Autogerelateerde gezelschapsspelletjes... Ja, dat bestaat. Post ze hier
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Autogerelateerde gezelschapsspelletjes
Collapse
X
-
Autogerelateerde gezelschapsspelletjes
Labels: Geen
-
Formule Dé
Formule Dé
Volgens het Ganzenbord-principe: Een bordspel met dobbelstenen waarbij je een parcours zo snel mogelijk moet afleggen.
Formule Dé is echter zodanig uitgewerkt dat alle aspecten van het racen aan bod komen, wat natuurlijk meer aanspreek dan Ganzenbord op zich
De races vinden plaats op bestaande circuits die niet op de centimeter precies nagebouwd zijn, maar wel duidelijk herkenbaar.
Monaco als voorbeeldje:
Last edited by Lotuzzz; 04/04/2007, 13:06.
-
Bochten liggen tussen twee rode lijnen, en worden gekenmerkt door de pijltjes op de vakjes. Van rijvak veranderen mag hier namelijk niet naar eigen zin. Je kan verschillende lijnen nemen door een bocht, zolang je de pijltjes maar volgt.
In een bocht is het de bedoeling dat je één, twee, of drie keer stopt, alnaargelang aangeduid staat bij de bocht in kwestie. Je mag dus niet in één ruk erop en erover dobbelen.
Kan je je snelheid regelen, dan? Jazeker, met de versnellingen!! 6 verschillende dobbelstenen staan voor zes versnellingen.
Met de eerste kan je in één worp slechts 1 of 2 vakjes voooruit
Met de tweede 2 tot 4
Met de derde 4 tot 8
Met de vierde 7 tot 12
Met de vijfde 11 tot 20
met de zesde tenslotte, kan je in één worp slechts tussen 21 en 30 vakjes vooruit gaan.
De start gebeurt in eerste, en het is verboden een versnelling over te slaan bij het opschakelen!
Een bocht van 15 vakjes lang als je de langste lijn neemt, kan je in zesde dus onmogelijk nemen. Dan vlieg je uit de bocht
Last edited by Lotuzzz; 04/04/2007, 13:17.
Comment
-
Als je in een te hoge versnelling (met te hoge snelheid dus) een bocht neemt, kan het dus gebeuren dat je de verplichte stop in een bocht niet kan maken, en dan 'vlieg je uit de bocht'.
Om dat te voorkomen moet je dus ofwel tijdig naar de juiste versneling terugschakelen, OF je kan op vangnetten rekenen, zoals het zwaarder aanspreken van de remmen (beperkt aantal keer!) en banden (idem)
Op je 'dashboard' is naast de ingeschakelde versnelling ook te zien hoe het met je banden en remmen gesteld is. Telkens je uit de bocht dreigt te gaan, worden er banden en/of remmetjes doorstreept. Zijn die allemaal verdwenen, dan spin je (in 1e terug aanzetten de volgende beurt!) of val je zelfs uit!
Dashboard:
Als je je te vaak in de buurt van je tegenstanders zet, heb je meer kans op blikschade, slipstreamen kan ook, pitstops etc. ...
Teveel om op te noemen, allemaal erg fijn, heel goed uitgekiend.
Erg erg leuk spel
Last edited by Lotuzzz; 04/04/2007, 13:24.
Comment
-
TOTAAL niet moeilijk, toen ik nog studeerde (laang geleden :p) heb ik dat ook gespeeld in a'pen. man man, echt super spel, mega simpel maar oh zo fun, DIKKE aanrader, enkel te duur naar m'n geosting, zeker voor extra circuits en zoThere's no such thing as too much snow
BMW 318d Touring 136pk (donkerblauw)
Comment
-
Ik heb vroeger toen ik klein was nog een soortgelijk spel gehad. Spa Francorchamps heette dat en dat was dan ook met het gelijknamige circuit als spelbord. Dit werkte echter met kaarten en niet met dobbelstenen. Elke deelnemer mocht om beurten een kaart trekken en zo werd dan beslist hoeveel plaatsen je vooruit mocht, in de pits moest, plaatsen achteruit, enzovoort. Was wel leuk maar ik moet toegeven dat ik dat speelbord meer gebruikte als circuit voor mijn speelgoedautootjes als waarvoor het ontworpen was.
Comment
-
Niet echt een gezelschapspelletje (tenzij je jezelf als een gezelschap beschouwt), maar ik vond het in de tijd heel leuk:
Autos kunnen enkel horizontaal en verticaal verschuiven, en je moet proberen de rode wagen uit het veld te rijden via de enige uitgang. Op de bijgeleverde kaartjes staan verschillende beginsituaties!
(Zeer leuk tijdens lange autoritten!)
Comment
Comment