Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Golf4: Oliedruk

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Golf4: Oliedruk

Ik zit al een tijdje met een probleempje met de Golf (Golf 4, 1,9TDI-PD 100pk, 120k km), en 't lijkt me toch het beste van het hier es te vragen.

Daarnet rij ik naar huis, en er komt op de display "STOP - oil pressure - turn off engine". Tegelijk pinkt het motorolie-controlelampje in het rood.
    Ik rij dus (heel rustig) verder naar het dichtsbijzijnde tankstation, en koop daar een busje motorolie (505.00, in het boekje staat eigenlijk 505.01 maar dat was er niet). Synthetische longlife olie van "Elf" (Excellium). Dat erin gedaan (400ml), en het probleem is weg.

'k Heb dat nog nekeer voorgehad, dan net hetzelfde gedaan, en het probleem was weer weg. Ik rij nu ongeveer 20k km, dus om de 10000km bijvullen. Is niet zo raar, of wel?

Maar wat mij stoort is dat hij zegt dat de motorDRUK niet ok is. 'k Heb het nagekeken in het boekje: als het oliepeil te laag is, pinkt het lampje oranje (ipv rood), en zegt hij ook iets over het peil itt de druk.

Zou dit een erg probleem zijn, of gewoon een computerfoutje?

(Toen ik daarnet bijvulde, was het oliepeil nog half (dus de helft van de gearceerde zone van de peilstok zat nog vol olie), maar de motor was wel nog warm. Toen ik de oliedop eraf schroefde, rookte de olie nog (gelijk een kop koffie), maar dat zal ook wel normaal zijn zeker?)

update:

deze morgen deed hij het weer... heb dan toch maar het zekere voor het onzekere genomen en hem afgezet bij de garage.
    die deden eerst een testrit (en natuurlijk zegt hij dan helemaal nix ) en nu gaan ze de sensors vervangen... volgens die technieker was er 95% kans dat het elektrisch systeem vies deed, en eigenlijk maar 5% kans dat het echt mechanisch is.

ik hoop maar dat het inderdaad die sensors zijn die vies doen, anders zal het wel een gepeperde rekening gaan worden

Comment

Hoe lang rij je al met de huidige olie? Veel kans dat je olie verdunt is met diesel.

longlife = grootste rommel die er is

Comment

hoe lang rijd ik met die olie, 'k weet het niet goed...

- de golf gekocht op 105k km
        - ergens rond de 115k gaf hij de eerste keer het probleem, maar dan was de olie echt bijna op, en heb ik 1L bijgevuld
        - op 117k groot onderhoud, maar 'k weet eigenlijk niet of de olie toen is vervangen (had gezegd dat ik het net had bijgevuld)
        - en nu zit 'k op 121k...

Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
        longlife = grootste rommel die er is
        is 't echt? ik dacht dat dat juist de beste was? synthetisch en longlife... wat had ik dan moeten pakken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ilPazzo Bekijk Berichten
          dan was de olie echt bijna op,
          Dat wil dus zeggen dat er makkelijk 3,5 liter olie bij kon in de carter.

en heb ik 1L bijgevuld
          tja...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
            Dat wil dus zeggen dat er makkelijk 3,5 liter olie bij kon in de carter.
            ik bedoelde, de peilstok gaf aan dat de olie "op" was, dus aan de onderkant van het aanvaardbare gebied. 'k heb dan 1L bijgevuld, en dan stond de peilstok weer goed.

als er 3,5L inkan heb ik idd een stommiteit gezegd, maar dat doe ik wel meer op autogebied

(btw, Stefanus ik zag dat ge had geantwoord in deze thread, 'k dacht al direct dat het een VW-afbraakpost ging zijn )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ilPazzo Bekijk Berichten
              (btw, Stefanus ik zag dat ge had geantwoord in deze thread, 'k dacht al direct dat het een VW-afbraakpost ging zijn )
              Dan denk jij grandioos verkeerd.

Comment

hm, wat zitten opzoeken op internet, heb het volgende gevonden:

VW 505.00: pour les diesels en general (SDI, TDI 75, 90 et 110)
                VW 505.01: pour les TDI à injecteur pompe (100, 115, 130, 150 et autres V6)
                VW 506.01: pour les TDI à injecteur pompe dans le cadre de l'entretien Long Life

maar toch staat er op mijn bus 'longlife' en da's 505.00...
                als dat schemake klopt heb ik trouwens sowieso de verkeerde gekocht, 't is een pompverstuiver dus het had 505.01 moeten zijn (stond ook in het boekje, maarja die hadden ze niet)... zou dat wreed slecht zijn van op die 505.00 te blijven rijden tot de volgende onderhoudsbeurt?

ben es benieuwd wat de garage gaat zeggen, 'k mocht rond 17u es bellen...

Comment

't bleek dan toch een slechte sensor te zijn geweest. al zeiden ze zelf, 't is maar eliminatie, als het terugkomt, was het toch iets anders... ze weten het zelf ook ni goed blijkbaar.

maar bon m'n karretje rijdt weer zonder van zijn oren te maken

Comment

Working...
                  X