: 1563 man
1000 tot 2000: 9343 man
0000 tot 1000: 7608 man
Dat zal een beetje een indicatie geven van waar de meeste mensen in vertoeven.
Realisme
Tracks: De tracks zijn ongekend realistisch, alle circuits zijn gelaserscanned wat betekent dat ze zo natuurgetrouw zijn als mogelijk, en dit merk je ook. Alle heuveltjes, hobbeltjes en hoogte veranderingen kloppen. Als in het echt een bepaalde lijn sneller is doordat er een bobbel ligt in een bocht, dan is het in de sim ook sneller door die lijn te nemen zonder bobbel. De ISI engine die we allemaal kennen van SimBin en Rfactor kan dit soort dingen niet simuleren, maar de engine van ISM is hier speciaal voor gemaakt. De circuits zien er visueel misschien niet spetterend uit, maar doordat de circuits bestaan uit onnoemelijk veel detail vergt het toch wel wat van je systeem als je het op de max wilt draaien. Spetterend hoeft in principe ook niet voor een Sim, natuurgetrouw is wat ik persoonlijk zoek, en dat kan gewoon niet beter als laserscannen. Op een recht stuk zoals op watkins glen waar er kieren in het asfalt zitten, voel je ook gewoon de wagen eroverheen trillen/denderen. wat me direct brengt naar..
FFB: Moeilijk te omschrijven, maar nagenoeg perfect, het werkt heel simpel met instellen, en je hebt er daarna vrij weinig omkijken meer naar, je kunt de kracht aanpassen, maar voor de rest ook eigenlijk niet, wat ik persoonlijk een goed ding vind. Op deze manier rijd je met de sim zoals ze het bij ISM bedoeld hebben. Ik zou dan ook aanraden door je 900 graden stuurtje ook op 900 graden te calibreren in de game, het spel past dit vanzelf aan aan de wagen waarin je rijd, zodat het gevoel en de stuur beweging zo natuurgetrouw is als in het echt
Wagens: Hier heb ik nog niet zoveel over gelezen, maar de wagens worden allemaal zo gemodelleerd en met zoveel mogelijk informatie van de fabrikant dat de wagens ook zo natuurgetrouw mogelijk reageren, ook worden de wagens wanneer er een foutje inzit ook gewoon aangepast aan physics om dit te repareren. De bedoeling is dus echt realisme.
Zoals gezegd, ik ben bijzonder onder de indruk van het systeem en hoe het werkt. Het zijn eigenlijk gewoon leagueraces op door jouw gekozen tijdstippen, erg verslavend en je leert er een stuk behoudener van racen. Dikke aanrader voor mensen die graag racen, maar voor de casual racer zal ik het niet snel aanraden, daarvoor loopt het al gauw in de 100en euros op, en dat blijft toch een hoop geld voor iets wat je niet volledig in bezit krijgt. Een sim voor de Die-Hards dus!
[spacer]
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Als je net begint met iRacing dit even doorlezen! Handleiding iRacing zeer goede handleiding geschreven door Stefan Folkerts, Tim Mosman, Jeroen Daniels en Pascal Dukers
En nog een handige Beginners Guide: Sim HQ Beginners Guide To iRacing
Er zijn al genoeg wagens waar je je mij kan amuseren, en er wordt nog steeds hard gewerkt aan nieuwe modellen. Zo komt de Ford GT ook binnenkort naar iRacing.
Qua tracks heb je ook genoeg keuze. Een hele hoop Amerikaanse circuits (road en oval), maar ook de europese circuits komen meer en meer opzetten. Spa als hoogtepunt, maar ook Silverstone, Brands Hatch en Zandvoort zijn te berijden. Ook Zolder is in ontwikkeling, en ook wordt er hard gewerkt aan Suzuka. Er zullen steeds meer tracks gereleased worden over tijd, maar aangezien er heel wat tijd in kruipt natuurlijk kan dat soms een eindje duren.
Gameplay gewijs is dit gewoon het summum onder de simracers. Rfactor en dergelijke is realistisch, maar iRacing gaat nog een stapje verder. De leercurve kan steil zijn, de kosten kunnen hoog zijn, maar de voldoening van het onder de knie krijgen van de wagens is echt ontzettend groot. Alle circuits zijn laser gescannend, wat inhoudt dat elk hobbeltje, elke oneffenheid,... ook ingame te voelen is tijdens het rijden.
Het kan vrij kostelijk zijn, laat daar geen twijfel over bestaan. Je betaalt in principe maandelijks lidgeld, maar je kan dat ook gewoon met een abbonnemt doen. Ik heb bv 99$ voor 1 jaar gekozen, maar er zijn natuurlijk nog andere mogelijkheden. Ook wagens en tracks kosten geld. wagens zijn meestal 12$. Tracks gaan van 11$ tot 15$. Kan dus vrij duur zijn, maar als je veel items in 1 keer koopt kan je wel mooie kortingen krijgen tot 25%.
Vlug een paar gameplay beeldjes.
Skip Barber: de eerste openwheeler die je kan racen tegen anderen. Niet zo heel krachtig, maar oh zo tricky om rond te sturen. Echt een briljant wagentje waar je je zelf als ervaren simracer heel erg mee kan amuseren. Hotlap op Mid Ohio, in mijn ogen misschien wel het leukste Amerikaanse circuit
+ YouTube Video | |
De Star Mazda: het trapje hoger dan de Skip Barber. Al een hoop krachtiger, en zal ook heel wat tijd in beslag nemen om hem echt volledig te leren kennen. Dit zijn 2 filmpjes die ik vanavond heb opgenomen nadat ik ze al een hele lange tijd niet meer heb aangeraakt, dus het is niet heel erg super gereden.
Mid Ohio
+ YouTube Video | |
Road Atlanta: (ook heel erg tricky circuit, aangezien je telkens opnieuw moet insturen met quasi enkel en alleen vertrouwen door een hoop blinde bochten. Maar wel een heel erg gaaf circuit
+ YouTube Video | |
INhaalactie met een MX5. Dit is een van de rookie wagens waar je dus je road cariere mee start. Echt een heel leuk wagentje om alles te leren kennen, en je kan er hele gave gevechten mee hebben.
+ YouTube Video | |
Een van mijn leukste crashes die ik al gehad heb. Met de Pontiac Solstice. Samen met de MX5 een rookie wagen, maar de MX5 vind ik persoonlijk een hoop beter. Kleine rukbak eigenlijk
+ YouTube Video | |
F1 @ Spa (niet mijn filmpje)
+ YouTube Video | |
Als er nog vragen zijn: stel ze gerust. Ik zal ze proberen zo goed mogelijk te antwoorden.
Comment