Oorspronkelijk geplaatst door Bompa
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mijn miniaturen collectie.
Collapse
X
-
Benzine
'80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )
'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)
'68 VW 411 1700 (2011-2014)
'81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
Diesel
'85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
'91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
'10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
'11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
'13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk BerichtenOver een uit de hand gelopen hobby gesproken.
Wel prachtig wat je daar allemaal voor elkaar hebt.
Moet wel enorm veel tijd in kruipen, neem ik aan.
Inderdaad er kruip daar wat tijd in,1 dag in de maand ben de ganse dag bezig om de modellen terug stofvrij te maken want stof is de grootste vijand van schaalmodellen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door benzfreak Bekijk BerichtenDie W123 heb ik - uiteraard - ook.
Jou kleur is wel vele leuker dan de mijne.
Greetz
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenen we zijn nog maar aan het begin
Je meent het
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk BerichtenDie roeste DS intrigeert mij!
Zal hem dan nog eens plaatsen met meer foto's
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door WV. Bekijk Berichtennormaal moet die 123 roesten
Comment
-
de ford Taunus 20m van BOS-Models
Ford Taunus was de aanduiding voor een middenklasse-auto van de Duitse autofabriek Ford-Werke AG in Keulen van de Amerikaanse autofabrikant Ford Motor Company. De naam Taunus komt van een Duits gebergte, zoals dat ook bij een ander model, de Ford Eifel (1935 en 1939), het geval was.
Tot 1967 werd Taunus gebruikt als de merknaam voor alle Duitse automodellen van Ford Europa. Er bestonden destijds Duitse Ford-modellen Taunus 12M, 15M en 17M en een bestelwagen die "FK 1000" (Ford Köln) en later "Ford Taunus Transit" heette.
Met de introductie van de Ford Taunus type P7 in 1967 werd het beleid gewijzigd. De merknaam werd Ford en Taunus werd de modelaanduiding. Reeds bestaande modellen werden omgedoopt tot Ford 12M, Ford 15M, Ford 17M, Ford 20M, Ford 26M en Ford Transit. De letter M staat voor "Meisterstück" of "Masterpiece".
Modellenoverzicht:
Ford Taunus G93A (1939–1942 / 1948–1952) "Bochel"
Ford Taunus G13 12M / 15M (1952–1962) "Wereldbolletje"
Ford Taunus P2 17M (1957–1960) "Barok"
Ford Taunus P3 17M (1960–1964) "Badkuip"
Ford Taunus P4 12M (1962–1966)
Ford Taunus P5 17M (1964–1967)
Ford Taunus P6 12M (1966–1970)
Ford (Taunus) P6 15M (1967–1971)
Ford P7 17M / 20M / 26M (1967–1971)
Ford Taunus TC1 1.3 1.6 2.0 2.3 (1970–1975)
Ford Taunus TC2 1.3 1.6 2.0 2.3 (1976–1979)
Ford Taunus TC3 1.3 1.6 2.0 2.3 (1979–1983)
Nadat Ford in 1969 de populaire Ford Capri had geïntroduceerd werd in 1970 de modelnaam Taunus nieuw leven in geblazen voor een Europese middenklasser. Nagenoeg hetzelfde model werd gelijktijdig in Engeland geproduceerd onder de naam Ford Cortina. Vandaar de modelcode voor deze reeks TC (Taunus Cortina).
De reeks kenmerkte zich door ruime keus in uitvoeringen: L, XL, GT en GXL - later tijdelijk L, GL, S, en Ghia - en vanaf 1979 Standaard, L, GL en Ghia. Op de laatste uitvoeringen was een sportpakket leverbaar. De uitvoeringen heetten LS, GLS en Ghia S. Het populairste model werd de 2-deurs "coupe" die in Europa van 1970 tot 1975 geproduceerd werd.
Tot 1976 waren de Engelse TC-modellen nog zichtbaar, maar vanaf de introductie van type "TC 2" waren ze bijna identiek aan elkaar. De stationuitvoering van de Duitse Taunus TC werd Turnier genoemd, de Engelse Cortina TC-versie heette de Estate. Vanaf 1979 kwam de TC3 uit; deze verschilde slechts in details van de TC2. De TC3 kreeg vergrote achterlichten en knipperlichten opzij. In 1983 rolde de laatste Taunus van de band.
Voor introductie in de TC werd van de Amerikaanse Ford Pinto-motor een Europese viercilindermotor met bovenliggende nokkenas (OHC) afgeleid. Ook kon de auto met de bestaande V6 Pinto-motor vanuit Keulen worden geleverd.
Greetz
Ford Europa stond in deze periode bekend om een ruime keuze aan motoren en de hiermee verbonden wilde uitrustingsaanduidingen als L, LS, S, XL, XLR, GT, GTS, GTX, GTXL, GTXLR en GTSLR.
1,3 l, 55 pk, 4-cilinderlijn OHC
1,5 l, 65 pk, V4 OHC
1,6 l, 68 pk, 4-cilinderlijn OHC
1,6 l, 72 pk, 4-cilinderlijn OHC
1,6 l, 88 pk, 4-cilinderlijn OHC
1,7 l, 65 pk, V4 OHC
2,0 l, 90 pk, V6 OHC
2,3 l, 108 pk, V6 OHC
Opvolger van de Taunus in 1983 werd de Ford Sierra, die vervolgens in 1993 door de voorwielaangedreven Ford Mondeo werd opgevolgd.
De Taunus is geproduceerd in Keulen en Genk en later ook in Turkije en Argentinië, wat in de jaren tachtig de hier zeldzame Coupé opleverde. Het Turkse Otosan, dat de Taunus in licentie bouwde, leverde midden jaren negentig een versmet afwijkende uiterlijke details en onder meer airconditioning.
Comment
-
Heb ook 2 mooie Volvo's in mijn collectie op schaal 1/18.
de eerste is de Volvo P121 "Amazon"
De Volvo Amazon werd ontworpen door Jan Wilsgaard en werd voorgesteld aan het publiek op 1 september 1956, maar de levering kwam pas op gang in maart 1957. Hij was bedoeld als opvolger van de populaire Volvo PV444, maar bleek daarvoor te duur. De PV444 had een reputatie als goedkope "volksauto" en werd daarom vervangen door een "tussenmodel", de PV544. In oktober 1965 verscheen de "Favorit", een "uitgeklede versie" van de Amazon, die uiteindelijk alsnog de PV544 zou vervangen.
Passieve veiligheid stond (en staat nog altijd) hoog in het vaandel bij Volvo en de Amazon was, samen met de PV544, een van de eerste auto's die standaard geleverd werd met 3-puntsveiligheidsgordels en een bekleed dashboard. De auto staat bekend als erg betrouwbaar en sterk. Van de 297.000 exemplaren die in Zweden werden verkocht zijn er nog 35.000 geregistreerd en men vermoedt dat er nog 15.000 dagelijks worden gebruikt. De productie werd beëindigd in 1970 en het model werd opgevolgd door de Volvo 140-serie. Vanaf 1961 werden mechanische delen van de Amazon, zoals motor, versnellingsbak en assen, alsmede de gemodificeerde bodemplaat, gebruikt voor het sportmodel van Volvo, de Volvo P1800.
Naam, modellen en type
Volvo gebruikte op de Zweedse thuismarkt aanvankelijk de aanduiding Amason en wilde de exportversie Amazon noemen. Omdat de Duitse bromfietsenfabrikant Kreidler de naam Amazone al had geregistreerd, mocht Volvo de naam buiten Scandinavië niet gebruiken. De auto's, die bestemd waren voor de export, werden daarom officieel door de fabriek aangeduid met drie model-nummers, P120, P130 en P220, die leverbaar waren in 4 verschillende uitvoering-nummers, 121, 122S, 123GT en 'Favorit'. In de praktijk bleken de bovenstaande typeaanduidingen omslachtig en werden deze auto's door het publiek wereldwijd gewoon resp. Amazon en Amazon Kombi genoemd, de "rechten" van Kreidler ten spijt. Bovenstaand kan een wat verwarrend beeld geven omdat de uitvoeringnummers niet per definitie gekoppeld zijn aan de modelnummers, maar er wel op lijken. Daartoe hieronder een verduidelijking van de gevoerde modellen, en de leverbare uitvoeringen.
Comment
-
En de tweede is de Volvo PV 544,
De Volvo PV544 alias "Kattenrug" (tweede versie) is een personenauto geproduceerd tussen 1958 tot 1965 door Volvo.
De PV544 werd parallel aan de Amazon geproduceerd. De Amazon was weliswaar bedoeld als opvolger voor de populaire Volvo PV444, wat een echte "volksauto" was, maar de Amazon bleek voor veel PV444 rijders te luxe en (dus) te duur. Als tussenoplossing kwam Volvo met de PV544. Pas in 1965 wordt de 544 afgelost door de Amazon Favorit, een "uitgeklede" versie van de Amazon.
De 544 is een gemoderniseerde versie van de Volvo PV444 en is, qua techniek, eigenlijk een andere auto. Beide auto's komen qua uiterlijk en carrosserie duidelijk uit dezelfde Volvo PV-serie. De verschillen tussen de 544 en de 444 bestaan hoofdzakelijk uit:
Modernere techniek,
Een moderner interieur (gebaseerd op de Amazon),
Beduidend groter glasoppervlak,
Grotere achterlichten,
Moderne grille.
De auto was leverbaar in 3 uitvoeringen; Favorit (lees: standaard), Special en Sport. Tegenwoordig is de auto zeer geliefd bij verzamelaars.
Met de modernisering van de 544 uit de 444-serie is ook de op deze auto gebaseerde Volvo Duett aangepas
Greetz
Comment
-
Ongelooflijk cool
Mocht je het zien zitten om het uit te leggen, ik ben redelijk benieuwd naar de bewerkingen die je allemaal gedaan hebt om deze zo realistisch te krijgen!
Schitterend gewoon.__________________________
2015 Volvo V60 D2 aut.
2003 Volvo S60 2.4 benzine
Comment
-
een potje roestbruine verf met zand vermengt dan heb je al je roest.
Matte vernis om een verwaarloze indruk te geven op de lichten en eventuele vensters.
Een dremel om hier en daar wat gaatjes of stukjes weg te nemen zodat je denk dat de roest zijn werk heeft gedaan.
En wat inbeelding vermogen hoe je wilt dat hij eruit ziet.
Comment
-
De Peugeot 309 GTI van Otto-models limiet editie van 500 stuks.
De Peugeot 309 was een kleine familie auto geproduceerd tussen 1985 en 1993 in Engeland en Frankrijk . Het was oorspronkelijk bedoeld om te worden badged als een Talbot en, zoals de ontwikkeling vorderde, te noemen de Talbot Arizona. Het was de vervanger van de Talbot Horizon , die het leven was begonnen als een Chrysler in Groot-Brittannië en een Simca in Frankrijk , ook wordt gebouwd in verschillende gedaanten voor de Amerikaanse markt.
In 1985, de PSA-groep besloten om het merk Talbot te staken, met de laatste Talbot personenauto zijnde de Samba, en de markt van de Arizona als de Peugeot 309 in plaats daarvan. Het merk Talbot werd volledig stopgezet toen Talbot Express productie gestopt in de vroege jaren 1990.
De productie in Frankrijk begon in de late zomer van 1985, met de eerste Franse klanten krijgen hun auto's in oktober van dat jaar, maar er werd besloten dat de rechtse aandrijving modellen zou worden gebouwd in de fabriek in Ryton nabij Coventry , Engeland , die eerder was geweest eigendom van de Rootes Group en Chrysler Europa voordat Peugeot nam het over in 1978.
De eerste 309 voor de Britse markt rolde van de productielijn bij Ryton in oktober 1985 en de verkoop begon aan het begin van het volgende jaar. De 309 was niet bedoeld om Peugeot eigen vervangen 305 -model, maar de uit de pas modelnummer - de volgende kleine familie auto na de 305 had moeten worden met de naam "306" - was bedoeld om het te distantiëren van de 305 in de markt en om na te denken Simca herkomst van de auto.
1982 Peugeot VERA Plus
De 309's ontwerp werd presaged door de 1982 Peugeot VERA Plus (gevolgd door de VERA Profil in 1985), die aërodynamische studies ontwikkeld door Peugeot op dat moment waren. De VERA Plus eiste een Cw van slechts 0,22. Veel van de aerodynamische eigenschappen van de VERA studies vonden hun weg naar latere productie Peugeots.
De 309's wat vreemd styling (vooral in vergelijking met de 205 en 405 uit dezelfde periode) was het gevolg van de beslissing om opnieuw te gebruiken de deur schelpen uit de 205. De 309 werd ook verondersteld om worden onderscheiden van Peugeot als Talbot, en werd ontworpen "in-house". Andere Peugeot auto's werden ontworpen door de beroemde Italiaanse designhuis Pininfarina , tot de introductie van de 206 . De getande-hatchback ontwerp draagt een onbedoelde gelijkenis met de Dodge Shadow en Plymouth Sundance , die ook werden ontwikkeld, volledig gescheiden, aan de Horizon in Noord-Amerika te vervangen.
De eerste motor line-up in het Verenigd Koninkrijk markt bestond uit de ketting-gedreven Simca-afgeleide 1.118 cc (E1A) en 1294 cc (G1A) kopkleppen benzine eenheden van de Horizon, en Peugeot-mits 1769/1905 cc diesel en 1580 / 1905 cc benzine-riem aangedreven bovenliggende nokkenas XU eenheden. Sommige markten gebruikten ook de 1442 cc (Y2) en 1592 cc (J2) Simca eenheden, zoals eerder gezien in de Simca 1307 en Solara en de Horizon plaats van de 1580 cc OHC.
De XU 1905 cc 130BHP motor werd gebruikt in de zeer hoog aangeschreven hoge prestaties GTI-versie van de 309 in brandstofinspuiting vorm; dit zich snel gevestigd als de toonaangevende hot hatch van zijn tijd, dankzij een beter uitgebalanceerde chassis set-up dan de , reeds uitstekende handling, Peugeot 205 GTI en zeer snelle acceleratie.
De 309 was ook belangrijk omdat het de eerste Peugeot auto in de voormalige te worden geassembleerd Rootes fabriek in Ryton-on-Dunsmore , die Peugeot uit had geërfd Chrysler Europa in 1978. Grotendeels te danken aan zijn Britse afkomst, de 309 werd een populaire keuze in het Verenigd Koninkrijk, en de krijtlijnen voor de toekomst Ryton-geassembleerde Peugeot modellen (de 405 , 306 en 206 )
Een milde facelift vond plaats in de zomer van 1989.Het herzien van het ontwerp van de achterzijde, het verlagen van de laars lip en het veranderen van de achterlichten, alsmede het verschaffen van een bijgewerkt interieur tot ernstige kritiek op de 309 multi-delige pakken dashboard die gevoelig zijn voor het ontwikkelen van gepiep en rammelaars was. Ook, in 1990, een gemodificeerd versnellingsbak genaamd "BE3" ingevoerd, een herziening van de oorspronkelijke "BE1" eenheid, plaatsen terugloop "omlaag en naar rechts" positie achter vijfde versnelling, in tegenstelling tot de vroegere "tot en links "staat naast de eerste versnelling. Dit was ook bij Peugeot geleidelijk afgebouwd in hun all-new-riem aangedreven TU-serie bovenliggende nokkenas, in 1124 cc en 1360 cc vormen uiteindelijk het vervangen van de vertrouwde Simca eenheden in 1992.
De GTi 16 model, met de XU9J4 motor (met 160 pk of 118 kW, 158 pk in ongekatalyseerde vorm), werd ook geïntroduceerd met deze facelift.
greetz
Comment
-
De citroen DS Break in schaal 1/18 van Norev,
De Citroën DS is een beroemd automodel van het Franse merk Citroën. In het Frans spreekt men de naam uit als "déesse", wat godin betekent. Hiervan is ook de troetelnaam "godin van de weg" afgeleid. Andere bijnamen zijn Snoek en Strijkijzer (Vlaanderen, Nederland), Haifisch (Duits: haai), Tiburón (Spaans), Squalo (Italië), Boca de Sapo (Portugees: kikkerbek) en Padde (Vlaanderen, Noorwegen).
De DS werd op 6 oktober 1955 gepresenteerd op de autosalon van Parijs en sloeg in als een bom ("La Bombe Citroën"). De auto had verschillende eigenschappen en toegepaste technieken die tot dan toe nog niet in één auto waren gecombineerd. Op de eerste dag werden 12.000 orders voor de nieuwe auto geplaatst en aan het eind van de week was dit zelfs opgelopen tot 80.000, een aantal dat de fabriek voor grote productieproblemen plaatste. Pas in de loop van 1956 kon men feitelijk beginnen met afleveren. In de tussentijd waren al heel wat bestellingen geannuleerd. Eind 1956 kwam een eenvoudiger versie op de markt: de ID.
De ID/DS werd door Citroën in verschillende uitvoeringen geleverd: berline (sedan), break (stationwagen), en décapotable (cabriolet). Daarnaast werden op basis van de 'break' door diverse carrosseriebouwers ook ambulances gebouwd en maakte Henri Chapron, die voor Citroën de cabriolet en de 'prestige' (een uitvoering met separatieruit, bedoeld voor eigenaren met particulier chauffeur) vervaardigde, ook diverse coupé's en cabriolets onder eigen naam. De DS bereikte bij de verkiezing van de "auto van de eeuw" in 1999 de derde plaats en werd door een panel van vooraanstaande auto-ontwerpers, aangezocht door het Britse magazine "Classic & Sports Car" uitgeroepen tot "mooiste auto aller tijden".
Productiejaren 1955 - 1975
Productieaantal 1.330.755
Uitvoeringen
1911, 1985, 2175 en 2347 cc motor
Voorganger Citroën Traction Avant
Opvolger Citroën CX
En de Peugeot 203 Cabrio in schaal 1/18 van Solido,
De Peugeot 203 is het eerste naoorlogse model van het Franse automerk Peugeot. Tussen 1949, productie-einde van de 202, en 1954, lancering van de 403, was het het enige model van Peugeot.
Het was een opvallend moderne, gestroomlijnde auto, de eerste Peugeot met zelfdragende constructie. Ook de 1290 cc 4 cilinder « super-carré » motor die 42 pk leverde was nieuw ontworpen. In een latere versie opgevoerd tot 45 pk, waarmee een topsnelheid van 120 km/u kon worden gehaald. Andere vernieuwingen waren de fuseebesturing, de gesynchroniseerde vierversnellingsbak en onafhankelijke wielophanging.
Racesucces
De 203 had groot succes in duurritten. In 1953 wonnen Andre Mercier en Charles de Cortanze in 17 dagen een race van Parijs naar Kaapstad (15.000 km), wat overigens ook de zuinigheid van de auto onderstreepte: met een volle tank haalde je 900 km.
In hetzelfde jaar werd in Australië de Redex-race gereden, die ook gewonnen werd. Alle elf gestarte wagens kwamen ook aan, wat de naam van Peugeot op dit continent vestigde.
Productiejaren 1949 - 1960
Productieaantal 685.628
Uitvoeringen
sedan, cabriolet, coupé, break, van
Voorganger Peugeot 202
Opvolger Peugeot 204
Greetz
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door franse zot Bekijk BerichtenDe Peugeot 309 GTI van Otto-models limiet editie van 500 stuks.
De Peugeot 309 was een kleine familie auto geproduceerd tussen 1985 en 1993 in Engeland en Frankrijk . Het was oorspronkelijk bedoeld om te worden badged als een Talbot en, zoals de ontwikkeling vorderde, te noemen de Talbot Arizona. Het was de vervanger van de Talbot Horizon , die het leven was begonnen als een Chrysler in Groot-Brittannië en een Simca in Frankrijk , ook wordt gebouwd in verschillende gedaanten voor de Amerikaanse markt.
In 1985, de PSA-groep besloten om het merk Talbot te staken, met de laatste Talbot personenauto zijnde de Samba, en de markt van de Arizona als de Peugeot 309 in plaats daarvan. Het merk Talbot werd volledig stopgezet toen Talbot Express productie gestopt in de vroege jaren 1990.
De productie in Frankrijk begon in de late zomer van 1985, met de eerste Franse klanten krijgen hun auto's in oktober van dat jaar, maar er werd besloten dat de rechtse aandrijving modellen zou worden gebouwd in de fabriek in Ryton nabij Coventry , Engeland , die eerder was geweest eigendom van de Rootes Group en Chrysler Europa voordat Peugeot nam het over in 1978.
De eerste 309 voor de Britse markt rolde van de productielijn bij Ryton in oktober 1985 en de verkoop begon aan het begin van het volgende jaar. De 309 was niet bedoeld om Peugeot eigen vervangen 305 -model, maar de uit de pas modelnummer - de volgende kleine familie auto na de 305 had moeten worden met de naam "306" - was bedoeld om het te distantiëren van de 305 in de markt en om na te denken Simca herkomst van de auto.
1982 Peugeot VERA Plus
De 309's ontwerp werd presaged door de 1982 Peugeot VERA Plus (gevolgd door de VERA Profil in 1985), die aërodynamische studies ontwikkeld door Peugeot op dat moment waren. De VERA Plus eiste een Cw van slechts 0,22. Veel van de aerodynamische eigenschappen van de VERA studies vonden hun weg naar latere productie Peugeots.
De 309's wat vreemd styling (vooral in vergelijking met de 205 en 405 uit dezelfde periode) was het gevolg van de beslissing om opnieuw te gebruiken de deur schelpen uit de 205. De 309 werd ook verondersteld om worden onderscheiden van Peugeot als Talbot, en werd ontworpen "in-house". Andere Peugeot auto's werden ontworpen door de beroemde Italiaanse designhuis Pininfarina , tot de introductie van de 206 . De getande-hatchback ontwerp draagt een onbedoelde gelijkenis met de Dodge Shadow en Plymouth Sundance , die ook werden ontwikkeld, volledig gescheiden, aan de Horizon in Noord-Amerika te vervangen.
De eerste motor line-up in het Verenigd Koninkrijk markt bestond uit de ketting-gedreven Simca-afgeleide 1.118 cc (E1A) en 1294 cc (G1A) kopkleppen benzine eenheden van de Horizon, en Peugeot-mits 1769/1905 cc diesel en 1580 / 1905 cc benzine-riem aangedreven bovenliggende nokkenas XU eenheden. Sommige markten gebruikten ook de 1442 cc (Y2) en 1592 cc (J2) Simca eenheden, zoals eerder gezien in de Simca 1307 en Solara en de Horizon plaats van de 1580 cc OHC.
De XU 1905 cc 130BHP motor werd gebruikt in de zeer hoog aangeschreven hoge prestaties GTI-versie van de 309 in brandstofinspuiting vorm; dit zich snel gevestigd als de toonaangevende hot hatch van zijn tijd, dankzij een beter uitgebalanceerde chassis set-up dan de , reeds uitstekende handling, Peugeot 205 GTI en zeer snelle acceleratie.
De 309 was ook belangrijk omdat het de eerste Peugeot auto in de voormalige te worden geassembleerd Rootes fabriek in Ryton-on-Dunsmore , die Peugeot uit had geërfd Chrysler Europa in 1978. Grotendeels te danken aan zijn Britse afkomst, de 309 werd een populaire keuze in het Verenigd Koninkrijk, en de krijtlijnen voor de toekomst Ryton-geassembleerde Peugeot modellen (de 405 , 306 en 206 )
Een milde facelift vond plaats in de zomer van 1989.Het herzien van het ontwerp van de achterzijde, het verlagen van de laars lip en het veranderen van de achterlichten, alsmede het verschaffen van een bijgewerkt interieur tot ernstige kritiek op de 309 multi-delige pakken dashboard die gevoelig zijn voor het ontwikkelen van gepiep en rammelaars was. Ook, in 1990, een gemodificeerd versnellingsbak genaamd "BE3" ingevoerd, een herziening van de oorspronkelijke "BE1" eenheid, plaatsen terugloop "omlaag en naar rechts" positie achter vijfde versnelling, in tegenstelling tot de vroegere "tot en links "staat naast de eerste versnelling. Dit was ook bij Peugeot geleidelijk afgebouwd in hun all-new-riem aangedreven TU-serie bovenliggende nokkenas, in 1124 cc en 1360 cc vormen uiteindelijk het vervangen van de vertrouwde Simca eenheden in 1992.
De GTi 16 model, met de XU9J4 motor (met 160 pk of 118 kW, 158 pk in ongekatalyseerde vorm), werd ook geïntroduceerd met deze facelift.
greetz
Comment
Comment