inderdaad deze heb ik zo gekocht is van Norev.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mijn miniaturen collectie.
Collapse
X
-
Ja watte...
Wat een hobby ! Tof dat je dat hier met ons allemaal deelt.
Die Renault 17 TS is alvast ook een schitterend model.
En als ik mij niet vergis heb ik daar ook al Estafettes op de achtergrond zien staan...
Heb je ook enkele overzichtsfotos van hoe je ze tentoon stelt ?
Een kamer vol vitrinnes ?
Of staan ze over het hele huis verdeeld ?
En vooral, wat is je lievelingsmodel ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Soul Bekijk BerichtenJa watte...
Wat een hobby ! Tof dat je dat hier met ons allemaal deelt.
Die Renault 17 TS is alvast ook een schitterend model.
En als ik mij niet vergis heb ik daar ook al Estafettes op de achtergrond zien staan...
Ja dat heb je goed gezien,die staat buiten om deze wat te laten verwaarlozen om dan
in een diorama te verwerken.
Heb je ook enkele overzichtsfotos van hoe je ze tentoon stelt ?
Een kamer vol vitrinnes ?
Ik heb inderdaad een kamer waar een groot deel van mijn collectie staan en mijn computer,
Of staan ze over het hele huis verdeeld ?
Er staan een drietal vitrines in de woonkamer
En vooral, wat is je lievelingsmodel ?
En heb ook een grote zwakte voor de oude modellen.
Greetz
Comment
-
Nog een vreemde eend in mijn collectie maar daarom niet minder mooi.
een opel kadett op schaal 1/18.
De Opel Kadett was een compacte auto van de Opel-fabriek, die een Europees onderdeel is van General Motors. Er werden twee versies voor de Tweede Wereldoorlog en vijf versies daarna gebouwd. De versies van voor de Tweede Wereldoorlog vormden de basis voor het Russische Moskvitsj. De versies B tot en met E waren vrijwel ieder jaar van hun productie het best verkochte automodel van Nederland.
Kadett I, 1937
Kadett II, 1938
Kadett A, 1962 tot 1965
Kadett B, 1965 tot 1973
Kadett C, 1973 tot 1979
Kadett D, 1979 tot 1984
Kadett E, 1984 tot 1993
Greetz
Comment
-
Nog ene de Simca 1100 T1 op schaal 1/18 van Otto-models,
Geschiedenis
Simca begon in 1934 Fiats in licentie te produceren zodat geen invoerrechten hoefden te worden betaald. De eerste echte Simca ontstond in 1951. Deze Simca Aronde was een groot succes. Simca nam in 1951 de Franse vrachtwagenfabrikant Unic over. In 1954 volgde de (Mat)Ford-fabriek in Poissy, en in 1958 werd het merk Talbot-Lago overgenomen. Simca concentreerde de productie in Poissy, en verkocht de fabriek in Nanterre aan Citroën. Het Amerikaanse autoconcern Chrysler, dat in 1957 al een 15% aandeel in Simca had genomen, nam in 1963 een meerderheidsaandeel in Simca. Het beeldmerk van Simca, een zwaluw, werd in 1967 vervangen door de vijfpuntige pentastar van Chrysler en in 1970 werd het concern tenslotte geheel door Chrysler ingelijfd. Het bedrijf heette vanaf toen Chrysler France.
Successen
Onder het merk Simca zijn heel wat bijzonder succesvolle auto's geproduceerd. In de jaren '50 boekte Simca successen met de Aronde, een goede middenklasser, en de Vedette, een grote limousine. Ook in de jaren '60 had Simca een kaskraker in huis: de Simca 1000, een kleine en wendbare wagen (drievolumenmodel) die veel ruimte bood. In de sportuitvoering (Rallye 1000 in drie uitvoeringen, zie foto) was het een haast onverslaanbare rallywagen in zijn klasse. De jaren '70 boden in de kleinere middenklasse de Simca 1100, samen met de Renault 16 één van de eerste werkelijke hatchbacks op de markt. In de grotere middenklasse was er de Simca 1300/1500, opgevolgd door de 1301/1501. Dit waren grote sedans of stationwagons (Tourist genoemd).
Het totale productieaantal voor Simca 1300/1500 en 1301/1501 was 1.342.889 stuks, waarvan 605.815 van het type 1301 en 236.263 van het type 1500.
In deze tijd had Simca ook een fabriek in Nederland: de fabriek van Nekaf werd gebruikt om onder andere de 1000 en 1100 te produceren.
Simca Aronde
Een dubbele doorstart
In de jaren '70 raakte het Amerikaanse moederconcern Chrysler in de problemen. De eerste Chrysler-Simca, de 1307/1308-serie, een sportief gelijnde en snelle, maar ook uitzonderlijk ruime en praktische hatchback, werd Auto van het jaar 1976, al gauw gevolgd door de opvolger van de 1100, de Horizon, die het eveneens tot Auto van het jaar bracht (in 197. Beide wagens waren populair, mede omdat met de oude (destijds) typisch Franse kwaliteitsproblemen - roest, en startproblemen - hard was afgerekend: ze waren eigenlijk probleemloos.
Omdat de financiële problemen mede door de economische situatie van die dagen niet werkelijk konden worden opgelost, bleef de 1000 zonder opvolger, wat de positie van het merk zwaar aantastte; andere merken hadden inmiddels wel een moderne kleine auto ontwikkeld.
Op 10 mei 1978 nam PSA (moederbedrijf van Peugeot en Citroën) Chrysler France over voor 1 dollar. Het merk Simca werd op 1 januari 1980 omgedoopt naar Talbot. Dit was een oude merknaam, die zowel in Frankrijk genade vond, als in het Verenigd Koninkrijk, waar Sunbeam werd geproduceerd, een ander voormalig Chrysler-merk dat ooit met Talbot was gefuseerd.
De Simca 1307/1308 werd voorzien van een nieuwe neus en ging verder door het leven als Talbot 1510. Van deze 1510 werd vervolgens een sedan-versie gemaakt onder de naam Solara. De Talbot Solara was bijzonder populair, wat niet kan worden gezegd van de Tagora, waarmee Talbot een kansje wilde wagen in de hogere klasse.
De ondergang
Twee ontwikkelingen deden Simca/Talbot tenslotte de das om. De inmiddels geproduceerde opvolger van de Simca 1000, de Talbot Samba, was een rechtstreekse kopie van de Peugeot 104. Dit weerhield veel mensen ervan deze auto te kopen; zij kochten liever het origineel. Bovendien had de ontwikkeling van de Tagora veel geld gekost, maar het model verkocht vrijwel niet. Daarnaast vreesde Peugeot interne concurrectie met hun eigen model 604. De leiding van Peugeot besloot daarom het merk Talbot te laten uitdoven. De nieuwe middenklasser van Talbot, de Talbot Arizona, werd als Peugeot 309 uitgebracht.
In het Verenigd Koninkrijk werd de merknaam nog tot 1992 gehandhaafd voor de Talbot Express, een bestelwagen van Peugeot die ook als Peugeot J5, Fiat Ducato I, en Citroën C25 werd geproduceerd.
Door Moskvitch en FSO zijn auto's gebouwd die sterk leken op de Simca 1309, maar de Moskvitch Aleko is een min of meer schaamteloze kopie (met van Audi afgekeken techniek onder de motorkap) en de FSO Polonez is op de Fiat 125 gebaseerd. Sommige bronnen beweren dat de Simca-productielijn naar het Oostblok is verkocht, maar dit wordt door zowel PSA als oud-Chrysler ontwerper Roy Axe ontkend.
Greetz
Comment
-
Peugeot 406,
De Peugeot 406 is een auto van het Franse merk Peugeot. In 1995 introduceerde Peugeot de 406 als nieuw model in het D-segment, waar auto's als de Ford Mondeo, Opel Vectra, Renault Laguna en Volkswagen Passat meedoen.
De Peugeot 406 is de opvolger van de verouderde Peugeot 405 en werd zelf opgevolgd door de Peugeot 407 in 2004.
Motorisch
Toen de 406 voor het eerst op de markt kwam, waren er 4 motorvarianten: de 1.8-16v benzine motor, die 112 PK leverde, met deze motor waren 2 types beschikbaar, de 406 SL, welke het instapmodel was, en de 406 ST, die wat meer extra luxe had, en dus ook meer kostte. Dan was er nog de 2.0-16v benzine motor die 136 PK leverde. Daarnaast waren er nog de 1.9-8v Turbo Diesel, die ook in 2 varianten kwam, namelijk de SLdt en de STdt en 90 PK leverde, en de 2.1-12v Turbo Diesel, die 110 PK leverde.
Later kwamen er meerdere types uit met deze eerder genoemde motoren, waarin extra opties zaten en er werden ook automaten geïntroduceerd. Ook besloot Peugeot nog 5 motortypes toe te voegen, namelijk een 3.0-24v V6 benzine motor, een herziene versie van de 2.0 benzine motor, die 150 PK leverde, een 1.6-8v benzine motor met 90 PK, een 1.8-8v benzine motor ook met 90 PK en een 2.0-8v HDi turbo diesel die ook 110 PK leverde en de 2.1-12v zou vervangen in 1998.
Toen was het in 1999, na ruim 3 en half jaar, tijd voor een facelift voor de 406. Zo werd de complete motorkap vernieuwd, de koplampen werden helder, en smaller. Aan de achterkant van de auto werden de achterlichten ook onderhanden genomen. Daar werden de reflectorbanden in de achterlichten meegespoten in de carrosseriekleur en er kwamen dunne reflecterende horizontale streepjes in het licht. Verder is de achterklep ontdaan van een horizontale rimpel en de bumper veranderde, waardoor het een mooie, vloeiende lijn werd tot aan de stootstrip.
Deze vernieuwde 406 was in 1999 leverbaar met de oude 1.8-8v benzine motor, de oude 1.8-16v, met nog altijd 112 PK wederom in 2 verschillende types ST en SR, beide leverbaar met een automaat, een vernieuwde versie van de 2.0-16v, die van lichtmetaal was gemaakt en daardoor werd de auto een stuk lichter , en dus ook sneller. Deze 2.0-16v leverde 138PK, en dat is dus 3PK meer dan de vorige versie. Ook van deze motorvariant waren zowel een handbak met 5 versnellingen of een 4-traps automaat te krijgen. Ook de oude 3.0-24v V6 benzine motor was weer van de partij, en ook deze kon geleverd worden een automaat. De dieselliefhebber moest het doen met de 2.0-8v HDi motor, met 90 of 110 PK. Later zou er een 2.2-16v benzinemotor komen die 160 PK leverde, en een 2.2-16v HDi diesel motor die 136 PK leverde welke beide overgenomen waren uit de Peugeot 607.
Deze motortypes bleven tot het eind van de productie in 2004.
Meerdere varianten
Er kwamen nog 2 varianten van de Peugeot 406 uit. De Peugeot 406 Break, voor het gezin dat meer ruimte nodig had, en de Coupé 406, voor de sportieve rijder.
De 406 Break werd geleverd met exact dezelfde motorvarianten als de 406 sedan, de 406 coupé alleen met de zwaardere motoren; de 2.0-16v, 2.2-16v en de 3.0-24v V6 als benzinemotoren, en na 2001 was ook de 2.2-16v-HDi dieselmotor beschikbaar.
De Coupé 406 is ontworpen en geproduceerd door Pininfarina, en heeft vele designprijzen gewonnen. De in 1993 ontworpen 406 Coupé was oorspronkelijk van Ferrari. Ferrari had plannen voor een kleinere, goedkopere variant. Toen ze het design zagen, en alles nakeken, zagen ze daar echter vanaf. Peugeot kon en mocht de auto produceren met kleine aanpassingen, en deed dat ook. Ferrari heeft de rechtszaak die volgde verloren en zo is de coupé begonnen. In 1997 zag de eerste het daglicht, in 2004 de laatste. De auto is relatief goedkoop. De concurrent, de BMW 3-serie, was in Nederland minimaal 20.000 tot 40.000 gulden duurder.
Peugeot 406
Bedrijf PSA Peugeot Citroën
Merk Peugeot
Vlag van Frankrijk Frankrijk
Type 406
Productiejaren 1995 - 2004
Klasse D
Koetswerkstijl
2-deur coupé, 4-deur sedan, 5-deur break
Voorganger Peugeot 405
Opvolger Peugeot 407
Greetz
Comment
-
De Peugeot 203 decouvrable in schaal 1/18 van Solido.
Heb nu alle uitvoeringen in mijn collectie staan :dance:
Technische gegevens. Carrosserie : lengte/breedte/hoogte (cm) : 435/161/156; wielbasis : 258 cm; gewicht : 960 kilos. Motor : 4-clinder 1290 cc, 1 carbu, 8 kleppen, versnellingsbak met vier trappen, overbrenging aan de achterwielen. Vermogen : 42 pk bij 4500 t/m; topsnelheid : +- 125 km/h.
Greetz
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door franse zot Bekijk BerichtenEen schuurvondst een Citroen Ami,zelfs met een geroest dak hoe komt dat nu dat is toch polyester.
Dit komt door de metalen balk in de schuur die ook last heeft van het vochtige weer
Laat ze inderdaad maar komen. Prachtig
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gunther112 Bekijk BerichtenSchitterende en gevariëerde collectie !! Vooral in de diorama's veel werk gestoken .
Laat ze maar komen...
Comment
Comment