Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vervangen Vriesdop: Hoe?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Vervangen Vriesdop: Hoe?

Op het moment heb ik een mini in herstelling die overhit was geraakt, en waarbij de join de culasse en waterpomp vervangen moet worden.
    Bij de demontage van kop en pomp heb ik gemerkt dat een van de vriesdoppen een koelvloeistoflek heeft (zie foto)

Als ik deze dop niet vervang, en hij blijft koelvloeistof lekken langs daar, gaat die mini binnen de korste keren terug overhit geraken wegens een koelvloeistofgebrek, dus zou om goed te zijn die dop vervangen moeten worden.

Maar hoe vervang je een vriesdop?
    Kan dat gedaan worden met het blok nog in de auto en pistons enzo er nog allemaal in?

Om even duidelijk te maken hoe "veel" plaats er is: De dop zit aan passagierskant, dus links op de foto tegen de zijkant van het blok vlak boven het koppelingshuis.

Iemand die een methode weet om die dop te vervangen of dat lek te dichten?

Sla er een schroevedraaier in en trek 'em eruit.

Nieuwe vriesdop kan je er ofwel intikken ofwel moet je die een paar uur in de diepvriezer leggen. (vloeibare stikstof heb je niet voorhanden zeker )
    A Twist of the Wrist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten
      Sla er een schroevedraaier in en trek 'em eruit.

Nieuwe vriesdop kan je er ofwel intikken ofwel moet je die een paar uur in de diepvriezer leggen. (vloeibare stikstof heb je niet voorhanden zeker )
      Merci!
      Wist niet dat het zo simpel was
      Moet dat niet vastgelijmd worden ofzo? of vloeibare pakking tussen?

Denk niet dat ik zo stikstof liggen heb.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
        Merci!

Denk niet dat ik zo stikstof liggen heb.
        inderdaad, bij de v8 heeft m'n broer er van dat blauw pakkingsspul tussen gedaan.

't enige 'moeilijke' is om hem mooi recht te krijgen... je kan hem immers niet langs binnen tegen houden, als je er langs buiten op duwt, dus te ver is te ver...

Comment

Merci!
          Het is vrij simpel, het grootste probleem is dat mensen er een gat in gaan boren om hem eruit te krijgen en dan slijpsel in hun blok krijgen.

Je mag er iets zoals vloeibare pakking/lijm aandoen als je dat nog hebt liggen, maar in de meeste motorenfabrieken doen ze dat ook niet (tijdbesparing). Wel zien dat het gat een beetje proper is en niet té ruw (gat van vriesplug is meestal restant van het gietproces om de zandkern vast te houden).
          A Twist of the Wrist

Comment

Merci!

Straks eens eruithalen dan

Comment

Zo een schoon topic met foto's en al (zo zouden er meer moeten zijn), en dan zo een simpele oplossing.

btw: Hebben ze je dat nooit niet geleerd in school.
              Last edited by 911turbo; 11/10/2007, 11:23.
              A Twist of the Wrist

Comment

Zo een schoon topic met foto's en al (zo zouden er meer moeten zijn), en dan zo een simpele oplossing.

btw: Hebben ze je dat nooit niet geleerd in school.
                Gek

bij ons op school zijn dat nieuwe motoren die wij moeten openhalen en terug dichtdoen, dus zoiets is daar nooit aan.

Mss dat dat ooit wel eens tussendoor gezegd is geweest hoor, dat kan wel. Maar dan heb ik het niet opgeschreven

Comment

Mss dat dat ooit wel eens tussendoor gezegd is geweest hoor, dat kan wel. Maar dan heb ik het niet opgeschreven
                  Je ziet dus, de dingen die ze tussendoor zeggen zijn het belangrijkste.
                  A Twist of the Wrist

Comment

Dit soort 'onozelheden' leer je niet op school. Enkel in praktijk.

Comment

In mijne tijd liep daar nog een zekere Verhelst voor diesel rond, en die vertelde zo'n zaken wel.
                      A Twist of the Wrist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                        Dit soort 'onozelheden' leer je niet op school. Enkel in praktijk.
                        net zoals kleppen roderen enzo?

Ik merk hetzelfde met onze opleiding; je krijgt een hele hoop theoretische bagage... maar als je later in het beroepsleven gedropt wordt moet je desalniettemin nog heel wat op je eigen bijleren. Om niet te zeggen dat je in de praktijk als pas afgestudeerde nog 'nergens' staat.
                        En ik denk dat dat wel met elke opleiding zo is...

Comment

In mijne tijd liep daar nog een zekere Verhelst voor diesel rond, en die vertelde zo'n zaken wel.
                          jup die huppelt daar nog altijd rond.

Comment

in mijn tijd ook maar die mens kon mij niet boeien, met zijn vieze luizige baard

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
                              in mijn tijd ook maar die mens kon mij niet boeien, met zijn vieze luizige baard
                              en altijd overdreven luid spreken.

Comment

so true.

En met z'n crappy regeltjes voor hoe je je verslag wel niet moest indienen!!!!

Comment

Dit was dus de boosdoener

Dat gaatje in het midden veroorzaakte de lek.

Nieuwe is besteld, was niet op voorraad (stomme engelse maten )

Comment

Dat motorblok ziet er niet echt proper uit hé. Hoe oud was het koelwater?
                                    A Twist of the Wrist

Comment

Dat motorblok ziet er niet echt proper uit hé. Hoe oud was het koelwater?
                                      Geen flauw idee.

Maar volgens mij zijn er verschillende types koelwater gebruikt.

koelvloeistof met water en antigel vrees ik...

In ieder geval, zaterdag komt er nieuwe op als die dop morgen binnen is

Comment

Ik denk dat de inhibitoren op waren (mogelijk gecombineerd met veel water), en dat daarom het motorblok zo hard is beginnen te oxideren.
                                        A Twist of the Wrist

Comment

Working...
                                        X