Ik zit al een tijdje met een probleempje met de Golf (Golf 4, 1,9TDI-PD 100pk, 120k km), en 't lijkt me toch het beste van het hier es te vragen.
Daarnet rij ik naar huis, en er komt op de display "STOP - oil pressure - turn off engine". Tegelijk pinkt het motorolie-controlelampje in het rood.
Ik rij dus (heel rustig) verder naar het dichtsbijzijnde tankstation, en koop daar een busje motorolie (505.00, in het boekje staat eigenlijk 505.01 maar dat was er niet). Synthetische longlife olie van "Elf" (Excellium). Dat erin gedaan (400ml), en het probleem is weg.
'k Heb dat nog nekeer voorgehad, dan net hetzelfde gedaan, en het probleem was weer weg. Ik rij nu ongeveer 20k km, dus om de 10000km bijvullen. Is niet zo raar, of wel?
Maar wat mij stoort is dat hij zegt dat de motorDRUK niet ok is. 'k Heb het nagekeken in het boekje: als het oliepeil te laag is, pinkt het lampje oranje (ipv rood), en zegt hij ook iets over het peil itt de druk.
Zou dit een erg probleem zijn, of gewoon een computerfoutje?
(Toen ik daarnet bijvulde, was het oliepeil nog half (dus de helft van de gearceerde zone van de peilstok zat nog vol olie), maar de motor was wel nog warm. Toen ik de oliedop eraf schroefde, rookte de olie nog (gelijk een kop koffie), maar dat zal ook wel normaal zijn zeker?)
Daarnet rij ik naar huis, en er komt op de display "STOP - oil pressure - turn off engine". Tegelijk pinkt het motorolie-controlelampje in het rood.
Ik rij dus (heel rustig) verder naar het dichtsbijzijnde tankstation, en koop daar een busje motorolie (505.00, in het boekje staat eigenlijk 505.01 maar dat was er niet). Synthetische longlife olie van "Elf" (Excellium). Dat erin gedaan (400ml), en het probleem is weg.
'k Heb dat nog nekeer voorgehad, dan net hetzelfde gedaan, en het probleem was weer weg. Ik rij nu ongeveer 20k km, dus om de 10000km bijvullen. Is niet zo raar, of wel?
Maar wat mij stoort is dat hij zegt dat de motorDRUK niet ok is. 'k Heb het nagekeken in het boekje: als het oliepeil te laag is, pinkt het lampje oranje (ipv rood), en zegt hij ook iets over het peil itt de druk.
Zou dit een erg probleem zijn, of gewoon een computerfoutje?
(Toen ik daarnet bijvulde, was het oliepeil nog half (dus de helft van de gearceerde zone van de peilstok zat nog vol olie), maar de motor was wel nog warm. Toen ik de oliedop eraf schroefde, rookte de olie nog (gelijk een kop koffie), maar dat zal ook wel normaal zijn zeker?)
Comment